«Φρένο» στις εξαγωγές ελληνικού μαρμάρου στην Κίνα έβαλε η πανδημία

Το ελληνικό μάρμαρο είναι το δεύτερο πιο εξαγώγιμο προϊόν στην Κίνα μετά τα πετρελαιοειδή, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 24% του συνόλου των εγχώριων εξαγωγών προς τη Χώρα του Δράκου.

Το ελληνικό μάρμαρο είναι το δεύτερο πιο εξαγώγιμο προϊόν στην Κίνα μετά τα πετρελαιοειδή, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 24% του συνόλου των εγχώριων εξαγωγών προς τη Χώρα του Δράκου. Με τα δεδομένα αυτά, γίνεται αντιληπτό ότι η επιδημία του κορωνοϊού, που κορυφώθηκε το πρώτο τρίμηνο στην Κίνα, δεν θα μπορούσε να μην πλήξει τις ελληνικές μαρμαροβιομηχανίες, οι οποίες εξάγουν το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους.

Οπως αναφέρει στην «Κ» η Ιουλία Χαϊδά, αντιπρόεδρος της «Μάρμαρα Ικτίνος» και πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας - Θράκης, η Ελλάδα εξάγει το 76% της παραγωγής της σε μάρμαρο προς περισσότερες από 120 χώρες, με τον κλάδο να αντιπροσωπεύει το 2% του συνόλου των εγχώριων εξαγωγών. «Το 58% των εξαγωγών ελληνικού μαρμάρου κατευθύνεται στην Κίνα, ενώ η “Ικτίνος” εξάγει περίπου το 55%-60% των πωλήσεών της στη συγκεκριμένη χώρα. Ως αποτέλεσμα της εκδήλωσης της πανδημίας στην Κίνα, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας υποχώρησε σε ποσοστό 22%, ο οποίος είχε αυξηθεί κατά 24% τις πρώτες 45 ημέρες της χρονιάς» εξηγεί η κ. Χαϊδά.

Μετά την Κίνα, όπου κατευθύνεται η μερίδα του λέοντος των εξαγωγών της «Ικτίνος», η Ευρώπη, η Αμερική και οι χώρες του Κόλπου ανήκουν στις μεγαλύτερες αγορές της μαρμαροβιομηχανίας, η οποία, συμπεριλαμβανομένων της «FHL Κυριακίδης» και της «Παυλίδης Μάρμαρα Γρανίτες», ανήκει στους τρεις μεγαλύτερους εξαγωγείς μαρμάρου της Ελλάδας. Κατασκευαστικές εταιρείες, μεγάλοι όμιλοι και εταιρείες χονδρικής ανήκουν στους μεγαλύτερους πελάτες της. «Δεν μπορούμε να προβλέψουμε πότε επακριβώς θα επανέλθουμε σε κανονικούς ρυθμούς, ενώ εκτιμούμε ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2020 θα μπορούσε να υπάρξει ανάκαμψη», σημειώνει. «Η πανδημική κρίση είναι δίχως προηγούμενο. Χωρίς αμφισβήτηση, το διάστημα 2008-2009, οπότε εκδηλώθηκε η οικονομική κρίση, ήταν μια ιδιαιτέρως δύσκολη περίοδος. Εκτοτε όμως, η “Ικτίνος” έχει ενισχύσει τον εξαγωγικό της χαρακτήρα, καταφέρνοντας να τριπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της κατά την τελευταία δεκαετία», σχολιάζει η κυρία Χαϊδά, που απέσπασε, πρόσφατα, τη διάκριση του «Διεθνώς Αναπτυσσόμενου Επιχειρηματία» στον θεσμό «Ελληνας Επιχειρηματίας της Χρονιάς» 2019 της EY.

Τα νέα δεδομένα που έχει δημιουργήσει ο κορωνοϊός έχουν επηρεάσει δυσμενώς και τα σχέδια της «Ικτίνος» ως προς το τουριστικό έργο Sitia Bay Resort, για το οποίο, μέσω της θυγατρικής της, «Ικτίνος Τεχνική και Τουριστική», αναζητεί αγοραστή. «Η πρόθεση της εταιρείας για αναζήτηση αγοραστή εξακολουθεί να υφίσταται, αλλά, εκ των πραγμάτων, το εγχείρημα της πώλησης του έργου παραμένει στάσιμο», αναφέρει. Το Sitia Bay Resort, που σχεδιάζεται να αναπτυχθεί σε έκταση 2.690 στρεμμάτων στη Σητεία της Κρήτης, περιλαμβάνει, σε διαφορετικές φάσεις, την υλοποίηση ξενοδοχείου πέντε αστέρων 357 κλινών, κέντρου θαλασσοθεραπείας 100 ατόμων, την κατασκευή περίπου 100 κατοικιών, καθώς και την κατασκευή μαρίνας αλλά και γηπέδου γκολφ 18 οπών.

Η «Ικτίνος» διαθέτει τραπεζικές γραμμές χρηματοδότησης και ταμειακά διαθέσιμα –άνω των 2 εκατ. ευρώ βάσει των στοιχείων α΄ εξαμήνου 2019– για να αντιμετωπίσει την κρίση, διατηρώντας τις υφιστάμενες θέσεις εργασίας, όπως ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα.

ΠΗΓΗ