Η διατροφική αξία των φθινοπωρινών φρούτων

Το φθινόπωρο συνήθως μας υποδέχεται με τα πρώτα κρύα και τα πρώτα κρυολογήματα. Ωστόσο επειδή η φύση τα έχει προβλέψει όλα, μας δίνει 4 φθινοπωρινά φρούτα που ενισχύουν το ανοσοποιητικό -και όχι μόνο.

Ακτινίδιο

Το ακτινίδιο είναι ένας φθινοπωρινός διατροφικός θησαυρός καθώς εκτός από την υψηλή του περιεκτικότητα σε βιταμίνες και μέταλλα, αποδίδει μόλις 42 θερμίδες. Είναι πλούσιο σε βιταμίνη C, βιταμίνη Ε, φιλικό οξύ, κάλιο, μαγνήσιο και φώσφορο.

Λόγω της υψηλής του περιεκτικότητας σε φυτοχημικές ουσίες, η κατανάλωση ουσιών όπως η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη σύμφωνα με έρευνες φαίνεται να βοηθούν στην πρόληψη ασθενειών που σχετίζονται με την όραση όπως ο καταρράκτης και το γλαύκωμα. Σε μία μεγάλη μελέτη σε παιδιά στην Ιταλία η κατανάλωση ακτινιδίων συσχετιζόταν με μειωμένη αναφορά αναπνευστικών προβλημάτων.

Μήλα

Ένα μέτριο σε μέγεθος μήλο περιέχει μόλις 95 θερμίδες και 25 γραμμάρια υδατάνθρακα. Προσφέρει το 5% των ημερήσιων αναγκών σε βιταμίνη Κ, το 14% σε βιταμίνη C και περιέχει και βιταμίνew Α, Ε, Β1, Β2 και Β6. Επιπλέον τα μήλα είναι πλούσια σε πολυφαινόλες οι οποίες πιθανόν να βοηθούν στην πρόληψη κατά του διαβήτη, αλλά και του καρκίνου.

Και τα οφέλη του μήλου δεν τελειώνουν εκεί. Το μήλο φαίνεται να δρα σαν πρεβιοτικό. Αυτό σημαίνει ότι «τρέφει» το έντερο με καλά βακτήρια, κάτι που βοηθά στην καλή λειτουργία του.

Δεν είναι τυχαίο το ρητό «Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα» , καθώς το φθινοπωρινό αυτό φρούτο περιέχει έναν νευροδιαβιβαστή που ονομάζει ακετυλοχολίνη, ο οποίος όταν βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, συνδέεται με την νόσο του Αλτσχάιμερ. Η υψηλή του περιεκτικότητα σε συγκεκριμένα αντιοξειδωτικά προσφέρει αντικαρκινική δράση, ενισχύει την προστασία απέναντι στο άσθμα αλλά και ίσως και να προωθεί την υγεία των οστών.

Ρόδι

Το ρόδι θεωρείται ένα από το υγιεινότερα φρούτα. Όχι άδικα, καθώς ένα μεσαίου μεγέθους ρόδι περιέχει μόλις 144 θερμίδες, προσφέρει το 30% των ημερησίων αναγκών σε βιταμίνη C, το 36% σε βιταμίνη Κ, το 16% σε φολικό οξύ και το 12% σε κάλιο.

Επιπλέον, το ρόδι περιέχει πανιγκλαγκίνες και πουνικικό οξύ, συστατικά τα οποία είναι υπεύθυνα για τα περισσότερα οφέλη που προσφέρει το φρούτο αυτό. Οι πανιγκλαγκίνες μειώνουν τη φλεγμονή, έναν από τους κύριους υπεύθυνους για ασθένειες όπως ο καρκίνος και ο διαβήτης. Συγκεκριμένα, πρώιμες έρευνες έχουν δείξει ότι ο χυμός ροδιού μπορεί να βοηθά τους άντρες με καρκίνο στον προστάτη, αναστέλλοντας την επέκταση του καρκίνου.

Ωστόσο, το ρόδι δεν βοηθά μόνο τους άντρες. Εργαστηριακές έρευνες έχουν προτείνει ότι το εκχύλισμα ροδιού μπορεί να βοηθούν στην καταπολέμηση καρκινικών κυττάρων τα οποία σχετίζονται με τον καρκίνο τους στήθους.

Και τα οφέλη του ροδιού δεν τελειώνουν εδώ. Μελέτες σε ανθρώπους έχουν δείξει ότι το ρόδι προλαμβάνει και καρδιακές ασθένειες καθώς φαίνεται να βελτιώνει σημαντικά τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων και της LDL χοληστερόλης.

Η αντιβακτηριδιακή και αντιμικροβιακή τους δράση μπορεί να δρα προστατευτικά σε μολύνσεις του στόματος, συμπεριλαμβανομένης και της περιοδοντίτιδας, ασθένειας των ούλων που μπορεί να σχετίζεται και με βλάβες στον εγκέφαλο.

Πορτοκάλι

Αφήσαμε για το τέλος το δημοφιλέστερο, ίσως, φθινοπωρινό φρούτο.

Με μόλις 47 θερμίδες, ένα μεσαίο πορτοκάλι είναι πλούσιο σε βιταμίνες Α, Β και C, ενώ αποτελεί και καλή πηγή φυλικού οξέως, καλίου, ασβεστίου, σιδήρου, ιωδίου, φωσφόρου, μαγγανίου, νατρίου και ψευδαργύρου.

Η τανγκερετίνη που περιέχει διαθέτει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ενώ Αμερικανοί ερευνητές τονίζουν ότι άλλα φλαβονοειδή του πορτοκαλιού, όπως για παράδειγμα η κερκετίνη, εμποδίζουν τη δράση ενζύμων που μετατρέπουν κάποια συστατικά του καπνού του τσιγάρου, σε καρκινογενείς ουσίες. Το πορτοκάλι είναι επίσης πλούσια πηγή πηκτίνης, μιας διαλυτής φυτικής ίνας με εξέχουσες ιδιότητες στη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης.

Το πορτοκάλι επίσης περιέχει βήτα-κρυπτοξανθίνη, ένα καροτονοειδές που ο οργανισμός μετατρέπει σε βιταμίνη Α, αλλά και λυκοπένιο, αντιοξειδωτικό με πολλά οφέλη για την υγεία, ένα εκ των οποίων είναι η πρόληψη του καρκίνου.

Η υψηλή του περιεκτικότητα σε κιτρικό οξύ, βοηθά στην πρόληψη σχηματισμού πετρών στα νεφρά, ενώ η υψηλή του περιεκτικότητα σε βιταμίνη C βοηθά στη απορρόφηση του σιδήρου.

ΠΗΓΗ

Δείτε επίσης