ΗΠΑ: Να γιατί οι τιμές των τροφίμων παραμένουν πεισματικά υψηλές ακόμα και όταν ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται
ΗΠΑ: Να γιατί οι τιμές των τροφίμων παραμένουν πεισματικά υψηλές ακόμα και όταν ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται

Οι αγοραστές που ελπίζουν σε λίγη ανακούφιση στο παντοπωλείο για τα γιορτινά τους γεύματα θα απογοητευτούν από τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή που δημοσιεύτηκε την Τρίτη. Ο ΔΤΚ δείχνει μείωση του πληθωρισμού, αλλά οι τιμές των τροφίμων —ιδίως για ορισμένα βασικά είδη διακοπών— παραμένουν υψηλές.

Ο ΔΤΚ αυξήθηκε 0,1% τον Νοέμβριο, ποσοστό χαμηλότερο από ό,τι περίμεναν ορισμένοι οικονομολόγοι. Τους τελευταίους 12 μήνες, αυξήθηκε 7,1%. Τα τρόφιμα αυξήθηκαν 0,5% τον περασμένο μήνα μετά από αύξηση 0,6% τον Οκτώβριο. Ο δείκτης τροφίμων αυξήθηκε κατά 10,6% σε σχέση με πέρυσι.

«Τα νούμερα για τον πληθωρισμό είναι ενθαρρυντικά για τη γενική οικονομία, αλλά οι καταναλωτές δεν ανακουφίζονται στο παντοπωλείο», δήλωσε ο David Ortega, αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα γεωργικών οικονομικών τροφίμων και πόρων στο Michigan State University. «Βλέπουμε ότι ο Νοέμβριος είναι ο ένατος συνεχόμενος μήνας διψήφιου πληθωρισμού των τιμών των τροφίμων. Οι τιμές των τροφίμων εξακολουθούν να είναι 12% υψηλότερες από ό,τι πριν από ένα χρόνο».

Τον Αύγουστο, το κόστος των τροφίμων αυξήθηκε κατά 11,4% σε σχέση με πέρυσι, ποσοστό που δεν έχει παρατηρηθεί από τον Μάιο του 1979, σύμφωνα με την ανάλυση των κυβερνητικών δεδομένων του Marketwatch.

«Τα καλά νέα είναι ότι οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων και οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων κορυφώθηκαν τον Αύγουστο», πρόσθεσε ο Ortega, «απλώς αρχίζουν σιγά σιγά να πέφτουν. Οδεύουμε προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά οι καταναλωτές εξακολουθούν να μην αισθάνονται ανακούφιση στο κατάστημα και αυτό οφείλεται στο ότι ο πληθωρισμός καταγράφει το ρυθμό αύξησης των τιμών με την πάροδο του χρόνου, επομένως επειδή ο ρυθμός πληθωρισμού αρχίζει να ηρεμεί λίγο δεν σημαίνει ότι τα πράγματα είναι γίνονται φθηνότερα. Απλώς δεν αυξάνονται τόσο γρήγορα στην τιμή τους».

Οι διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας, η σύγκρουση στην Ουκρανία, η κλιματική αλλαγή, η πιο θανατηφόρα γρίπη των πτηνών στην ιστορία των ΗΠΑ, το κόστος μεταφοράς και η αύξηση των καταναλωτικών δαπανών για τρόφιμα, είναι όλα αίτια των υψηλότερων τιμών των τροφίμων, εξήγησε ο Ortega.

«Έχουμε διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας και έχουν αρχίσει να χαλαρώνουν από την πανδημία. Αλλά έχουμε τη σύγκρουση στην Ουκρανία που οδήγησε σε άνοδο των τιμών των εμπορευμάτων νωρίτερα φέτος. Αυτά έχουν μειωθεί σημαντικά, αλλά χρειάζεται χρόνος για να πραγματοποιηθεί πλήρως στο παντοπωλείο».

Η κλιματική αλλαγή έχει επίσης επηρεάσει την αγροτική παραγωγή, είπε, κάτι που σημαίνει λιγότερα τρόφιμα στην αγορά και αυξημένες τιμές. Ο Ορτέγκα είπε ότι αν και είναι δύσκολο να πούμε πότε θα αρχίσουν να μειώνονται οι τιμές των τροφίμων, αναμένει ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί τους επόμενους έξι μήνες περίπου. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δημοσίευσε μια έκθεση τον Οκτώβριο που ανέφερε ότι οι αυξήσεις των επιτοκίων της Ομοσπονδιακής Τράπεζας θα ασκήσουν «πτωτική πίεση στις τιμές μέχρι το τέλος του επόμενου έτους».

Η Donna McCallister, επίκουρη καθηγήτρια στο τμήμα γεωργικών και εφαρμοσμένων οικονομικών στο Texas Tech University, είπε ότι οι τιμές πάντα αυξάνονται αυτή την εποχή του χρόνου, επιδεινώνοντας το πρόβλημα για πολλούς Αμερικανούς αυτόν τον μήνα. Σύμφωνα με την ανάλυση του Bankrate στις 23 Νοεμβρίου σχετικά με το κόστος των βασικών ειδών για διακοπές, έξι από τις 10 από τις πιο διογκωμένες τιμές αφορούσαν τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένων γαλοπούλας, ειδών αρτοποιίας, αυγών, αλευριού και παρασκευασμένων μειγμάτων.

Οι καταναλωτές που ετοιμάζουν ένα χριστουγεννιάτικο ζαμπόν, αγοράζοντας μια παγωμένη πίτα ή φτιάχνουν μπισκότα ζάχαρης για ένα πάρτι αυτόν τον μήνα, θα βρουν πολύ υψηλότερες τιμές από πέρυσι. Το ζαμπόν σημείωσε άνοδο 7,8% σε ετήσια βάση, τα κατεψυγμένα προϊόντα αρτοποιίας και τα ψυγεία αυξήθηκαν κατά 19,4% και τα αυγά αυξήθηκαν κατά 49,1%, δείχνει ο ΔΤΚ.

«Πολλά από αυτά έχουν να κάνουν με το αυξημένο κόστος παραγωγής και μεταφοράς, αλλά και την αυξημένη ζήτηση για τέτοια πράγματα όπως το βούτυρο, όπου οι άνθρωποι βγαίνουν έξω και αγοράζουν πράγματα όπως αυγά, βούτυρο και αλεύρι για το μαγείρεμα τους, οπότε υπάρχει επίσης μια ιστορία ζήτησης και εδώ», είπε ο Ορτέγκα.

Ο McCallister προτείνει να περιορίσετε τη σπατάλη τροφίμων πηγαίνοντας πιο συχνά στα καταστήματα για συγκεκριμένα γεύματα, αγοράζοντας ορισμένα είδη χύμα ή εναλλάσσοντας από επωνυμία σε επωνυμία καταστήματος για να εξοικονομήσετε χρήματα αυτές τις γιορτές.

 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις