Η νέα αναγκαία δράση στην πράσινο βίβλο των μεταφορών

Καθώς τα καθαρότερα αυτοκίνητα κερδίζουν έδαφος και η πράσινη οδήγηση εξελίσσεται σε κυρίαρχη τάση, μια νέα απαίτηση αναδύεται για να διεκδικήσει τη θέση της στις δράσεις κατά της κλιματικής αλλαγής: Οι πράσινοι δρόμοι.

Αν και οι νέες προσπάθειες για την πράσινη βίβλο των μεταφορών είναι ενθαρρυντικές, το μεγαλύτερο μέρος των εργαζομένων παγκοσμίως πηγαίνει στη δουλειά του - έστω και με σημερινά καθαρά αυτοκίνητα - από δρόμους που έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί με τη σκέψη του χθες. Το παγκόσμιο δίκτυο δρόμων είναι τεράστιο και αυξάνεται ταχύτερα όσο ποτέ στην ιστορία του, καθώς η Κίνα φιλοδοξεί να φτιάξει ένα δρόμο προς κάθε χωριό και η Βραζιλία, η Ινδία, η Ρωσία ή η Αφρική σχεδιάζουν να επενδύσουν μαζικά σε μεγάλες οδικές υποδομές.

Ωστόσο, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις τόσο από τη ρύπανση που επιφέρουν τα οδικά έργα για την κατασκευή τους, όσο και από τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη χρήση του δρόμου δεν είναι οι μόνες. Κάθε νέος δρόμος που φτιάχνεται εκτός πόλεως επηρεάζει την τοπική χλωρίδα και πανίδα και κάθε νέος δρόμος που κατασκευάζεται εντός πόλεως συμβάλει στην γενική αύξηση της θερμοκρασίας στην περιοχή, καθώς φέρνει μεγαλύτερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, διοξειδίου του θείου και υδραργύρου.

Πράσινοι δρόμοι : οι πρώτες προσπάθειες

Η αμερικανική υπηρεσία προστασίας περιβάλλοντος (EPA) ξεκίνησε πριν λίγα χρόνια τις πρώτες προσπάθειες να δημιουργήσει οδικά δίκτυα βασισμένα στη γνώση του σήμερα. Συνεργάζεται με την Green Highways Partnership, που ιδρύθηκε το 2002 και λειτουργεί μέσω ενός δικτύου του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα για τη μελέτη και εφαρμογή των βέλτιστων πρακτικών διαχείρισης σε ζητήματα όπως η ανακύκλωση προϊόντων που περιέχουν άνθρακα, η αξιοποίηση της ιπτάμενης τέφρας (παραπροϊόν από καύση λιγνίτη για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας), η ανακύκλωση της σκωρίας τσιμέντου ή της παλαιάς ασφάλτου.

Τα αμερικανικά πανεπιστήμια, από την άλλη, είναι επίσης υποστηρικτές των προσπαθειών του είδους. Το πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον, για παράδειγμα, σε συνεργασία με μια επιχείρηση κατασκευών παγκόσμιας εμβέλειας δημιούργησε το Greenroads Sustainability Perfomance Metric για τον σχεδιασμό, την κατασκευή, την ανακατασκευή και την αποκατάσταση του οδικού δικτύου. Το σύστημα αυτό στηρίζεται σε επτά κατηγορίες σχεδιαστικά πράσινων χαρακτηριστικών, που όμως η κάθε μία από αυτές εμπεριέχει δεκάδες υποθέματα, όπως η μείωση της χρήσης καυσίμων και των εκπομπών αερίων, τα ανακυκλωμένα υλικά του δρόμου ή η σωστή διαχείριση των όμβριων υδάτων.

Επίσης, το πανεπιστήμιο του New Hampshire σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο του Winsconsin και την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αυτοκινητόδρομων των ΗΠΑ δημιούργησαν το Κέντρο Πόρων από Ανακυκλωμένα Υλικά, το οποίο για μια δεκαετία τώρα ερευνά, αναπτύσσει και προωθεί κατευθυντήριες γραμμές για τα ανακυκλωμένα υλικά στην κατασκευή και τη συντήρηση των οδικών υποδομών.

Πράσινοι δρόμοι : Το μέλλον και η ανάπτυξη

Προβλέποντας το μέλλον και με δεδομένη την ήδη μειωμένη χρήση τσιμέντου στην οδοποιία, 18 από τους κυριότερους παραγωγούς τσιμέντου συνεργάστηκαν για την πρωτοβουλία Cement Sustainability Initiative, που προωθεί την έρευνα για την πράσινη οδοποιία, ενώ νέα υλικά, φιλικά προς το περιβάλλον κάνουν την εμφάνιση τους.

Οι ειδικοί του χώρου διευκρινίζουν πως ο δρόμος προς την πράσινη οδοποιία δεν είναι ούτε εύκολος, ούτε σύντομος, τονίζουν ωστόσο πως τώρα είναι η στιγμή να υποστηριχθεί, αφού ο αναπτυσσόμενος κόσμος ετοιμάζει τεράστια οδικά έργα μέσα στα επόμενα δέκα – είκοσι χρόνια και παροτρύνουν να υποστηριχθούν οι πράσινοι δρόμοι όπως ακριβώς υποστηρίχθηκαν και τα πράσινα κτίρια.

Πηγές:

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις