Άμεσα βήματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διασφάλιση της διεξαγωγής εθνικών ελέγχων για την καταπολέμηση των εικονικών εταιρειών οδικών μεταφορών, ζητά με γραπτή ερώτησή του ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ και μέλος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωκοινοβουλίου, Σπύρος Δανέλλης.
«Πρόσφατες αναφορές ελληνικών μέσων ενημέρωσης, αλλά και καταγγελίες επαγγελματικών συνδέσμων, περιγράφουν ένα κλιμακούμενο φαινόμενο εικονικής φυγής ελλήνων διεθνών μεταφορέων (ΤΙR) προς γειτονικές χώρες, όπου απολαμβάνουν μεταξύ άλλων σημαντικά χαμηλότερη φορολόγηση», εξηγεί στο κείμενο της ερώτησης ο έλληνας ευρωβουλευτής.
Ωστόσο ο ευρωπαϊκός Κανονισμός 1071/2009/ΕΚ, που τέθηκε σε εφαρμογή στις 4 Δεκεμβρίου του 2011, θέτει με ξεκάθαρο τρόπο την απαίτηση ύπαρξης «πραγματικής και σταθερής εγκατάστασης» στο οικείο Κράτος Μέλος. Η σταθερή εγκατάσταση προϋποθέτει τη διατήρηση στο δηλωμένο χώρο των λογιστικών και άλλων εγγράφων της εταιρείας, καθώς και την ύπαρξη όποιων άλλων εγκαταστάσεων αντιστοιχούν στο κέντρο επιχειρήσεων της μεταφορικής εταιρείας.
Ο Κανονισμός αντικαθιστά το προηγούμενο καθεστώς, της Οδηγίας 96/26/ΕΚ, το οποίο σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εφαρμόστηκε ποικιλοτρόπως στα Κράτη-Μέλη της Ε.Ε. και χαρακτηρίστηκε από έλλειψη διαφάνειας στην αγορά και ομοιογένειας στους ελέγχους. Έτσι, ο νέος κανονισμός πέραν της απαίτησης σταθερής εγκατάστασης, θεσπίζει τα κοινά κριτήρια της οικονομικής επιφάνειας, της επαγγελματικής επάρκειας και των εχεγγύων αξιοπιστίας.
Πρόσφατη καταγγελία του κλάδου των διεθνών μεταφορών κάνει λόγο για τέσσερις χιλιάδες ελληνικής ιδιοκτησίας φορτηγά Δημόσιας Χρήσης, τα οποία βρίσκονται εγγεγραμμένα σε εικονικές εταιρείες της Βουλγαρίας. Τονίζεται επίσης πως γραφεία διεκπεραίωσης αναλαμβάνουν έναντι αμοιβής να πραγματοποιήσουν τις εγγραφές και να περάσουν - επίσης εικονικά - τα φορτηγά από τα αντίστοιχα ΚΤΕΟ.
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:
«Μία εκ των τεσσάρων βασικών απαιτήσεων που θεσπίζει ο Κανονισμός 1071/2009/ΕΚ για την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα, αφορά την ύπαρξη πραγματικού και σταθερού τόπου εγκατάστασης της επιχείρησης. Στην εκτίμηση αντίκτυπου που διεξήγαγε το 2007, η Επιτροπή τονίζει πως οι εικονικές εταιρείες, ή «εταιρείες-γραμματοκιβώτια» προκαλούν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό εις βάρος εταιρειών εγκατεστημένων σε χώρες με υψηλότερες απαιτήσεις εγκατάστασης.
Πρόσφατες αναφορές ελληνικών μέσων ενημέρωσης, αλλά και καταγγελίες επαγγελματικών συνδέσμων, περιγράφουν ένα κλιμακούμενο φαινόμενο εικονικής φυγής ελληνικών διεθνών μεταφορέων σε γειτονικές χώρες, όπου απολαμβάνουν μεταξύ άλλων σημαντικά χαμηλότερη φορολόγηση. Ωστόσο, εφόσον πρόκειται για εικονικές μετεγκαταστάσεις, οι εν λόγω επιχειρήσεις δεν πληρούν τους όρους του Άρθρου 5 α) β) και γ) σχετικά με το βασικό χώρο της επιχείρησης και το μεταφορικό της έργο. Το φαινόμενο αυτό αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό εναντίον των συναδέλφων τους και προκαλεί απώλεια φορολογικών εσόδων για το Κράτος-Μέλος πραγματικής εγκατάστασης, εν προκειμένω την Ελλάδα.
Eρωτάται η Επιτροπή:
1. Σε τι άμεσα βήματα μπορεί να προβεί για τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας του συστήματος ελέγχων που προβλέπει το Άρθρο 12 του Κανονισμού;
2. Τι στοιχεία έχει στη κατοχή της σχετικά με το μέγεθος του προβλήματος στην Ε.Ε. και των επιπτώσεών του στην εσωτερική αγορά, καθώς και την οδική ασφάλεια;»