Τι θα γίνει με τον ουκρανικό διάδρομο σιτηρών;

Οι αγορές είναι λίγο ανησυχίες δεδομένης της αβεβαιότητας για το εάν θα αναθεωρηθεί ή όχι η συμφωνία καθώς θα επηρεαστεί η παγκόσμια προσφορά σιτηρών.

Στις 19 Μαρτίου λήγει η επέκταση της συμφωνίας μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας για τη διατήρηση του ασφαλούς διαδρόμου μέσω της Μαύρης Θάλασσας για την εξαγωγή σιτηρών από τα ουκρανικά λιμάνια. Οι αγορές είναι λίγο ανησυχίες δεδομένης της αβεβαιότητας για το εάν θα αναθεωρηθεί ή όχι η συμφωνία καθώς θα επηρεαστεί η παγκόσμια προσφορά σιτηρών.

Πηγές του υπουργείου Εξωτερικών της Ρωσίας δήλωσαν ότι θα συμφωνούσαν να επεκτείνουν τη συμφωνία μόνο εάν ληφθούν υπόψη τα συμφέροντα των Ρώσων αγροτών και κτηνοτρόφων και των Ρώσων παραγωγών λιπασμάτων σε σχέση με την απρόσκοπτη πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές.

Από την πλευρά της η Ουκρανία, η οποία και υποστηρίζει την επέκταση της συμφωνίας, ζήτησε να αυξηθεί ο αριθμός των επιθεωρήσεων και να συμπεριληφθεί το λιμάνι του Μικολάιβ.

Από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στις 24 Φεβρουαρίου 2020, τα ουκρανικά λιμάνια ήταν αποκλεισμένα για έξι μήνες έως ότου επετεύχθη η συμφωνία μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας τον περασμένο Ιούλιο, υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών και της Τουρκίας, για τη δημιουργία ενός ασφαλούς διαδρόμου.

Μέχρι σήμερα οι ουκρανικές εξαγωγές σιτηρών μειώθηκαν κατά 29,3% σε 29,7Mt, εκ των οποίων οι 10,5Mt ήταν σιτάρι, οι 17Mt καλαμπόκι και περίπου 2Mt κριθάρι, όπως προκύπτουν από στοιχεία του ουκρανικού υπουργείου Γεωργίας. Οι λόγοι της μείωσης των εξαγωγών ήταν ουσιαστικά η μικρότερη συγκομιδή αλλά και οι δυσκολίες σιτηρών εξαιτίας του πολέμου.