“Ο σφυγμός της ανάκαμψης της χώρας χτυπάει πρωτίστως στον πρωτογενή τομέα”

Στη παρέμβασή του  στο πάνελ του οικονομικού φόρουμ για την ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας  ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής :

Το μεγάλο στοίχημα της ανάταξης αρχικά  της οικονομίας και της ανάπτυξης στη συνέχεια, δεν μπορεί να κερδηθεί για τη χώρα αν δεν κερδηθεί στην ύπαιθρο.  

Κι αν στα κατοχικά και μεταπολεμικά χρόνια η γεωργία και η κτηνοτροφία, με το μεγάλο τότε ποσοστό συμμετοχής στο ΑΕΠ, συνέβαλαν αποφασιστικά στο να μην λιμοκτονήσει ο πληθυσμός της χώρας μας και να επιβιώσει, σήμερα αναδεικνύεται ως καθοριστικός παράγοντας στο να βγει η πατρίδα μας   από την ασφυκτική οικονομική και δημοσιονομική κατάσταση  που βιώνει.

Και είναι πολύ θετικό  το γεγονός ότι αυτό το συνειδητοποιούν ολοένα και περισσότερο οι πολιτικοί, ο επιχειρηματικός κόσμος και οι επενδυτές και κυρίως οι ίδιοι οι παραγωγοί.

Γι αυτό ευχαριστούμε και τους οργανωτές του οικονομικού φόρουμ των Δελφών για τη διοργάνωση του αγροτικού πάνελ.

Είναι καιρός επιτέλους να πάψουμε να θεωρούμε τον αγροτικό/κτηνοτροφικό τομέα παίχτη πάγκου και να ασχολούμαστε με αυτόν μόνον όταν βγαίνουν τα τρακτέρ στους δρόμους και οι αγρότες στα τηλεπαράθυρα.

Η ελληνική γεωργία και κτηνοτροφία, παρά τη συρρίκνωση που υπέστη για δεκαετίες, την στρεβλή και χωρίς κατεύθυνση ανάπτυξη που είχε, την παρεξηγημένη χρήση κοινοτικών και εθνικών πόρων, τη λαθεμένη συνεταιριστική πολιτική, όχι μόνον  δεν κλονίστηκε σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό και παγκόσμιο περιβάλλον αλλά  επιβεβαίωσε ότι έχει τη δυνατότητα να παράξει σήμερα υγιεινά προϊόντα με υψηλή θρεπτική και οικονομική αξία.   

Μάλιστα  τα δύο τελευταία  δύσκολα χρόνια  επέδειξε και  αξιόλογες επιδόσεις . Είχε αύξηση τόσο στο εισόδημα όσο και ιδιαίτερα στις εξαγωγές .

Υλοποιούμε αυτή την ώρα  ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο για την ανασυγκρότηση της αγροτικής οικονομίας και την αναζωογόνηση  της περιφέρειας και της Υπαίθρου.

Βασικοί του άξονες είναι οι εξής τρεις :

  1. Η αύξηση της απασχόλησης και η ηλικιακή ανανέωση στο αγροτικό επάγγελμα. Να μην μένει στα χωράφια και στους στάβλους μόνον το παιδί που δεν παίρνει τα γράμματα αλλά και ο καταρτισμένος και δυναμικός νέος που καινοτομεί, αξιοποιεί τις ευκαιρίες, επενδύει στον κλάδο, επιχειρεί.
  1. Η αναδιάρθρωση της παραγωγής με στήριξη της κτηνοτροφίας και ειδικά της αιγοπροβατοτροφίας. Να αλλάξουμε τη στρεβλή σχέση της φυτικής προς τη ζωϊκή παραγωγή (72/28) για να πάψουμε να αιμορραγούμε εισάγοντας τεράστιες ποσότητες κρέατος και γαλακτοκομικών και να αξιοποιήσουμε το δυνατό μας χαρτί στις διεθνείς αγορές, τη φέτα και τα άλλα ποιοτικά  μας προϊόντα.
  1. Η αύξηση του μεγέθους και της ανταγωνιστικότητας της παραγωγής μέσα από τη συγκρότηση συλλογικών και συνεργατικών σχημάτων. Να ξαναβρούμε την έννοια του συνεργατισμού, που αποτελεί  τη βασική οργανωτική δομή του αγροτικού χώρου στην Ευρώπη.

Για την υλοποίηση αυτού του στρατηγικού σχεδίου αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα και κάθε διαθέσιμο εργαλείο, με πρώτο απ΄ όλα το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης που ανασυντάξαμε εκ βάθρων και μπαίνει σε εφαρμογή.

Το ΠΑΑ (2014-2020) ύψους 4,7 δις κοινοτικής συμμετοχής, που μαζί με την εθνική και την ιδιωτική συμμετοχή θα κινητοποιήσει συνολικούς πόρους της τάξης των 6 δις ευρώ.

Μάλιστα το 37% των πόρων  θα το διαχειριστούν οι Περιφέρειες στο πλαίσιο της αντίληψής μας για αποκέντρωση και ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης.

Το σύνθημά μας  Αποκέντρωση με Αυτοδιοίκηση βρήκε άμεση εφαρμογή στον αγροτικό χώρο γιατί πιστεύουμε ότι έτσι θα διαχειριστούμε αποτελεσματικότερα  τους συγκεκριμένους πόρους.

Φυσικά από μόνα τους αυτά δεν αρκούν. Έχουμε πάρει κι άλλες  πρωτοβουλίες, ιδιαίτερα στην αντιμετώπιση του κόστους παραγωγής . Δεν μας επιτρέπει ο χρόνος .

Θα σταθώ μόνον  σε μερικές συνέργειες που θεωρώ άκρως απαραίτητες .

Πρώτον συνέργειες. Κι όταν λέω συνέργειες εννοώ σε όλα τα επίπεδα. Σε επίπεδο κυβέρνησης και υπουργείων, σε επίπεδο επενδυτών και επιχειρηματιών,

σε επίπεδο εμπόρων και εξαγωγέων και φυσικά εννοώ πρωτίστως τον υγιή συνεργατισμό των ίδιων των παραγωγών.

Δεύτερον καινοτομία. Καινοτομία πολύπλευρη, σε προϊόντα, στο marketing, στην τυποποίηση, στην ηλεκτρονική επικοινωνία, στις πωλήσεις, σε όλα.

Λαμβάνοντας υπόψη την πραγματικότητα της ελληνικής αγοράς και την αδυναμία των επιχειρήσεων να επενδύσουν κατά μόνας στην Έρευνα – Τεχνολογία – Καινοτομία για την παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών με υψηλή προστιθέμενη αξία,  είναι ανάγκη να προωθηθούν και σε αυτό το τομέα  συνεργασίες.

Τρίτον τα προγράμματα προβολής και προώθησης  ελληνικών προϊόντων σε χώρες του εξωτερικού.

Αυτό που προκύπτει από την μέχρι τώρα εμπειρία για την σταθεροποίηση των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές, είναι ότι  η ποιότητα και η συνέπεια στην παράδοση αποτελούν απαραίτητες παράμετροι.      

Στηρίζουμε την προώθηση των  προϊόντων  μας στις διεθνείς αγορές. Το 2016 δαπανήθηκαν περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ .

Δίνουμε μάχες και στα πλαίσια των συμφωνιών της Ε.Ε. με τρίτες χώρες. Κι επειδή αυτές τις ημέρες γίνεται μια συζήτηση για τις συμφωνίες με  Καναδά  και Νότια Αφρική  για τη προστασία της φέτας οφείλω να σας ενημερώσω, ότι η επιμονή μας να   επαναδιαπραγματευτούμε τις συμφωνίες   μας οδήγησε στο να πετύχουμε σημαντικά πράγματα σε ένα παιχνίδι που ήταν χαμένο.

Η Επιτροπή δεσμεύτηκε εντός της μεταβατικής περιόδου  των 5 χρόνων εφαρμογής της συμφωνίας  να αρχίσει την διαδικασία αναθεώρησής της, με σκοπό την επίτευξη για όλες τις Γ.Ε. της Ε.Ε. που περιλαμβάνονται σε αυτή, συμπεριλαμβανομένης της «φέτας», του ιδίου επίπεδου προστασίας. 

Δηλαδή με απλά λόγια με τη λήξη της μεταβατικής περιόδου  δεν θα χρησιμοποιείται ο όρος φέτα σε κανένα προϊόν των συγκεκριμένων χωρών.  

        

Αναφέρθηκα ιδιαίτερα στη φέτα γιατί κανένα άλλο προϊόν δεν μπορεί να έχει  χαρακτηριστικά που είναι απολύτως συνυφασμένα με τη χλωρίδα, το γεωγραφικό ανάγλυφο, την εκτατική εκτροφή και το κλίμα της χώρας μας, και που χάνεται στην ομίχλη του χρόνου με πρώτη ίσως αναφορά στη σπηλιά του κύκλωπα.

Ωστόσο είναι πολλά τα προϊόντα  Γεωγραφικής Ένδειξης με χαρακτηριστικότερο το  λάδι, που έχει υψηλή θρεπτική και εμπορική αξία και πρέπει η υπεραξία τους να καταλήγει στην ελληνική οικονομία και όχι στην οικονομία της Ιταλίας , όπου φθάνει σε μορφή χύμα.

Εμείς  στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων πιστεύουμε ακράδαντα, και θέλουμε να το κάνουμε κοινή συνείδηση, ότι  ο πρωτογενής τομέας, η γη και η διατροφή, μαζί και με  άλλους τομής αιχμής, είναι το μέλλον στην Πατρίδα μας..

Η  χώρα μας αποτελεί από μόνη της brand name κι αυτό το έχουν κτίσει  η ταυτότητα του τόπου και  οι άνθρωποι  της ελληνικής υπαίθρου.