Η John Deere δεν μπόρεσε να κλείσει την υπόθεση "δικαίωμα στην επισκευή"

Οργανώσεις κατηγορούν την εταιρεία ότι δεν τους επιτρέπει να κατασκευάζουν μόνοι τους τα γεωργικά τους μηχανήματα

Στην τελευταία εξέλιξη της συνεχιζόμενης μάχης μεταξύ της John Deere (JD) και διαφόρων οργανώσεων που προσπαθούν να διατηρήσουν ή ακόμη και να επαναφέρουν πλήρως το «δικαίωμα επισκευής» μηχανημάτων με την επωνυμία JD, δικαστήριο του Ιλινόις απέρριψε την τελευταία προσπάθεια της εταιρείας να εμποδίσει την υπόθεση να προχωρήσει.

Η αγωγή επικεντρώθηκε γύρω από την αντιμονοπωλιακή αγωγή της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου (FTC) για το δικαίωμα επισκευής κατά της John Deere, η οποία κατατέθηκε τον Ιανουάριο του 2025 και η οποία ξεκίνησε με την ακόλουθη δήλωση:

"Για δεκαετίες, η εναγόμενη Deere & Company, κατασκευαστής μεγάλου γεωργικού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των ελκυστήρων και των θεριστικών μηχανών, έχει στραγγαλίσει τη δυνατότητα των αγροτών και των ανεξάρτητων παρόχων επισκευών («IRP») να επισκευάζουν τον εξοπλισμό της Deere, αφήνοντας τους αγρότες να εξαρτώνται πλήρως από το δίκτυο εξουσιοδοτημένων αντιπροσώπων της Deere για βασικές επισκευές". 

Η αγωγή συνεχίζει να ισχυρίζεται ότι η JD παραβιάζει τους αντιμονοπωλιακούς νόμους, καθώς δεν παρέχει στους αγρότες και τους ανεξάρτητους μηχανικούς τα απαραίτητα εργαλεία για την επισκευή των τρακτέρ και των θεριστικών μηχανών της μάρκας.

Πρόκειται για αναφορά στο διαγνωστικό λογισμικό που παρέχει η JD στους δικούς της εξουσιοδοτημένους αντιπροσώπους.

Βόρειο Ιλινόις

Η FTC ζήτησε από το περιφερειακό δικαστήριο των ΗΠΑ για την περιφέρεια του Βόρειου Ιλινόις να εκδώσει μόνιμη διαταγή κατά της Deere, την οποία ο προεδρεύων δικαστής, Iain D. Johnston, επικύρωσε παρά την προσπάθεια της Deere να εμποδίσει τη διαδικασία.

Η Deere είχε προβάλει διάφορες αντιρρήσεις, οι περισσότερες από τις οποίες ήταν νομικές τεχνικές λεπτομέρειες, αλλά προσέφερε και ένα νέο επιχείρημα.

Η εταιρεία υποστήριξε ότι οι ενάγοντες απέτυχαν να επικαλεστούν μια «αναγνωρίσιμη μεταγενέστερη αγορά» και ότι οι αγρότες είχαν πλήρη γνώση των επί δεκαετίες πρακτικών επισκευής της Deere όταν αγόραζαν εξοπλισμό.

Δηλαδή, η FTC δεν είχε προσδιορίσει επακριβώς ποιος είχε υποστεί ζημία ως αποτέλεσμα και ακόμη και αν οι πελάτες είχαν υποστεί ζημία, αυτή ήταν εκούσια επιβολή, διότι θα γνώριζαν την πολιτική της John Deere πριν από την αγορά.

Προηγούμενη δήλωση σχετικά με την επισκευή

Η άποψη αυτή μπορεί να συγκριθεί με μια δήλωση που εξέδωσε η Deere τον περασμένο Ιανουάριο, στην οποία ανέφερε ότι η αγωγή αγνοεί τη μακροχρόνια δέσμευση της εταιρείας για αυτοεπισκευή από τους πελάτες.

Οι αντιπρόσωποι μηχανημάτων στις ΗΠΑ απέχουν συχνά πολύ μεταξύ τους, πράγμα που σημαίνει ότι πολλοί αγρότες δεν έχουν άλλη πρακτική επιλογή από το να αγοράσουν εξοπλισμό John Deere.

Το σημείο αυτό τονίστηκε από τον δικαστή, ο οποίος σημείωσε ότι η Deere είναι σε θέση να χρεώνει υπερ-ανταγωνιστικές τιμές λόγω της έλλειψης εναλλακτικών λύσεων για τους πελάτες των αγροτών.

Τεχνολογική παγίδα

Ο δικαστής πρόσθεσε επίσης ότι, προσθέτοντας τεχνολογία στον εξοπλισμό της, η εταιρεία καθιστά τους αγρότες εξαρτημένους από το δικό της λογισμικό για την πραγματοποίηση επισκευών.

Με την παραχώρηση άδειας χρήσης του εν λόγω λογισμικού μόνο σε εξουσιοδοτημένους αντιπροσώπους, ο δικαστής αποφάσισε ότι οι αγρότες είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν τα συνεργεία της John Deere αντί για πιο κοντινές ή φθηνότερες επιλογές.

Μετά την ακρόαση, η Deere & Company εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία ανέφερε: «Η καταγγελία βασίζεται σε κατάφωρη παραποίηση των πραγματικών περιστατικών και σε θανάσιμα λανθασμένες νομικές θεωρίες και τιμωρεί την καινοτομία και τον σχεδιασμό προϊόντων που προάγουν τον ανταγωνισμό».

Οι μάχες για το «δικαίωμα επισκευής» δεν έχουν ακόμη τελειώσει, όπως φαίνεται.