Επιστολή Π.Ο.Φ.Ε.Ε. με θέμα το κρίσιμο ζήτημα των φορολογικών δηλώσεων
Επιστολή Π.Ο.Φ.Ε.Ε. με θέμα το κρίσιμο ζήτημα των φορολογικών δηλώσεων

Επιστολή Π.Ο.Φ.Ε.Ε. με θέμα το κρίσιμο ζήτημα των φορολογικών δηλώσεων συνδυαστικά με την κατάσταση έκτακτης ανάγκης από τις καταστροφικές πυρκαγιές:

Κύριοι Υπουργοί κε Διοικητά,

Σχετικά με τα θέματα της παρούσας επιστολής σημειώσατε τα ακόλουθα:
 

1. Η επιστολή αυτή διέπεται σε σχέση με την προηγούμενη επιστολή της Ομοσπονδίας μας της 4ης Ιουνίου 2021 από την δραματική επικαιρότητα των ημερών, με αρκετές περιοχές της χώρας να βρίσκονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών και εν μέσω της νέας έξαρσης των κρουσμάτων του κορωνοϊού. (σημ. είδατε ότι η παραπάνω επιστολή σας εστάλη ύστερα από έκτακτη σύγκλιση του οργάνου της Ολομέλειας Προέδρων των 49 Ενώσεων της Ομοσπονδίας μας, με ομόφωνο ψήφισμα και προσυπογραφή).


2. Από το Μάρτιο του 2020, έως και την παραπάνω επιστολή (κατά περίπτωση ζητημάτων), σας έχουμε στείλει πάνω από 50 υπομνήματα σε επίπεδο υλοποίησης των δίκαιων αιτημάτων που δεν αποτελούν συντεχνιακά ζητήματα. Ένα προς ένα περιέχουν κομβικές θέσεις και παρεμβάσεις για αποτελεσματικότερη και λειτουργικότερη συνεργασία πάνω στο ευρύ πλαίσιο του νομοθέτη με αιχμή αυτή της εισηγητικής διάταξης του άρθρου 17 του ν. 3742/2010, που στα πλαίσια του δημοσίου συμφέροντος έχει προσδιορίσει το ρόλο του Λογιστή – Φοροτεχνικού. Δεν παραλείπουμε την εύλογη και δικαιολογημένη διαμαρτυρία επί αυτού, και της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. και των 49 Ενώσεών μας.


3. Σημειώστε την γνωστή και βασική θέση του Κλάδου για άρση παρερμηνειών. Τα αιτήματα δεν περιέχουν συντεχνιακές δικαιολογίες παρατάσεων. Δεν ζητάμε παράταση και βεβαίως δεν ζητήσαμε ποτέ παράταση. Κεντρικό σημείο της μόνιμης «ένστασής μας» είναι ο έγκαιρος προγραμματισμός και εξασφάλιση όλων των προϋποθέσεων, προκειμένου να δοθεί ο αναγκαίος χρόνος εντελώς απρόσκοπτης παραγωγικής λειτουργίας και μάλιστα εντός της νομοθετημένης προθεσμίας (άρθρα 67 και 68 του ΚΦΕ) μέχρι 30/6 κάθε έτους. Και αυτή η απρόσκοπτη διάρκεια ιστορικά αποδείχτηκε, ότι δεν μπορεί να είναι μικρότερη των τεσσάρων μηνών.

Αλλά γιατί αυτή η πρόβλεψη του νομοθέτη, δεν εφαρμόζεται;

Η απάντηση είναι εύκολη και γνωστή σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Γιατί οι αδυναμίες (αντικειμενικές και υποκειμενικές) δεν κατέστη μέχρι τώρα δυνατόν να εξαλειφθούν.


4. Αναγκαστικά θα επαναλάβουμε και θα απαριθμήσουμε τα σημεία που όλοι οι θεσμικοί φορείς του Κλάδου (ΠΟΦΕΕ, ΟΕΕ, Σύλλογοι, κλπ, ακόμη και βουλευτές της συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης με επερωτήσεις), τεκμηριώνουν ως αυτονόητα και καλούν για εφαρμογή της συνταγματικής επιταγής για χρηστή διοίκηση και όχι διοικητικά βάρη στους διοικούμενους πολίτες, με πρόταση για καταληκτική ημερομηνία το τέλος Σεπτεμβρίου 2021.


4α) Στις 27 Μαΐου ανακοινώσατε ότι «άνοιξε» η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2020, μόνο για τα φυσικά πρόσωπα, (καθώς η εφαρμογή για τα νομικά πρόσωπα άνοιξε στις 24 Ιουνίου 2021) με αρχική καταληκτική ημερομηνία την 27η Ιουλίου και αργότερα την 27η Αυγούστου 2021. Δηλαδή υπολογίσατε ότι αρκούν τρείς μήνες (συμπεριλαμβανομένου και του δύσκολου μηνός Αυγούστου, που αντικειμενικά υπολειτουργεί λόγω αδειών τόσο ο δημόσιος όσο και ο ιδιωτικός τομέας, γεγονός που και νομοθετικά έχει καθιερωθεί η αναστολή πολλών δηλωτικών υποχρεώσεων και λειτουργιών, μηδέ εξαιρουμένου και της πλήρους νομοθετικής λειτουργίας του κοινοβουλίου). Αυτό όμως το διάστημα οι υπόλοιπες πλατφόρμες του κάθε φορέα που έπρεπε να συμπληρωθούν καθώς και οι εργασίες προς υλοποίηση ενόψει της πανδημίας ήταν πάρα πολλές και είχαν ασφυκτικές προθεσμίες.

Ωστόσο δεν λάβατε υπόψη ότι μέχρι και τις 7 Ιουλίου (όπως αναλύεται παρακάτω) δεν είχε ολοκληρωθεί η αναγκαία προϋπόθεση. Δηλαδή μέχρι την ημερομηνία αυτή, υπήρξαν οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις από την πλευρά των φορέων του δημοσίου (ΟΠΕΚΑ, ΟΑΕΔ, ΕΦΚΑ, ΟΠΕΚΕΠΕ, 37 είδη κορωνο-αποζημιώσεων κλπ) στην εφαρμογή της απόφασης (Α. 1035/01.03.2021) της ΑΑΔΕ, για την ηλεκτρονική αποστολή των βεβαιώσεων που απαιτούνται και προσυμπληρώνονται οι σχετικοί κωδικοί των εντύπων,


4β) Η ανάρτηση των βεβαιώσεων, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της ΑΑΔΕ, ολοκληρώθηκε τελικώς στις 7 Ιουλίου 2021, σχεδόν σαράντα ημέρες μετά το «άνοιγμα» της πλατφόρμας, και με λιγότερο από 20 εργάσιμες μέρες για όσους ήθελαν να προλάβουν την έκπτωση 3% στην εφάπαξ καταβολή του οφειλόμενου φόρου, η οποία εκείνη την περίοδο ήταν η 28η Ιουλίου 2021. Συνεπώς εστιάζοντας στην παραπάνω εναρκτήρια ημερομηνία και στην έλλειψη στοιχείων εισοδημάτων και φόρων στα έντυπα (Ε1, Ε2, Ε3 και Ν) για την πλειονότητα των υπόχρεων ήταν αδύνατη η συμπλήρωση των δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων, μέχρι τις 7 Ιουλίου 2021. Θα επικαλεστείτε βεβαίως γιατί μέχρι την ημερομηνία αυτή είχε υποβληθεί σημαντικός αριθμός δηλώσεων. Απλούστατα διότι οι δηλώσεις αυτές δεν εξαρτώντο από τις παραπάνω προϋποθέσεις προ συμπλήρωσης των σχετικών κωδικών του εντύπου Ε1.

Στην ουσία από 7/7 μέχρι 27/7, εκκαλούντο 6,6 εκατ. φορολογούμενοι (οι φορολογούμενοι είναι 8,6 εκατ.), να υποβάλουν δηλώσεις σε 20 ημέρες!


4γ) Επιπλέον κάτι που δεν έχει συνυπολογιστεί, είναι η χρονική καθυστέρηση των φετινών αποφάσεων και εγκυκλίων οι οποίες συγκριτικά με πέρσι, εκδόθηκαν κατά ένα έως δύο μήνες αργότερα, εξαιτίας φυσικά της ιδιαιτερότητας με τη μακρά λίστα των κορωνο- ενισχύσεων (37 διαφορετικές περιπτώσεις αποζημιώσεων ειδικού σκοπού). Μόνο για την σωστή ενημέρωση των συναδέλφων, όσον αφορά τη φορολογική και λογιστική μεταχείριση επί των ενισχύσεων αυτών, μπορείτε να πληροφορηθείτε, ότι χρειάστηκαν περίπου δεκαπέντε διαδικτυακά σεμινάρια.


4δ) Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την προσδιορισμένη από την απόφαση (Α.1035/01.03.2021) υποχρεωτική προθεσμία, αποστολής των βεβαιώσεων από τους δημόσιους φορείς είναι η 29η Μαρτίου! Συνεπώς είναι οξύμωρο να απαιτείται από τον ιδιωτικό τομέα να έχει υποβάλλει μέχρι 29/3 τις βεβαιώσεις αποδοχών και το ίδιο το δημόσιο να καθυστερεί την ανάρτηση τους τόσο διάστημα, ενώ τόσο εμείς, όσο και οι φορολογούμενοι, πληρώνουμε την οποιαδήποτε εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση εισοδήματος σε εμπρόθεσμη αρχική, καθώς και λοιπών αντικειμένων έστω και για λίγα λεπτά του ευρώ, με υπέρογκα πρόστιμα. Ένα θέμα που από το 2013 περιμένει επίσης την λύση του όπως διαχρονικά έχουμε τονίσει. Οι δε δημόσιοι φορείς στέλνουν απανωτά και χωρίς ειδοποίηση ακόμη και μετά την εκκαθάριση συμπληρωματικές βεβαιώσεις με την δημιουργία ανάγκης υποβολής απείρων τροποποιητικών δηλώσεων κι χωρίς καμμιά ποινή για τους υπευθύνους.


4ε) Επιπλέον η έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας για την υποβολή δηλώσεων νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων καθυστέρησε μέχρι τις 24/6/2021.


4στ) Μη διαφύγει της προσοχής σας, ότι στις 29 Ιουλίου 2021, γνωστοποιήθηκε αυτό που εντοπίστηκε (από συναδέλφους Λογιστές – Φοροτεχνικούς) και αφορούσε την ηλεκτρονική μεταφορά των σωστών παρακρατούμενων φόρων από τα αρχεία των βεβαιώσεων αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα. Αναπόφευκτα το γεγονός αυτό δημιούργησε αναστάτωση και έλλειψη σιγουριάς ως προς την σωστή εκκαθάριση των δηλώσεων επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών και επί πλέον τους ανάγκασε να ξαναγυρίσουν πίσω στους λογιστές τους για επανέλεγχο όλων των δηλώσεων που είχαν οριστικοποιηθεί. Περίπου 1761 τέτοιες περιπτώσεις καλούνται να θεραπευτούν με τροποποιητικές δηλώσεις.


4ζ) Στις 3 Αυγούστου ανακοινώθηκε παράταση της προθεσμίας φορολογικών δηλώσεων μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου και η καταβολή των δύο πρώτων μηνιαίων δόσεων (Ιουλίου και Αυγούστου) του οφειλόμενου φόρου μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου.


5. Παραθέσαμε το παραπάνω ιστορικό για να καταδείξουμε, γιατί από την έναρξη ακόμα των φορολογικών δηλώσεων, η τεκμηριωμένη και ανυποχώρητη θέση της Ομοσπονδίας μας ήταν, ότι η 27η Αυγούστου με κανένα τρόπο δεν θα μπορούσε να είναι εφικτή και εύλογη ημερομηνία για τη λήξη υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, αλλά θα έπρεπε να δοθεί εξαρχής επαρκής χρόνος μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου για την ομαλή διεξαγωγή της διαδικασίας, ώστε να αποφευχθεί αυτή η αφόρητη πίεση χρόνου, που όπως αποδείχθηκε δημιουργεί προβλήματα ακόμα και στον ίδιο τον Κρατικό Μηχανισμό.


6. Η 10η Σεπτεμβρίου όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση σήμερα, με όλα αυτά τα τραγικά που συμβαίνουν, δεν είναι ικανός χρόνος ώστε να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις, και θα πρέπει να ανακοινωθεί ΑΜΕΣΑ νέα παράταση τουλάχιστον μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2021, χωρίς να επηρεάσει τις δόσεις, καθώς αποδεδειγμένα υπάρχει η υποδομή και το προηγούμενο για την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου. Θεωρούμε πως μια τέτοια παράταση δεν θα έχει ουσιώδη αντίκτυπο στα δημοσιονομικά έσοδα, καθώς δεν επηρεάζει ουσιαστικά τη δόση Σεπτεμβρίου, αλλά και όπως παραδέχτηκε και το Υπουργείο Οικονομικών με το Δελτίου Τύπου για την παράταση των δηλώσεων μέχρι τις 10/9, για την πλειοψηφία των δηλώσεων ο φόρος που προκύπτει είναι μηδενικός. Επικαλούμενοι τα στοιχεία σας (σχ. ΔΤ), 7 στους 10 φορολογούμενους δεν πληρώνουν φόρο φέτος.


7. Το ζητούμενο πάντα είναι να υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα, με ξεκάθαρες οδηγίες για την κάθε περίπτωση και πλατφόρμες που θα λειτουργούν αδιάλειπτα από την πρώτη μέρα, και με όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για την συμπλήρωση του κάθε εντύπου.


8. Οι καταστροφές που προκάλεσαν οι πυρκαγιές έχουν επηρεάσει άμεσα, αλλά και έμμεσα όλους σχεδόν τους πολίτες της Χώρας. Αν και πρωταρχικός σκοπός είναι η καταγραφή ζημιών και οι αποζημιώσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί, θα κληθεί και πάλι ο Κλάδος των Λογιστών – Φοροτεχνικών να βάλει πλάτη μέσω της νέας πλατφόρμας κρατικής αρωγής και φυσικά αυτό θα το πράξει αγόγγυστα σαν ελάχιστη πράξη αλληλεγγύης προς τους πληττόμενους. Ειδικά για αυτούς τους άτυχους συμπολίτες, (φορολογούμενους, νοικοκυριά, επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις) θα πρέπει να δοθεί άμεση παράταση όλων των δηλωτικών υποχρεώσεων και όχι μόνο αναστολή των βεβαιωμένων οφειλών-πληρωμών, στα πλαίσια του ν.4797/2021 με τον οποίο ρυθμίζεται ένα πλαίσιο εθνικού συντονισμού, με επιτάχυνση των διαδικασιών.


9. Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και για ακόμα μία φορά να επαναλαμβάνουμε αυτά που έχει ζητήσει η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. αλλά και άλλες Ενώσεις μας με τεκμηριωμένα υπομνήματα και μάλιστα με ομόφωνα ψηφίσματα της Ολομέλειας των Προέδρων των 49 Ενώσεων Μελών της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. (είδατε τελευταίο στις 4 Ιουνίου 2021 με αρ. πρωτ. 203) ως ακολούθως:


 9.1) Πρώτο και ιδιαίτερα σημαντικό θέμα είναι η εξασφάλιση των Λογιστών – Φοροτεχνικών, αλλά και των πελατών τους, σε περίπτωση που ασθενήσουν. Να δοθεί το αυτονόητο δικαίωμα στον Λογιστή – Φοροτεχνικό Ελεύθερο Επαγγελματία της απουσίας από την εργασία λόγω ασθενείας και να δοθεί το δικαίωμα στην γυναίκα Λογίστρια - Φοροτεχνικό να εγκυμονεί, και όχι να είναι απροστάτευτοι λόγω των προθεσμιών των δηλωτικών υποχρεώσεων. Είναι αδιανόητο να παραμένει ένα τέτοιο θέμα άλυτο. Το αυτονόητο της ανωτέρας βίας. Συγκεκριμένα επί του κρίσιμου αυτού ζητήματος σας έχει προταθεί με νομική τεκμηρίωση ότι κατά το διάστημα της άδειας ασθένειας βάσει ιατρικών βεβαιώσεων από δημόσια υγειονομική υπηρεσία πρέπει να αναστέλλονται οι προθεσμίες ενημέρωσης βιβλίων καθώς και όλων των δηλωτικών υποχρεώσεων των πελατών του πάσχοντος λογιστή και στη συνέχεια να δίδεται επαρκής χρόνος υποβολής αυτών. Για αποφυγή γραφειοκρατίας προτείνεται η άδεια αυτή να χορηγείται από ειδικό τμήμα της ΑΑΔΕ σε συνεννόηση με τον Κλάδο, με αυστηρές ποινές, για την μηδενική περίπτωση καταστρατήγησης, και να ισχύει και για τους υπόλοιπους φορείς.

Σημειώνουμε ότι αν και με το άρθρο 93 του Ν. 4764/2020 έχει προβλεφθεί η δυνατότητα παράτασης υποβολής των πάσης φύσης φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων του ιδίου και των εντολέων πελατών του Λογιστή - Φοροτεχνικού, μόνο όμως στην περίπτωση που πάσχει από κορωνοϊό και εξαιτίας αυτού έχει νοσηλευτεί σε δημόσιο νοσοκομείο που παρέχει νοσηλεία για κορωνοϊό, ωστόσο δεν εφαρμόζεται στην πράξη, καθώς δεν έχει εκδοθεί ακόμα σχετική ΚΥΑ.

Βέβαια, ο προαναφερθείς νόμος δείχνει ότι υπάρχει πολιτική βούληση και προφανώς οι υποδομές να καλυφθούν οι περιπτώσεις ασθένειας από κορωνοϊό με στοχευμένες παρατάσεις, οπότε μας είναι δύσκολο να καταλάβουμε γιατί δεν επεκτείνεται ώστε να καλύπτει όλες τις περιπτώσεις ασθένειας, αλλά και τη περίπτωση της εγκυμοσύνης.

Για αυτούς τους λόγους θεωρούμε επιτακτική την τροποποίηση του άρθρου 93 του Ν.4764/2020, ώστε να περιλαμβάνει όλες τις περιπτώσεις ασθένειας, την εγκυμοσύνη, αλλά και τις περιπτώσεις θανάτου, καθώς και την άμεση εφαρμογή του προαναφερθέντος νόμου, με την έκδοση σχετικής ΚΥΑ.


9.2) Το δεύτερο θέμα είναι τα Ηλεκτρονικά Βιβλία myDATA και πιο συγκεκριμένα ο μηδενισμός των ορίων της διάταξης του άρθρου 38 του Ν. 2873/2000 με υποχρεωτική υπογραφή δηλώσεων, βιβλίων και οικονομικών καταστάσεων για να ταυτίζεται με την νεότερη διάταξη (που κατισχύει) της παρ. 4 του άρθρου 5 του Ν. 4308/2015 (ΕΛΠ), που προβλέπει υπογραφή όλων των οικονομικών καταστάσεων και δηλώσεων από μηδενική βάση, αν πραγματικά επιθυμείτε τον δραστικό περιορισμό της φοροδιαφυγής. (σημ. η προηγούμενη κυβέρνηση είχε κατεβάσει το όριο από τις 100.000€ στις 50.000€).

Είναι αδιανόητο ένα εγχείρημα όπως το myDATA που έχει ως βασικό σκοπό την πάταξη της φοροδιαφυγής να αφήνει τέτοια «παραθυράκια» και «γραμμές», αφήνοντας εκτός το 67% περίπου της αγοράς, όπου επιτήδειοι μπορούν να εκμεταλλευθούν, με το πρόσχημα τα εύλογα ερωτήματα που αναπόφευκτα δημιουργούνται όταν τίθενται τέτοια «αυθαίρετα» όρια.

 

κ.κ Υπουργοί, κε Διοικητά της ΑΑΔΕ, λάβετε υπόψη σας ότι δεν υπάρχει περίσσευμα υπομονής. Η κατανόηση, η θέληση και η επαγγελματική υπευθυνότητα δεν μπορεί να είναι μονομερής. Αυτό απαιτεί η αρχή της χρηστής διοίκησης.


Τέλος, είμαστε στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνηση επί των ανωτέρω και ευελπιστούμε ότι η παρούσα επιστολή δεν θα έχει την τύχη των προηγουμένων, αλλά θα προχωρήσετε άμεσα στην υλοποίηση των παραπάνω δίκαιων αιτημάτων με σωστό και έγκαιρο  χρονικό προσδιορισμό και όχι την τελευταία στιγμή.


Αναμένοντας τις ενέργειες σας.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις