Η πρόταση της Κομισιόν για τη μεταφορά ζώων απειλεί να τινάξει στον αέρα την κτηνοτροφία σε Ελλάδα και Νότια Ευρώπη. Ποιοι αντιδρούν, γιατί μιλούν για «ασφυξία» και ποια είναι τα επόμενα κρίσιμα 24ωρα για τις αποφάσεις που κρίνουν το μέλλον της παραγωγής.
Στις 22 Μαΐου 2025, δώδεκα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με επικεφαλής την Ιταλία και τη συμμετοχή της Ελλάδας, κατέθεσαν επίσημη παρέμβαση στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας, ζητώντας ριζικές αλλαγές στην πρόταση κανονισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μεταφορά ζώντων ζώων. Το θέμα τέθηκε προς συζήτηση στην κρίσιμη συνεδρίαση της 26ης Μαΐου, με την αγωνία να κορυφώνεται για την τύχη των νέων μέτρων.
Η πρόταση της Κομισιόν, η οποία παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2023, στοχεύει στη βελτίωση της ευζωίας των ζώων κατά τη μεταφορά. Όμως οι αντιδρώντες υποστηρίζουν πως αν εφαρμοστεί όπως έχει, θα οδηγήσει σε κατάρρευση των μεταφορών, ιδιαίτερα σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές, με οικονομικό κόστος που οι μικροί παραγωγοί δεν μπορούν να αντέξουν.
Χώρες όπως η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Ρουμανία προειδοποιούν ότι τα μέτρα αυτά θα προκαλέσουν εκτόξευση του κόστους, περισσότερες εκπομπές ρύπων και ενδεχομένως διακοπή των εξαγωγών ζώντων ζώων προς τρίτες χώρες. Το πιο ανησυχητικό: η ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού τομέα μπορεί να υπονομευθεί υπέρ τρίτων χωρών που λειτουργούν με χαλαρότερα πρότυπα.
Παρά την προφανή σημασία της ευζωίας, οι υπογράφοντες τονίζουν ότι οι ρυθμίσεις πρέπει να είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες, αναλογικές και πρακτικά εφαρμόσιμες, χωρίς να επιβαρύνουν περαιτέρω τους παραγωγούς με γραφειοκρατικά βάρη. Ζητούν επίσης ίσους όρους ανταγωνισμού με τις διεθνείς αγορές, ώστε να μην οδηγηθούν σε αθέμιτο αποκλεισμό.
Στην ουσία, η μεταφορά ζώων εξελίσσεται σε πολιτική και στρατηγική μάχη αν τα μέτρα προχωρήσουν χωρίς διορθώσεις, η κτηνοτροφία στις πιο ευάλωτες περιοχές της Ε.Ε. κινδυνεύει με μαρασμό. Αν όμως υπάρξει συνεννόηση, η Ε.Ε. μπορεί να αποκτήσει ένα σύγχρονο και βιώσιμο πλαίσιο που να στηρίζει πραγματικά την αγροτική Ευρώπη του αύριο.
Και καθώς όλα κρίνονται στις Βρυξέλλες, είναι φανερό πως το ζήτημα της μεταφοράς ζώων δεν είναι πια τεχνικό. Είναι μια δοκιμασία πολιτικής βούλησης, που θα δείξει αν η Ευρώπη μπορεί να προστατεύσει την παραγωγή της, χωρίς να ακυρώσει τις αρχές της.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις