Του Δημήτρη Ρουκά M.Sc.
Τεχνολόγος Γεωπόνος, Επιστημονικός Συνεργάτης Π.Ε. Πιερίας.

Φωτ. 1. Τροποποιημένη συνδυαστική εικονική φωτογραφία όπου φορτωμένα μουλάρια πορεύονται τον πραγματικό δρόμο του αλατιού… που διέρχονταν από τα Πιέρια Όρη.
… Μια φορά και ένα καιρό σε ένα ορεινό μονοπάτι των Πιερίων, από αυτά που χρησιμοποιούσαν οι κυρατζήδες για να μεταφέρουν την πραμάτεια τους ένα μουλάρι αφήνιασε. Το μουλάρι κουβαλούσε αλάτι και έριξε κάτω το σακί. Με τα πίσω πόδια του πάτησε πάνω στο πεσμένο αλάτι και αποτυπώθηκε το πάτημα. Με τον καιρό το σακί με το αλάτι έγινε πέτρα και το πέταλο έμεινε ορατό για πάντα…
Αυτός ο τοπικός Μορνιώτικος λαϊκός μύθος με έβαλε σε αναζήτηση για τον Αλατόδρομο των Πιερίων.
Το αλάτι… και η αναζήτηση του Αλατόδρομου των Πιερίων
Το αλάτι από την αρχαιότητα αποτελούσε αλλά και αποτελεί ως τις μέρες μας αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, ένα σημαντικό στοιχείο της διατροφής των ανθρώπων και των ζώων. Χρησίμευε και χρησιμεύει στην διατήρηση των τροφίμων. Αποτελεί ένα πολύ καλό φυσικό συντηρητικό για την παρασκευή των αλίπαστων προϊόντων (παστών ψαριών, κρεάτων, λαχανικών, τυροκομικών ειδών). Χρησιμοποιείται σε ιατρικές συνταγές αλλά και στην βιομηχανία, ακόμη και στους χιονισμένους δρόμους όπου βοηθά ώστε να διεξάγεται η κυκλοφορία. Φυσικά η πιο συνηθισμένη χρήση του είναι αυτή του αρτύματος, της προσθήκης του δηλαδή στα φαγητά για να τους δώσει νοστιμιά. Δεν θα ήταν να υπερβολή να πούμε οι αλυκές που είναι οι τόποι παραγωγής του αλατιού είναι οι τόποι που… νοστιμίζουν την ζωή μας. Είναι δύσκολο να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς αλάτι. Όλες αυτές οι εφαρμογές το μετέτρεψαν σε ένα από τα σημαντικότερα καταναλωτικά και πολυτιμότερα εμπορικά προϊόντα από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.
Ο τρόπος όμως που το αλάτι φτάνει στο τραπέζι και το φαγητό μας αλλά και όπου αλλού χρειάζεται δεν είναι ίσως γνωστός σε όλους. Από την αρχαιότητα περιοχές όπου μπορούσαν να συλλέξουν αλάτι από θαλασσινό νερό (αλυκές) έγιναν σημαντικά εμπορικά κέντρα. Οι διαδρομές που συνδέανε τα κέντρα αυτά στις παράκτιες περιοχές με άλλους οικισμούς στην ενδοχώρα έγιναν γνωστές ως «Δρόμοι του Αλατιού» ή «Αλατόδρομοι» "Salt Roads". Το εμπόριο αλατιού απετέλεσε τον εναρκτήριο λόγο χάραξης των δρόμων του αλατιού (salt routes). Έτσι με τον όρο «Δρόμος του Αλατιού» (salt road) αναφερόμαστε σε οποιοδήποτε σκόπιμα κατασκευασμένο ιστορικά δρόμο στον οποίο το αλάτι μεταφερόταν από περιοχές πλούσιες σε αλάτι σε περιοχές που δεν διέθεταν.
Οι «Δρόμοι του αλατιού» ήταν συνυφασμένοι με την οικονομική γεωγραφία, κατά τη διάρκεια του μακρού ιστορικού βίου. Συνδέουν την εμπορική κίνηση και τον οικονομικό βίο τον οικονομικό βίο με τη φυσική γεωγραφία της περιοχής από την οποία ξεκινούσε, διαπερνούσε και κατέληγε. Με την εμφάνιση του αυτοκινήτου και τη δημιουργία σιγά - σιγά των σύγχρονων αυτοκινητόδρομων οι δρόμοι του αλατιού χάθηκαν στη λήθη και οι μετακινήσεις μέσω αυτών σταμάτησαν. Πολλές περιοχές σε όλο τον κόσμο είχαν τους δικούς τους «δρόμους του αλατιού»
Η Ελλάδα κρύβει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα μονοπατιών ξεχασμένα από τον χρόνο. Φωτίζοντας την ιστορία πίσω από την μεταφορά του αλατιού, αποκαλύπτονται τέτοιοι χαμένοι δρόμοι που χρησιμοποιήθηκαν με σκοπό την μεταφορά του διατρέχοντας πολλές περιοχές. Ένας τέτοιος δρόμος, καλύτερα μονόπατι, χαμένος πλέον στην λήθη διέσχιζε και τα Πιέρια όρη (Φωτ. 1).
Ο «Αλατόδρομος» ήταν ένα από τα παλαιότερα μονοπάτια (μουλαρόδρομος) που διέσχιζαν τα Πιέρια Όρη μέσω της στενής κοιλάδας του Μαυρονερίου (Φωτ. 2). Η κοιλάδα του Μαυρονερίου αποτελεί το φυσικό όριο του Τιτάριου όρους και των Πιερίων. Ο «Αλατόδρομος» περνούσε από τις παρυφές της πλευράς των Πιερίων όπου συναντούσε τουλάχιστον τρεις οικισμούς: το Παλιο-ζάζιακο, την Μόρνα (μετονομάστηκε σε Σκοτεινά το 1926), και την Φτέρη Από τους οικισμούς αυτούς σήμερα δεν κατοικείται μόνιμα κανένας. Πάνω σε αυτόν το δρόμο το πολύτιμο αλάτι μεταφέρονταν σε περιοχές όπου υπήρχε έλλειψη. Δυστυχώς τα στοιχειά που υπάρχουν δεν μας δείχνουν το πότε η πορεία του αλατιού υιοθέτησε την σταθερή αυτή διαδρομή. Ως μονοπάτι το σίγουρο είναι ότι μετράει αρκετές εκατοντάδες χρόνια. Ήταν κατ’ ουσία μια εμπορική οδός μεταξύ της Πιερίας και της ενδοχώρας, που χρησιμοποιούνταν και για τη μεταφορά αλατιού αλλά και άλλων αγαθών. Στην αναζήτηση της διαδρομής υπήρχαν κάποιες αναφορές που επιβεβαίωναν ιστορικά την ύπαρξη του, όπως η καταγραφή του σε παλαιούς χάρτες και κάποια στοιχεία που ταυτοποιούν αρκετά σημεία της (Φωτ. 2, 4, 19, 19α)

Φωτ. 2 Τροποποιημένη φωτογραφία σύνθεσης χαρτών γης πριν του 1934 όπου αποτυπώνετε (κίτρινη γραμμή) το τμήμα του δρόμου που διέσχιζαν τα Πιέρια Όρη μέσω της στενής κοιλάδας του Μαυρονερίου.
Στις μέρες μας λίγοι που ζουν γνωρίζουν την αποτύπωση του «Αλατόδρομου» (Φωτ. 3). Αρκετοί έχουν ακούσει για τον «Αλατόδρομο», αλλά οι περισσότεροι αγνοούν την ύπαρξή, την προέλευση ή τον προορισμό του. Ο «Αλατόδρομος» ήταν ένα ξεχασμένο μονοπάτι της Πιερίας, ίσως από τα σημαντικότερα, όχι μόνο λόγω της αισθητικής του αξίας, αλλά κυρίως της ιστορικής και πολιτιστικής του.

Φωτ. 3 Ο κ. Δημήτρης Δήμου Φώτης συνοδοιπόρος μου, κάτοικος Φωτεινών δασεργάτης - υλοτόμος από λίγους που γνωρίζουν την πορεία του μονοπατιού μέσα στο δάσος.
Κάτω από τη λέξη «Αλατόδρομος» είναι απαραίτητο να φανταστεί κανείς ένα στενό μονοπάτι. Έναν μη αμαξιτό δρόμο ο οποίος προορίζονταν για τη διέλευση πεζών και ζώων μια «ημιονική οδός», αν θέλαμε να του προσάψουμε έναν πιο επίσημο τίτλο (Φωτ. 4). Δημιουργήθηκε για να μεταφέρουν με τα ζώα (άλογα, μουλάρια και γαϊδούρια ) τα εμπορεύματα τους. Υπήρχαν σημεία του όπου δε χωρούσαν δύο ζώα μαζί. Το μονοπάτι δεν είναι κάτι το αυθύπαρκτο, αλλά είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις χρήσεις για τις οποίες διανοίχτηκαν και τους ανθρώπους και τα ζώα που τα περπατούσαν. Είναι ένα αποτύπωμα της διαχρονικής ανθρώπινης παρουσίας.

Φωτ. 4 Λεπτομερής χάρτης του 1910 της περιοχής όπου αποτυπώνεται (Κόκκινη γραμμη) ο δρόμος που διερχόταν από το Παλιοζάζιακο, τη Μόρνα και την Φτέρη (Θέρετρο Καρίτσας) Έκδοση Κοντογόνη 1910.
Αποτέλεσε το παλιό οδικό δίκτυο, πριν την έλευση του αυτοκινήτου. Στη θέση των σημερινών ασφαλτοστρωμένων δρόμων, των σιδηροδρομικών γραμμών αλλά και των αεροδιαδρόμων, ας φανταστούμε αυτά τα μονοπάτια γεμάτα από παραφορτωμένα μουλάρια και άλογα, σαν μυρμήγκια που πήγαιναν κι έρχονταν προς και απ’ όλες τις κατευθύνσεις. Ήταν ο μόνος τρόπος για να μετακινηθεί κανείς από το χωριό προς το χωράφι, την πόλη, το λιμάνι, το ξωκλήσι.
Η χάραξη του «Αλατόδρομου» δεν ήταν αυθαίρετη. Λάμβανε μέριμνα ώστε να μην έχει απότομες κλίσεις. Κινούταν στην προσήλια πλαγιά όπου συγκρατούσε την μικρότερη ποσότητα χιονιού. Είχε κατά το δυνατόν έκθεση στον νότο (ο προσανατολισμός του ήταν νοτιοδυτικός). Περνούσε από θέσεις πρόσληψης νερού (ρέμα Μαυρονερίου) και είχε τμήματα με κάλυψη δέντρων. Παρόλα αυτά υπήρχαν σημεία με μεγάλη επικινδυνότητα, καθώς πολλές φορές είχαν γκρεμιστεί υποζύγια μαζί με το φορτίο (Μαρτυρία).
Με το πέρασμα του χρόνου το μονοπάτι ξεχάστηκε και έκλεισε, χάθηκε. Η πυκνή βλάστηση των Πιερίων, με τα δάση από δρύες, πλατάνια, καστανιές και οξιές, το έκρυψε από τα μάτια των αδιάκριτων (Φωτ. 5).

Φωτ. 5 Αεροφωτογραφία. Αποτύπωση του αρχικού τμήματος 19ο χλμ. 13η Ε.Ο. - Φωτεινά του αλατόδρομου των Πιερίων σε συγκριτική αεροφωτογραφία του 1945 (ασπρόμαυρη) και του 2016 (Έγχρωμη).
Εντούτοις, ο ξεχασμένος αλατόδρομος έχει αφήσει παντού τα σημάδια του. Ορισμένα τμήματα -υπολείμματα αυτού του παλαιού μονοπατιού σώζονται ακόμη. Όποιος τα αναγνωρίζει, τα βλέπει… καλά…. Βλέπει την δραστηριότητα του παρελθόντος μέσα από απομεινάρια που κρύβει ο τόπος. Τα βλέπει στα πέτρινα εναπομείναντα τμήματα του «Αλατόδρομου» (Φωτ. 6). Στα τοιχία στήριξης με την παραδοσιακή τεχνοτροπία της ξερολιθιάς (χτίσιμο πέτρας χωρίς συνδετικό κονίαμα) (Φωτ. 7). Στα τοξωτά πέτρινα γεφύρια, χαμένα στην ερημιά, ξεχασμένα απ’ τους δρόμους, που αγκαλιάζουν τις όχθες και υπερβαίνουν την ορμή των υδάτων του Μαυρονερίου, που αντιστέκονται ακόμη και σήμερα στις καταιγίδες και τις κατεβασιές. Στην διαδρομή σώζονται δύο τοξωτά γεφύρια, ένα κοντά στην Μόρνα (Φωτ. 8) και ένα ακόμη λίγο πριν την Φτέρη (Φωτ. 9). Στις λαξευμένες πέτρες που έχουν την μορφή σκαλοπατιού ώστε να διευκολύνετε οι πορεία των υποζυγίων (Φωτ. 10). Στους διανοιγμένους βράχους για να περάσει το μονοπάτι, οι οποίοι διατηρούνται ως σήμερα (Φωτ. 11). Τα βλέπει σε ορισμένα σημεία του μονοπατιού όπως ακόμη και σήμερα είναι καθαρά και ευδιάκριτα, τα σημάδια που άφησαν τα ζώα στο πέρασμά τους.

Φωτ. 6 Ένα καθαρό πέτρινο εναπομείναντα τμήματα του «Αλατόδρομου των Πιερίων».

Φωτ. 7 Εναπομείναντα τμήματα τοιχία στήριξης με την παραδοσιακή τεχνοτροπία της ξερολιθιάς (χτίσιμο πέτρας χωρίς συνδετικό κονίαμα) του «Αλατόδρομου» όπως τα εντόπισε ο συνοδοιπόρος μου κ. Δημήτρης Δήμου Φώτης.

Φωτ. 8 Το θαυμάσιο πέτρινο τοξωτό γεφύρι της Μόρνα όπως φωτογραφήθηκε με έναν ακόμη συνοδοιπόρο τον κ Αθανάσιο Μπαμίχα.

Φωτ. 9 Το κρυμμένο πέτρινο τοξωτό γεφύρι κοντά στην Φτέρη. Δίπλα ακριβός στον επαρχιακό δρόμο Φωτεινών Φτέρης..

Φωτ.10 Λαξευμένες πέτρες που έχουν την μορφή σκαλοπατιού ώστε να διευκολύνετε οι πορεία των υποζυγίων.

Φωτ.11 Διανοιγμένος βράχος για να περάσει το μονοπάτι όπως διατηρήτε μέχρι σήμερα.
Χαρακτηριστικό φυσικά είναι το σημάδι που άφησαν σε βράχο το σχήμα πετάλου τα χιλιάδες αλόγα, μουλάρια και γαϊδουράκια που περνούσαν από το συγκεκριμένο σημείο, φορτωμένα με το πολύτιμο φορτίο τους (Φωτ. 12). Επιβεβαιώνοντας τον τοπικό Μορνιώτικο λαϊκό μύθο για ύπαρξη του μονοπατιού που λειτουργούσε ως Αλατόδρομος στα Πιέρια Όρη !!!

Φωτ. 12 Η επιβεβαίωση του τοπικού Μορνιώτικου λαϊκού μύθου. Το χαρακτηριστικό σημάδι που άφησαν σε βράχο το σχήμα πετάλου τα χιλιάδες αλόγα, μουλάρια και γαϊδουράκια που περνούσαν από το συγκεκριμένο σημείο του μονοπατιού!!!
Όλα αυτά είχε δει ο κ. Μέλιος Πίτσιας και τα περιγράφει στο εξαιρετικό μυθιστόρημα «ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΔΕΙΠΝΟ ΣΤΗ ΜΥΡΝΑ» (Φωτ. 13).

Φωτ. 13 Τροποποιητική συνδυαστική εικονική φωτογραφία απεικόνισης της θεματολογίας του εξώφυλλου του μυθιστορήματος «ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΔΕΙΠΝΟ ΣΤΗ ΜΥΡΝΑ» όπου ο έφιππος καβαλάρης διασχίζει πραγματικά σημεία του Αλατόδρομου των Πιερίων.
Οι μνήμες των ανθρώπων μιλούν για τον «Αλατόδρομο» που περνούσε από τα Πιέρια αλλά και για βυζαντινά κάστρα. Στο διαβατό του συναντούμε τα ξωκλήσια και ενδεχομένως αρχαιολογικές θέσεις ανεκτίμητης αξίας (περιοχή με τοπωνύμιο Παλιόπυργος). Μέχρι και περιοχή με τοπωνύμιο την λέξη «Αλατόδρομος» υπάρχει στην Κάτω Μηλιά. Η ματιά τους μπορεί να αναγνωρίζει ότι περπατούν σε ένα παλιό μονοπάτι, αλλά δε γνωρίζουν ότι περπατούν σε ένα μονοπάτι το οποίο στο απώτερο παρελθόν ήταν ο δρόμος επικοινωνίας και μετακίνησης των κατοίκων και της μεταφοράς του πολύτιμου αλατιού.
Τα μυθικά Πιέρια Όρη με την ιδιαίτερη ομορφιά τους, την γεωμορφολογική ηπιότητα και την αρμονία των γραμμών τους που καταλαμβάνουν τη δυτική πλευρά της Πιερίας αποτέλεσαν για περισσότερα από 500 χρόνια τον δρόμο από τον οποίο μεταφέρθηκε η συντριπτική ποσότητα του αλατιού που παράχθηκε στις αλυκές της Πύδνας (Τούζλας). Εκεί στις αλυκές της Πύδνας το αλάτι παράγεται με μια από τις πιο παλιές φυσικές τεχνικές, με την εξάτμιση του θαλασσινού νερού στα παλιρροιακά τηγάνια (Φωτ. 14).

Φωτ. 14 Τα τηγάνια στις Αλυκές Πύδνας
Η παραγωγή αλατιού στις Αλυκές Πύδνας αποτελεί μέρος της τοπικής κουλτούρας και παράδοσης για πάνω από 500 χρόνια και υπήρξε κάποτε ο κύριος τροφοδότης αλατιού της Δυτικής Μακεδονίας. Μέσω του αλατόδρομου έχουν μεταφερθεί τόνοι αλατιού με ζώα από τις Αλυκές Πύδνας από τις ακτές της μεσογείου προς το εσωτερικό. Ο «Αλατόδρομος» των Πιερίων αποτελούσε την αρχή του ταξιδιού για το αλάτι της Πύδνας. Τον «Αλατόδρομο των Πιερίων» πρέπει να τον τοποθετήσουμε γενικά ως μέρος της παλιάς διαδρομής του αλατιού, το οποίο λειτούργησε ως σημαντική σύνδεση μεταξύ των αλυκών του Κίτρους και των Βόρειο-Δυτικών περιοχών της Μακεδονίας άλλα και περιοχών που σήμερα είναι έκτος του Ελλαδικού χώρου. Πρόκειται για ένα παρακαμπτήριο μονοπάτι που εξυπηρετούσε τη σύνδεση του κύριου δρόμου Αικατερίνης - Ελασσόνας για τη μεταφορά αλατιού από την Τούζλα προς την Δυτική Μακεδονία (Κοζάνη, Καστοριά όπου χρησιμοποιούταν για την συντήρηση και επεξεργασία της γούνας, Φλώρινα), φτάνοντας ψηλά ως το Μοναστήρι τα σημερινά Μπίτολα αλλά και ως το Δυρράχιο (Υπάρχουν αναφορές πως το αλάτι από τις αλυκές τις Πύδνας έφτανε στο Δυρράχιο).
Από τις αλυκές του Κίτρους (Πύδνας),ακολουθώντας ποιμενικά μονοπάτια, έφτανε στα στανοτόπια των θερινών λιβαδιών των οροσειρών του γεωγραφικού χώρου της Δυτικής Μακεδονίας, ώστε να χρησιμοποιηθεί από τους τσομπάνηδες στις ‘‘αλαταρές’’. Οι αλαταρές» που δεν ήταν τίποτα άλλο από πέτρες πλακερές ,όπου τοποθετούσαν το αλάτι για να το γλύψουν τα ζώα (Φωτ. 15). Αυτό το αλάτι αποτέλεσε βασικό στοιχείο στην προβιομηχανική αγροτοποιμενική κοινωνία, όπου έπρεπε να υπάρχει μπόλικο αλάτι, για να αλατίζουν τυριά, μυζήθρες, τα φαγητά τους, αλλά και για να το δίνουν στα αιγοπρόβατα να τρώνε.
Φωτ. 15 Ποιμενική κτηνοτροφία στα στανοτόπια των θερινών λιβαδιών στα Πιέρια Όρη (Φτέρη –Θέρετρο Καρίτσας ). Το αλάτι αποτελεί βασικό διατροφικό στοιχείο των αιγοπροβάτων. Η φωτογραφία είναι από το προσωπικό αρχείο του τέως νομάρχη Πιερίας κ. Γεώργιο Παπαστεργίου.
Ο «Δρόμος του αλατιού» μια διαδρομή των εμπόρων και κυρατζήδων με τα φορτωμένα ζώα τους, που περνούσε από τα Πιέρια Όρη, μέσω της στενής κοιλάδας του Μαυρονερίου ή Πύργου, με τις μετέπειτα διακλαδώσεις του ως τις περιοχές του προορισμού του, αποτέλεσε το νευρώνα της οικονομικής ζωής των περιοχών αυτών. Ένα συνεχές πήγαινε-έλα από τα Ανατολικά των ακτών του Θερμαϊκού προς τα Βόρειο-Δυτικά. Όμως μη φανταστούμε ότι είναι και πολύ μακρινή οι εποχή που σταμάτησε να χρησιμοποιείται ο «Αλατόδρομος». Το εμπορικό τέλος του ήρθε το 1939. Την θέση του την πήρε ο σημερινός δρόμος (16η Επαρχιακή Οδός), Φωτεινά – Σκοτεινά (Μόρνα) – Φτέρη. Ο δρόμος Φωτεινά – Σκοτεινά (Μόρνα) – Φτέρη, μήκους σχεδόν 20 χλμ, διανοίχτηκε με χειρωνακτική εργασία, σε μια περίοδο που άρχισαν να χρησιμοποιούντα τα αυτοκίνητα. Σκοπός αυτού του δρόμου ήταν η μεταφορά της ξυλείας στο εργοστάσιο ξυλείας της Μόρνας. Το εργοστάσιο ξυλείας της Μόρνας είχε κατασκευαστεί (1939) για την παραγωγή στρωτήρων από ξυλεία οξιάς. Οι στρωτήρες κατόπιν μεταφερόταν στο εργοστάσιο εμποτισμού στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Κατερίνης για τις σιδηροδρομικές γραμμές του τότε ΣΕΚ. Το μονοπάτι συνέχισε να χρησιμοποιείται για λίγο ακόμη κυρίως για τις κτηνοτροφικές ανάγκες, αλλά τελικά έσβησε σταδιακά, καθώς έφθινε η ορεινή κτηνοτροφία. Το τέλος της μεταφοράς του αλατιού με τα ζώα έγινε κατά τα τέλη του ‘50. Αποτέλεσμα αυτής της ιστορικής εξέλιξης ήταν η εγκατάλειψη του «Αλατόδρομου». Σήμερα αποτελεί ένα μονοπάτι με ιστορική σημασία στην ιστορική μας κληρονομιά, ένα κομμάτι του πολιτισμού μας που χάραξε ανεξίτηλα τη γεωγραφία της μνήμης και της γνώσης. Επιβεβαιώνοντας την ρήση του πρώην Προέδρου της Γαλλίας Φρανσουά Μιτερράν που είπε:
«Η ιστορία πάει από τα ίδια μονοπάτια με τη γεωγραφία».
Το αλάτι στο διάβα της… ιστορίας
Δεν είναι βέβαιο πότε ο άνθρωπος άρχισε να χρησιμοποιεί αλάτι. Μπορεί οι πρόγονοί μας στο τέλος της λίθινης εποχής να μην ενδιαφερόταν πολύ για το αλάτι. Όταν άρχισαν να μπαίνουν στην νεολιθική εποχή και η γεωργία άρχισε να καλύπτει όλο και περισσότερο τις διατροφικές μας ανάγκες το αλάτι άρχισε να έχει μια σημαντική θέση στη ζωή του ανθρώπου και την οικονομική δραστηριότητα του. Έγινε ζωτικής σημασίας και αποτέλεσε πηγή πλούτου και ευημερίας. Τα πρώτα γραπτά έγγραφα για το αλάτι χρονολογούνται από το 2250 π.Χ. Στα αρχαιολογικά ευρήματα, αποκαλύπτεται ότι η διαχείριση του αλατιού ήταν ευρέως διαδεδομένη ακόμη από την Μινωική εποχή.
Το αλάτι και συγκεκριμένα το χλωριούχο νάτριο (NaCl), μπορεί να είναι μια απλή χημική ένωση (ιονική ένωση από ιόντα νατρίου και χλωρίου) είναι όμως από τις απαραίτητες ουσίες της ζωής μας και έχει αλλάξει την ιστορία του κόσμου (Φωτ. 16) . Το αλάτι είναι τόσο σημαντικό για την ζωή καθώς η μέση δοσολογία για ένα άνθρωπο είναι περίπου 4-5 γραμμάρια τη μέρα, για ένα αιγοπρόβατο 7-15,για ένα μοσχάρι 25 και μια αγελάδα 90. Απ' αυτό γίνεται κατανοητό γιατί το αλάτι είναι απαραίτητο και πολύτιμο για περιοχές μακριά από την θάλασσα. Για αυτό το θεμελιώδες στοιχείο της ζωής υπάρχουν 14 χιλιάδες τομείς χρήσης του. Από τη φαρμακευτική παραγωγή έως τους δρόμους όπου κρατάμε ανοικτή την κυκλοφορία τους κατά τις χιονοπτώσεις και τους παγετούς με την ρίψη αλατιού. Είναι απαραίτητο για την διατήρηση των τροφίμων για την παραγωγή σαπουνιού, για το μαύρισμα του δέρματος, τη βαφή υφασμάτων, την αναπαραγωγή και τη γεωργία, ενώ ήταν για χιλιάδες χρόνια…. και ένα νόμισμα. Τόσο πολύτιμο ήταν το αλάτι που αποτελούσε μέρος της αμοιβής του Ρωμαίου στρατιώτη και από αυτό παίρνουμε τη λέξη μισθός στα Αγγλικά . Η αγγλική λέξη salary που σημαίνει "μισθός, αμοιβή " έχει την ρίζα της στο Salt, το οποίο οι Έλληνες ονόμαζαν "hall", οι Ρωμαίοι "sall". Το "Soldat", που σημαίνει στρατιώτης στα γερμανικά, είναι αυτοί, οι οποίοι πληρώνονταν τους μισθούς τους με αλάτι . Ακόμη η λέξη αλάτι αποτυπώνεται στην έννοια της αποταμίευσης, η φράση “salt away” σημαίνει “αποταμιεύω”. Η λατινική ρίζα sal θεωρείται αναγραμματισμός της ελληνικής που προέρχεται από το ουσιαστικό ἅλς = θάλασσα.
Φωτ. 16 Αλυκές Πύδνας. Χλωριούχο νάτριο (NaCl), μια απλή χημική ένωση όμως από τις απαραίτητες ουσίες της ζωής μας. και έχει αλλάξει την ιστορία του κόσμου.
Αποτέλεσε ένα πολύτιμο στοιχείο διαπραγμάτευσης, αλλά και ένα ιερό σύμβολο για πολλούς πολιτισμούς και θρησκείες. Ο Ιησούς καλεί τους μαθητές του: «Είστε το αλάτι αυτού του κόσμου»). Για χάρη του ιδρύθηκαν πόλεις που πήραν το όνομά τους από το αλάτι, όπως η πόλη της Αυστρίας Σάλτσμπουργκ (γερμανικά: "Salz")που σημαίνει «το κάστρο του αλατιού» γιατί στη γύρω περιοχή βρίσκονται πολλά αλατωρυχεία και απέκτησε μεγάλο πλούτο χάρη στο ορυκτό αλάτι. Επίσης οι ελληνικές λέξεις: Σαλάτα (μέσα σε αλάτι), σάλτσα (παρασκεύασμα άλατος), σαλάμι (κάτι το αλατισμένο) είναι συνδεδεμένες με το αλάτι.
Το αλάτι (ως παραγωγή, εμπορία και χρήση) άσκησε μεγάλη πολιτισμική επιρροή, σε όλες τις ιστορικές περιόδους και σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής και των αισθημάτων των ανθρώπων. Κατάρες, όρκοι, τραγούδια, αινίγματα συνδέουν μέσω του αλατιού ανθρώπινα συναισθήματα και σχέσεις. Όλη αυτή η επιρροή έχει συμπυκνωθεί σε εκφράσεις που χρησιμοποιούμε μέχρι σήμερα. Μερικές συμβολικές εκφράσεις για το αλάτι στην Ελλάδα είναι: «Φάγαμε ψωμί και αλάτι» που συμβολίζει τους άρρηκτους δεσμούς φιλίας που άντεξε σε δύσκολες συνθήκες. «Τον έκανε του αλατιού» όταν κάποιος χτυπάει τον άλλο αλύπητα. «Νερό και αλάτι» που σημαίνει τη λύση όποιας παρεξήγησης. «Ρίξε του αλάτι» για να αποφύγουμε κάποιον ανεπιθύμητο, καθώς οι παλιές νοικοκυρές συνήθιζαν να ρίχνουν κρυφά λίγο αλάτι πίσω από την πλάτη του μουσαφίρη που αργούσε να φύγει. « Ανάλατος» όταν θέλουμε να χαρακτηρίσουμε κάποιον ότι είναι αδιάφορος. «Αλμυρούτσικο - αλμυρή τιμή» όταν θέλουμε να πούμε ότι κάτι είναι ακριβό. «Του έριξε αλάτι στις πληγές» όταν κάποιος μιλάει με σκληρά λόγια σε κάποιον. «Έμεινε στήλη άλατος» όταν ένα νέο μας αφήνει άφωνους. Και να μην ξεχνάμε τη πολύ γνωστή σε όλους φράση των παιδικών μας χρόνων «Αλάτι ψιλό, αλάτι χονδρό έχασα τη μάνα μου και ψάχνω να τη βρω».
Για το αλάτι πολέμησαν και ανοίχτηκαν εμπορικές διαδρομές στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, την Ασία, τη Βόρειο Αφρική αλλά και σε πολλές άλλες περιοχές του κόσμου. Για τους δρόμους του αλατιού που ακολουθούσαν τα εμπορικά καραβάνια προς τη Λιβυκή έρημο μας πληροφορεί ακόμη και ο Ηρόδοτος . Το αλάτι ήταν ένα από τα απαραίτητα συστατικά για τη δημιουργία της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Οι Ρωμαίοι έχτισαν δρόμους που χρησιμοποιήθηκαν ειδικά για να βελτιώσουν το εμπόριο αλατιού.
Ο πρώτος από τους μεγάλους ρωμαϊκούς δρόμους η Via Salaria που κατασκευάστηκε ήταν ένα «δρόμος του αλατιού» (salt routes) ώστε να μεταφερθεί το αλάτι της Όστιας, στις εκβολές του ποταμού Τίβερη, προς το εσωτερικό της ιταλικής χερσονήσου (Φωτ. 17). Μια παλιά διαδρομή αλατιού, ήταν και η μεσαιωνική διαδρομή στη βόρεια Γερμανία, που συνδέει το Lunedurg (στην Κάτω Σαξονία) με το λιμάνι του Ludeck (στο Σλέσβιχ-Χολστάιν)ι. Μία ακόμη μεσαιωνική διαδρομή που χρησιμοποιήθηκε ως εμπορική οδός για την μεταφορά του αλατιού ήταν η Via Narenta στην Βοσνία. Στη Γαλλία, η διαδρομή για το αλάτι ήταν και τα πλωτά ποτάμια της. Το αλάτι που ξεφορτωνόταν στα λιμάνια της Νίκαιας και της Ventimiglia μπορούσε να ταξιδέψει μέσα στο εσωτερικό της μέσω των ποταμών της. Στην Ασία οι δρόμοι του αλατιού για το εμπόριο του μεταξύ του Νεπάλ και του Θιβέτ διέσχιζαν τα Ιμαλάια. Ένας άλλος θρυλικός δρόμος του αλατιού συνεχίζει μέχρι σήμερα να διασχίζει την έρημο Σαχάρα από το Ταουντενί έως το Τιμπουκτού, όπως στην περιοχή Afar της Αιθιοπίας.
Φωτ. 17 Ανακαλύπτοντας τα αρχαία απομεινάρια της ρωμαϊκής Via Salaria
Επίσης κατά τη διάρκεια των αιώνων δημιουργήθηκαν δρόμοι άλατος, με κομβικά σημεία σημαντικά λιμάνια της Μεσογείου. Πόλεις στη Μεσόγειο, αρχικά κοντά σε αλυκές, εξελίχθηκαν σε ιστορικές δυνάμεις, όπως η Βενετία, η Ραγούσα και η Γένοβα. Συνδέθηκαν στενά με το αλάτι, την παραγωγή και τη διάθεσή του. Η σύγχρονη παραγωγή θαλασσινού αλατιού βρίσκεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στη Μεσόγειο και σε άλλα θερμά, ξηρά κλίματα.
Μη ξεχνάμε στην Ελλάδα το αλάτι ήταν ένα από τα είδη του κρατικού μονοπωλίου, μαζί με το φωτιστικό πετρέλαιο, τα σπίρτα, το οινόπνευμα, τα χαρτοπαίγνια στα οποία επιβλήθηκε φόρος το 1898 με σκοπό την αποπληρωμή των δανείων του νεοσύστατου ελληνικού κράτους (Φωτ. 18). Οι αλυκές από το 1918 ανήκουν στο κράτος, που παρακολουθούσε τη λειτουργία τους με ειδικό προσωπικό και τις νοίκιαζε σε εργολάβους. Το κρατικό μονοπώλιο καταργήθηκε το 1985. Ένας από τους λόγους ήταν ότι την ίδια χρονιά το μονοπώλιο άλατος αποδεσμεύτηκε από τους δανειστές της χώρας, έπειτα από 90 χρόνια εξυπηρέτησης των δανείων που δόθηκαν στην Ελλάδα, μετά τη χρεωκοπία του 1897 και την παραχώρηση στον Διεθνή Οικονομικό Έλεγχο των εσόδων του κρατικού μονοπωλίου στο αλάτι και 25 έτη έπειτα από την αποπληρωμή του μετά τον Τρικούπη χρέους. Το 1988 δημιουργήθηκε η εταιρία του δημοσίου «Ελληνικές Αλυκές ΑΕ», όπου ενοποιήθηκαν όλες οι κρατικές αλυκές και διαχειρίζεται την εκμετάλλευση των αλυκών στην Ελλάδα μέχρι και σήμερα. Από το 1996 λειτουργούν σε επτά περιοχές όλη την χώρα αλυκές, οι εξής οκτώ: στο Μεσολόγγι (2), στον Πολιχνίτο Λέσβου, στην Καλλονή Λέσβου, στο Κίτρος Πιερίας, στο Αγγελοχώρι Θεσσαλονίκης, στη Μέση Κομοτηνής και στη Νέα Κεσσάνη Ξάνθης.
Φωτ.18 Το αλάτι ήταν ένα από τα είδη του κρατικού μονοπωλίου, στα οποία επιβλήθηκε φόρος το 1898.
