Ελαιόλαδο: Κυρίως χύμα οι εξαγωγές στη Σερβία - Ο ανταγωνισμός και οι προτάσεις βελτίωσης

Η κατανάλωση ελαιολάδου και επιτραπέζιας ελιάς στη Σερβία έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, αφενός λόγω των εισροών Σέρβων τουριστών στη Μεσόγειο και της γνωριμίας τους με τη μεσογειακή διατροφή, αφετέρου εξαιτίας της βελτίωσης του βιοτικού τους επιπέδου, όπως αναφέρεται σε σχετικό report του γραφείου ΟΕΥ στο Βελιγράδι.

Η τάση αυτή οδηγεί σε αλλαγή διατροφικών συνηθειών και στην υιοθέτηση πιο υγιεινής διατροφής. Παρ' όλα αυτά, η κατανάλωση ελαιολάδου περιορίζεται στις σαλάτες, ενώ στην κουζίνα οι Σέρβοι προτιμούν τα σπορέλαια. Ο κύριος όγκος εισαγωγών παρθένου ελαιολάδου προέρχεται από την Ιταλία, την Ελλάδα και την Ισπανία.

Η Ιταλία και η Ελλάδα κατέχουν περίπου το 90% της αγοράς. Ωστόσο το μερίδιο του ελληνικού ελαιόλαδου είναι περιορισμένο, διότι διατίθεται, κυρίως, από ελληνικών συμφερόντων σημεία πώλησης (π.χ. αλυσίδα Super Vero κ.λπ.) και λιγότερο από άλλες, μεγαλύτερες αλυσίδες.

Εισαγωγές από Ελλάδα

  • Εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο: 234 τόνοι, αξίας €1.052 χιλ.
  • Παρθένο ελαιόλαδο: 29 τόνοι, αξίας €92 χιλ.
  • Ακατέργαστο πυρηνέλαιο ελιάς: 42 τόνοι, αξίας €42 χιλ.
  • Άλλα έλαια που προέρχονται αποκλειστικά από ελιές: 434 τόνοι, αξίας €140 χιλ.

Τιμές ελαιολάδου στη λιανική
(€1=117 δηνάρια - Ιούλιος 2022)


1 lt

  • Monini (Ιταλία): 1.870-2.100
  • Caparelli (Ιταλία): 1.560-1.920
  • Olitalia (Ιταλία) γυάλινο: 1.200-1.760
  • LugliO (Ιταλία): 1.480
  • Zucchi (Ιταλία) γυάλινο: 1.500
  • Ybarra (Ισπανία) γυάλινο: 1.380-1.550
  • Minerva (Ελλάδα): 1.200-1.740
  • Terra Carpus (Ελλάδα) γυάλινο: 900
  • Elmar (Ελλάδα) γυάλινο: 1.300


750 ml

  • Monini (Ιταλία): 1.700-1.800
  • Olitalia (Ιταλία) γυάλινο: 1.200-1.500
  • Allegro (Ισπανία) γυάλινο: 780
  • Minerva (Ελλάδα) μεταλλικό: 1.300-1.600
  • Minerva (Ελλάδα) γυάλινο: 1.400-1.750
  • Ellinikon (Ελλάδα) γυάλινο: 850
  • Kalamata (Ελλάδα) γυάλινο: 830
  • Xenia (Ελλάδα) γυάλινο: 670
  • Elea Creta (Ελλάδα) γυάλινο: 790

500 ml

  • Monini (Ιταλία): 1.300-1.400
  • Caparelli (Ιταλία): 850-1.210
  • Olitalia (Ιταλία) γυάλινο: 970-1.050
  • Ybarra (Ισπανία) γυάλινο: 600-780
  • Minerva (Ελλάδα) γυάλινο: 1.070
  • Aenano (Ελλάδα) γυάλινο: 990
  • Kalamata (Ελλάδα) γυάλινο: 590

Οι ελληνικές αδυναμίες

Σύμφωνα με το report, οι γνωστές κλαδικές αδυναμίες παραγωγής ή διεθνούς προώθησης ελληνικού ελαιόλαδου (π.χ. μη τυποποίηση, μη προβολή-διαφήμιση ή γενικότερα «marketing» κ.λπ.) είναι αλληλένδετες με τις εξαγωγικές επιδόσεις του εν λόγω προϊόντος σε πολλές ξένες αγορές, όπως της σερβικής.

Δεδομένου ότι παραδοσιακά οι ελληνικές εξαγωγές ελαιόλαδου πραγματοποιούνται, κυρίως, σε μορφή χύμα, κύριος εθνικός στόχος είναι να μεταβληθούν οι όροι εμπορίας του, αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία του και τα αντίστοιχα έσοδα από τη διάθεσή του στο εξωτερικό. Αυτή, εξάλλου, η πολιτική ακολουθείται από τους ανταγωνιστές μας επί δεκαετίες και κρίνεται σκόπιμο να υπενθυμιστεί ακόμη μια φορά.

Η ανωτέρω πολιτική σημαίνει εξαγωγή σε επώνυμες συσκευασίες ειδικών προδιαγραφών, με τρόπο που να αποκτήσει αναγνωρισιμότητα και σταθερή παρουσία, ώστε να απολαμβάνει υψηλότερων τιμών, ανάλογων της ποιότητάς του.

Τι προτείνει το γραφείο ΟΕΥ

  • Ανάδειξη και προβολή των πλεονεκτημάτων της ελληνικής κουζίνας και ιδιαίτερα των ευεργετικών για την υγεία ιδιοτήτων του παρθένου ελαιόλαδου, με συχνές επιστημονικές κλπ δημοσιεύσεις στον τύπο και τα περιοδικά.
  • Πραγματοποίηση διαφημιστικών εκστρατειών που βοηθούν αφενός τον καταναλωτή να εκτιμήσει το παρθένο ελαιόλαδο, αφετέρου να δημιουργηθεί η απαραίτητη κουλτούρα κατανάλωσης ελληνικού παρθένου ελαιόλαδου σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες, εκμεταλλευόμενοι το συγκριτικό μας ποιοτικό, κυρίως, πλεονέκτημα. Οι κύριοι ανταγωνιστές μας προβαίνουν σε συνεχείς διαφημιστικές εκστρατείες, τόσο στη Σερβία, όσο και σε πολλές άλλες χώρες-αγορές στόχους τους (π.χ. Ασία, Βαλκάνια κ.λπ.), ενώ η αντίστοιχη προβολή του ελληνικού ελαιόλαδου παραμένει σχεδόν ανύπαρκτη επί δεκαετίες.
  • Διείσδυση στον τομέα των εστιατορίων και ξενοδοχείων όπου χρησιμοποιείται, κυρίως, ιταλικό και ισπανικό ελαιόλαδο, καθώς και προώθηση ελληνικού πολτού ελιάς.
  • Χρήση βασικής ετικέτας συσκευασίας στα σερβικά, με προτάσεις χρήσης προϊόντος.
  • Ανάδειξη και προβολή ελαιοπαραγωγικών περιοχών της Ελλάδας, ούτως ώστε να αντιμετωπιστεί μελλοντικά η διαφοροποίηση στις τιμές, στο πλαίσιο της προστατευόμενης ονομασίας προελεύσεως (ΠΟΠ).
  • Συμμετοχή Ελλήνων εξαγωγέων σε έγκαιρα προετοιμασμένες και οργανωμένες επιχειρηματικές αποστολές.
  • Ένταξη της Σερβίας στις αγορές-στόχους και σε δράσεις, όπως το οδοιπορικό «οι δρόμοι του λαδιού και της ελιάς».
  • Πραγματοποίηση εβδομάδων ελληνικών τροφίμων, με ιδιαίτερη προβολή και γευσιγνωσία ελαιόλαδου, αρχικά στα supermarkets, ξενοδοχεία ή εστιατόρια ελληνικών συμφερόντων και σε δεύτερο στάδιο, σε άλλες αλυσίδες κλπ.
  • Οργάνωση εβδομάδας ελληνικής γαστρονομίας σε μεγάλα ξενοδοχεία με πρόσκληση-συμμετοχή Ελλήνων μαγείρων, ντόπιων δημοσιογράφων και προβολή στα τοπικά ΜΜΕ.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις