Πορεία εξαγωγών και προβλήματα εξαγωγέων

Άνοδο κατά 3,7% σημείωσαν, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι ελληνικές εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα τον Φεβρουάριο 2016 σε ετήσια βάση, με αποτέλεσμα συνολικά στο δίμηνο Ιαν-Φεβρουάριος 2016 να ανέλθουν σε €2,8 δις, με οριακή πτώση κατά 0,3% από το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Σημειώνεται ότι τον Φεβρουάριο 2015 οι εξαγωγές ήταν υψηλότερες κατά 12,8% συγκριτικά με τον Φεβρουάριο 2014. Η αύξηση των εισαγωγών το πρώτο δίμηνο του 2016 κατά 6,6% σε ετήσια βάση οδήγησε σε σημαντική διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος κατά €339 εκατ. ή κατά 15,4%.

Συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων το διάστημα Ιαν-Φεβρουάριος 2016 οι εξαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 7,6%.

Πίνακας 1. Ελληνικό εξωτερικό εμπόριο εμπορευματικών συναλλαγών

(ποσά σε εκατ.€ χωρίς καύσιμα)

Ιαν-Φεβ 14

Ιαν-Φεβ 15

Ιαν-Φεβ 16

ET 16/15

MET 14/16

Εισαγωγές

5.143

5.043

5.374

6,6%

2,2%

Εξαγωγές

2.558

2.834

2.826

-0,3%

5,1%

Εμπορικό Ισοζύγιο

-2.585

-2.208

-2.548

15,4%

-0,7%

Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ, Επεξεργασία: ΙΕΕΣ-ΣΕΒΕΕΤ: Ετήσια Τάση, ΜΕΤ: Μέση Ετήσια Τάση

 

Κλαδικά σε επίπεδο διμήνου, σημειώθηκε υποχώρηση στις περισσότερες βασικές κατηγορίες προϊόντων, με τη μεγαλύτερη στα καύσιμα (-27%), στις πρώτες ύλες (-22%) και στα βιομηχανικά (-7%), ενώ από την άλλη μεριά, σημαντική αύξηση σημειώθηκε στους κλάδους των ποτών-καπνών (+25%), διαφόρων βιομηχανικών (+11%) και τροφίμων (+9%).

Διάγραμμα 1. Ελληνικές εξαγωγές ανά κλάδο, μερίδιο Ιαν-Φεβρουάριος 2016

Οι επιχειρήσεις καλούνται να συνεχίσουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα μέσα από ένα πολύ δύσκολο και αντίξοο περιβάλλον. Ακόμη και τα αυτονόητα όπως η ελεύθερη διακίνηση εμπορευμάτων στο εξωτερικό δεν διασφαλίζονται. Χαρακτηριστικό είναι το συνεχιζόμενο πρόβλημα πουεπέστρεψε εδώ και αρκετές ημέρες, το κλείσιμο της κύριας σιδηροδρομικής σύνδεσης της χώρας με την Ευρώπη στην Ειδομένη, προστιθέμενο στα ήδη υφιστάμενα προβλήματα των επιχειρήσεων. Οι εταιρίες που βλέπουν τα προϊόντα τους να χάνουν τις ημερομηνίες παράδοσης στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, δεν έχουν άλλη επιλογή, από την προώθησή τους μέσω Βουλγαρίας, μια διαδρομή που είναι περίπου 30% ακριβότερη, ενώ δημιουργεί καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης και τήρησης των προθεσμιών, με επιπτώσεις και στους εξαγωγείς (ρήτρες, αποζημιώσεις, κ.λ.π.) και στους λοιπούς εμπλεκόμενους στη σιδηροδρομική μεταφορά αλλά και στην πολλαπλώς πληγείσα αξιοπιστία της χώρας και των επιχειρήσεών της στους συνεργάτες του εξωτερικού. Σύμφωνα με μία πρώτη εκτίμηση μελών μας-διαμεταφορέων, οι επιβαρύνσεις στις μεταφορές από τον πρόσφατο αποκλεισμό ανέρχονται μέχρι τώρα περίπου σε €2 εκατ.!

Είναι αδιανόητο για μια χώρα που πασχίζει να βγει από την κρίση και να αποκαταστήσει την αξιοπιστία της, οι ελάχιστες ελληνικές παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις και οι συνεργάτες τους διαμεταφορείς να καλούνται να επωμισθούν ένα ακόμα επιπλέον κόστος, αυτό του αυξημένου μεταφορικού κόστους.

Θα πρέπει να γίνει το προφανές: να επιβληθεί ο νόμος και να απελευθερωθεί μόνιμα το σιδηροδρομικό δίκτυο ώστε να συνεχιστεί η απρόσκοπτη μεταφορά, παράδοση και παραλαβή προϊόντων προς και από το εξωτερικό. Ενέργειες όπως η απόλυτα κατανοητή πρόσφατημηνυτήρια αναφορά του Δημάρχου της Παιονίας για τα προβλήματα στην Ειδομένη δεν θα πρέπει να χρειάζονται και η Πολιτεία πρέπει να πράξει το καθήκον της.

Όπως άλλωστε το πράττει σε άλλες περιπτώσεις, όπως η άμεση επίλυση του προβλήματος στις εξαγωγές ελληνικών ακτινιδίων στην Κίνα λόγω της ονοματολογίας με ενέργειες του Γραφείου ΟΕΥ της Ελλάδας στην Κίνα με τη συνεργασία του καθ’ ύλη αρμόδιου Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ενός προβλήματος - για το οποίο ο ΣΕΒΕ από την πρώτη στιγμή κινητοποιήθηκε- που κινδύνεψε, στο τέλος της εμπορικής περιόδου, να εμποδίσει την εισαγωγή ακτινιδίων και την εκτέλεση εκκρεμών παραγγελιών, σε χρόνο που τα προγράμματα παραγγελιών των επιχειρήσεων του κλάδου για το συγκεκριμένο φρούτο έχουν κλείσει, με προμήθεια όλων των προσαρμοσμένων στις κινεζικές απαιτήσεις υλικών συσκευασίας. Εξάλλου τέλη Απριλίου ξεκινά η εμπορία ακτινιδίων του Ν. Ημισφαιρίου, οπότε η πώληση των τελευταίων ελληνικών ακτινιδίων θα καθίστατο αδύνατη, με σημαντικές επιπτώσεις για κάποιες επιχειρήσεις.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις