Η Ιαπωνία επιστρέφει στην Κεντροασία μέσω ουρίας και φυσικού αερίου το εργοστάσιο προβλέπεται να παράγει περίπου 3.500 τόνους ουρίας ημερησίως, καθώς και 2.000 τόνους αμμωνίας
Η Mitsubishi αναλαμβάνει την κατασκευή νέου εργοστασίου ουρίας στο Τουρκμενιστάν, αξίας άνω των $1,3 δισ., ενισχύοντας τη βιομηχανική υποδομή της χώρας και επανατοποθετώντας την Ιαπωνία στον ανταγωνισμό της Κεντρικής Ασίας για την παραγωγή χημικών λιπασμάτων.
Στις ακτές της Κασπίας, στο Kiyanly του δυτικού Τουρκμενιστάν, προχωρά η έναρξη ενός από τα πλέον καθοριστικά βιομηχανικά έργα της περιοχής: η κατασκευή ενός εργοστασίου παραγωγής ουρίας, το οποίο η Ιαπωνική Mitsubishi έχει αναλάβει με προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα $1,3 δισ. Το έργο, σύμφωνα με πηγή της τουρκμενικής χημικής βιομηχανίας που μίλησε στο Reuters, αναμένεται να ολοκληρωθεί μεταξύ 2028–2029, δημιουργώντας μία νέα παραγωγική μονάδα ικανή να επεξεργάζεται φυσικό αέριο σε χημικό προϊόν υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Το εργοστάσιο προβλέπεται να παράγει περίπου 3.500 τόνους ουρίας ημερησίως, καθώς και 2.000 τόνους αμμωνίας, ενισχύοντας τη θέση του Τουρκμενιστάν ως παραγωγού λιπασμάτων σε διεθνές επίπεδο. Η κατασκευαστική ευθύνη έχει ανατεθεί στην τουρκική Gap Inşaat, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει υπογράψει σειρά μεγάλων έργων στη χώρα, εδραιώνοντας την παρουσία της ως τεχνικός εταίρος σε στρατηγικές κρατικές επενδύσεις.
Το Τουρκμενιστάν, το οποίο διαθέτει τα τέταρτα μεγαλύτερα αποθέματα φυσικού αερίου παγκοσμίως, επιχειρεί να μετατοπίσει την οικονομική του δραστηριότητα από την εξαγωγή πρωτογενούς ενέργειας προς την παραγωγή βιομηχανικών παραγώγων με μεγαλύτερη εμπορική σταθερότητα. Η πώληση φυσικού αερίου στην Κίνα, που αποτελεί τον βασικό αγοραστή της χώρας, προσφέρει μεν σημαντική ροή εσόδων, αλλά αφήνει την οικονομία ευάλωτη σε τιμολογιακές διακυμάνσεις και γεωπολιτικούς περιορισμούς.
Η κατασκευή του εργοστασίου στο Kiyanly έρχεται σε συνέχεια ενός ανάλογου έργου που υλοποιήθηκε το 2018 στο Garabogaz, επίσης με ιαπωνο-τουρκική σύμπραξη, το οποίο τότε είχε χαρακτηριστεί ως κρίσιμο βήμα για την ανάπτυξη της εθνικής βιομηχανίας λιπασμάτων. Με το νέο συγκρότημα, η συνολική παραγωγική ικανότητα κοκκώδους ουρίας του Τουρκμενιστάν υπολογίζεται πλέον μεταξύ 2,25 και 2,3 εκατομμυρίων τόνων ετησίως. Επιπλέον, το έργο Turkmenbashi, με ετήσια δυναμικότητα 1,155 εκατ. τόνων, αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το 2029, ενισχύοντας περαιτέρω αυτή τη μεταβολή.
Η εξέλιξη αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε μια περίοδο όπου η παγκόσμια αγορά λιπασμάτων επαναδιαμορφώνεται. Η Ευρώπη, υπό την πίεση του κόστους ενέργειας και της ανάγκης διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού, αναζητά αξιόπιστες προμηθεύτριες χώρες που μπορούν να προσφέρουν μεσοπρόθεσμη σταθερότητα και προβλέψιμες ροές προϊόντων. Το Τουρκμενιστάν, με την αυξημένη βιομηχανική του παραγωγικότητα και πρόσβαση σε θαλάσσιους εμπορικούς διαύλους μέσω της Κασπίας, εισέρχεται σταδιακά σε αυτό το γεωοικονομικό πεδίο.
Δεν υπήρξε άμεσo σχόλιο από τη Mitsubishi, ωστόσο η χρονική στιγμή και η γεωγραφική εστίαση του έργου αποτυπώνουν μια μακροπρόθεσμη ιαπωνική στρατηγική την ενίσχυση της παρουσίας σε ενεργειακές οικονομίες πέραν της Ανατολικής Ασίας, σε μια περίοδο ανακατανομής ισχύος στον τομέα των βιομηχανικών πόρων.