Οι εισαγωγές ελαιολάδου στο Βέλγιο

 

 

Το Βέλγιο, χώρα καθαρά εισαγωγική σε ελαιόλαδο, καλύπτει τις ανάγκες της εσωτερικής ζήτησης με εισαγωγές κυρίως από την Ισπανία και την Ιταλία και σε μικρότερο βαθμό από την Γαλλία, την Ελλάδα και την Τυνησία.

Παρά το γεγονός ότι το ελληνικό ελαιόλαδο αναγνωρίζεται για την ανώτερη ποιότητά του και την υψηλή διατροφική αξία του, και παρ'όλη τη σχετικά ανταγωνιστική τιμή του, παραδοσιακά ο Βέλγος καταναλωτής προτιμά το ισπανικό ή ιταλικό λάδι. Στην μεγαλύτερη κατηγορία των βελγικών εισαγωγών ελαιολάδου, το «λοιπό παρθένο ελαιόλαδο», με συνολική αξία εισαγωγών το 2012 στα 39,6 εκατ. €, η Ισπανία κατείχε κυρίαρχο μερίδιο 45% (με εξαγωγές 17,76 εκατ. €), ακολουθούμενη από τις Ιταλία με μερίδιο 30% (εξαγωγές 11,93 εκατ. €), Γαλλία με μερίδιο 12% (εξαγωγές 4,83 εκατ. €), Ελλάδα με μερίδιο 3% (εξαγωγές 1,34 εκατ. €), Ολλανδία με μερίδιο επίσης 3% (εξαγωγές 1,29 εκατ. €) και Πορτογαλία με μερίδιο 2% (εξαγωγές 857,3 χιλ. €).

Στην αμέσως επόμενη σημαντική κατηγορία των βελγικών εισαγωγών, τα «λοιπά ελαιόλαδα», με συνολικές εισαγωγές το 2012 στα 13,18 εκατ. €, η Γαλλία κατείχε εδώ κυρίαρχο μερίδιο με 58% (εξαγωγές 7,62 εκατ. €), ακολουθούμενη από τις Ιταλία με μερίδιο 24% (εξαγωγές 3,1 εκατ. €) και Ισπανία με μερίδιο 10% (εξαγωγές 1,32 εκατ. €). Το 2012, η χώρα μας εξήγε –πέραν της κύριας κατηγορίας του «λοιπού παρθένου ελαιολάδου», «παρθένο φωτιστικό ελαιόλαδο» (εξαγωγές 278,87 χιλ. €, μερίδιο 37%), «λοιπά ελαιόλαδα» (εξαγωγές 64,23 χιλ. €, μερίδιο 0,5%) και «λοιπά ραφιναρισμένα ελαιόλαδα» (εξαγωγές 66 χιλ. €, μερίδιο 3%).

Βελγική Κατανάλωση Ελαιολάδου


Η εγχώρια κατανάλωση ελαιολάδου είχε παρουσιάσει σαφή σημεία κόπωσης ανάμεσα στο 2006 και 2008, οφειλόμενη α) στην αύξηση των τιμών του προϊόντος (κατά 20% περίπου), β) στην σημαντική άνοδο της κατανάλωσης παρεμφερών προϊόντων, και γ) στην γενικότερη μείωση της καταναλωτικής δαπάνης για τρόφιμα των βελγικών νοικοκυριών λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου. Από το 2008 και έπειτα καταγράφονται εκ νέου αυξήσεις της κατανάλωσης, με διακυμάνσεις εξαιτίας των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στα διαθέσιμα εισοδήματα των νοικοκυριών, αλλά αυξητική συνολικά πορεία. Σχηματικά μπορούμε να πούμε για την βελγική αγορά ελαιολάδου ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει αφθονία προσφοράς, με αρκετά εξειδικευμένα προϊόντα και στροφή της ζήτησης προς ποιοτικά ελαιόλαδα, και βιολογικής καλλιέργειας, σε προσιτές ωστόσο τιμές.

Οι αυξήσεις αυτές, όσον αφορά τα ελληνικά ελαιόλαδα, αφορούν ειδικά τις μεγάλες ποσότητες, ιδίως τα πεντάλιτρα, που διοχετεύονται κυρίως από τους εισαγωγείς ελληνικών προϊόντων στην ομογένεια και σε εστιατόρια ενώ οι συσκευασίες ενός λίτρου διανέμονται περισσότερο στα σουπερμάρκετ.

Το ελληνικό ελαιόλαδο διοχετεύεται, κατά ποσοστό 90% περίπου, στην ελληνική κοινότητα και τα ελληνικά εστιατόρια του Βελγίου, αν και έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια μια ελάχιστη αύξηση κατανάλωσης ελληνικού ελαιολάδου από μέρους βελγικών οικογενειών.

Τιμές

Η πρακτική της ιδιωτικής ετικέτας ακολουθείται από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ του Βελγίου, έχοντας το συγκριτικό πλεονέκτημα φθηνής τιμής των ανώνυμων προϊόντων. Ενδεικτικά, παραθέτουμε λιανικές τιμές ελαιολάδου σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας:

Σε γενικές γραμμές, παρατηρείται ότι η Ισπανία προτείνει το φθηνότερο ελαιόλαδο στην βελγική αγορά, καθώς οι τιμές των ιταλικών και των ελληνικών ελαίων είναι υψηλότερες.

Δίκτυα διανομής

Το 60% της διανομής του ελαιολάδου (του οποίου, το 85% αντιστοιχεί σε Έξτρα παρθένο ελαιόλαδο) γίνεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων ειδών διατροφής (Carrefour-GB, Delhaize και Colruyt) και μέσω των καταστημάτων hard discount με κυριότερους εκπρόσωπους τα Aldi και Lidl.

Τα ελληνικά ελαιόλαδα διατίθενται κυρίως στα μεγάλα σουπερμάρκετ (Carrefour, Delhaize), σε κάποια soft discount καταστήματα (Colruyt) και στους εισαγωγείς ελληνικών τροφίμων. Ένα μέρος των παραπάνω σουπερμάρκετ (Delhaize, Colruyt και Makro) εισάγουν μεγάλες ποσότητες ελληνικού ελαιολάδου απευθείας απο Ελλάδα καθώς σε κάποια άλλα (Cora και Match) διακινείται το ελληνικό ελαιόλαδο μέσω των εισαγωγέων ελληνικών προϊόντων.

Τα ισπανικά αλλά ιδίως τα ιταλικά λάδια είναι τα μόνα διαθέσιμα στα ράφια των συνοικιακών σούπερ μάρκετ (GB express, Delhaize proxy), των μπακάλικων και των hard discount (Aldi και Lidl), προπαντώς λόγω μεγαλύτερης ποικιλίας των τιμών και καλύτερου marketing αλλά και λόγω της μεγάλης προβολής των ιταλικών προιόντων οφειλόμενη στην σημαντική ιταλική ομογένεια του Βελγίου.

Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Βρυξελλών

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις