Ελληνική γεωργία: Με πολλές προοπτικές αλλά χωρίς χρηματοδοτικά εργαλεία

Ενώ ο ελληνικός γεωργικός τομέας αποδείχθηκε ότι ήταν μακρόχρονος και ανθεκτικός στα χρόνια της ύφεσης, ο τομέας στερείται χρηματοδότησης, ιδίως για επενδύσεις.

Οι αγρότες δεν επηρεάστηκαν δραματικά από την κρίση λόγω της στήριξης από την Κοινή Γεωργική Πολιτική (ΚΓΠ) και την ανάγκη αντικατάστασης των εισαγωγών τροφίμων με την εγχώρια παραγωγή τροφίμων. Ωστόσο, οι διαρθρωτικές προκλήσεις στον τομέα, όπως το περιορισμένο μέγεθος των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, η χαμηλή προστιθέμενη αξία της παραγωγής και η χαμηλή κερδοφορία των γεωργικών επιχειρήσεων, περιορίζουν την πρόσβαση στη χρηματοδότηση.

Ενδιαφέροντα είναι τα ευρήματα έρευνας της «fi-compass» σχετικά με τις χρηματοοικονομικές ανάγκες και πρόσβαση στη χρηματοδότηση γεωργικών επιχειρήσεων της ΕΕ

Οι δύο βασικοί οδηγοί της ζήτησης για χρηματοδότηση στην Ελλάδα περιλαμβάνουν:

(i) Η ανάγκη χρηματοδότησης κεφαλαίου κίνησης, για την κάλυψη του κόστους προετοιμασίας και καλλιέργειας της εκμετάλλευσης, την αγορά ειδών απογραφής, την πληρωμή ενοικίου γης και την προμήθεια ζώων . Αυτή είναι μια πολύ σημαντική ανάγκη. Τα τελευταία δύο χρόνια, οι τιμές της γεωργίας αυξάνονται και οι αγρότες έπρεπε να βασίζονται στη χρηματοδότηση του κεφαλαίου κίνησης για να καλύψουν το κόστος εισροής τους.

(Ii) Η ανάγκη για χρηματοδότηση επενδύσεων, επενδύσεις σε νέα μηχανήματα, εξοπλισμό ή εγκαταστάσεις. Αυτή είναι η δεύτερη πιο σημαντική κινητήρια δύναμη η ζήτηση για χρηματοδότηση στην ελληνική γεωργία. Οι επενδύσεις στον τομέα άρχισαν να αυξάνονται και πάλι, παρά το γεγονός ότι εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ των 28.

Οι καλλιεργητές γεωργοί επενδύουν κυρίως στον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού καλλιέργειάς τους, ενώ οι κτηνοτρόφοι πραγματοποιούν συνήθως βελτιώσεις στην καλή μεταχείριση των ζώων και επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού τους για τη διατροφή και το γάλα. Οι μόνιμοι καλλιεργητές καλλιεργειών, συμπεριλαμβανομένων των αμπέλων, επενδύουν επίσης στον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού καλλιέργειας τους.

Η υποστήριξη από την Κοινή Γεωργική Πολιτική (ΚΓΠ) διευκολύνει την ανάληψη επενδύσεων, με άμεσες πληρωμές και επιχορηγήσεις του ΕΓΤΑΑ, όχι μόνο συμβάλλοντας σε αυξημένα επίπεδα εισοδήματος, αλλά και στη διευκόλυνση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση των αγροτών, ενεργώντας ως εγγύηση για την αποπληρωμή που απαιτείται από τις τράπεζες. Επιπλέον, η διαθεσιμότητα επενδυτικής στήριξης προκαλεί την αύξηση της ζήτησης χρηματοδότησης, καθώς οι αγρότες πρέπει να συμπληρώσουν την επιχορήγηση με τη δική τους οικονομική συνεισφορά, η οποία συχνά λαμβάνεται μέσω τραπεζικών δανείων. Οι νέοι και οι νέοι αγρότες εξαρτώνται ιδιαίτερα από τις επιχορηγήσεις του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης (RDP), για την κάλυψη των επενδυτικών κεφαλαιακών τους αναγκών. Η ζήτηση για υποστήριξη από το EAFR για επενδύσεις είναι τεράστια και ο προϋπολογισμός που έχει διατεθεί μέχρι στιγμής δεν ήταν ικανός να καλύψει το πλήρες αίτημα του τομέα.

Η προσφορά χρηματοδότησης στον γεωργικό τομέα παρέχεται κυρίως από μία τράπεζα, με εκτιμώμενο ποσοστό 85% της αγοράς, αλλά οι γεωργικοί συνεταιρισμοί επεκτείνουν επίσης το δάνειο κεφαλαίου κίνησης στα μέλη τους. Επιπλέον, οι συμβάσεις γεωργικής εκμετάλλευσης διαδραματίζουν επίσης ρόλο, ιδίως για βραχυπρόθεσμα εποχιακή χρηματοδότηση. Διατίθενται διάφορα χρηματοοικονομικά προϊόντα που καλύπτουν συγκεκριμένα κεφάλαια κίνησης και επενδυτικές ανάγκες του κλάδου. Ένα νέο χρηματοοικονομικό μέσοEAFRD θα ξεκινήσει εκ νέου στην Ελλάδα στα τέλη του 2020 με στόχο τη βελτίωση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση. Θα παρέχει εγγύηση 80% για δάνεια προς αγρότες που έχουν ανώτατο όριο έως και 35% σε επίπεδο διαμερισμάτων. Αναμένεται ότι το χρηματοπιστωτικό μέσο θα δημιουργήσει χαρτοφυλάκιο γεωργικών δανείων ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, βάσει των συστάσεων της εκ των προτέρων αξιολόγησης για τη χρήση χρηματοοικονομικών μέσων του ΕΓΤΑΑ το 2014-2020, τη στιγμή της γραφής, η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργίας ενός μέσου μικρο-δανείων επιμερισμού του κινδύνου (δάνεια έως 25000 ευρώ) με στόχο την κάλυψη των αιτήσεων μικροδανείων σε γεωργικές επιχειρήσεις. Η ελληνική κυβέρνηση ενέκρινε αυτό το χρηματοδοτικό μέσο χωρίς την υποχρέωση των αγροτών να έχουν κοινωνικό πιστοποιητικό εκκαθάρισης πληρωμών ασφαλείας.

Τα εκκρεμή δάνεια, τόσο συνολικά όσο και για τον γεωργικό τομέα, μειώθηκαν κατά την περίοδο 2014-2019, αποδεικνύοντας ότι ο τομέας εξακολουθεί να αποπληρώνει τα χρέη ως αποτέλεσμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης. Ωστόσο, οι μειώσεις συνδέονται επίσης με τη γενικότερη αντίληψη κινδύνου που σχετίζεται με τον γεωργικό τομέα από τις τράπεζες . Επιπλέον, υπάρχει έλλειψη ανταγωνισμού στον τομέα, με μια τράπεζα να εξυπηρετεί σχεδόν ολόκληρο τον τομέα. Η εκ των προτέρων αξιολόγηση συμπεραίνει ότι οι Έλληνες αγρότες και οι ΜΜΕ στον αγροτικό και γεωργικό τομέα διατροφής αντιμετωπίζουν δυσκολίες πρόσβασης στη χρηματοδότηση που παρέχουν οι τράπεζες λόγω δυσμενών όρων και προϋποθέσεις (π.χ. επιτόκιο, διάρκεια, απαιτήσεις ασφάλειας). Οι κλάδοι εξαρτώνται βαριά από τις επιδοτήσεις επίσης, περισσότερο από άλλους οικονομικούς τομείς.

Αυτή η έκθεση δείχνει ότι υπάρχει σημαντικό χρηματοοικονομικό κενό στην Ελλάδα, το οποίο εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 4,5 έως 14,3 δισεκατομμυρίων ευρώ. Το χρηματοδοτικό κενό αποτελείται από δύο ξεχωριστά στοιχεία:

  • Το πρώτο στοιχείο του χρηματοδοτικού κενού αποτελείται από την εκτιμώμενη αξία των αιτήσεων δανείου που υποβλήθηκαν κατά το παρελθόν έτος από βιώσιμες επιχειρήσεις, οι οποίες απορρίφθηκαν από τράπεζες, ή οι οποίες μεταφράστηκαν σε προσφορές δανείου που απορρίφθηκαν από τους αιτούντες λόγω μη αποδεκτών όρων δανεισμού. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας fi-πυξίδα, σχεδόν το 50% των αιτήσεων δανείου από τον γεωργικό τομέα απορρίπτονται, κυρίως ως μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες εφαρμογές.
  • Το δεύτερο στοιχείο του κενού σχετίζεται με την εκτιμώμενη αξία των αιτήσεων δανείου που δεν υποβάλλονται από αγρότες που θεωρούνται βιώσιμες, λόγω αποθάρρυνσης λόγω ή φόβου για πιθανή απόρριψη. Το μερίδιο των Ελλήνων αγροτών που αποθαρρύνονται από την αίτηση είναι επίσης πολύ υψηλό, με το 50% των αγροτών να μην υποβάλλουν αίτηση για δάνειο λόγω φόβου απόρριψης. Αυτό το υψηλό μερίδιο εξηγείται από την αναταραχή που προκλήθηκε από την οικονομική κρίση και αυτό επηρεάζει ακόμα την πρόσβαση των αγροτών στη χρηματοδότηση.

Ένα σημαντικό μερίδιο απορριφθέντων και βιώσιμων αιτήσεων δανείου προήλθε από αιτούντες κάτω των 40 ετών. Επιπλέον, οι νέοι αγρότες απορροφούν το 23-40% των αποθαρρυμένων αγροτών. Οι αγρότες πιστεύουν ότι τα υψηλά ποσοστά απόρριψης οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στις περιοριστικές τραπεζικές πολιτικές, την ύπαρξη άλλων δανείων και από τις εκμεταλλεύσεις που θεωρούνται οικονομικά μη βιώσιμες. Οι τράπεζες, ωστόσο, λένε ότι ο κύριος λόγος για τον οποίο απορρίπτουν τις αιτήσεις δανείου των αγροτών είναι η απουσία της απαραίτητης ασφάλειας για την εξασφάλιση των δανείων, τόσο από άποψη αξίας όσο και από άποψη διαθεσιμότητας. Οι υψηλές απαιτήσεις ασφάλειας αποτελούν σύμπτωμα τόσο του κλάδου που θεωρούνται επικίνδυνο από τις τράπεζες όσο και των τραπεζών που αποφεύγουν τον κίνδυνο. Επιπλέον, οι αγρότες που έχουν αποθαρρυνθεί από την εφαρμογή φόβου ότι δεν πληρούν τα κριτήρια των τραπεζών (όσον αφορά τους δείκτες κερδοφορίας και την ικανότητα αποπληρωμής) ή πιστεύουν ότι έχουν αδύναμο επιχειρηματικό σχέδιο. Η πλευρά της προσφοράς είναι επίσης περιορισμένη ως αποτέλεσμα της πολύ σημαντικής συγκέντρωσης της αγοράς. Δεδομένου ότι η αγορά γεωργικών χρηματοδοτήσεων δεν είναι πολύ ανταγωνιστική, οι τράπεζες μπορούν να εφαρμόσουν αυστηρά κριτήρια επιλογής πελατών και υψηλές απαιτήσεις ασφάλειας.

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ

Με βάση τα αποτελέσματα της ανάλυσης, θα μπορούσαν να εξεταστούν διάφορες συστάσεις για τη δημόσια παρέμβαση:

  • Το μέσο εγγύησης του ΕΓΤΑΑ που πρόκειται να ξεκινήσει, αναμένεται να βελτιώσει την πρόσβαση των γεωργών στη χρηματοδότηση. Ωστόσο, δεδομένου του μεγέθους του κενού και της συνολικής κατάστασης της ελληνικής χρηματοπιστωτικής αγοράς για τη γεωργία, είναι απίθανο το μέσο να είναι σε θέση να φέρει την αγορά σε κανονική λειτουργικότητα έως το τέλος της τρέχουσας περιόδου προγραμματισμού. Επομένως, πρέπει να γίνει αξιολόγηση σε μεταγενέστερο στάδιο, επίσης υπό το φως της χρήσης χρηματοοικονομικών μέσων κατά την επόμενη περίοδο προγραμματισμού 2021-2027, με στόχο την επαλήθευση:
    - Η επάρκεια του εγγυητικού κεφαλαίου και η αναμενόμενη μόχλευση.
    - Η συγκεκριμένη ικανότητα αντιμετώπισης της
    - Οι περιορισμοί των νέων αγροτών και των μικρών επιχειρήσεων, οι οποίοι, σύμφωνα με αυτήν την ανάλυση, είναι τα πιο περιορισμένα τμήματα. Η συνολική απόδοση του μέσου και η επίτευξη των στόχων.
  • Το χρηματοδοτικό μέσο μικροδανείων του ΕΓΤΑΑ, το οποίο βρίσκεται υπό εφαρμογή, φαίνεται επίσης να να είναι ένα κατάλληλο μέσο για την υποστήριξη της οικονομικής ένταξης των πολύ μικρών και μικρών εκμεταλλεύσεων καθώς και των νέωναγρότες, οι οποίοι επί του παρόντος πρέπει να βασίζονται σε άτυπες οικονομικές πηγές (π.χ. από οικογένεια ή φίλους) σε μεγάλο βαθμό. Επίσης, για αυτό το μέσο, ​​θα πρέπει να διενεργηθεί αξιολόγηση της απόδοσής του σε μεταγενέστερο στάδιο, επίσης υπό το φως της χρήσης χρηματοοικονομικών μέσων κατά την επόμενη περίοδο προγραμματισμού 2021-2027.
  • Για την τόνωση του δανεισμού των τραπεζών για υψηλότερα ποσά δανείων πάνω από τα μικρο-χρηματοοικονομικά επίπεδα, και στοχεύοντας σε περισσότερες επιχειρήσεις προσανατολισμένες στην αγορά (από μικρές έως μεσαίες κλίμακες, καθώς και νέους αγρότες και νεοεισερχόμενους), θα μπορούσε επίσης να ληφθεί υπόψη ένα μέσο δανεισμού κατανομής κινδύνων. Θα μπορούσε να συνδυάσει την απαραίτητη κάλυψη κινδύνων για τις τράπεζες με υψηλότερη μείωση των επιτοκίων, κάτι που είναι ιδιαίτερα επιθυμητό από τους Έλληνες αγρότες, καθώς τα επιτόκια είναι πολύ υψηλότερα από τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ.
  • Ανεξάρτητα από τον τύπο του χρηματοοικονομικού μέσου που εφαρμόζεται, οι ευκαιρίες που προσφέρει το νέο Το νομικό πλαίσιο της ΚΓΠ, όπως (i) ο ευκολότερος συνδυασμός χρηματοδοτικών μέσων και επιχορήγησης, παράλληλα με επιδοτήσεις επιτοκίου, (ii) αυτόνομη παροχή κεφαλαίου κίνησης ή (iii) τη δυνατότητα χρηματοδότησης της αγοράς γης για νέους αγρότες, θα μπορούσε να προσφέρει ενδιαφέρουσες ευκαιρίες για την αύξηση της αποτελεσματικότητας των μέσων που κατευθύνονται προς τον γεωργικό τομέα ή προς συγκεκριμένες ομάδες στόχους.
  • Τέλος, θα μπορούσε να παρέχεται στους γεωργούς πρόσθετη τεχνική υποστήριξη, με τη μορφή υπηρεσιών κατάρτισης και / ή συμβουλευτικής, σε συνδυασμό με τα χρηματοδοτικά μέσα . Αυτό θα βοηθήσει στη βελτίωση της σχέσης των αγροτών με τις τράπεζες και στη βελτίωση της ποιότητας των πιθανών μελλοντικών αιτήσεων δανείου. Η κατάρτιση σε θέματα οικονομικής διαχείρισης και λογιστικής πρέπει να αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο αυτής της υποστήριξης.

Χρηματοδοτικό χάσμα για τον αγροδιατροφικό τομέα στην Ελλάδα

Η ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών είναι η κινητήρια δύναμη της εγχώριας οικονομίας. Συνεχίζει να αναπτύσσεται και, παρά την ύφεση, παραμένει μια από τις πιο ανταγωνιστικές εξαγωγικές βιομηχανίες. Αντιπροσωπεύει περίπου το 6% της συνολικής ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας (GVA), το οποίο είναι υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο περίπου 1,5%. Ωστόσο, ο τομέας των γεωργικών ειδών διατροφής στην Ελλάδα στερείται χρηματοδότησης και οι επενδύσεις υστερούν.

Οι βασικοί παράγοντες της ζήτησης για χρηματοδότηση περιλαμβάνουν:

(i) Επένδυση σε επέκταση χωρητικότητας που περιλαμβάνει την αγορά εξοπλισμού επεξεργασίας, κτιρίων, οχημάτων μεταφοράς και μηχανημάτων.

(ii) Οι ανάγκες είναι ιδιαίτερα υψηλές για τους υποτομείς κονσερβοποίησης και χοιρινού κρέατος, ακολουθούμενοι από τους υποτομείς φρούτων και λαχανικών, αρτοποιίας και λαδιού.

(iii) Προχρηματοδότηση της παραγωγής και της προώθησης που στη συνέχεια πληρώνουν οι διεθνείς αγοραστές. ελιές, φυσικά γλυκά και υποτομείς μελιού, ή να επενδύσουν σε βελτιωμένες συσκευασίες.

Όπως και για τη γεωργία, το ΕΓΤΑΑ υποστηρίζει τη μεταποίηση και εμπορία γεωργικών τροφίμων, επηρεάζει τις επενδυτικές τάσεις, καθώς πολλές γεωργικές επιχειρήσεις τροφίμων επενδύουν μόνο σε συνδυασμό με την απόκτηση στήριξης από το RDP. Μέχρι το τέλος του 2019, είχαν εκταμιευτεί όλα τα διαθέσιμα κεφάλαια και ορισμένες επιχειρήσεις γεωργικών ειδών διατροφής δεν μπορούσε να υποστηριχθεί. Οι βασικοί προμηθευτές χρηματοδότησης στο γεωργικό τομέα παρέχουν επίσης χρηματοδότηση στον τομέα των γεωργικών τροφίμων, αν και η αγορά είναι πιο ανταγωνιστική από ό, τι για τη γεωργία. Το συνολικό μερίδιο αγοράς των τεσσάρων εμπορικών τραπεζών που χρηματοδοτούν τον αγροδιατροφικό τομέα εκτιμάται σε περίπου 90%. Τρεις συνεταιριστικές τράπεζες ανταγωνίζονται για τα υπόλοιπα. Η έκθεση δείχνει ότι υπάρχει η δυνατότητα για νέα χρηματοοικονομικά μέσα με κενό στην αγορά που εκτιμάται σε περίπου 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Το χάσμα χρηματοδότησης αφορά κυρίως τη μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση και κατά κύριο λόγο ανησυχεί για τους μικροεπεξεργαστές μεγέθους που απαιτούν επενδυτικό κεφάλαιο. Το νέο χρηματοδοτικό μέσο του ΕΓΤΑΑ, το οποίο θα λειτουργήσει στα τέλη του 2020, αναμένεται να συμβάλει στην κάλυψη του χάσματος χρηματοδότησης στον τομέα των γεωργικών ειδών διατροφής παρέχοντας άμεσες εγγυήσεις και / ή αντεγγυήσεις για χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όταν χρηματοδοτούν επιχειρήσεις γεωργικών ειδών διατροφής.

Οι κύριοι λόγοι για την απόρριψη αιτήσεων δανείου είναι ανεπαρκή επίπεδα ασφάλειας, ύπαρξη προηγούμενων εκκρεμών δανείων και έλλειψη πιστωτικού ιστορικού. Όσον αφορά την εξασφάλιση, οι τράπεζες θεωρούν συχνά την αξία των υπαρχόντων παγίων περιουσιακών στοιχείων χαμηλή και φοβούνται ότι η τιμή πώλησης του εξοπλισμού ή των μηχανημάτων δεν θα είναι επαρκής για την κάλυψη του εκκρεμούς χρέους σε περίπτωση αθέτησης. Η μη διαθεσιμότητα επαρκών εξασφαλίσεων εκτός από την απουσία πιστωτικού ιστορικού προκαλεί επίσης απόρριψη αιτήσεων δανείου για εκκίνηση. Επιπλέον, οι νέες επιχειρήσεις γεωργικών προϊόντων διατροφής αντιμετωπίζουν συχνά προκλήσεις στην παρουσίαση της επιχειρηματικής τους υπόθεσης με πειστικό τρόπο. Ένας βασικός περιορισμός στην παροχή χρηματοδότησης είναι ο κίνδυνος αποφυγής των τραπεζών - η χρηματοπιστωτική κρίση έχει αφήσει τον τραπεζικό τομέα να πάσχει και έτσι οι τράπεζες είναι λιγότερο πρόθυμες να σχετικά με τον πρόσθετο κίνδυνο, παρόλο που θεωρούν τα γεωργικά τρόφιμα λιγότερο επικίνδυνα από τη γεωργία. Οι χρηματοοικονομικές ανάγκες των αγροδιατροφικών επιχειρήσεων για τα επόμενα 2-3 χρόνια αναμένεται να αυξηθούν. Αυτό οφείλεται στην ανάγκη ανάπτυξης νέων προϊόντων και ανασύστασης των μεριδίων αγοράς που χάθηκαν λόγω των ελέγχων κεφαλαίου και του ρωσικού εμπάργκο στις εισαγωγές.

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ

Με βάση τα αποτελέσματα της ανάλυσης, θα μπορούσαν να εξεταστούν διάφορες συστάσεις για τη δημόσια παρέμβαση:

  • Το μέσο εγγύησης του ΕΓΤΑΑ που πρόκειται να ξεκινήσει, αναμένεται να βελτιώσει τις προϋποθέσεις πρόσβασης στη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων γεωργικών ειδών διατροφής. Ωστόσο, όπως ήδη αναφέρθηκε για τον γεωργικό τομέα, είναι απίθανο το μέσο να είναι σε θέση να φέρει την αγορά σε κανονική λειτουργικότητα έως το τέλος της τρέχουσας περιόδου προγραμματισμού. Σε μεταγενέστερο στάδιο, με την πρόοδο της εφαρμογής, θα πρέπει να γίνει αξιολόγηση της τρέχουσας ρύθμισης για να εξεταστεί:
    - Η επάρκεια του εγγυητικού κεφαλαίου και η αναμενόμενη μόχλευση.
    -Η συγκεκριμένη ικανότητα αντιμετώπισης των περιορισμών των μικρών επιχειρήσεων και των νεοεισερχομένων που, σύμφωνα με αυτήν την ανάλυση, είναι -οι πιο περιορισμένες επιχειρήσεις.
    -Η απόδοση του μέσου και οι όροι των υπογραμμισμένων δανείων που προσφέρονται από τις τράπεζες.
  • Το σύστημα μικρο-δανείων του ΕΓΤΑΑ, το οποίο βρίσκεται υπό εφαρμογή, θα χρειαζόταν επίσης χρόνο για να εξελιχθεί. Μια σωστή αξιολόγηση της απόδοσης και της απόδοσής της, καθώς και του αντίκτυπου, θα πρέπει να γίνει σε μεταγενέστερο στάδιο, λαμβάνοντας υπόψη την απόφαση για την επόμενη περίοδο προγραμματισμού. 
  • Για περαιτέρω τόνωση του δανεισμού των τραπεζών για μεγαλύτερες επενδύσεις και δάνεια υψηλότερων ποσών, πάνω από τα πολύ μικρά - Θα μπορούσε επίσης να εξεταστεί η χρηματοδότηση, ένα μέσο δανεισμού καταμερισμού του κινδύνου, που συμπληρώνει το ταμείο εγγύησης του ΕΓΤΑΑ. Θα συνδυάσει την απαραίτητη κάλυψη κινδύνων για τις τράπεζες με υψηλότερη μείωση των επιτοκίων, τα οποία στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλότερα από τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ, και είναι ιδιαίτερα υψηλά για τις μικρές επιχειρήσεις. Στόχος του θα μπορούσε να είναι οι επιχειρήσεις μικρής έως μεσαίας κλίμακας, οι οποίες στοχεύουν επίσης στην εξαγωγή προϊόντων.
  • Ανεξάρτητη από το είδος του χρηματοδοτικού μέσου που εφαρμόζεται, οι ευκαιρίες που προσφέρει το νέο νομικό πλαίσιο, όπως ο ευκολότερος συνδυασμός χρηματοοικονομικών μέσων, επιδότηση επιτοκίου και επιχορήγηση, θα μπορούσε να προσφέρει ενδιαφέρουσες ευκαιρίες για να αυξήσει την αποτελεσματικότητα του μέσου προς τα τμήματα που πλήττονται περισσότερο.
  • Τεχνική υποστήριξη, υπό μορφή εκπαιδευτικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών, μπορεί να παρέχεται σε πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις για να βελτιώσουν τις γνώσεις τους για τον τραπεζικό τομέα και να αυξήσουν την ποιότητα των αιτήσεων δανείου τους, καθιστώντας επίσης πιο εύκολο για τις τράπεζες να αξιολογούν τις αιτήσεις τους