Ένα διαχρονικό σύμβολο σχεδίασης: Το Audi TT γίνεται 25 ετών

Είκοσι πέντε χρόνια, τρεις γενιές: Η μάρκα με τα τέσσερα δακτυλίδια έγραψε ιστορία στο design με το AudiTT. Από το ντεμπούτο του το 1998, αυτό το σπορ αυτοκίνητο άγγιξε μία ευαίσθητη χορδή των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο χάρη στην οδηγική απόλαυση που υπόσχεται στους οδηγούς και την ξεκάθαρη σχεδιαστική φιλοσοφία του. Το «AutoEurope» το ανέδειξε ως το καλύτερο νέο αυτοκίνητο της χρονιάς το 1999.

 

Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, το AudiA8 από την luxury κατηγορία ανέβασε την Audi σε υψηλότερο  επίπεδο και αυτό σταδιακά οδήγησε στη μετονομασία της γκάμας: Το Audi 80 έγινε AudiA4 και το Audi 100 μετονομάστηκε σε AudiA6.Το A4, που παρουσιάστηκε το 1994, ήταν το πρώτο μοντέλο που ενσωματώνει τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα της μάρκας. Ακολούθησε το premiumcompactA3, που κυκλοφόρησε το 1996, και η δεύτερη γενιά του A6, το 1997. Στο διάστημα της σχεδιαστικής εξέλιξης,ο Αμερικανός σχεδιαστής FreemanThomas, υπό τον τότε Επικεφαλής Σχεδιασμού PeterSchreyer, δημιούργησε ένα γνήσιο σπορ αυτοκίνητο, το AudiTTCoupé. Η Audi παρουσίασε τη σχεδιαστική μελέτη σε ένα ενθουσιώδες κοινό στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (ΙΑΑ), τον Σεπτέμβριο του 1995. Το όνομα "TT" του μοντέλου, θυμίζει το θρυλικό TouristTrophy στο IsleofMan, ένα από τα παλαιότερα γεγονότα μηχανοκίνητου αθλητισμού στον κόσμο, στο οποίο η NSU και η DKW είχαν γιορτάσει μεγάλες επιτυχίες με τις μοτοσυκλέτες τους. Το όνομα "TT" θυμίζει επίσης το σπορ NSUTT της δεκαετίας του 1960. Η σκόπιμη απομάκρυνση του AudiTTCoupé από τη συνηθισμένη ονοματολογία Audi υπογράμμισε την πλήρη καινοτομία του μοντέλου.

 

TorstenWenzel, σχεδιαστής: "Στο AudiTT, τα πάντα έχουν μια σαφή λειτουργία"

Τον Δεκέμβριο του 1995, δόθηκε το πράσινο φως για μαζική παραγωγή του AudiTTCoupé. Ο TorstenWenzel, ο σχεδιαστής του εξωτερικού design της Audi που είχε ενεργό ρόλο στο να περάσει το μοντέλο στη γραμμή παραγωγής, θυμάται: «Για εμάς, ο μεγαλύτερος έπαινος ήταν όταν ο ειδικός Τύπος παρατήρησε με ιδιαίτερη ευχαρίστηση ότι δεν είχαν αλλάξει πολλά από το πρωτότυπο μοντέλο παραγωγής, αν και, φυσικά, έπρεπε να προσαρμόσουμε πολλές λεπτομέρειες λόγω των τεχνικών προδιαγραφών για το μοντέλο παραγωγής, συμπεριλαμβανομένων των αναλογιών». Το πιο αξιοσημείωτο ήταν η ενσωμάτωση ενός πίσω πλαϊνού παραθύρου, το οποίο επιμήκυνε το προφίλ του αυτοκινήτου και αύξησε τη σπορ δυναμική του. Για τον Wenzel, το AudiTT παραμένει «ένα γλυπτό που μπορείς να οδηγήσεις, με επιφάνειες και γραμμές κορυφαίας ποιότητας»και συμπλήρωσε λέγοντας ότι, «το σμιλευμένο αμάξωμα του TT και το μπροστινό άκρο του χωρίς τους παραδοσιακούς προβόλους του προφυλακτήρα,τονίζουν τη σαφή μορφή του.

 

Ένα άλλο σχεδιαστικό στοιχείο που συμβάλλει στην αδιαμφισβήτητη σιλουέτα του AudiTTCoupé είναι ο κύκλος – «το τέλειο σχήμα», όπως τον περιγράφει ο Wenzel. Πολλά κυκλικά στοιχεία ενέπνευσαν την εξωτερική και εσωτερική σχεδίαση του σπορ αυτοκινήτου. Με έμπνευση από το κίνημα Bauhaus, κάθε γραμμή στο TT έχει ένα σκοπό, κάθε σχήμα μια λειτουργία. «Στην AudiDesign, ακολουθούμε πάντα τη φιλοσοφία του «lessismore». Η ανάδειξη του μοναδικού χαρακτήρα του AudiTTCoupé με την έμφαση στα απολύτως απαραίτητα, ήταν ένα δύσκολο και ιδιαίτερο εγχείρημα για εμάς τους σχεδιαστές».

 

Δύο επέτειοι σε έναν χρόνο: Η AudiHungaria γιορτάζει δίπλα στο AudiTT

Η γραμμή παραγωγής του TTCoupé ξεκίνησε το 1998. Ένα χρόνο αργότερα, η Audi παρουσίασε το TTRoadster. Όπως το πρωτότυπο  και το AudiA3 που κυκλοφόρησε το 1996, το σπορ αυτοκίνητο βασίστηκε στην εγκάρσια πλατφόρμα του VWGolfIV. Από την αρχή, το TT κατασκευάστηκε από την AudiHungariaMotorKft. στην Ουγγαρία. Τα βαμμένα αμαξώματα ΤΤ μεταφέρονταν κατά τη διάρκεια της νύχτας σιδηροδρομικώς από το Ingolstadt στο Győr, όπου ακολουθούσε η τελική συναρμολόγηση. Αυτή η μέθοδος δι-εργοστασιακής παραγωγής μεταξύ Ingolstadt και Győr ήταν μοναδική στην αυτοκινητοβιομηχανία εκείνη την εποχή. Η AudiHungaria, μια εξ ολοκλήρου θυγατρική της AUDIAG, γιορτάζει επίσης την 30ή επέτειό της το 2023. Με ίδρυση τον Φεβρουάριο του 1993, αρχικά μόνο ως εργοστάσιο κατασκευής κινητήρων, η AudiHungaria ανέλαβε τη συναρμολόγηση του AudiTT το 1998, σε συνεργασία με το εργοστάσιο του Ingolstadt. Το 2013, η ουγγρική εταιρεία εξελίχθηκε σε ένα πλήρους μορφής εργοστάσιο αυτοκινήτων. Από την ίδρυσή της, η AudiHungaria έχει κατασκευάσει περισσότερους από 43 εκατομμύρια κινητήρες και σχεδόν δύο εκατομμύρια οχήματα.

 

Η γκάμα των κινητήρων στο AudiTT πρώτης γενιάς ήταν ευρεία και φυσικά πάντα σπορ. Το TT πρώτης γενιάς, για παράδειγμα, διέθετε τετρακύλινδρους turbo κινητήρες με ισχύ από 150 έως 225 PS και έναν κινητήρα V6 με 250 PS. Στην κορυφή της γκάμας κινητήρων ήταν ο τετρακύλινδρος στο AudiTTquattroSport, ο οποίος έφτανε τους 240 ίππους και 1.168 πωλήσεις. Οι πελάτες του πρώτης γενιάς TT είχαν πολλές επιλογές όσον αφορά την επιλογή ειδικού εξοπλισμού. Εκτός από τα αποκλειστικά χρώματα όπως το PapayaOrange ή το NogaroBlue, οι πελάτες θα μπορούσαν να εξοπλίσουν το TT με εργοστασιακά τοποθετημένα ειδικά αξεσουάρ. Για παράδειγμα, η σχεδίαση «γάντι του μπέιζμπολ» για τα δερμάτινα καθίσματα του AudiTTRoadster, που αρχικά έλκυε τα βλέμματα στο  πρωτότυπο μοντέλο, πέρασε στη γραμμή παραγωγής. Σε οκτώ χρόνια παραγωγής, κατασκευάστηκαν 178.765 AudiTTCoupé πρώτης γενιάς (Type 8N) μέχρι τα μέσα του 2006. Ακριβώς 90.733 AudiTTRoadster κατασκευάστηκαν μεταξύ 1999 και 2006.

 

Στη δεύτερη γενιά η γκάμα του TT διευρύνεται για να συμπεριλάβει εκδόσεις RS

Στις δύο επόμενες γενιές, οι σχεδιαστές τήρησαν τη σημασία που έδιναν στα απολύτως απαραίτητα ως κυρίαρχη σχεδιαστική αρχή, η οποία γίνεται εμφανής, για παράδειγμα, στον μινιμαλιστικό σχεδιασμό του εξωτερικού και του κομψού, προσανατολισμένου στον οδηγό, εσωτερικού. Το στρογγυλό σχήμα και τα κυκλικά μοτίβα παρέμειναν τυπικά χαρακτηριστικά του μοντέλου και ήταν συνδετικά στοιχεία ανάμεσα στο εξωτερικό και το εσωτερικό design. Για παράδειγμα, στην αλουμινένια τάπα του ρεζερβουάρ καυσίμου, τους στρογγυλούς αεραγωγούς, το δαχτυλίδι στη βάση του μοχλού αλλαγής ταχυτήτων και τον χαρακτηριστικό λεβιέ.

 

Το TT δεύτερης γενιάς κυκλοφόρησε το 2006 (Coupé) και το 2007 (Roadster) και βασίστηκε στην πλατφόρμα του AudiA3 δεύτερης γενιάς. Για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκαν προσαρμοζόμενα αμορτισέρ με τη μαγνητική ανάρτηση της Audi. Αυτή η τεχνολογία, διαθέσιμη προαιρετικά, προσαρμόζει συνεχώς τα αμορτισέρ στο προφίλ του δρόμου και στο ατομικό στυλ του οδηγού. Το 2008, το σπορ TTS κυκλοφόρησε με κινητήρα 2-λίτρων turboκαι 272 PS, ενώ ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε το TTRS με έναν πεντακύλινδροturbo κινητήρα 2,5 λίτρων με 340 PS και 360 PS στο AudiTTRSplus. Το 2008, η μάρκα με τα τέσσερα δακτυλίδια λάνσαρε το TT 2.0 TDIquattro - το πρώτο σπορ αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο με πετρελαιοκινητήρα.

 

Η τρίτη γενιά του AudiTTπαρουσιάστηκε το 2014 – και για μια ακόμη φορά, η Audiπροσπάθησε να μειώσει περαιτέρω το βάρος του. Το TTCoupé, με κινητήρα 2.0 TFSI και χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, ζύγιζε μόνο 1.230 κιλά, έως και 50 κιλά ελαφρύτερο από το προηγούμενο. Για τα νέα TT και TTRS, οι σχεδιαστές ερμήνευσαν εκ νέου τις αλάνθαστες γραμμές του αρχικού TT από το 1998, στη σύγχρονη εποχή. Τις εμπλούτισαν με πολλές δυναμικές λεπτομέρειες, ενώ η στρογγυλή τάπα του ρεζερβουάρ καυσίμου με τα τυπικά γράμματα TT παρέμεινε αναλλοίωτη σε όλες τις γενιές. Πολλές λεπτομέρειες του προφίλ θυμίζουν επίσης σκόπιμα το κλασικό σχέδιο πρώτης γενιάς. Σε τεχνικούς όρους, το TT τρίτης γενιάς πρόσφερε αρκετές καινοτομίες. Για παράδειγμα, αυτό το μοντέλο σηματοδότησε το ντεμπούτο του Audivirtualcockpit, ενός πλήρως ψηφιακού πίνακα οργάνων με εξαιρετικά λεπτομερείς, προσαρμόσιμες όψεις που αντικατέστησε τα αναλογικά όργανα και την οθόνη MMI. Το 2016, μια νέα εποχή για την τεχνολογία φωτισμού στην αυτοκινητοβιομηχανία ξεκίνησε στο AudiTTRS, όταν η Audi χρησιμοποίησε οργανικά LED, γνωστά ως τεχνολογία OLED, για πρώτη φορά. Η γκάμα κινητήρων του σπορ αυτοκινήτου είναι επίσης εντυπωσιακή: Το κορυφαίο μοντέλο ήταν αρχικά το AudiTTS με κινητήρα 2 λίτρων turboκαι 310 PS, ενώ το 2016 ακολούθησε το TTRS με τον πεντακύλινδροturbo κινητήρα 2,5 λίτρων, ένα από τα πιο συναρπαστικά μοντέλα που έχει να προσφέρει η μάρκα με τα τέσσερα δακτυλίδια. Με 400 PS, ο κινητήρας με τον  μοναδικό σπορ ήχο, βραβεύτηκε «Διεθνής Κινητήρας της Χρονιάς» εννέα συνεχείς φορές. Με την ειδική έκδοση AudiTTRSCoupé iconicedition, η οποία διατίθεται σε NardoGrey και περιορίζεται στις 100 μονάδες, η Audi συνδυάζει τα κορυφαία σχεδιαστικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά 25 ετών ιστορίας του AudiTT, για να γιορτάσει εφέτος αυτή την επετειακή χρονιά.

 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις