Τα πρώτα χαμόγελα στο εμπόριο: Ο τζίρος πλησιάζει τον περσινό

Ισχυρή η δυναμική της αγοράς στις πρώτες ημέρες της επανεκκίνησης, με ημερήσιους τζίρους ακόμη και στο 100% των αντίστοιχων περσινών ημέρων. Μόνιμος φόβος το ενδεχόμενο νέου πλήγματος από lockdown.

Αισιόδοξα σε γενικές γραμμές είναι τα μηνύματα που εκπέμπει ο εμπορικός κόσμος σχετικά με την επανέναρξη της λειτουργίας των καταστημάτων στην χώρα μας. Μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, οι οποίοι ιδιαίτερα τις πρώτες ημέρες της επανέναρξης λειτουργίας των καταστημάτων, ξεχύθηκαν στους δρόμους σε μεγάλους αριθμούς, προκαλώντας προβληματισμό στους επιδημιολόγους με τις εικόνες συνωστισμού που παρατηρήθηκαν.

Ωστόσο, η κατάσταση φαίνεται τώρα να έχει ομαλοποιηθεί, προσφέροντας τη δυνατότητα στους εμπόρους να διαθέσουν τα εμπορεύματα τους σε προνομιακές τιμές για τους καταναλωτές, οι οποίοι επωφελούνται από την τρέχουσα χειμερινή περίοδο των εκπτώσεων. Πιο περιορισμένη φαίνεται η κίνηση στα πολυκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα, για τα οποία οι καταναλωτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί ως προς την ασφαλή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων. 

Πάντως, οι πρώτες ημέρες της επαναλειτουργίας της αγοράς έφεραν τζίρο που αντιστοιχεί ακόμη και στο 100% της αντίστοιχης περσινής περιόδου για ορισμένες επιχειρήσεις (σύγκριση με την περσινή πρώτη ημέρα των χειμερινών εκπτώσεων), ενώ πλέον φαίνεται το ποσοστό αυτό να κυμαίνεται μεταξύ 70% και 80%.

Σύμφωνα με τον κ. Θεόδωρο Βάρδα, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ομώνυμης εταιρείας ενδυμάτων, η αγορά παρουσιάζει ισχυρή δυναμική τις ημέρες αυτές, προσφέροντας σημαντική ρευστότητα στις εμπορικές επιχειρήσεις, εξέλιξη που σε συνδυασμό με τις πρωτοβουλίες της Πολιτείας για την στήριξη του εμπορίου, προσφέρει πολύτιμη βοήθεια στις επιχειρήσεις. Ο ίδιος ωστόσο, σημειώνει ότι οι αναβολές πληρωμών οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος του 2020 αλλά κι εξακολουθούν κι αυτή την περίοδο αναπόφευκτα θα οδηγήσουν σε προβλήματα το επόμενο διάστημα, καθώς η στήριξη της Πολιτείας δεν συμβάλλει στην αύξηση της εμπορικής δραστηριότητας αλλά ουσιαστικά επιδοτεί την ανεργία. 

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, κ. Αντώνης Μακρής, σημειώνει στο Business Daily ότι η καταναλωτική κίνηση και η ζήτηση είναι αυξημένη ειδικά σε ό,τι αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, όπως είναι τα ταχέως κινούμενα, δηλαδή είδη γρήγορης μόδας, αθλητικά αλλά και ηλεκτρονικά είδη. Στον αντίποδα κοστούμια και πιο επίσημα γυναικεία ενδύματα δείχνουν πιο ευάλωτα στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών, παρουσιάζοντας κάμψη σε διψήφιο ποσοστό.

Πάντως, με θετικό πρόσημο κινήθηκε η προχθεσινή Κυριακή για τις επιχειρήσεις που ήταν ανοικτές, και εκτιμάται ότι και η ερχόμενη Κυριακή θα παρουσιάσει αντίστοιχη δυναμική για όσα καταστήματα επιλέξουν να λειτουργήσουν. Σημειώνεται ότι οι καταναλωτές μπορούν να βρουν είδη ένδυσης με έκπτωση έως και 60% τις ημέρες αυτές στα καταστήματα, ενώ το 40% προσεγγίζουν οι εκπτώσεις στα υποδήματα και το 20% στα κοσμηματοπωλεία, είδη σπιτιού και εσώρουχα.

Στον ίδιο τόνο, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, κ. Στ. Καφούνης, σημειώνει ότι οι πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας των καταστημάτων προσέφεραν χαμόγελα στους εμπόρους αλλά ταυτόχρονα υπάρχει σημαντική επιφυλακτικότητα, καθώς ο φόβος για ένα ενδεχόμενο νέο κλείσιμο της αγοράς είναι διάχυτος.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με έρευνα του ΕΣΑ, το 61% των εμπόρων δήλωσε ότι ο ο τζίρος του αυξήθηκε ή παρέμεινε σταθερός σε σχέση με πέρσι, ενώ το 39% ανέφερε ότι ο τζίρος ήταν μειωμένος. Ωστόσο, προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι σχεδόν μία στις δύο επιχειρήσεις (49% του δείγματος) δηλώνει ότι δεν θα μπορέσει να ξανανοίξει σε περίπτωση ενός τρίτου κλεισίματος τις επόμενες εβδομάδες, ενώ 7 στις 10 επιχειρήσεις δηλώνουν ότι δεν δύνανται να καλύψουν τις ασφαλιστικές, φορολογικές και δανειακές υποχρεώσεις τους, στοιχεία που αναδεικνύουν ανάγλυφα το πρόβλημα που υπάρχει στην αγορά του λιανεμπορίου συνολικά.

Με ανακούφιση υποδέχθηκαν και οι επιχειρήσεις αργυροχρυσοχοΐας και κοσμημάτων την επαναλειτουργία της αγοράς, καθώς πρόκειται για είδη που δεν ευνοήθηκαν ούτε από το click away αλλά ούτε από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η εμπορική κίνηση και σε αυτά τα καταστήματα κρίνεται ενθαρρυντική, ωστόσο, όπως σημειώνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών (ΠΟΒΑΚΩ), κ. Πέτρος Καλπακίδης, η λήψη γενναίων μέτρων για το λιανεμπόριο που έχει πληγεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας παραμένει μονόδρομος. Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι οι επιχειρήσεις της αργυροχρυσοχοΐας στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, τηρώντας απαρέγκλιτα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, προκειμένου τόσο οι ίδιοι όσο και οι εργαζόμενοι αλλά και οι πελάτες τους να παραμείνουν υγιείς. 

Ισχυρή δυναμική του ηλεκτρονικού εμπορίου

Ως θετική παρακαταθήκη της πανδημίας αναφέρεται από τους περισσότερους εμπόρους η ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο εξακολουθεί να διατηρεί σημαντική δυναμική. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος, κ. Βασίλης Μασσέλος, σημειώνει ότι το e-commerce ήρθε για να μείνει καθώς οι Έλληνες καταναλωτές εξοικειώθηκαν με αυτό τους προηγούμενους μήνες. Ειδικά σε ό,τι αφορά την εταιρεία εσωρούχων Νότα, ο κ. Μασσέλος επισημαίνει ότι οι ηλεκτρονικές παραγγελίες κινούνται με διπλάσιο ποσοστό συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Υπενθυμίζεται ότι σε πρόσφατη έρευνα για λογαριασμό του ΣΕΛΠΕ, ποσοστό 49% των ερωτηθέντων καταναλωτών δήλωσε ότι θα συνεχίσει να αγοράζει μέσω διαδικτύου ακόμα και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων, στοιχείο που πιστοποιεί ότι η αλλαγή που έχει επέλθει στις αγοραστικές συνήθειες θα διατηρηθεί και μετά την επίλυση του υγειονομικού προβλήματος.

ΠΗΓΗ