Η ΕΕ επενδύει στην έρευνα για να θέσει σε εφαρμογή το Farm to Fork

Το νέο ερευνητικό πρόγραμμα της ΕΕ Horizon Europe θα συμβάλει επίσης στις φιλοδοξίες της Πράσινης Συμφωνίας αναπτύσσοντας και δοκιμάζοντας λύσεις για μια πράσινη ανάκαμψη

Οι ενδιαφερόμενοι, οι ερευνητές και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής επιδιώκουν να βρουν το σωστό μέρος για καινοτομία στη νέα εμβληματική πολιτική τροφίμων της ΕΕ με σκοπό να δώσουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές να κάνουν τις καλύτερες επιλογές για τον εαυτό τους και τον πλανήτη.

Δεσμευμένη να υποστηρίξει τη μετάβαση προς πιο βιώσιμα συστήματα τροφίμων, η ΕΕ ζυγίζει επί του παρόντος ποιο είδος καινοτομίας απαιτείται για την επίτευξη αυτής της φιλοδοξίας.

Η στρατηγική Farm to Fork (F2F) της εκτελεστικής εξουσίας της ΕΕ περιλαμβάνει μια σειρά μέτρων για την προώθηση της υγιεινής και βιώσιμης παραγωγής και κατανάλωσης τροφίμων.

Το F2F, που παρουσιάστηκε στο αποκορύφωμα της κρίσης COVID, είναι επίσης μέρος των προσπαθειών της ΕΕ να ανακάμψει από την πανδημία.

Το νέο ερευνητικό πρόγραμμα της ΕΕ Horizon Europe θα συμβάλει επίσης στις φιλοδοξίες της Πράσινης Συμφωνίας αναπτύσσοντας και δοκιμάζοντας λύσεις για μια πράσινη ανάκαμψη.

Αυτά τα θέματα συζητήθηκαν σε ένα συνέδριο για το μέλλον των τροφίμων που διοργανώθηκε από την κορυφαία πρωτοβουλία της Ευρώπης για την καινοτομία τροφίμων, το EIT Food.

«Δεν μπορώ να τονίσω αρκετά τη σημασία της έρευνας και της καινοτομίας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε», δήλωσε ο επίτροπος γεωργίας Janusz Wojciechowski σε ομιλία που ξεκίνησε το συνέδριο.

Σύμφωνα με το αφεντικό της γεωργίας, η έρευνα και η καινοτομία είναι καθοριστικής σημασίας για τη βελτίωση της κυκλικότητας των συστημάτων τροφίμων και την ανάπτυξη εναλλακτικών πρωτεϊνών και πιο βιώσιμων γεωργικών πρακτικών, καθώς και για την κατανόηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών.

Αν και η στρατηγική F2F, όπως υποδηλώνει το όνομα, στοχεύει στην αύξηση των βιώσιμων συστατικών σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, οι καταναλωτές αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο.

«Θέλουμε να στοχεύσουμε τους καταναλωτές, επειδή εάν δεν έχουν κίνητρα και είναι έτοιμοι να προχωρήσουν, θα αντιμετωπίσουμε προβλήματα με την εφαρμογή ενός πιο βιώσιμου συστήματος τροφίμων», δήλωσε η Sabine Jülicher, διευθύντρια για τα τρόφιμα και την καινοτομία στη Γενική Διεύθυνση SANTE της Επιτροπής.

Παρακολούθηση συμπεριφοράς καταναλωτή

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, παρουσιάστηκε ένα νέο εργαλείο που αναπτύχθηκε από μια ομάδα διεπιστημονικών ερευνητών.

Με βάση δεδομένα από 18 χώρες της ΕΕ, το Trust Tracker του EIT Food επεξεργάζεται την υπάρχουσα βιβλιογραφία από διάφορους κλάδους, συμπεριλαμβανομένης της νευροεπιστήμης, για να εξηγήσει τη διαμόρφωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στην τροφική αλυσίδα αξίας και τον ρόλο αυτής της εμπιστοσύνης στη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Οι προγραμματιστές ελπίζουν ότι αυτό το μοντέλο θα μπορούσε να γίνει το βασικό εργαλείο για τη μέτρηση της εμπιστοσύνης στα τρόφιμα και τις εκτεταμένες συμπεριφορές, από την προσέγγιση έως την αποφυγή.

«Η εμπιστοσύνη μπορεί να σε κάνει να κάνεις κάτι ή μπορεί να σε εμποδίσει να το κάνεις αυτό», εξήγησε η Sophie Hieke, επικεφαλής της επιστήμης των καταναλωτών στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πληροφοριών Τροφίμων (EUFIC)

Στα τρία χρόνια της εφαρμογής του, ο ιχνηλάτης έδειξε ότι όταν οι καταναλωτές εμπιστεύονται τους παράγοντες της αλυσίδας αξίας τροφίμων, είναι πιο σίγουροι για την ακεραιότητα του φαγητού τους.

Ο ιχνηλάτης αποκάλυψε επίσης ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές τείνουν να είναι πιο σίγουροι για τη γεύση των τροφίμων που αγοράζουν, ακολουθούμενη από την ασφάλεια των τροφίμων, την υγιεινή, την αυθεντικότητα και τη βιωσιμότητα.

Η Επιτροπή αναμένεται να προτείνει έως το 2024 υποχρεωτική επισήμανση στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας με σκοπό να παρέχει πληροφορίες σε όλους τους καταναλωτές σχετικά με τις διατροφικές και βιώσιμες πτυχές των τροφίμων.

«Δεν θέλουμε τον καταναλωτή να μείνει μόνος του και γι 'αυτό απευθυνόμαστε επίσης στους εμπόρους λιανικής για να διευκολύνουμε τους καταναλωτές να επιλέγουν υγιείς και βιώσιμες επιλογές», δήλωσε ο Jülicher της Επιτροπής.

Όμως, ο ρόλος της καινοτομίας στο F2F υπερβαίνει κατά πολύ το να «ωθεί» τους καταναλωτές.

Σύμφωνα με τον Jülicher, αυτό κυμαίνεται από τα μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούνται για την παράδοση τροφίμων στα φυτοπροστατευτικά προϊόντα και τις συνθήκες κτηνοτροφίας για την αντιμετώπιση της μάστιγας της μικροβιακής αντοχής (AMR).

«Υπάρχει τεράστιο περιθώριο καινοτομίας και κάθε έρευνα είναι απολύτως ευπρόσδεκτη», κατέληξε.