Οι αγρότες του Ηνωμένου Βασιλείου κερδίζουν περισσότερα χρήματα από το... You Tube
Οι αγρότες του Ηνωμένου Βασιλείου κερδίζουν περισσότερα χρήματα από το... You Tube

Οι Βρετανοί αγρότες αντιμετωπίζουν μια δύσκολη συγκομιδή. Το κόστος αυξήθηκε σχεδόν κατά το ένα τρίτο από πέρυσι, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία, οι χαμηλές βροχοπτώσεις και οι θερμοκρασίες ρεκόρ έχουν οδηγήσει σε χαμηλές αποδόσεις και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού έχουν ως αποτέλεσμα ορισμένες καλλιέργειες να σαπίζουν στα χωράφια.

Σε μια προσπάθεια να διαφοροποιήσουν το εισόδημά τους, ορισμένοι αγρότες στρέφονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι Αμερικανοί αγρότες άρχισαν να επιδεικνύουν τη ζωή και την εργασία τους πριν από μερικά χρόνια, τώρα οι ομολόγους τους στο Ηνωμένο Βασίλειο ακολουθούν το παράδειγμά τους για να αυξήσουν τα ασταθή εισοδήματα. Μερικοί κερδίζουν περισσότερα χρήματα από το YouTube παρά από την καλλιέργεια τροφίμων.

Ο Olly Harrison, ένας αγρότης δημητριακών στο Merseyside, είπε ότι κέρδισε 55.000 £ στο κανάλι του στο YouTube τον τελευταίο χρόνο — σε σύγκριση με απώλεια 240.000 λιρών στο αγρόκτημά του, λόγω κακοκαιρίας και αύξησης των τιμών των εισροών. Περίμενε να αντλήσει «τουλάχιστον 8.000 £» από διαφημίσεις τον Οκτώβριο, ένα ποσό που θα διατεθεί για να «στηριχτεί» η φάρμα του. Ο Χάρισον έχει επεκτείνει την επιχείρησή του στο διαδίκτυο σε εμπορεύματα, συμπεριλαμβανομένων επώνυμων καπέλων και ημερολογίων με φωτογραφίες της φάρμας του.

Άρχισε να ανεβάζει βίντεο διάρκειας 10 λεπτών για τη ζωή στο αγρόκτημα κάθε μέρα από την έναρξη του lockdown τον Μάρτιο του 2020, μέχρι στιγμής κερδίζοντας πάνω από 51.000 ακόλουθους στο κανάλι του «Olly Blogs Agricontract farmer». Τα βίντεό του έχουν λάβει πάνω από 21 εκατομμύρια προβολές συνολικά, αριθμός που είναι τόσο υψηλός που ο Χάρισον είπε ότι κλήθηκε να μιλήσει σε κάποιον στο γραφείο της Google στο Λονδίνο.

«Το [YouTube] είναι καθαρό κέρδος», είπε, συγκρίνοντας τα σχετικά υψηλά περιθώριά του με αυτά της γεωργίας, τα οποία θα απαιτούσαν μηνιαία έσοδα 80.000 λιρών για να πάρουν το ίδιο ποσό. Πρόσθεσε ότι το ποσό που θα κάνει φέτος είναι περίπου ισοδύναμο με την αγροτική του επιδότηση, η οποία αναθεωρείται μετά το Brexit.

Ο Ian Pullen, ο οποίος εκτρέφει ως επί το πλείστον βοοειδή σε 60 στρέμματα στο Gloucestershire, είπε ότι το κανάλι του στο YouTube βγάζει αυτήν τη στιγμή όσο τα βοοειδή της φάρμας του. Οι 37.000 συνδρομητές του παρακολουθούν καθημερινά βίντεο που τον δείχνουν να βυθίζει τάφρους και να σκορπίζει βρωμιά. Έχω συγκεντρώσει αρκετά χρήματα για να αγοράσω έναν νέο αχυρώνα πέρυσι.

Ο Pullen λέει ότι ένα από τα κύρια προβλήματα στη φάρμα του φέτος ήταν τα αυξανόμενα κόστη. Πρόσφατα αγόρασε 11 τόνους λιπάσματος για 10.000 λίρες — ενώ το ίδιο ποσό θα κόστιζε 3.000 λίρες πριν από τρία χρόνια.

Ενώ ο πληθωρισμός στο Ηνωμένο Βασίλειο έφτασε στο 10,1% τον Σεπτέμβριο, το ποσοστό των γεωργικών εισροών έχει εκτοξευθεί περίπου τρεις φορές υψηλότερα με ποσοστό 30,7%, σύμφωνα με τον Δείκτη Αγροτικών Τιμών.

Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από την ομάδα προμηθειών AF δείχνουν ότι οι τιμές των λιπασμάτων έχουν υπερδιπλασιαστεί σε ένα χρόνο, τα καύσιμα ήταν 43% πιο ακριβά και οι ζωοτροφές και τα φάρμακα ήταν 36% ακριβότερα από την ίδια περίοδο πέρυσι.

Ωστόσο, οι αγρότες που γνωρίζουν τα σκαμπανεβάσματα της γεωργίας είναι επίσης επιφυλακτικοί ότι το εισόδημα του YouTube μπορεί να μην είναι εγγυημένο για πάντα. Ο Πούλεν είπε ότι ενώ το διαδικτυακό εισόδημα ήταν «θεϊκό δώρο», θα μπορούσε να «φύγει αύριο» εάν οι εταιρείες κοινωνικών μέσων αλλάξουν τον τρόπο λειτουργίας τους.

Το εισόδημα ολόκληρου του έτους από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ευπρόσδεκτη η διαφοροποίηση του εισοδήματος για αγροκτήματα που έχουν περιορισμένες καλλιεργητικές περιόδους, όπως το οικόπεδο καλλιέργειας λουλουδιών μισού στρέμματος της Sarah Gray. Μπορεί να πουλάει λουλούδια μόνο από τη φάρμα της στο Ανατολικό Γιορκσάιρ μεταξύ Απριλίου και Οκτωβρίου, αλλά το κανάλι της στο YouTube φέρνει £500 έως £600 το μήνα όλο το χρόνο. Εκτός από το να κερδίζει χρήματα από τη διαφήμιση, πουλάει πρόσβαση σε προηχογραφημένα εκπαιδευτικά βίντεο, τα οποία, όπως είπε, αγοράζονται μέχρι τη Νέα Ζηλανδία.

Τα λάθη ή η κακή τύχη με τον καιρό δεν είναι καλό για την καλλιέργεια λουλουδιών, οι χρήστες του YouTube μπορούν να είναι πιο επιεικής. «Δεν έχει σημασία αν αποτυγχάνω στην καλλιέργεια των λουλουδιών», είπε. «Στους ανθρώπους αρέσει να βλέπουν τις αποτυχίες μου καθώς και τις επιτυχίες μου, έτσι θα εξακολουθώ να έχω πάντα έσοδα».

Αν και τα έσοδα από το YouTube είναι ευπρόσδεκτα, ορισμένοι αγρότες προτιμούν να μαζεύουν τις κάμερές τους και να βγάλουν τα χρήματα με πιο παραδοσιακούς τρόπους. «Θα τα παρατούσα όλα αύριο μόνο για ένα κέρδος στο αγρόκτημα», είπε ο Χάρισον.

Πηγή: Bloomberg

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις