Αυξήθηκαν οι τιμές βασικών προϊόντων διατροφής

Αποκαλυπτική είναι η έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, που δείχνει την κατάσταση στην αγορά αλλά και τις ανησυχητικές προβλέψεις για το μέλλον των μικρών επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με την έρευνα, υπάρχει εντυπωσιακή μείωση στις τιμές των ειδών ένδυσης και υπόδησης αλλά αυξήθηκαν οι τιμές βασικών προϊόντων διατροφής.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι τιμές σε βασικά προϊόντα έχουν αυξηθεί σωρευτικά την τελευταία πενταετία περίπου κατά 6,3%. Εξαίρεση αποτελεί το νωπό-παστεριωμένο γάλα, το μεταλλικό νερό, που παρουσιάζει  μικρή μείωση και κυρίως το ελαιόλαδο.

Την περίοδο 2008 - 2013 τις μεγαλύτερες αυξήσεις παρουσίασαν η ζάχαρη, τα αυγά, το ρύζι και οι σοκολάτες, ενώ οι χυμοί φρούτων και το αλεύρι δεν σημείωσαν μεγάλες μεταβολές. Μεγάλη όμως είναι και η αύξηση της τιμής του ψωμιού που φτάνει στο 6,76%, με αποτέλεσμα -όπως δείχνει έρευνα της MARC ΑΕ- δύο στους δέκα Έλληνες καταναλωτές σταμάτησαν να αγοράζουν ψωμί.

Από την έρευνα φαίνεται και ο αγώνας των μικρομεσαίων εμπόρων για συγκράτηση των τιμών σε mini market και εμπορικά. Σύμφωνα με τους ίδιους τους εμπορους, μία από τις αιτίες για την αυξητική τάση των τιμών, είναι η μεγάλη διαφορά στις τιμές που προμηθεύονται τα προϊόντα από τους προμηθευτές, συγκριτικά με αυτές που αγοράζουν τα super markets. Έτσι έχουν περιορισμένες δυνατότητες στις διαπραγματεύσεις των τιμών χονδρικής, κάτι που μεταφέρεται και στη λιανική πώληση. Το βέβαιο είναι ότι οι μικρομεσαίοι- προκειμένου να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις τους- έχουν μειώσει πολύ το ποσοστό κέρδους, ενώ ταυτόχρονα είναι υποχρεωμένοι να ανταποκρίνονται στις αυξημένες φορολογικές τους υποχρεώσεις.

 Πάντως δεν παρατηρούνται μόνο αυξήσεις τιμών αλλά και μειώσεις. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας οι τιμές σε προϊόντα ένδυσης και υπόδησης το 2012 έχουν μειωθεί κατά περίπου 21% σε σχέση με το 2011.

Πάντως ο σημαντικός περιορισμός του εισοδήματος των καταναλωτών και κατ επέκταση της αγοραστικής τους δυνατότητας, “υποχρεώνουν” τους εμπόρους να προχωρούν σε όλο και περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις.

Το δυσάρεστο και ταυτόχρονα ανησυχητικό για τον εμπορικό κόσμο είναι η σωρευτική συρρίκνωση του κύκλου εργασιών των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων για την περίοδο 2010 -2012, που κυμαίνεται μεταξύ 40%-60%, σύμφωνα με δηλώσεις των επιχειρηματιών.