Θ.Ψύρρας: για την «χαλαζική προστασία» και την «καταδίκη της Ελλάδος από το ΔΕΕ»


Ο Βουλευτής της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ, κ. Θωμάς Ψύρρας, κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων σχετικά με την «καταδίκη της Ελλάδος από το ΔΕΕ λόγω των καθ' υποτροπήν πλημμελειών στον τομέα των ενισχύσεων για το ελαιόλαδο και τις αροτραίες καλλιέργειες» και σχετικά με την «χαλαζική προστασία».  Ακολουθεί το πλήρες κείμενο των ερώτησεων:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

ΘΕΜΑ: «Καταδίκη Ελλάδος από το ΔΕΕ λόγω των καθ' υποτροπήν πλημμελειών στον τομέα των ενισχύσεων για το ελαιόλαδο και τις αροτραίες καλλιέργειες».


Το δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) εξέδωσε καταδικαστική απόφαση κατά της Ελλάδας, την οποία δημοσιοποίησε στις 10-7-2014 με την οποία επικυρώνει την ανάκτηση από τη χώρα μας 250 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ λόγω των καθ' υποτροπήν πλημμελειών στον τομέα των ενισχύσεων για το ελαιόλαδο και τις αροτραίες καλλιέργειες. Η Ελλάδα δεν ολοκλήρωσε το σύστημα των γεωγραφικών πληροφοριών στον ελαιοκομικό τομέα ούτε στο σύστημα αναγνώρισης των αγροτεμαχίων.
Αυτό σημαίνει ότι η χώρα μας θα κληθεί να πληρώσει 250 εκατομμύρια ευρώ πρόστιμο εξαιτίας της ολιγωρίας, της αμέλειας και της προχειρότητας κάποιων “υπεύθυνων” που δεν έκαναν, ως όφειλαν, τη δουλειά για την οποία μάλιστα πληρώθηκαν.

Επειδή η παραβίαση της ενωσιακής νομοθεσίας και των ευρωπαϊκών οδηγιών έχει κοστίσει έως σήμερα πάρα πολλά εκατομμύρια ευρώ.

Επειδή στη φάση που βρίσκεται η ελληνική οικονομία δεν πρέπει να υπάρχει ανοχή σε τέτοια ζητήματα.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1)    Ποιοι είχαν τη σχετική αρμοδιότητα;
2)    Κλήθηκαν να δώσουν εξηγήσεις;
3)    Έχουν αποδοθεί ευθύνες;

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον  Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

ΘΕΜΑ: « Για την χαλαζική προστασία».


Η εφαρμογή του εθνικού προγράμματος για την χαλαζική προστασία περιλαμβάνει τέσσερα βασικά δεδομένα α) την πρόγνωση, β) την παρακολούθηση των καταιγίδων με τα τέσσερα ραντάρ  (Φίλυρο, Λιόπρασο, Θεσσαλονίκη και Λάρισα), γ) την σπορά των καταιγίδων από ειδικά εξοπλισμένα αεροσκάφη με φυσίγγια ιωδιούχου αργύρου και δ) την λειτουργία δικτύων χαλαζομέτρων. Για να επιτευχθεί η χαλαζική προστασία απαιτείται η οργανωμένη “συνεργασία” αυτών των τεσσάρων στοιχείων και η χρονικά έγκαιρη ενεργοποίησή τους. Ενώ λοιπόν η χαλαζική προστασία έπρεπε να βρίσκεται σε πλήρη εφαρμογή από την 20η Μαρτίου, γραφειοκρατικά ζητήματα οδήγησαν την υπογραφή της σύμβασης με την εταιρεία που ανέλαβε την εκτέλεσή του μόλις στις 12 Ιουνίου.

Μάλιστα, σε σημείωση της σύμβασης δινόταν το δικαίωμα στην εταιρεία να ξεκινήσει το έργο της τέσσερις μήνες από την ημερομηνία υπογραφής των σχετικών εγγράφων. Επιπλέον, η εταιρεία που ανέλαβε δεν είχε διαθέσιμα αμέσως και τα τρία αεροπλάνα (διέθετε μόνο ένα έτοιμο να πετάξει στις 25 Ιουνίου και τα επόμενα θα είχαν πτητική ικανότητα μετά από είκοσι μέρες). Η εταιρεία -όπως τουλάχιστο διατείνεται- ενημέρωσε τον ΕΛΓΑ ότι μπορεί να διαθέσει μόνο το ένα αεροπλάνο και ο ΕΛΓΑ ζήτησε να ξεκινήσει αργότερα η εφαρμογή του προγράμματος, όταν θα ήταν έτοιμα και τα τρία αεροσκάφη.

Αποτέλεσμα αυτών των καθυστερήσεων ήταν το πρόγραμμα να καθυστερήσει για τον ερχόμενο  Οκτώβριο και φυσικά να μην αντιμετωπιστούν τα καιρικά φαινόμενα και να αφεθεί ο αγροτικός κόσμος στο έλεος του καιρού.  


Επειδή το ζήτημα αφορά και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, αλλά και άπτεται ζημιών του ΕΛΓΑ και των παραγωγών.  


Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1)    Ποιες γραφειοκρατικές διαδικασίες εμπόδισαν τον ΕΛΓΑ να ολοκληρώσει την ανάθεση της χαλαζικής προστασίας;
2)    Γιατί ενώ ο ΕΛΓΑ έπρεπε να ξεκινήσει τις διαδικασίες αυτές έγκαιρα τις ξεκίνησε τον Δεκέμβρη;
3)    Γιατί στη σύμβαση που υπέγραψε ο ΕΛΓΑ με την εταιρεία δόθηκε περιθώριο τεσσάρων μηνών για να ξεκινήσει η προστασία;
4)    Γιατί ενώ η εταιρεία ζήτησε να ξεκινήσει αμέσως τη δραστηριότητά της με ένα αεροσκάφος (και από το τέλος του μήνα και με δεύτερο) ο ΕΛΓΑ δεν συμφώνησε;
5)    Ποια είναι η ζημία του ΕΛΓΑ από τις  αποζημιώσεις που καλείται να πληρώσει από τις επισυμβαίνουσες καταστροφές στις καλλιέργειες λόγω χαλαζόπτωσης ;