Βαγγέλης Αποστόλου: Αδιανόητο σκάνδαλο 812 εκατ. ευρώ σε βάρος των αγροτών - Η απάντηση Σκυλακάκη
Βαγγέλης Αποστόλου: Αδιανόητο σκάνδαλο 812 εκατ. ευρώ σε βάρος των αγροτών - Η απάντηση Σκυλακάκη

Συζητήθηκε χθες Δευτέρα 5/12/2022 η με αριθμό 212/24-11-2022 Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή Ευβοίας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Βαγγέλη Αποστόλου προς τον Υπουργό Οικονομικών, με θέμα: «Αποφάσεις Γενικού Δικαστηρίου Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε) για συμψηφισμό καταλογισμών με ενισχύσεις COVID 19».

Πρωτολογία Β.Αποστόλου

Πριν 6 μήνες σε μια γενικότερη νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Οικονομικών με το Ν.4920/2022, άρθρο 218, προχωρήσατε σε συμψηφισμό οφειλών του αγροτικού χώρου από καταλογισμούς με πιθανές ενισχύσεις COVID 19.

Υπολογίσατε μάλιστα ότι θα προβείτε στη διαγραφή χρηματικών ποσών ύψους 812 εκατ. ευρώ, που αφορούν συνεταιρισμούς και μεμονωμένους αγρότες, και ιδιαίτερα τους πυρόπληκτους του 2007 αγρότες και επιχειρήσεις στην Πελοπόννησο, στη Στερεά Ελλάδα και στην Αττική.

Ασφαλώς και έπρεπε να στηριχτούν όλοι οι πληγέντες από τις πυρκαγιές, όμως οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν δεν στοιχειοθέτησαν αυτή την αναγκαιότητα, με αποτέλεσμα η Ε. Επιτροπή με νέα απόφασή της (2020/394 της 7ης Οκτωβρίου 2019) να μην εγκρίνει τα μέτρα που εφάρμοσε η χώρα μας, με τη μορφή επιδοτήσεων επιτοκίου και εγγυήσεων που συνδέονται με τις πυρκαγιές του 2007.

Το Γενικό Δικαστήριο επίσης απέρριψε την ελληνική προσφυγή με απόφασή του στις 19 Οκτωβρίου του 2022, πράγμα που ήταν αναμενόμενο για μας και το τονίζαμε, αφού όλοι γνωρίζουμε ότι η Ε. Επιτροπή εφαρμόζει τα τελευταία χρόνια την αρχή Deggendorf με πιο συστηματικό τρόπο, σύμφωνα με την οποία κάθε αποδέκτης οφείλει να επιστρέψει όποια παράνομη και ασυμβίβαστη ενίσχυση έχει λάβει.

Μάλιστα για αυτούς τους αποδέκτες το κάθε μέλος κράτος οφείλει να αναστείλει την καταβολή νέας ενίσχυσης.

Βέβαια εσείς, ο Υπουργός σας, μας είχε διαβεβαιώσει ότι έχει αποσπάσει επί πλέον και τη σύμφωνη γνώμη της Ε. Επιτροπής για τον εφαρμοζόμενο συμψηφισμό των καταλογισμών με τις ενισχύσεις Covid19 και στους συνεταιρισμούς.

Κλείνω, καταθέτοντας ένα βασικό ερώτημα που αφορά στους πυρόπληκτους του 2007, που από την εποποιία Λιβανού(Πρώην Υπουργού) και Δούκα (Δημάρχου Σπάρτης) κατέληξε στην αποπομπή του Λιβανού και στην αιχμαλωσία αυτών που πήραν μια ενίσχυση που δικαιούταν ,με λάθος τρόπο, και τώρα θα τη γυρίσουν πίσω.

Και δεν είναι μόνο αυτοί. Είναι οι πυρόπληκτοι του 2007 στην Ηλεία, στη Μεσσηνία, στη Λακωνία, στην Αρκαδία, στην Αχαϊα, στη Φθιώτιδα, στην Αττική. Τι τους απαντάτε Κε Υπουργέ;

Πρωτολογία κ. Σκυλακάκη

Αγαπητέ κύριε συνάδελφε, η Κυβέρνηση βασίστηκε ώστε να προχωρήσει σε συμψηφισμό οφειλών στο προσωρινό πλαίσιο για τον κορωνοϊό, όπως ξέρετε. Το προσωρινό αυτό πλαίσιο δεν περιελάβανε στις προϋποθέσεις του την Αρχή Deggendorf, σύμφωνα με την οποία αναστέλλεται η καταβολή οποιασδήποτε συμβάσιμης κρατικής ενίσχυσης στην επιχείρηση μέχρι επιστροφή από τη δικαιούχο επιχείρηση οφειλόμενου ποσού δυνάμει της απόφασης ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή των δικαστηρίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επομένως, δεν απαιτείτο να εξαιρεθούν οι επιχειρήσεις σε βάρος των οποίων εκκρεμούσαν αποφάσεις ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή των δικαστηρίων, όπως για παράδειγμα οι εκκρεμείς αποφάσεις ανάκτησης που αφορούν ενισχύσεις χορηγηθείσες στις αγροτικές επιχειρήσεις.

Επίσης ,το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε σε συμψηφισμό οφειλών σε επιχειρήσεις οι οποίες πληρούσαν τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις που είχε το πλαίσιο, δηλαδή ήταν ενεργές, υγιείς, ενήμερες και φερέγγυες.Περαιτέρω σχετικά με την απόφαση της 19ης Οκτωβρίου 2022 του Γενικού Δικαστηρίου, επισημαίνεται ότι το σκεπτικό περί της απόρριψης των ισχυρισμών των ελληνικών αρχών δεν σχετίζεται με την Αρχή Deggendorf.Αυτή είναι η καταρχήν απάντησή μου και θα συνεχίζουμε τη συζήτηση στη δευτερολογία.

Δευτερολογία

Κυριε Υπουργέ φαίνεται ότι δεν έχετε αντιληφθεί, ειλικιρινά σας το λέω, τι έχει συμβεί με τις συγκεκριμένες ενισχύσεις, και με τον τρόπο που τις αντιμετωπίσατε και τι επιπτώσεις θα έχει στον αγροτικό χώρο αυτή η διαδικασία.

Με την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της οδηγίας 2019/2235, που φέρνετε αύριο στην ολομέλεια, περιγράφετε μεταξύ άλλων διεξοδικά την ανάκτηση των παράνομων και ασυμβίβαστων κρατικών ενισχύσεων, καθώς και τη διαδικασία υλοποίησης της απόφασης ανάκτησης, που θα είναι δυσβάσταχτη για τους υπόχρεους.

Δεν θα περιγράψω λεπτομερώς τα συγκεκριμένα άρθρα. Θα σταθώ όμως στην παρ.4 του άρθρου 31 που έχει απόλυτη συνάφεια με την επίκαιρη ερώτησή μου και συγκεκριμένα αναφέρει: «Οφειλές που αφορούν σε ανάκτηση κρατικής ενίσχυσης βάσει απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν υπάγονται σε οποιαδήποτε διευκόλυνση ή ρύθμιση καταβολής ληξιπρόθεσμων οφειλών ή χορήγηση διοικητικής ή εκ του νόμου αναστολής.

Οποιαδήποτε χορηγηθείσα διευκόλυνση ή ρύθμιση καταβολής ληξιπρόθεσμων χρεών ή κάθε είδους διοικητική ή εκ του νόμου αναστολή καταργείται.» Αντιλαμβάνεστε φαντάζομαι τις διαφορές και αντιφάσεις στο Ν.4920/2022 άρθρο 218 και στην παραπάνω παράγραφο.

Είναι εξόφθαλμη η κακή νομοθέτηση που διαπράξατε οι άριστοι, για να μην μιλήσω για απάτη που επιχειρήσατε να διαπράξετε με την προηγούμενη νομοθέτησή σας.

Αλήθεια, θα προβείτε τώρα, μετά από όλα αυτά, στην διαγραφή μέσω συμψηφισμού των χρηματικών ποσών που ανάφερα στην πρωτολογία μου, δηλαδή στα 812 εκατ.;

Επιμένω. Ασφαλώς και δεν διαφωνώ με τη λύση αυτού του μεγάλου προβλήματος, διαφωνώ όμως με την διαδικασία που ακολουθείτε και οι εξελίξεις δικαιώνουν τις επιφυλάξεις μου.

Για την ιστορία αναφέρω ότι είχαμε και στην δική μας διακυβέρνηση επιχειρήσει την επίλυση του θέματος των καταλογισμών φτάνοντας μάλιστα σε ικανοποιητικά επίπεδα. Θα τα πούμε αύριο.Όμως όλες μας οι προσπάθειες έγιναν σε αντίθεση με εσάς σε συνεργασία με εκπροσώπους από τους ενδιαφερόμενους υπόχρεους, υπηρεσιακούς και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.

Δυστυχώς την πρακτική και την εξέλιξη αυτή η δική σας διακυβέρνηση δεν υιοθέτησε ,ούτε συνέχισε, αντίθετα επιχείρησε με πρωτοφανή ελαφρότητα γύρω από τα Ευρωπαϊκά θέματα και ανεξήγητη μυστικότητα να βρει λύσεις που πιθανότατα εξυπηρετούσαν κάποιες ανάγκες της συγκυρίας, αγνοούσαν όμως το ευρωπαϊκό κεκτημένο.

Κύριε Υπουργέ. Πρέπει όμως να δείτε τα θέματα αυτά και από πλευράς αρμοδιοτήτων. Μπορεί η νομοθεσία να είναι του Υπουργείου Οικονομικών, το θέμα όμως αφορά πρωτίστως το ΥΠΑΑΤ.

Αυτό πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες σε συνεργασία μαζί σας, με σωστή νομοθέτηση προκειμένου να δοθούν λύσεις όχι μόνο στο καυτό θέμα των ανακτήσεων, αλλά και για το σύνολο των χρεών που απασχολούν τον αγροτικό χώρο και βρίσκονται τώρα στην υπό εκκαθάριση ΑΤΕ.

Δευτερολογία κ. Σκυλακάκη

Δεν θα αναφερθώ στα περί αυριανής κυβερνήσεως. Θα τα δείξει η ιστορία αυτά αφού εξελιχθεί.Σε σχέση με το θέμα το οποίο συζητούμε τώρα, εδώ πέρα έγινε αξιοποίηση του συγκεκριμένου νομικού πλαισίου που ήταν ένα έκτακτο νομικό πλαίσιο. Ως προς το αν αυτή η αξιοποίηση θα καταλήξει σε ευτυχές αποτέλεσμα, προφανώς και η Κυβέρνηση το αξιοποίησε με την πεποίθηση ότι θα καταλήξει σε ευτυχές αποτέλεσμα. Υπάρχει ακόμη συζήτηση με τις υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υπάρχουν και νομικές δυνατότητες σε σχέση με τη συγκεκριμένη απόφαση για την οποία μιλούμε.

Το σίγουρο είναι ότι η επίλυση του θέματος αυτού είναι μία εξαιρετικά σημαντική υπόθεση για πάρα πολύ κόσμο και η αξιοποίηση κάθε είδους ευκαιρίας που διανοίγεται για την επίλυση αυτή είναι κάτι που πρέπει να κάνει η εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση. Και αυτό κάναμε και εμείς.

 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις