Ευρώπη: farm to fork vs Γενετικά τροποποιημένων τροφίμων

Ένας μεγάλος συνασπισμός οργανώσεων κοινωνίας πολιτών, 162 συγκεκριμένα σε νούμερο, αγροτών και επιχειρηματικών οργανώσεων καλεί τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Frans Timmermans να διασφαλίσει ότι όλοι οι οργανισμοί που προέρχονται από νέες τεχνικές γενετικής μηχανικής θα συνεχίσουν να ακολουθούν και να συμμορφώνονται σύμφωνα με τα υφιστάμενα πρότυπα ΓΤΟ της ΕΕ - τηρώντας την αρχή της προφύλαξης, διασφαλίζοντας υψηλό επίπεδο προστασίας και το δικαίωμα των αγροτών και των καταναλωτών να επιλέγουν αυτό που φυτεύουν και τρώνε.

Χωρίς Γενετικά τροποποιημένα

Η πρόσκληση έρχεται καθώς η Επιτροπή αναμένεται να παρουσιάσει τις απόψεις της σχετικά με τη μελλοντική ρύθμιση των «νέων γονιδιωματικών τεχνικών» στα τέλη Απριλίου, βάσει μιας εσωτερικής μελέτης που έχει λάβει εντολή από το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ. Από τότε που το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφάνθηκε το 2018 ότι οι οργανισμοί που αποκτήθηκαν με νέες τεχνικές γενετικής τροποποίησης πρέπει να ρυθμίζονται σύμφωνα με τους υφιστάμενους νόμους της ΕΕ για τους ΓΤΟ, υπήρξαν έντονες πιέσεις από τη βιομηχανία βιοτεχνολογίας της γεωργίας για την αποδυνάμωση της νομοθεσίας.

Οι εκπρόσωποι λόμπι προσπαθούν να αποκρύψουν νέες τεχνικές ΓΤΟ (που ονομάζονται επίσης γονιδιακή επεξεργασία ή CRISPR), γεγονός που θα μείωνε τα πρότυπα για τις απαιτήσεις αξιολόγησης, παρακολούθησης ή επισήμανσης κινδύνου.

«Δεν υπάρχουν επιστημονικοί ή νομικοί λόγοι για να εξαιρέσουμε νέες γονιδιωματικές τεχνικές από την αξιολόγηση κινδύνου, την ιχνηλασιμότητα και την επισήμανση. Η χρήση τεχνολογιών γενετικής μηχανικής σε φυτά και ζώα και η απελευθέρωσή τους στο περιβάλλον και στην τροφική αλυσίδα, μπορεί να έχει εκτεταμένες επιπτώσεις και πρέπει να παραμείνει ρυθμισμένη », δήλωσε ο Eric Gall, IFOAM Organics Europe Policy Manager. Συνέχισε: «Η διαφάνεια στη χρήση τους πρέπει να συνεχίσει να ισχύει σε όλη την αλυσίδα παραγωγής τροφίμων. Η αποδυνάμωση της ρύθμισης αυτών των ισχυρών τεχνολογιών θα αντιφάσκει με τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ και των στρατηγικών «Farm to Fork» και «Βιοποικιλότητα».

Σύμφωνα με την πρωτοβουλία Save our Seeds (SOS), η οποία συντονίζει την ευρωπαϊκή εκστρατεία Stop Gene Drives, μια ιδιαίτερα ανησυχητική εφαρμογή νέων γονιδιωματικών τεχνικών ονομάζεται γονιδιακή κίνηση. «Η τεχνολογία της γονιδιακής κίνησης επιτρέπει τον αποδεκατισμό ή την εξάλειψη ολόκληρων πληθυσμών άγριων οργανισμών (εκ των οποίων τα πιο έντονα έντομα). Αυτό προτείνεται, μεταξύ άλλων, ως ένα νέο εργαλείο για τη διαχείριση των γεωργικών παρασίτων. Σε περιόδους μαζικής εξαφάνισης, η εξάλειψη ειδών μέσω γενετικής μηχανικής δεν είναι αποδεκτή. Απαιτείται ένα παγκόσμιο μορατόριουμ για την απελευθέρωση γονιδίων που οδηγούν σε γονίδια για την τήρηση του ευρωπαϊκού δικαίου και της αρχής της προφύλαξης.

Από την άλλη πλευρά, οι επιστημονικές δημοσιεύσεις δείχνουν ότι νέες τεχνικές γενετικής τροποποίησης επιτρέπουν στους προγραμματιστές να κάνουν σημαντικές γενετικές αλλαγές, οι οποίες μπορεί να είναι πολύ διαφορετικές από αυτές που συμβαίνουν στη φύση. Επιπλέον, νέες τεχνικές γενετικής τροποποίησης μπορούν να προκαλέσουν μια σειρά ανεπιθύμητων γενετικών τροποποιήσεων που μπορούν να οδηγήσουν στην παραγωγή νέων τοξινών ή αλλεργιογόνων, ή στη μεταφορά γονιδίων ανθεκτικότητας στα αντιβιοτικά, ή σε χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να αυξήσουν τις ανησυχίες για την ασφάλεια των τροφίμων, το περιβάλλον ή την καλή διαβίωση των ζώων .

Κοινωνικές και πολιτικές ανησυχίες

Η ευρωπαϊκή κοινωνία των πολιτών και ο τομέας της παραγωγής τροφίμων ανησυχεί βαθιά για τις προσπάθειες απορύθμισης μιας αναδυόμενης νέας γενιάς γενετικώς τροποποιημένων (ΓΤ) καλλιεργειών και ζώων που έχουν σχεδιαστεί με νέες  γενετικές τεχνικές.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έκρινε ότι αυτή η νέα γενιά γενετικά τροποποιημένων οργανισμών πρέπει να ρυθμιστεί σύμφωνα με τους ισχύοντες νόμους της ΕΕ για τους ΓΤΟ. Ο αποκλεισμός τους από την οδηγία της ΕΕ για τους ΓΤΟ "θα έθετε σε κίνδυνο τον στόχο της προστασίας που επιδιώκει η οδηγία και δεν θα τηρήσει την αρχή της προφύλαξης που επιδιώκει να εφαρμόσει", σύμφωνα με το Δικαστήριο.