Αύξηση «φωτιά» στο ντίζελ κίνησης από το 2027

Νέα επιβάρυνση στις τιμές των καυσίμων προμηνύει η εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών ΙΙ (ΣΕΔΕ ΙΙ) από το 2027, όπως γνωστοποίησε ο Γιάννης Αληγιζάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ελίν, καθώς και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ).

Κατά την ομιλία του στη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας, ο κ. Αληγιζάκης εξέφρασε έντονους προβληματισμούς για τις επιπτώσεις της ευρωπαϊκής πολιτικής στις τιμές των καυσίμων και στην εγχώρια αγορά.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του, η απόφαση της Ε.Ε. για την ένταξη των οδικών μεταφορών, της θέρμανσης και των μικρομεσαίων βιομηχανιών στο ΣΕΔΕ ΙΙ, από 1ης Ιανουαρίου 2027, θα επιφέρει σημαντικό κόστος στην αγορά των ορυκτών καυσίμων. Το κόστος αυτό, εκτιμώμενο σε 45 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, μεταφράζεται –όπως υπογράμμισε– σε επιβάρυνση της τάξης των 0,12 ευρώ ανά λίτρο ντίζελ κίνησης.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ προειδοποίησε ότι η επιβάρυνση αυτή, σε συνδυασμό με τους ήδη υψηλούς φόρους και δασμούς που επιβάλλονται στα καύσιμα στη χώρα μας –καλύπτοντας περίπου το 60% της τελικής τιμής– θα πλήξει σοβαρά τον Έλληνα καταναλωτή και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

«Με δεδομένες τις σημερινές καταναλωτικές συνήθειες, το συνολικό ετήσιο βάρος για τα ελληνικά νοικοκυριά εκτιμάται στα 800 εκατ. ευρώ», ανέφερε χαρακτηριστικά, θέτοντας παράλληλα ερωτήματα για το πώς θα αντεπεξέλθουν οι εξαγωγές και οι καταναλωτές στη νέα αυτή επιβάρυνση.

Εκτός από την επιβάρυνση στις τιμές, ο κ. Αληγιζάκης προειδοποίησε και για το κόστος συμμόρφωσης του κλάδου με τους στόχους του ΕΣΕΚ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Όπως είπε, οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων ενδέχεται να βρεθούν αντιμέτωπες με πρόστιμα ύψους έως και 50 εκατ. ευρώ ετησίως, καθώς θεωρεί ότι είναι αδύνατο να επιτύχουν τους στόχους περιορισμού κατανάλωσης σε μια ήδη φθίνουσα αγορά.

Ασκώντας κριτική προς την Πολιτεία, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ υποστήριξε πως ο κλάδος αντιμετωπίζεται ως «μεσάζοντας» ή ακόμη και «κερδοσκόπος». Αναφερόμενος στη μακροχρόνια καθυστέρηση στην ψήφιση του νόμου για την παραβατικότητα στα καύσιμα, σχολίασε ότι παρά τις θετικές διατάξεις, εξακολουθούν να υπάρχουν «παιδικές ασθένειες» που ορισμένα υπουργεία αρνούνται να διορθώσουν μέσω διαλόγου.

«Η Πολιτεία είναι απέναντι στον κλάδο, ενώ θα έπρεπε να είναι μαζί του», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Αληγιζάκης υπενθύμισε τον κρίσιμο ρόλο του κλάδου στην εύρυθμη λειτουργία της οικονομίας, τονίζοντας πως πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους φοροεισπρακτικούς μηχανισμούς του κράτους. Όπως ανέφερε, οι εταιρείες καυσίμων συνεισφέρουν ετησίως 5-6 δισ. ευρώ σε δασμούς, οι οποίοι μάλιστα προπληρώνονται – γεγονός που δεν ισχύει για άλλους κλάδους.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι ο τομέας απασχολεί άμεσα ή έμμεσα πάνω από 100.000 εργαζόμενους, ενώ επεσήμανε πως η απρόσκοπτη λειτουργία των υποδομών και της εφοδιαστικής αλυσίδας απαιτεί μεγάλες επενδύσεις σε αποθηκευτικούς χώρους, μέσα μεταφοράς και υποδομές ασφάλειας.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις