Παράταση στην υποβολή των Στρατηγικών Σχεδίων για τη νέα ΚΑΠ ζητούν 7 χώρες-μέλη

Στον αέρα φαίνεται να είναι η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική καθώς επτά χώρες-μέλη δήλωσαν ότι δεν προλαβαίνουν να καταθέσουν εγκαίρως (στις 1 Ιανουαρίου 2022) τα Εθνικά Στρατηγικά τους Σχέδια, κυρίως λόγω της καθυστέρησης της ψήφισης των σχετικών κοινοτικών κανονισμών.

Ωστόσο,ο Επίτροπος Γεωργίας, κ. Βοίτσεχόφσκις θέλησε να υποβιβάσει το γεγονός και να προβάλει την πολιτική συμφωνία για τη Δασική Πολιτική της Ε.Ε.

Ουσιαστικά υπάρχουν μια σειρά από πολιτικές συμφωνίες από τον Ιούνιο μέχρι σήμερα, που δεν έχουν ακόμα αποκτήσει νομική και εφαρμόσιμη μορφή:

  • Κοινή Αγροτική Πολιτική 2023-3027
  • Από το Αγρόκτημα στο Πιάτο
  • Πράσινη Συμφωνία έως το 2030
  • Δασική Πολιτική
  • Διατήρηση Βιοποικιλότητας έως το 2030

Αξίζει να σημειωθούν οι δηλώσεις της εκπροσώπου του Ευρωπαϊκού Γραφείου Περιβάλλοντος, Célia Nyssens, που πριν από 3 εβδομάδες είπε σε ευρωπαϊκή διαδικτυακή ενημερωτική πύλη ότι Ελλάδα, Κύπρος, Ουγγαρία και Ρουμανία δεν είχαν δώσει καμία πληροφορία μέχρι εκείνη τη στιγμή για το τι θα κάνουν με τα οικολογικά προγράμματα.

Ωστόσο, ο Έλληνας Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σπήλιος Λιβανός, χωρίς καμία διαβούλευση προηγουμένως, ανακοίνωσε πριν δέκα μέρες ότι οι Έλληνες αγρότες θα έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε 19 οικολογικά προγράμματα.

Η κοινή δήλωση των 7 χωρών που δήλωσαν ότι δεν μπορούν να έχουν καταθέσει εμπρόθεσμα τα Στρατηγικά του Σχέδια

Ως Ομάδα του Visegrad και της Βουλγαρίας, Κροατίας και Ρουμανίας την 8η Οκτωβρίου 2021 μετά από πρόσκληση της Ουγγαρίας συναντηθήκαμε, συζητήσαμε και συμφωνήσαμε την κοινή μας θέση για την έγκριση των στρατηγικών σχεδίων της ΚΓΠ

Ι. Όσον αφορά την έγκριση του νομοθετικού πακέτου της ΚΓΠ, εμείς

(1) Χαιρετίζουμε την πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε τον Ιούνιο του 2021 μεταξύ των συννομοθετών, η οποία επιτυγχάνει μια ισορροπία μεταξύ και των τριών πυλώνων της βιωσιμότητας, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζει τις περιβαλλοντικές και κλιματικές προκλήσεις με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.

(2) ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΟΥΜΕ την κοινή ανησυχία ότι λόγω της παράτασης των διαπραγματεύσεων για τον φάκελο της μεταρρύθμισης της ΚΓΠ και της αναμενόμενης καθυστερημένης έγκρισης της νομοθετικής δέσμης, τα κράτη μέλη θα αντιμετωπίσουν σοβαρή πίεση χρόνου για να τηρήσουν την προθεσμία υποβολής των εθνικών στρατηγικών σχεδίων της ΚΓΠ, την 1η Ιανουαρίου 2022. Επομένως, ΖΗΤΑΜΕ από την Επιτροπή μια ευέλικτη προσέγγιση εάν χρειαστεί.

(3) ΠΡΟΤΡΕΠΟΥΜΕ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να συγκαλέσει την ψηφοφορία στην Ολομέλεια για τους τρεις βασικούς κανονισμούς της ΚΓΠ το συντομότερο δυνατό.

(4) ΚΑΛΟΥΜΕ την Επιτροπή να πράξει το έργο της προκειμένου να παρουσιάσει, να συζητήσει και να εγκρίνει το συντομότερο δυνατό τις παράγωγες νομοθετικές πράξεις που είναι απαραίτητες για την υποβολή των εθνικών στρατηγικών σχεδίων της ΚΓΠ, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα κριτήρια διαπίστευσης έχουν καθοριστεί έγκαιρα για τη νέα ΚΓΠ (και οι επιδοτήσεις να καταβάλλονται εγκαίρως).

ΙΙ) Όσον αφορά την υιοθέτηση των στρατηγικών σχεδίων της ΚΓΠ, εμείς

(5) ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ ότι μια από τις πιο σημαντικές και ευαίσθητες φάσεις είναι η διαδικασία αξιολόγησης που οδηγεί στην έγκριση και τροποποίηση των στρατηγικών σχεδίων της ΚΓΠ και ΤΟΝΙΖΟΥΜΕ ότι η διαδικασία έγκρισης πρέπει να είναι δίκαιη, αντικειμενική και διαφανής.

(6) Προκειμένου να διασφαλιστεί η νομική βεβαιότητα, ΚΑΛΟΥΜΕ την Επιτροπή να σεβαστεί το τελικό κείμενο του Κεφαλαίου III του Τίτλου V του κανονισμού για τα στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ, όπως συμφωνήθηκε από τους συννομοθέτες, και να βασίσει την εγκριτική απόφαση αποκλειστικά σε πράξεις, οι οποίες νομικά δεσμεύουν για τα κράτη μέλη.

(7) ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΟΥΜΕ ότι, στο πνεύμα της επικουρικότητας, οι πολιτικές αποφάσεις σε σχέση με τον τρόπο και την κλίμακα αντιμετώπισης των στόχων της ΚΓΠ στα εθνικά στρατηγικά σχέδια θα πρέπει να παραμείνουν ως αποκλειστική αρμοδιότητα των κρατών μελών.

(8) ΕΠΙΚΡΟΤΟΥΜΕ το γεγονός ότι το χρονικό όριο για την έγκριση των Στρατηγικών Σχεδίων από την Επιτροπή μειώθηκε στους 6 μήνες, ΤΟΝΙΖΟΥΜΕ ωστόσο ότι είναι υψίστης σημασίας να οργανωθεί αυτή η περίοδος με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.

(9) ΚΑΛΟΥΜΕ την Επιτροπή να είναι εποικοδομητικός εταίρος στην ταχεία υιοθέτηση των στρατηγικών σχεδίων της ΚΓΠ διασφαλίζοντας συνεχή διάλογο με τα κράτη μέλη και να υποβάλλει τα σχόλιά της και τις ερωτήσεις της σχετικά με τον κανονισμό, με τη μορφή κυλιόμενης επισκόπησης. Αυτό θα επέτρεπε την καλύτερη χρήση των ανθρώπινων πόρων στα κράτη μέλη και επίσης, τη βέλτιστη διαχείριση χρόνου.

(10) ΚΑΛΟΥΜΕ την Επιτροπή να ενημερώνει τακτικά το Συμβούλιο σχετικά με τη διαδικασία έγκρισης των στρατηγικών σχεδίων της ΚΓΠ, συμπεριλαμβανομένης της εκπλήρωσης των στόχων σε επίπεδο ΕΕ και ΚΑΛΟΥΜΕ την Προεδρία του Συμβουλίου να οργανώσει τακτική ανταλλαγή απόψεων στις συνεδριάσεις της Ειδικής Επιτροπής

(11) ΤΟΝΙΖΟΥΜΕ ότι η ολοκλήρωση της θεσμικής δομής ως μέρος του συστήματος διακυβέρνησης σε εθνικό επίπεδο είναι μια σύνθετη και χρονοβόρα διαδικασία. ΚΑΛΟΥΜΕ επομένως την Επιτροπή να αποδεχθεί αυτή την ειδική περίσταση κατά την αρχική αξιολόγηση των υποβληθέντων εθνικών στρατηγικών Σχεδίων.

(12) ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι η έγκαιρη υιοθέτηση των στρατηγικών σχεδίων της ΚΓΠ αποτελεί απόλυτη απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση της ασφάλειας δικαίου για τις πρώτες πληρωμές το 2023, λαμβανομένου υπόψη του χρόνου που απαιτείται για την προετοιμασία του πλαισίου εφαρμογής σε εθνικό επίπεδο (εθνική νομοθεσία, ανάπτυξη του ολοκληρωμένου συστήματος, της επικοινωνιακής εκστρατείας για τους αγρότες κ.λπ.).

III. Όσον αφορά τη λειτουργικότητα του νέου μοντέλου παράδοσης, εμείς

(13) ΕΠΙΣΗΜΑΝΑΜΕ μια άλλη κοινή ανησυχία ότι η εισαγωγή του νέου μοντέλου παράδοσης (NDM), ενώ στοχεύει να παράσχει στα κράτη μέλη μεγαλύτερη ευελιξία, θα μπορούσε επίσης να δημιουργήσει αυξημένο διοικητικό φόρτο λόγω της νέας προσέγγισης εφαρμογής.

(14) ΒΑΣΙΖΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ Επιτροπή ότι θα βοηθήσει την εφαρμογή του NDM κατά τρόπο που θα μπορούσε να συμβάλει στην πραγματική απλούστευση της ΚΓΠ.