Βρέθηκε δεύτερος γενετικός κώδικας μέσα στο DNA

Μια εξαιρετικά σημαντική ανακάλυψη έκανε ο Έλληνας καθηγητής Γενετικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον του Σιάτλ, Γιάννης Σταματογιαννόπουλος, μαζί με την ομάδα του, καθώς έχουν βρει δεύτερο γενετικό κώδικα μέσα στο DNA.

O κώδικας αυτός περιέχει πρόσθετες πληροφορίες που αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι επιστήμονες «διαβάζουν» τον κανονικό κώδικα του DNA και εξηγούν τις μεταλλάξεις του από άποψη υγείας. Έτσι η ανακάλυψη μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους για τη διάγνωση και θεραπεία πολλών ασθενειών.

Από τότε που αποκωδικοποιήθηκε για πρώτη φορά ο γενετικός κώδικας στη δεκαετία του ΄60, οι βιολόγοι υπέθεσαν ότι αυτός χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά για να καθοδηγεί τη δημιουργία των πρωτεϊνών.

Όμως η ομάδα του Σταματογιαννόπουλου ανακάλυψε πως το γονιδίωμα χρησιμοποιεί τον γενετικό κώδικα για να «γράψει» δύο διαφορετικές «γλώσσες» βιολογικού προγραμματισμού.

Η μία κωδικοποιεί και κατευθύνει τις πρωτεΐνες και η άλλη καθοδηγεί το κύτταρο σχετικά με το πώς τα γονίδια θα ελέγχονται. Η μια «γλώσσα» είναι «γραμμένη» πάνω στην άλλη και γι' αυτό ο δεύτερος κώδικας είχε παραμείνει για τόσο καιρό κρυφός τονίζει ο κ. Σταματογιαννόπουλος.

Η σημασία της ανακάλυψης είναι δυνητικά μεγάλη για το πεδίο της Ιατρικής και της Φαρμακευτικής. «Το γεγονός ότι ο γενετικός κώδικας μπορεί να γράφει ταυτόχρονα δύο είδη πληροφοριών, σημαίνει ότι πολλές αλλαγές στο DNA που φαίνονται να μεταβάλουν τις αλληλουχίες των πρωτεϊνών, μπορεί επίσης στην πραγματικότητα να διαταράσσουν τα προγράμματα ελέγχου των γονιδίων και έτσι να προκαλούν ασθένειες», δήλωσε ο Σταματογιαννόπουλος.

Βήμα/Agrocapital  Δρ Stamatoyanopoulos αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ το 1990, με πτυχία στη Βιολογία, συμβολικά συστήματα, και Classics, και έλαβε MD το 1995 από το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον. Ολοκλήρωσε την αρμοστεία στην Εσωτερική Παθολογία στο νοσοκομείο Brigham και Γυναικών, Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ, και ήταν συνεργάτης στην Ογκολογία και Αιματολογίας στο Dana Farber Cancer Institute και το Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης. Ο Δρ Stamatoyannopoulos προσχώρησαν στην Τμήματα Genome Sciences και την Ιατρική (Ογκολογίας) στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον το 2005.

Εργαστηρίου Δρ Stamatoyannopoulos »επικεντρώνεται στην αποσαφήνιση ευκαρυωτικών ρυθμιστικών προγραμμάτων μέσω της εφαρμογής του γονιδιώματος κλίμακα μοριακών και υπολογιστικών τεχνολογιών. Σημαντικές συνεχιζόμενες προσπάθειες είναι (i) για την οριοθέτηση της cis -ρυθμιστικές αρχιτεκτονική των ανθρώπινων και ποντικού γονιδιωμάτων? (ii) για να αναλύσει χάρτη και ρυθμιστικά δίκτυα παράγοντα μεταγραφής? και (iii) να καθορίσει τις λειτουργικές συνέπειες της νόσου που σχετίζεται με μη-κωδικοποίησης παραλλαγή στο ρυθμιστικό DNA. Διευθύνει το UW ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Project, ένα συστατικό του προγράμματος NHGRI να χαρτογραφήσει όλα τα λειτουργικά στοιχεία του ανθρώπινου γονιδιώματος. Επίσης διευθύνει το Βορειοδυτικό αναφοράς επιγονιδίωμα Κέντρο Χαρτογράφησης χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα NIH χάρτη πορείας Epigenomics, και να επιβλέπει την High-Throughput Γονιδιωματική Center στο UW, η οποία παρέχει σε μεγάλη κλίμακα αλληλουχίας και επιγενετική ανάλυση δυνατότητες για ποικίλες ερευνητές.

Τομείς έρευνας:
· Ρυθμιστική DNA
· Gene κανονισμού και κοινή ασθένεια
· Ανάπτυξη και Διαφοροποίηση