Αυτοκίνητα: Οι ελλείψεις σε εξαρτήματα οδηγούν σε επώδυνες ανακατατάξεις

Αναταράξεις στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Τι συνέπειες πυροδοτεί η έλλειψη σε βασικά εξαρτήματα; Ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο;

Στη δύσκολη απόφαση της μείωσης της παραγωγής τους οδηγούνται η μία με την άλλη οι αυτοκινητοβιομηχανίες ως συνέπεια των παρατεταμένων ελλείψεων σε βασικά ηλεκτρονικά εξαρτήματα. Το γεγονός έχει οδηγήσει στις καθυστερήσεις εκτέλεσης νέων παραγγελιών για διάφορα ανταλλακτικά, όπως τσιπ και άλλα ηλεκτρονικά εξαρτήματα και προϊόντα του ιδίου κλάδου και τα οποία είναι σημαντικά στη παραγωγή νέας τεχνολογίας οχημάτων.

Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Autotriti «είναι γεγονός ότι αυτοκινητοβιομηχανία πλέον κάνει χρήση μικροτσίπ σε πολλά μέρη του αυτοκινήτου. Δε μιλάμε για τον κεντρικό επεξεργαστή, τον «εγκέφαλο», που είχαν όλα τα αυτοκίνητα ήδη από το 2000 και μετά, και ήταν ένα μόνο τσιπάκι. Μιλάμε για ένα τσιπάκι σχεδόν σε κάθε ανταλλακτικό που παίρνει ρεύμα. Και ως εκ τούτου η εξάρτηση της αυτοκινητοβιομηχανίας σε μικροτσίπ γιγαντώθηκε.

Ήδη, μάρκες όπως η Mini και η Jaguar Land Rover έχουν μειώσει γραμμές παραγωγής, ενώ και άλλοι κατασκευαστές έχουν δηλώσει πως θα κατασκευάσουν λιγότερα αυτοκίνητα φέτος, και για όσο η έλλειψη μικροτσίπ διαρκέσει. Εν τω μεταξύ, οι μάρκες ψάχνουν τρόπους να αποφύγουν τις ζημιές.

Οι περισσότεροι «κόβουν» εξοπλισμό που απαιτεί τσιπάκια. Για παράδειγμα, η Peugeot στο απερχόμενο 308 έχει σταματήσει τους πίνακες οργάνων με οθόνες τελείως, αφού, φυσικά αυτοί χρησιμοποιούν μικροτσίπ. Η Mini, πάλι, έχει περιορίσει την παραγωγή τους, και έχει κάνει αλλαγές στον προαιρετικό εξοπλισμό, βάζοντας τους πίνακες αυτούς σε ακριβότερα πακέτα ώστε να μειωθούν οι παραγγελίες τους. Όλοι οι κατασκευαστές ανεξαρτήτου μάρκας αντιμετωπίζουν την έλλειψη των μικροτσίπ και κάνουν τροποποιήσεις.

Η Citroen από την άλλη, έχει βάλει πλώρη να αλλάξει κάποια μέρη που μέχρι τώρα, χωρίς δεύτερη σκέψη έκαναν χρήση μικροτσίπ, ώστε να τα αφήσει διαθέσιμα για άλλα μέρη, που τα έχουν απόλυτη ανάγκη. Έτσι, για παράδειγμα, ένα ενεργό φωτιστικό σώμα που είχε τον δικό του ελεγκτή/επεξεργαστή, τώρα ελέγχεται από ένα κεντρικό τσιπ για όλα τα φώτα και άλλα υποσυστήματα. Μπορεί αυτό να θέλει σχεδίαση από το μηδέν, αλλά παρά το υψηλότερο κόστος, δεν μειώνει την παραγωγή. Και για μάρκες που κάνουν κέρδη από τα νούμερα, αυτό είναι σημαντικό.

Αν όμως για κάποιους η έλλειψη μικροτσίπ μπορεί να σημαίνει πως δεν θα πάρουν το μοντέλο που θέλουν, ή δεν θα το πάρουν στην έκδοση εξοπλισμού που το θέλουν, για κάποιους μπορεί να σημαίνει πως μπορούν να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο με λιγότερα ηλεκτρονικά».

Η αρνητική αυτή όμως κατάσταση εκτιμάται ότι θα έχει ισχυρό διπλό αντίκτυπο:

  • αφενός για τους καταναλωτές που βρίσκονται σε αναμονή για ανταλλακτικά των οχημάτων τους ενώ λίαν συντόμως αναμένεται να έρθουν αντιμέτωποι με αλμυρές αυξήσεις στις τιμές των οχημάτων που θα κινηθούν περί του 10-30%
  • αφετέρου για τους εργαζόμενους στις αυτοκινητοβιομηχανίες, όπου οι περισσότερες συνεχίζουν τις περικοπές σε προσωπικό με άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση του ποσοστού των ανέργων και την συνεχιζόμενη απώλεια θέσεων εργασίας,