Ιστορική Διαδρομή του «Αλατόδρομου» των Πιερίων
Ο «Δρόμος του αλατιού των Πιερίων» περιλαμβάνει μονοπάτια που διέσχιζαν την πεδινή και ορεινή Πιερία και κατευθυνόταν προς την Δυτική Μακεδονία (Φωτ. 19, 19α). Η διαδρομή χωρίζεται σε δύο τμήματα. Το πρώτο τμήμα του αποτελούσε την πεδινή. Πρόκειται για έναν αμαξιτό δρόμο. Ξεκινούσε από τις αλυκές της Πύδνας (Τούζλα), περνούσε από τον Κορινό με πορεία προς την Κατερίνη. Από την Κατερίνη, ακολουθώντας το δρόμο προς Ελασσόνα, περνούσε από το Χάνι Μηλιάς στην σημερινή Κάτω Μηλιά, όπως αποτυπωνόταν στους χάρτες του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνων. Στην Κάτω Μηλιά υπάρχει περιοχή που μέχρι σήμερα φέρνει το όνομα «‘Αλατόδρομος». Μετά την Κάτω Μηλιά και σε μικρή απόσταση από την δια- σταύρωση για Καρυά ξεκινούσε το δεύτερο τμήμα του στο ύψος περίπου του 19ου χλμ της 13ης Παλαιάς Εθνικού Οδού, όπου ο «Αλατόδρομος» έστριβε προς τα Πιέρια Όρη. Κατά την τουρκοκρατία η πεδινή διαδρομή δεν ακολουθούσε την παραπάνω κεντρική πορεία. Για να αποφύγουν τον έλεγχο των τούρκων έπαιρνα τα μονοπάτια από τους λοφώδες υπώρειες των Πιερίων. Το δεύτερο τμήμα αποτελεί την ορεινή διαδρομή και βασικά το μονοπάτι του περνούσε από τα Πιέρια Όρη. Η διαδρομή τώρα γινόταν μία ημιονική οδός, ένα μονοπάτι μουλαρόδρομος στην ουσία. Στην ορεινή περιοχή της Πιερίας στα Πιέρια όρη η διαδρομή ακολουθεί το υδροσύστημα του Μαυρονερίου ρέματος (ή Μορνιώτικου στο ανώτερο τμήμα του), σε παράλληλη πορεία με την κύρια κοίτη του ρέματος. Το ρέμα του Μαυρονερίου από τα Πιέρια όρη, διασχίζει την πεδιάδα της Κατερίνης και εκβάλλει στο Θερμαϊκό.
Φωτ. 19 Οθωμανικός χειρόγραφός χάρτης γης του 19ου αιώνα και συγκεκριμένα του 1312 έτος εγίρας, 1896 μ.Χ. γρηγοριανού ημερολογίου του Καζά Κατερίνης με αποτύπωση τον περιοχών που διερχόταν ο Δρόμος του αλατιού των Πιερίων. Η φωτογραφία είναι από το προσωπικό αρχείο του δημοσιογράφου Ιωάννη Ζ. Παπαζαχαρία.
Φωτ. 19α Χάρτης γης του 1913 με την ακριβή αποτύπωση τον περιοχών που διερχόταν ο Δρόμος του αλατιού των Πιερίων.
Από την διασταύρωση στο 19ο χλμ της 13ης Παλαιάς Εθνικού Οδού η διαδρομή εκτεινόταν κατά μήκος της πορείας του χείμαρρου Μαυρονερίου με κατεύθυνση προς το Ζιάζιακο (ή όπως αναφέρεται τώρα, Παλιοζιάζιακος) σε υψόμετρο 570 μέτρα. Οι κάτοικοι του Ζιάζιακο εγκαταστάθηκαν στα σημερινά χωριά Λόφος και Ράχη. Στο Παλιοζιάζιακο βρίσκεται ο Ιερός Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου που στέκει μέχρι και σήμερα εκεί, ως το μοναδικό κτίσμα του χωριού. Από το Παλιοζιάζιακο, το μονοπάτι συνεχίζεται στο λοφώδες ανάγλυφο της περιοχής κατά μήκος της πορείας του ρεύματος προς το χωριό Σκοτεινά (15 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Κάτω Μηλιάς), χτισμένο στις πλαγιές των Πιερίων σε υψόμετρο 700 μέτρων, δίπλα στο χείμαρρο Μαυρονέρι. Παλιά το έλεγαν Μόρνα (μέχρι τις 31 Αυγούστου 1926) που σημαίνει σκοτεινός τόπος, καθώς το μέρος είναι ανήλιαγο λόγω της πυκνής βλάστησης. Όμως το 1965 οι κάτοικοι του το εγκατέλειψαν και πήγαν στα Φωτεινά επί της εθνικής οδού Κατερίνης – Ελασσόνας, επειδή αναζητούσουν περισσότερο φως και ζέστη. Λίγο πριν την Μόρνα το μονοπάτι περνάει από το ομώνυμο πανέμορφο μονοτοξωτό μεταβυζαντινό πέτρινο γεφύρι της Μόρνας. Τα Σκοτεινά (Μόρνα) με βάση το Π.Δ. 17-02-1986, έχουν χαρακτηριστεί ως ορεινός παραδοσιακός οικισμός. Σήμερα σώζονται πολλά από τα πέτρινα σπίτια του οικισμού, δείγματα της τοπικής, λαϊκής, Μακεδονικής αρχιτεκτονικής (Φωτ. 20).