Η μελέτη διεξήχθη από μια κοινοπραξία πανευρωπαϊκών ακαδημαϊκών εταίρων, όπως το Πανεπιστήμιο του Reading, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πληροφοριών Τροφίμων (EUFIC), το Πανεπιστήμιο Aarhus, το KU Leuven και το Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας.
Η έκθεση δείχνει ότι η εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε όλα τα μέρη του τομέα των τροφίμων έχει αυξηθεί, και με αυτήν την εμπιστοσύνη που έχουν στα τρόφιμα, με συνολικές αυξήσεις μεταξύ 3% και 8%.
Τα 2/3 (67%) των ευρωπαίων καταναλωτών να αναφέρουν ότι εμπιστεύονται τους αγρότες σε σύγκριση με μόλις 13% που δεν το κάνουν.
Οι έμποροι λιανικής είναι η επόμενη πιο αξιόπιστη ομάδα, με το 53% των καταναλωτών να εκφράζουν την εμπιστοσύνη τους – αύξηση 7% από το 2018, που πιθανώς σχετίζεται με την πανδημία COVID-19 και την ευγνωμοσύνη ορισμένων στον κλάδο για τη διατήρηση του εφοδιασμού και της πρόσβασης σε τρόφιμα.
Ωστόσο, η εμπιστοσύνη τόσο στις κυβερνητικές υπηρεσίες όσο και στους κατασκευαστές τροφίμων έχει καθυστερήσει, με λιγότερους από τους μισούς καταναλωτές σε όλες τις χώρες (47% και 46% αντίστοιχα) δηλώνοντας ότι εμπιστεύονται αυτές τις ομάδες. Εν τω μεταξύ, πάνω από το ένα τέταρτο των καταναλωτών (29% και 26%) δεν εμπιστεύονται ενεργά τις κυβερνητικές αρχές και τους κατασκευαστές αντίστοιχα.
Οι απαιτήσεις των καταναλωτών για την υγεία και τη βιωσιμότητα δεν ικανοποιούνται από τη βιομηχανία
Όσον αφορά την εμπιστοσύνη στα ίδια τα τρόφιμα, οι καταναλωτές πιστεύουν ότι η ασφάλεια των τροφίμων στο σύνολό της έχει βελτιωθεί, με αύξηση 8% από το 2018 σε όσους συμφωνούν ότι τα τρόφιμα είναι γενικά ασφαλή, στο σύνολο του 55%. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, αυτό αυξάνεται στο 74%.
Όσον αφορά την υγεία, ωστόσο, παρά τους επτά στους 10 (71%) που ισχυρίζονται ότι επιλέγουν υγιεινές επιλογές έναντι ανθυγιεινών όπου μπορούν, λιγότερο από τους μισούς (43%) των ευρωπαίων καταναλωτών πιστεύουν ότι τα τρόφιμα είναι γενικά υγιή. Εν τω μεταξύ, μόνο τέσσερις στους 10 (40%) έχουν εμπιστοσύνη ότι τα προϊόντα διατροφής που αγοράζουν είναι γενικά αυθεντικά και όχι ψεύτικα ή τεχνητά.
Ομοίως, μόνο τρεις στους 10 καταναλωτές (30%) είναι πεπεισμένοι ότι τα προϊόντα διατροφής γενικά παράγονται με βιώσιμο τρόπο (που σημαίνει φιλικό προς το περιβάλλον, αποδοτικό στους πόρους και ηθικά υπεύθυνο), σε σύγκριση με το 42% που τα θεωρούν μη βιώσιμα.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις καταναλωτικές αξίες, με περισσότερα από τα τρία τέταρτα (76%) των Ευρωπαίων να αναφέρουν ότι αισθάνονται ηθική υποχρέωση να χρησιμοποιούν φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα, ενώ έξι στους 10 (60%) λένε ότι όταν τους δοθεί η επιλογή, θα αγοράστε βιώσιμα αγαθά σε σχέση με εκείνα που δεν είναι – αποδεικνύοντας μια σαφή ευκαιρία να αντισταθμιστεί η ζήτηση των καταναλωτών για πιο φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις