Εμπορική ομάδα των ΗΠΑ προτείνει συνεταιρισμό προώθησης ελαιολάδου

Η Ένωση Ελαιολάδου Βορείου Αμερικής (NAOOA) ξεκινά μια πρωτοβουλία σε επίπεδο κλάδου που υπόσχεται να αυξήσει την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και την υιοθέτηση του ελαιολάδου.

Η πρόταση που στάλθηκε στην Υπηρεσία Αγροτικής Εμπορίας του Υπουργείου Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών (USDA) στοχεύει στην καθιέρωση ενός προγράμματος έρευνας και προώθησης του ελαιολάδου για τη δημιουργία ενός χρηματοδοτούμενου από τον κλάδο διατάγματος προώθησης, έρευνας και πληροφόρησης του ελαιολάδου.

Σύμφωνα με τους υποστηρικτές της, η πρωτοβουλία θα αυξήσει τη ζήτηση για ελαιόλαδο στη χώρα, ωφελώντας ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού, ενώ θα προάγει την υγεία και τη συνολική ευημερία.

«Η NAOOA άρχισε να εργάζεται για τη δημιουργία ενός εποπτευόμενου από το USDA συμβουλίου προώθησης γεωργικών προϊόντων για το ελαιόλαδο γύρω στο 2017», δήλωσε ο Joseph R. Profaci, εκτελεστικός διευθυντής της NAOOA, στους Olive Oil Times. 

«Εκείνη την εποχή, ήμουν πρόεδρος της NAOOA και προσλάβαμε τον εμπειρογνώμονα για τα συμβούλια εμπορευμάτων William Watson της The Fresh Approach ως σύμβουλο για να μας καθοδηγήσει στη διαδικασία», υπενθύμισε, τονίζοντας τις προηγούμενες επιτυχίες του Watson με παρόμοιες πρωτοβουλίες για συμβούλια μάνγκο και καρπουζιού.

Το σχέδιο διαταγής περιγράφει μια διάταξη για τους χειριστές και τους εισαγωγείς ελαιολάδου να πληρώνουν 0,08 δολάρια ανά γαλόνι (0,02 ευρώ ανά λίτρο), η οποία ισχύει μόνο εάν χειρίζονται ή εισάγουν περισσότερα από 5.000 γαλόνια (18.900 λίτρα) ετησίως.

Από την εγχώρια πλευρά, οι πρώτοι χειριστές θα πληρώνουν τις εισφορές και, παρά το γεγονός ότι αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό μερίδιο του ελαιολάδου που καταναλώνεται στις ΗΠΑ, θα καταλαμβάνουν το ένα τρίτο των θέσεων στο συμβούλιο.

Η πρόταση δεν θα αξιολογούσε τους καλλιεργητές, εκτός εάν ήταν επίσης πρώτοι χειριστές του μεταποιημένου ελαιολάδου.

«Αυτοί που θα συνεισφέρουν είναι οι άνθρωποι που επεξεργάζονται και χειρίζονται το επεξεργασμένο προϊόν. Οι αγρότες θα πρέπει να προστατευθούν. Δεν θα πρέπει να πληρώνουν την αξιολόγηση», δήλωσε ο Profaci.

Στο έγγραφο υποστήριξης της πρότασης σημειώνεται ότι, ενώ το ελαιόλαδο έχει εισέλθει σε πολλές αμερικανικές κουζίνες, παραμένει ευρέως παρεξηγημένο. 

Μια έρευνα καταναλωτών που αναφέρεται στο έγγραφο αποκάλυψε ότι «περίπου τρεις στους δέκα που είδαν ένα μπουκάλι με την ένδειξη “ελαιόλαδο” δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν ή δεν πιστεύουν ότι παράγεται από ελιές». 

Στο έγγραφο τονίζεται ότι «η απόφαση αγοράς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κατανόηση και την ευαισθητοποίηση σχετικά με το τι κάνει το ελαιόλαδο ξεχωριστό: τι είναι, πώς παρασκευάζεται, πώς χρησιμοποιείται, πώς να εκτιμήσουμε τις πολλές γεύσεις και ποικιλίες του και πώς μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας και την υγεία του πλανήτη μας».

Επιπλέον, τα δύο τρίτα των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι θα ήθελαν να μάθουν περισσότερα για το ελαιόλαδο.

Ο Watson υπογράμμισε την ιδιαίτερη σημασία αυτών των προγραμμάτων για τους τομείς των βασικών προϊόντων. 

«Το όφελος αυτών των συμβουλίων έρευνας και προώθησης προέρχεται από το γεγονός ότι όλοι βρίσκονται σε ισότιμους όρους ανταγωνισμού», δήλωσε. 

Ο Watson πρόσθεσε ότι η προθυμία της βιομηχανίας ελαιολάδου να επενδύσει άμεσα σε αυτή την πρωτοβουλία είναι ιδιαίτερα σημαντική. 

«Λέει πολλά το γεγονός ότι ο κλάδος θεωρεί τον εαυτό του στην αγορά των ΗΠΑ αρκετά σημαντικό ώστε να κάνει αυτό το βήμα», δήλωσε ο Watson.

Τόνισε τη σχολαστικότητα της εργασίας που έχει γίνει μέχρι στιγμής, η οποία έχει δώσει στο USDA μια πλήρη εικόνα του όγκου των εισαγωγών και των εγχώριων τάσεων.

Ενώ το USDA εξετάζει την πρόταση, η NAOOA είναι όλο και πιο αισιόδοξη για την έκβασή της. 

«Η υπουργός USDA Brooke Leslie Rollins έχει δηλώσει σαφώς την πρόθεσή της να καθοδηγηθεί από τις αρχές του «Making America Healthy Again», συμπεριλαμβανομένης της προώθησης της υγιεινής διατροφής για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας και των χρόνιων ασθενειών», δήλωσε ο Profaci.

Δεκαετίες ερευνών για το ελαιόλαδο, ιδίως για το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, έχουν δημιουργήσει μια ισχυρή επιστημονική συναίνεση σχετικά με τα μοναδικά οφέλη του για την υγεία. 

«Το ελαιόλαδο θα πρέπει να είναι το πρότυπο του κινήματος «η τροφή ως φάρμακο», δεδομένου ότι τα υγιεινά λιπαρά είναι θεμελιώδη σε όλα τα διατροφικά πρότυπα που συνιστώνται από τις διατροφικές οδηγίες για τους Αμερικανούς», δήλωσε ο Profaci. «Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή».

Η πρόταση εντοπίζει κρίσιμα εμπόδια για μεγαλύτερη κατανάλωση: έλλειψη γνώσης, εκτεταμένη παραπληροφόρηση, ανεπαρκείς πληροφορίες αγοράς και στρατηγικές μάρκετινγκ, καθώς και έλλειψη έρευνας για την υγεία και τη βιωσιμότητα.

Σύμφωνα με το έγγραφο, οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων μέχρι σήμερα «ήταν ανεπαρκείς», κυρίως λόγω της «έλλειψης επαρκούς χρηματοδότησης» και του «κατακερματισμού της βιομηχανίας».

Ο Profaci αναγνώρισε ότι υπάρχουν «κάποιες φιλοσοφικές αντιρρήσεις», οι οποίες έχουν τις ρίζες τους κυρίως στην αντίληψη ότι τα προγράμματα που εποπτεύονται από το USDA αντιπροσωπεύουν κυβερνητική παρέμβαση στις επιχειρήσεις. 

«Φιλοσοφικά, ορισμένοι άνθρωποι αντιτίθενται σε οτιδήποτε μοιάζει με φόρο και αντιτίθενται σε οποιαδήποτε κυβερνητική ανάμειξη στις επιχειρήσεις», σημείωσε ο Profaci. Σε αυτή την περίπτωση, ωστόσο, οι εισαγωγείς και οι πρώτοι χειριστές θα επωμιστούν το κόστος, διαφοροποιώντας το από τις επίμαχες περιπτώσεις στους τομείς του βοείου και του χοιρινού κρέατος.

Η προτεινόμενη διατύπωση της διαταγής διευκρινίζει ότι οι επιβαρύνσεις θα εφαρμόζονται στο εισαγόμενο και στο εγχώρια διακινούμενο ελαιόλαδο που προορίζεται για κατανάλωση από τον άνθρωπο, σε ποσοστό 0,08 δολάρια ανά γαλόνι. Ωστόσο, εξαιρεί τους χειριστές που διαχειρίζονται λιγότερα από 5.000 γαλόνια ετησίως. 

Περαιτέρω, ορίζει επίσημα τις κατηγορίες ελαιολάδου που είναι επιλέξιμες στο πλαίσιο του προγράμματος, ευθυγραμμιζόμενες στενά με τα πρότυπα του USDA και του Codex, ώστε να διασφαλίζεται η ρυθμιστική σαφήνεια.

Ο Watson πρότεινε ότι η δημοσιοποίηση της πρότασης από το USDA αποτελεί θετικό σημάδι. «Δεν θα την αναρτούσαν εκεί αν δεν πίστευαν ότι είναι σοβαρή και αν δεν επρόκειτο να συνεχίσουν να την προωθούν», δήλωσε.

Εάν εγκριθεί, το συμβούλιο θα ξεκινήσει με ετήσιο προϋπολογισμό περίπου 8 εκατομμυρίων δολαρίων (7 εκατ. ευρώ). 

«Αυτό δεν είναι μια περιουσία. Αλλά λαμβάνοντας υπόψη τις σημαντικές εκπαιδευτικές συνεισφορές της NAOOA με ετήσιο προϋπολογισμό γενικής προώθησης συνήθως κάτω από 150.000 δολάρια (130.000 ευρώ), 8 εκατομμύρια δολάρια θα ήταν ένα δυνατό ξεκίνημα», δήλωσε ο Profaci.

Ο συνεταιρισμός θα έδινε προτεραιότητα σε πρωτοβουλίες όπως εθνικές εκπαιδευτικές εκστρατείες που απευθύνονται σε επαγγελματίες υγείας, συμμετοχή σε μεγάλα συνέδρια διατροφής όπως το FNCE, επέκταση του προγράμματος σπουδών για το ελαιόλαδο που αναπτύχθηκε με το Ινστιτούτο Μαγειρικής της Αμερικής και ανάπτυξη πόρων για σχολές μαγειρικής, εταιρικές κουζίνες και στρατιωτικές αποθήκες. 

Ο Profaci τόνισε επίσης τη σημασία της εκπαίδευσης στο λιανικό εμπόριο. 

«Η βελτίωση των γνώσεων της αλυσίδας εφοδιασμού σχετικά με την ευαισθησία του ελαιολάδου στη θερμοκρασία, για παράδειγμα, θα μπορούσε να διασφαλίσει ότι οι καταναλωτές και οι επαγγελματίες της εστίασης θα έχουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία με τα ελαιόλαδα», δήλωσε.

Το έγγραφο υποστήριξης παραλληλίζει την εμπειρία της επιτροπής αβοκάντο, σημειώνοντας ότι τα αβοκάντο, που κάποτε ήταν ένα εξωτικό προϊόν στις ΗΠΑ, έχουν γίνει mainstream μέσα σε δύο δεκαετίες. 

«Μια επιτροπή ελαιολάδου θα μπορούσε να το αλλάξει αυτό. Σκεφτείτε ότι μέσα σε μόλις 20 χρόνια, το συμβούλιο αβοκάντο έκανε το άλλοτε εξωτικό αβοκάντο τόσο αμερικανικό όσο η μηλόπιτα», δήλωσε ο Profaci.

Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης ένα χαρακτηριστικό που αναβάλλει το δημοψήφισμα που συνήθως απαιτείται για την έναρξη τέτοιων προγραμμάτων μέχρι τρία χρόνια μετά την εφαρμογή τους. 

«Η ιδέα είναι να αφήσουμε όλους στον τομέα να δουν πώς θα κινηθούν τα πράγματα. Όλοι θα έχουν μια δίκαιη εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο. Ας το αφήσουμε να λειτουργήσει για τρία χρόνια», δήλωσε ο Profaci.

Το έγγραφο στήριξης δικαιολογεί την αναβολή εξηγώντας ότι «η πρώιμη επιτυχία στις δραστηριότητες προώθησης» αναμένεται να «οικοδομήσει αξιοπιστία και να ενθαρρύνει τη μεγαλύτερη συνοχή του κλάδου πριν ο κλάδος ψηφίσει για τη συνέχιση του προγράμματος».

Ο Watson εκτίμησε ότι το USDA θα μπορούσε να προχωρήσει στην έγκριση εντός τριών έως έξι μηνών, αλλά προειδοποίησε ότι το χρονοδιάγραμμα για τέτοιες διαδικασίες είναι αβέβαιο.

Μόλις εγκριθεί, το πρόγραμμα θα τεθεί σε ισχύ με τη δημοσίευση στο Ομοσπονδιακό Μητρώο. 

«Αυτός ο κανόνας θα λέει «από αυτή την ημερομηνία», αυτός ο συντελεστής εκτίμησης θα αρχίσει να εφαρμόζεται στα εισαγόμενα και στα εγχώρια ελαιόλαδα, και το αποτέλεσμα είναι ότι το Εθνικό Συμβούλιο Προώθησης Ελαιολάδου θα εισπράττει αυτά τα κεφάλαια και θα τα επενδύει», εξήγησε ο Watson.

Για τον Profaci και την NAOOA, η πρόταση αποτελεί το αποκορύφωμα μιας προσπάθειας δεκαετιών. 

«Από τη στιγμή που ασχολήθηκα με τον κλάδο το 1993, η ένωση πάντα έβλεπε την εντολή έρευνας και προώθησης ως το Άγιο Δισκοπότηρο της αμερικανικής βιομηχανίας. Αυτό είναι που χρειάζεται ο κλάδος στις Ηνωμένες Πολιτείες. Πλησιάζουμε σε αυτόν τον στόχο», δήλωσε.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις