Λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης εναντίον των υπό καθεστώς εκκαθάρισης τελούντων αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων

Λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης εναντίον των υπό καθεστώς εκκαθάρισης τελούντων αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων του ν.2810/2000 και των αγροτικών συνεταιρισμών του ν.4384/2016, από το Δημόσιο και τύχη κατασχέσεων, πριν και μετά την έναρξη της εκκαθάρισης.
 

Επιμέλεια  : Ανδριανή- Άννα Μητροπούλου –Δικηγόρος

Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με την αριθμό 277/2017 Γνωμοδότησή του (τακτική ολομέλεια), γνωμοδότησε ότι κατά την διάρκεια της εκκαθάρισης αγροτικού συνεταιρισμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 27 του ν. 4384/2016 δεν είναι επιτρεπτή η λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης εκ μέρους του Δημοσίου κατά του συνεταιρισμού αυτού ή και άλλης μορφής συνεταιριστικής οργάνωσης που τέθηκε σε εκκαθάριση και ότι η απαγόρευση λήψης αναγκαστικών μέτρων εκ μέρους του Δημοσίου αρχίζει από την ημέρα που ολοκληρώθηκαν οι διατυπώσεις δημοσιότητας της θέσης του αγροτικού συνεταιρισμού σε λύση και εκκαθάριση, όπως αυτές ορίζονται στις διατάξεις των άρθρων 26 παρ. 4 και 27 παρ. 5 του ν. 4384/2016. Το ίδιο ισχύει και για τις αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις, που τέθηκαν σε εκκαθάριση με τις διατάξεις του προισχύσαντος νομοθετικού πλαισίου, σύμφωνα με τη ρητή περί τούτου πρόβλεψη του άρθρου 27 παρ. 18 του ν. 4384/2016.

Η φορολογική αρχή έχει υποχρέωση να άρει τις κατασχέσεις, οι οποίες επιβλήθηκαν μετά την περιέλευση του αγροτικού συνεταιρισμού σε καθεστώς εκκαθάρισης, δεν υποχρεούται όμως να άρει κατασχέσεις εις χείρας τρίτου που επιβλήθηκαν πριν την περιέλευση του ΑΣ σε εκκαθάριση, καθόσον αυτές είναι νόμιμες και είχε ήδη επέλθει, εξ αυτών, εκ του νόμου, αναγκαστική εκχώρηση προς το Δημόσιο της κατασχεμένης απαίτησης.

Σε περίπτωση δε που έχει επιβληθεί κατάσχεση σε ακίνητο του ΑΣ, πριν την απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, για την λύση και εκκαθάριση του συνεταιρισμού  αυτή είναι νόμιμη και δεν συντρέχει περίπτωση άρσης αυτής, πλην όμως, κατά το στάδιο της εκκαθάρισης, η κατάσχεση ηρεμεί και δεν δύναται να συνεχισθεί η διοικητική εκτέλεση με βάση αυτήν.

Τέλος το ΝΣΚ γνωμοδοτεί ότι, αν η κατάσχεση εις χείρας τρίτου επιβλήθηκε μετά την περιέλευση του αγροτικού συνεταιρισμού σε εκκαθάριση, συντρέχει περίπτωσης άρσης αυτής από την φορολογική διοίκηση και τα τυχόν αποδοθέντα από τον τρίτο ποσά αποδίδονται στο δικαιούχο αγροτικό συνεταιρισμό για να συμπεριληφθούν στο προϊόν της εκκαθάρισης και για τις ανάγκες αυτής και στην περίπτωση αυτή δεν τίθεται θέμα συμψηφισμού των εκατέρωθεν απαιτήσεων.