Οι φροντιστές του περιβάλλοντος

Το Σάββατο, 5 Αυγ 2023, στο Συνεδριακό Κέντρο Λεήμονα, στον Δήμο Ευρώτα, Λακωνίας στα πλαίσια της 1ης ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ του Γεωργού & του Κτηνοτρόφου οργανώνεται συνέδριο με θέμα: Ο Λαϊκός Πολιτισμός στον Αγροτικό Χώρο: «Σημεία Διαχρονίας & Σημεία Συγχρονίας».

Ο Δήμος Ευρώτα οργανώνει επίσης ([email protected], Ιωάννης Σαμαρτζής, 6970515616): Συναυλία με αφιέρωμα στο δημοτικό τραγούδι, Υπαίθρια θεματική έκθεση ντόπιων τροφίμων, Συζητήσεις για τρόπους αγροτικής καλλιέργειας & κτηνοτροφικής παραγωγής και Επίδειξη παραδοσιακών χορών.

Στόχος του συνεδρίου είναι η ανάδειξη των αγροτών και των κτηνοτρόφων ως φορέων πολιτισμού. Συγκεκριμένα, το συνέδριο επικεντρώνεται στην συνολική συνεισφορά του γεωργικού και κτηνοτροφικού τομέα στον εθνικό μας λαϊκό πολιτισμό.

Κύριες θεματικές ενότητες του Συνεδρίου είναι: Η σημασία του όρου «Λαϊκός Πολιτισμός» και ο εντοπισμός του στον αγροτικό χώρο, Η μελέτη των εκφάνσεων του λαϊκού πολιτισμού, ανά χρονικές περιόδους, στις αγροτικές κοινωνίες και η εξέταση σημείων διαχρονίας και συγχρονίας, Η παρουσίαση των δραστηριοτήτων του αγροτικού κόσμου, Η τεκμηριωμένη παρουσίαση και ανάλυση ηθών & εθίμων που σχετίζονται με τον Ελληνικό αγροτικό χώρο. (διαβατήριες, ευετηριακές τελετές, βιοτικός κύκλος του έτους κλπ) και Η προβολή λαογραφικού υλικού της ελληνικής αγροτικής υπαίθρου.

Το Σάββατο, 5 Αυγ 2023, στο Συνεδριακό Κέντρο Λεήμονα, στον Δήμο Ευρώτα, Λακωνίας στα πλαίσια της 1ης ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ του Γεωργού & του Κτηνοτρόφου η κα Μάγδα Κοντογιάννη, κτηνοτρόφος, Μενίδι Αττικής, γραμματέας του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Περιφέρειας Αττικής, στην εισήγησή της «Κουρά: Υγιεινή, διαδικασία, τρόπος ζωής ή κοινωνική δράση;» υπεραμύνεται της πρότασης ότι: κτηνοτρόφος δεν είναι απλά ένα επάγγελμα, αλλά ένας συγκεκριμένος τρόπος ζωής. Ένας τρόπος ζωής που έχει ενσωματωμένους τους κανόνες ισορροπίας και αειφορίας για την φροντίδα του περιβάλλοντος. Ένας τρόπος ζωής όπου τα ήθη και έθιμα του εντάχθηκαν στις θρησκευτικές γιορτές.

Του Αγίου Γεωργίου (23/4) ξεκινούμε για τα θερινά ορεινά λιβάδια, του Αγίου Κωνσταντίνου (21/5) πρέπει να έχουμε κουρέψει τα ζωντανά για να αντέξουν τις θερμοκρασίες του θέρους, του Προφήτη Ηλία (20/7) βάζουμε τα κριάρια και τραγιά μέσα στο κοπάδι, του Αγίου Δημητρίου (26/10) πρέπει να κατέβουμε στα χειμαδιά, στην Ανάσταση όταν πρέπει να μείνουν τόσα ζωντανά ή ορνίθια όσα αντέχει να θρέψει καλά η φύση για να αντέξουν τον επόμενο χειμώνα κλπ

11.000 χρόνια εκτροφών έχει αναπτυχθεί επαρκής τεχνογνωσία για την αειφόρα συμβίωσή μας με τα ζωντανά μας. Τα ξέρουμε με το όνομά τους τα πρόβατά μας. Είμασταν κοντά στην φυσική οχεία, είμασταν κοντά στην γέννηση, τους δώσαμε τα πρώτα βυζοπιάσματα, μέχρι να τα δεχθεί η μητέρα τους, τρέχαμε μαζί τους στις αρρώστιες, τα εμβολιάσαμε, μοιραζόμαστε τις δυνατότητες για διατροφή και υπάρχουν ανόητοι ή ανόητες «φιλοζωικών» οργανώσεων που θεωρούν ότι το να κουρέψουμε τα πρόβατά μας τον Μάϊο για να αντιμετωπίσουν τον καύσωνα είναι «βασανιστήριο». Και  υπάρχουν εκλεγμένοι που φέρονται ανόητα και δεν επιτρέπουν την «γιορτή της κουράς».

Γιατί για εμάς του κτηνοτρόφους η επίπονη και κουραστική δουλειά της κουράς απαιτεί όλους τους διαθέσιμους και κάθε βοήθεια από όλους τους συναδέλφους-κτηνοτρόφους για να γίνει η κουρά συλλογικά με όλους μαζί. Και μετά τρώμε όλοι μαζί και χαιρόμαστε που τελειώσαμε μια δουλειά απαραίτητη για να μην υποφέρουν από την ζέστη τα πρόβατά μας.

Το Σάββατο, 5 Αυγ 2023, στο Συνεδριακό Κέντρο Λεήμονα, στον Δήμο Ευρώτα, Λακωνίας στα πλαίσια της 1ης ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ του Γεωργού & του Κτηνοτρόφου οκ Δημήτριος Μιχαηλίδης, ΑγροΝέα, AgroBus, στην εισήγησή του «Κτηνοτρόφος: ο φροντιστής του περιβάλλοντος» θα προσπαθήσει να εξηγήσει ότι ο κτηνοτρόφος-βοσκός, της εκτατικής κτηνοτροφίας, είναι αυτός που με την δραστηριότητά του κρατά την ισορροπία-αειφορία στην Ελληνική ύπαιθρο.

Εκεί, όπου η συντεχνία των «Δασαρχών», υπεξαιρώντας την θέση τους, ως υπαλλήλων της δασικής υπηρεσίας «απέβαλαν» από τα ανθρωπογενή δάση τον εξισορροπιστή, που ήταν τα πρόβατα και τα γίδια, καταλήξαμε σε ανισορροπία, που την καταγράφουμε και σαν καταστροφικές πυρκαγιές, ή απλά σαν παρατημένα υποβοσκημένα δασικά οικοσυστήματα.

Ο κτηνοτρόφος είναι ΑΓΡΟΤΗΣ. Αγρότης είναι κυρίως ο γεωργός, ο κτηνοτρόφος, ο ψαράς και ο δασοκόμος, με την σύγχρονη άποψη για πολυαπασχόληση, άρα μπορεί ταυτόχρονα να ασκεί και κάποιο άλλο επάγγελμα για πολύ μικρό εισόδημα στην μικρή αγροτική κοινωνία.

Καθώς εκδιώκονται συστηματικά οι κτηνοτρόφοι από την ύπαιθρο, ΔΕΝ υπάρχουν οι «φρουροί της υπαίθρου» οι οποίοι εκτρέφανε κατσίκια και πρόβατα στην γενικά δυσπρόσιτη Ελλάδα (76% πάνω από 600 μέτρα υψόμετρο και ταυτόχρονα πάνω από 15.000 χλμ ακτογραμμής), όπου δεν μπορούσαν να υπάρχουν άλλες οικονομικές δραστηριότητες. Ταυτόχρονα οι κτηνοτρόφοι ήταν οι πρώτοι πυροφύλακες και με τα πρόβατα και τα κατσίκια τους καθάριζαν την γη από την περιττή -εύφλεκτη βλάστηση. Επίσης με την μετακίνησή τους διαμόρφωναν μονοπάτια πρόσβασης σε όλη την ύπαιθρο και στράτες για τους πυροσβέστες, ενώ εμπλούτιζαν τις περιοχές σε βιοποικιλότητα και με την κοπριά τους αναζωογονούσαν το έδαφος.

Έχει μεγάλη σημασία να γίνει κατανοητό ότι η κερδοσκοπική ιδιωτική οικονομική έχει διαστρέψει την αειφόρο αιγοτροφία και προβατοτροφία σε σταβλισμένη «βιομηχανία», βλαπτική για το περιβάλλον όλων μας, με «μηχανές» παραγωγής γάλακτος από ζώα που δεν είναι προσαρμοσμένα στο ελληνικό περιβάλλον και σε υποκείμενα παραγωγής κρέατος. Όλα εκτρεφόμενα με εισαγόμενες στην περιοχή ζωοτροφές, δημιουργώντας υπερσυγκεντρώσεις και καταστροφικές ανισορροπίες.

Η Ελλάδα είναι ένας βράχος ριγμένος στην θάλασσα και έτσι πρέπει να την αντιλαμβανόμαστε, με πολύ μικρές καλλιεργήσιμες εκτάσεις και βοσκοτόπους.

Αγρότης είναι ο εξ επαγγέλματος φροντιστής του περιβάλλοντος. Και περιβάλλον είναι οτιδήποτε μας περιβάλλει, τόσο το φυσικό, όσο και το κοινωνικό, το πολιτιστικό, το τεχνολογικό, το οικονομικό κλπ. Όλοι πρέπει να ασχολούμαστε με το περιβάλλον, αλλά οι περισσότεροι «περιβαλλοντολογούντες» απλά φιλοσοφούν ή έστω δρουν ακτιβιστικά. Οι αγρότες φροντίζουν για το περιβάλλον, και ζουν μέσα σε αυτό το περιβάλλον.

Αν επιχειρηματικότητα είναι η διάθεση για ανάληψη δράσης με μεγάλες αβεβαιότητες, ο αγρότης είναι η επιτομή της επιχειρηματικότητας. Ο αγρότης επιλέγει τον τομέα της παραγωγής, ενημερώνεται για τις εξελίξεις, επιλέγει καλλιέργεια ή εκτροφή, επιλέγει το είδος και φυλή, ενημερώνεται για τα διαθέσιμα μηχανήματα επενδύει σε εξοπλισμό και εγκαταστάσεις, επιλέγει διαθέσιμους πόρους, χρηματοδοτεί τις επιλογές του, επιλέγει την προσφορότερη αξιοποίησή των πόρων, συλλέγει ή συγκεντρώνει την αγροτική παραγωγή, αποθηκεύει, συσκευάζει ή/& μεταποιεί μετασυλλεκτικά την παραγωγή του, επιλέγει συμβάσεις πώλησης, διαπραγματεύεται την οικονομικότερη πώληση κλπ κλπ. Και όλα αυτά ήταν ενσωματωμένα στον τοπικό Λαϊκό Πολιτισμό.

Η φυσική θρησκεία του ανθρώπου είναι η λατρεία της φύσης, και ο σεβασμός όλων των φυτών και ζώων. Δεν ξεχνάμε ότι μέσα στα νερά ήταν οι θεότητες Νηρηίδες και στα δένδρα οι Δρυάδες. Ο απόλυτος σεβασμός της φύσης. Σήμερα η κερδοσκοπική ιδιωτική οικονομική δεν σέβεται την φύση, όπως σεβόταν ο Λαϊκός Πολιτισμός, κρατάει μόνο ότι μπορεί να αποδώσει χρήμα, αλλά τα τσιμέντα και τα κέρματα δεν τρώγονται.

Το Σάββατο, 5 Αυγ 2023, στις 11.30-13,30 στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ευρώτα και στις 18.30-20.30 στο Συνεδριακό Κέντρο Λεήμονα, στον Δήμο Ευρώτα, Λακωνίας θα συζητηθεί «Ο Λαϊκός Πολιτισμός στον Αγροτικό Χώρο: Σημεία Διαχρονίας & Σημεία Συγχρονίας» στα πλαίσια της 1ης ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ Γεωργού & Κτηνοτρόφου.

 

Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις