Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης υποστήριξε μια αναβολή ενός έτους για τον Κανονισμό της ΕΕ για την Αποψίλωση (EUDR), ο οποίος επρόκειτο να τεθεί σε ισχύ στις 30 Δεκεμβρίου, και δήλωσε ότι είναι έτοιμο να ξεκινήσει συζητήσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για μια στοχευμένη αναθεώρηση του κανονισμού.
Αρχικά προγραμματισμένος να τεθεί σε ισχύ στις 30 Δεκεμβρίου 2024 και με καθυστέρηση ενός έτους, ο EUDR καλύπτει επτά εμπορεύματα που συνδέονται με την αποψίλωση των δασών – φοινικέλαιο, σόγια, ξυλεία, καουτσούκ, καφέ, κακάο και βοοειδή. Οι έμποροι και οι φορείς εκμετάλλευσης που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν ή να πουλήσουν αυτά τα προϊόντα στην ΕΕ πρέπει να αποδείξουν ότι είναι απαλλαγμένα από αποψίλωση, παράγονται νόμιμα και είναι ανιχνεύσιμα στην πηγή τους, υποβάλλοντας δηλώσεις δέουσας επιμέλειας (DDGs) σε ένα πληροφοριακό σύστημα που υποστηρίζει τον νόμο.
Σε δήλωσή του στις 19 Νοεμβρίου, το Συμβούλιο της ΕΕ – που εκπροσωπεί τις κυβερνήσεις των κρατών μελών της ΕΕ – ανέφερε ότι στόχος του ήταν να απλοποιήσει τους υφιστάμενους κανόνες και να αναβάλει την εφαρμογή τους, ώστε να δοθεί χρόνος σε φορείς εκμετάλλευσης, εμπόρους και αρχές να προετοιμαστούν πλήρως για την εισαγωγή τους.
Έχει προτείνει μια αναβολή ενός έτους που θα καλύπτει όλους τους φορείς εκμετάλλευσης έως τις 30 Δεκεμβρίου 2026, με ένα επιπλέον εξάμηνο «μαξιλάρι» για τους πολύ μικρούς και μικρούς φορείς έως τις 30 Ιουνίου 2027.
Το συμβούλιο ανέφερε ότι είχε αφαιρέσει την «περίοδο χάριτος» που είχε αρχικά προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΚ) για μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις, επιλέγοντας αντ’ αυτού μια σαφή παράταση της ημερομηνίας εφαρμογής για όλους τους φορείς, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους.
Πρόσθεσε επίσης ότι υποστήριζε την στοχευμένη απλοποίηση της διαδικασίας δέουσας επιμέλειας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΚ).
Η ΕΚ – το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ – πρότεινε στις 21 Οκτωβρίου αναβολή ενός έτους του EUDR μόνο για μικρούς φορείς, καθώς και ένα απλοποιημένο σύστημα δέουσας επιμέλειας για τη μείωση του διοικητικού φόρτου για τους φορείς. Πρότεινε:
Η υποχρέωση και η ευθύνη υποβολής των απαιτούμενων DDGs θα βαρύνουν αποκλειστικά τους φορείς που πρώτοι διαθέτουν το προϊόν στην αγορά.
Οι μεταγενέστεροι φορείς και έμποροι δεν θα χρειάζεται πλέον να υποβάλλουν DDGs, με μόνο τον πρώτο μεταγενέστερο φορέα να χρειάζεται να διατηρεί και να διαβιβάζει τον αριθμό αναφοράς της αρχικής δήλωσης.
Οι πολύ μικροί και μικροί πρωτογενείς φορείς θα υποβάλλουν μόνο μία απλοποιημένη δήλωση.
Η ΕΚ έχει αναθέσει στην ΕΚ να πραγματοποιήσει, έως τις 30 Απριλίου 2026, μια επισκόπηση απλοποίησης που θα αξιολογεί τον αντίκτυπο του EUDR και τον διοικητικό φόρτο για τους φορείς, ιδίως τους μικρούς και πολύ μικρούς φορείς, προσθέτοντας ότι όπου κρίνεται σκόπιμο, η επισκόπηση θα πρέπει να συνοδεύεται από νομοθετική πρόταση.
Πριν επιβεβαιωθεί η αναβολή, το συμβούλιο δήλωσε ότι θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την επίτευξη τελικής συμφωνίας επί της πρότασής του, πριν ο EUDR επρόκειτο να τεθεί σε ισχύ στις 30 Δεκεμβρίου 2025.
Στην ΕΕ, η ΕΚ έχει το αποκλειστικό δικαίωμα να προτείνει νόμους της Ένωσης. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο από κοινού τροποποιούν, διαπραγματεύονται και εγκρίνουν έναν κανονισμό πριν αυτός υιοθετηθεί.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις