Τι παρακινεί τους καταναλωτές να επιλέξουν ελαιόλαδο και πώς διαφέρουν οι συνήθειές τους μεταξύ της Μεσογείου, της Αμερικής και της Κεντρικής Ασίας; Το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου (IOC) ανέλυσε τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών σε 13 χώρες, από τη λεκάνη της Μεσογείου έως τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αργεντινή, την Αυστραλία, το Ιράν και την Κεντρική Ασία.
Τα στοιχεία της μελέτης που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 2020 και 2024 αντικατοπτρίζουν έναν ποικίλο χάρτη τάσεων, αντιλήψεων και ευκαιριών ανάπτυξης, στον οποίο οι καταναλωτές ελαιολάδου εκτιμούν τόσο τα απτά χαρακτηριστικά - διατροφική και οργανοληπτική ποιότητα - όσο και τα άυλα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με την προέλευση, το κύρος και τη βιωσιμότητα. Ομοίως, τα κοινωνικά δίκτυα, τα συναισθήματα, η γενιά, ο τρόπος ζωής και η υγεία αποτελούν σήμερα καθοριστικούς παράγοντες στις αποφάσεις τους.
Όλα αυτά τα αποτελέσματα συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου «Μελέτες καταναλωτικής συμπεριφοράς: αξιοποίηση των ευρημάτων και καθορισμός των μελλοντικών κατευθύνσεων» που διοργάνωσε η ΔΟΕ στη Μαδρίτη με στόχο την ευθυγράμμιση της παγκόσμιας στρατηγικής του τομέα με τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, οι οποίες γίνονται όλο και πιο πολύπλοκες και ποικίλες.
Στην εκδήλωση, περισσότεροι από 60 επαγγελματίες και εκπρόσωποι από χώρες μέλη της ΔΟΕ μοιράστηκαν τις προόδους και έθεσαν προτεραιότητες για μελλοντικές έρευνες που θα καθοδηγήσουν τις οικονομικές και επικοινωνιακές πολιτικές του ελαιοκομικού τομέα.
Μια πολύ διαφορετική αντίληψη
Η μελέτη δείχνει ότι, αν και το ελαιόλαδο εξακολουθεί να είναι πολύ παρόν στη διατροφή χωρών όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Ελλάδα, οικονομικοί παράγοντες και η αλλαγή γενεών θέτουν σε κίνδυνο την τακτική χρήση του. Οι άνθρωποι με χαμηλό εισόδημα επιλέγουν φθηνότερα λίπη, ενώ οι νέοι είναι λιγότερο προσκολλημένοι στο προϊόν, παρά το γεγονός ότι το συνδέουν με την υγεία και τη βιωσιμότητα.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Αυστραλία δείχνουν ότι οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για την ποιότητα, με γνώμονα τις ανησυχίες για την υγεία και το περιβάλλον. Αντίθετα, στην Αργεντινή, η κατανάλωση είναι χαμηλή, εκτός από μια πιστή μειοψηφία.
Παρά τις διαφορές τους, οι τρεις χώρες μοιράζονται ένα υψηλό δυναμικό ανάπτυξης για το EVOO. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει στο Αζερμπαϊτζάν και το Ουζμπεκιστάν, οι οποίες ξεχωρίζουν ως αναδυόμενες αγορές στην Κεντρική Ασία, όπου η κατανάλωση είναι ακόμη χαμηλή, αλλά με ενδείξεις επέκτασης εάν οι τιμές πέσουν.
Εν τω μεταξύ, στο Ιράν, το EVOO εκτιμάται για τα οφέλη του, αν και εξακολουθεί να θεωρείται ακριβό και αδιαφοροποίητο προϊόν.
Στάση, κλειδί για την κατανόηση της συμπεριφοράς
Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εμπειρογνώμονες αναγνώρισαν ότι η στάση των καταναλωτών - μαζί με τη γεύση, τη μάρκα, τη γεωγραφική ένδειξη και τη γνώση του προϊόντος - είναι το κλειδί για την κατανόηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών.
Συμφώνησαν επίσης ότι το μέλλον έγκειται στην καλύτερη γνωριμία με τους καταναλωτές, στην κατάρτιση και ενημέρωση των διαφόρων τμημάτων - ιδίως των νέων και των άγνωστων ακροατηρίων - και στην προσαρμογή των μηνυμάτων σε νέα κανάλια όπως τα κοινωνικά δίκτυα.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις