Τί θα συμβεί εάν η Ρωσία μπλοκάρει τα πλοία σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα;
Τί θα συμβεί εάν η Ρωσία μπλοκάρει τα πλοία σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα;

Η Ρωσία απειλεί να αποσύρει την πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας στις 18 Μαΐου, εμποδίζοντας τις θαλάσσιες εξαγωγές καλαμποκιού και σιταριού της Ουκρανίας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τις εξαγωγές ουκρανικής γεωργίας στη γειτονική Ρουμανία, Βουλγαρία, Πολωνία, Ουγγαρία και Σλοβακία έως τις 5 Ιουνίου, με πιθανή παράταση μέχρι το τέλος του έτους. Ο αγωγός Tolyatti-Odessa, ένας βασικός αγωγός για τις ρωσικές εξαγωγές αμμωνίας —μια ζωτικής σημασίας πρώτη ύλη λιπασμάτων— παραμένει εκτός σύνδεσης.

Το CNBC προειδοποίησε πρόσφατα ότι «η βασική επισιτιστική ασφάλεια δεκάδων εκατομμυρίων σε όλο τον κόσμο κρέμεται από μια κλωστή». Τα Ηνωμένα Έθνη τόνισαν ότι η Πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας είναι «κρίσιμης σημασίας» και βοηθά στην «αποτροπή του λιμού».

Οι τιμές των αγροτικών προϊόντων και των λιπασμάτων αυξήθηκαν μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ο κόσμος οδεύει προς μια νέα κρίση πληθωρισμού τροφίμων;

Όχι αυτή τη φορά, σύμφωνα με το πρακτορείο αναφοράς τιμών των εμπορευμάτων Argus. Οι παγκόσμιες εμπορικές ροές έχουν εξελιχθεί τους τελευταίους 14 μήνες, προσαρμόζοντας τον κίνδυνο πολέμου. Η ναυτιλία των ωκεανών ήρθε στη διάσωση, εκτελώντας νέες διαδρομές: από πλοία που μεταφέρουν σιτάρι, καλαμπόκι και λιπάσματα έως μεταφορείς υγροποιημένου αερίου πετρελαίου (LPG) φορτωμένα με αμμωνία έως δεξαμενόπλοια προϊόντων που μεταφέρουν ηλιέλαιο.

«Οι αγορές βρίσκουν έναν τρόπο», είπε ο Mike Nash, ανώτερος συντάκτης των αγορών λιπασμάτων στην Argus, κατά τη διάρκεια μιας παρουσίασης την Πέμπτη. Οι γεωπολιτικές επιπτώσεις έχουν ήδη «διαδραματιστεί σε μεγάλο βαθμό», είπε.
Νέες απειλές που δεν ανεβάζουν τις τιμές των εμπορευμάτων

Ο ρόλος της Ουκρανίας στις παγκόσμιες αγορές έχει διαβρωθεί ακόμη και όταν οι εξαγωγές της μεταφέρθηκαν από τη ξηρά σε γειτονικές χώρες και έφυγαν με πλοία μέσω του διαδρόμου της Μαύρης Θάλασσας. Κατά συνέπεια, μια απώλεια ουκρανικών εξαγωγών τώρα θα είχε πολύ μικρότερο αντίκτυπο στους αγοραστές από ό,τι όταν ξέσπασε ο πόλεμος.

Η απόδειξη είναι στις τιμές. Οι τιμές των γεωργικών προϊόντων όχι μόνο μειώνονται απότομα από τη μεταπολεμική αιχμή, αλλά δεν αυξάνονται καθώς εμφανίζονται νέες απειλές για τις εξαγωγές της Ουκρανίας.

Σύμφωνα με τον Jade Delafraye, παγκόσμιο διευθυντή σύνταξης της Argus για τη γεωργία, «Η κατάσταση στην Ουκρανία είχε μεγάλο αντίκτυπο στις αγορές σιτηρών, ελαιούχων σπόρων και φυτικών ελαίων τον τελευταίο χρόνο. Αλλά αυτή τη στιγμή, το μερίδιο της Ουκρανίας στην προσφορά αυτών των αγορών έχει μειωθεί σημαντικά. Και αυτές οι αγορές είναι καλά εφοδιασμένες.

Ως εκ τούτου, οι ανησυχίες και οι αβεβαιότητες σχετικά με το εάν η Ουκρανία θα μπορέσει να συνεχίσει τις εξαγωγές δεν επαρκούν επί του παρόντος για να αυξήσουν τις τιμές».

Μια συνάντηση του τεχνικού προσωπικού του διαδρόμου της Μαύρης Θάλασσας πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στην Κωνσταντινούπολη για να συζητηθεί η επέκταση της συμφωνίας. Δεν επετεύχθη συμφωνία.

Ο αριθμός των διελεύσεων της Μαύρης Θάλασσας από την Ουκρανία μειώθηκε ακόμη και πριν από την απόφαση για την επέκταση της συμφωνίας για τον διάδρομο. Μόνο έξι πλοία έφυγαν από τα λιμάνια της Ουκρανίας την πιο πρόσφατη εβδομάδα. «Αυτό έχει μειωθεί απότομα σε σχέση με το σημείο που ήμασταν πριν από λίγους μήνες, με κορύφωση 55 πλοίων [σε μια εβδομάδα] τον Σεπτέμβριο», σημείωσε ο Ντελαφρέι.

Σε επίπεδα ρεκόρ οι ρωσικές εξαγωγές σιταριού

Όταν τα λιμάνια έκλεισαν τις πρώτες μέρες του πολέμου, η Ουκρανία εξήγαγε το σιτάρι, το καλαμπόκι και το κριθάρι της μέσω της ξηράς μέσω της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Σλοβακίας και της Πολωνίας. Από τον περασμένο Αύγουστο, άρχισε να εξάγει σιτηρά —κυρίως καλαμπόκι— μέσω του διαδρόμου της Μαύρης Θάλασσας.

Οι τιμές του σιταριού αρχικά εκτινάχθηκαν μετά το ξέσπασμα του πολέμου και στη συνέχεια «έπεσαν κάτω», είπε ο Ντελαφρέι.

Η επιστροφή των ουκρανικών εξαγωγών δεν ήταν ο κύριος μοχλός της πτώσης. Οι καλλιέργειες σίτου προφυλακτήρα στη Ρωσία και την Αυστραλία ήταν οι κύριοι παράγοντες. «Η Ρωσία μπόρεσε να εξάγει σε επίπεδα ρεκόρ και να κερδίσει μερίδιο αγοράς», είπε.

(Διάγραμμα: Argus Media)

 

Το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ προβλέπει επί του παρόντος ότι οι παγκόσμιες εξαγωγές σιταριού θα ανέλθουν συνολικά σε 212,7 τόνους την περίοδο εμπορίας 2022-23 (η οποία λήγει στις 30 Ιουνίου), αυξημένες κατά 5% από έτος σε έτος. Η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας, η οποία προβλέπεται να στείλει 45 εκατομμύρια τόνους - αύξηση 36% από έτος σε έτος.
Το χειρότερο σενάριο για τις ουκρανικές εξαγωγές

Ο Delafraye αντιμετώπισε ένα χειρότερο σενάριο στο οποίο οι θαλάσσιες εξαγωγές της Ουκρανίας πέφτουν στο μηδέν. Ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, «δεν υπάρχουν πραγματικές ανησυχίες… για το αν η παγκόσμια αγορά θα μπορούσε να αντεπεξέλθει χωρίς ουκρανικούς όγκους», είπε.

Για την τρέχουσα περίοδο εμπορίας, απομένουν «άφθονοι όγκοι [σιταριού] προς εξαγωγή» από τη Ρωσία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, τον Καναδά και την Αυστραλία. Για την περίοδο εμπορίας 2023-24, τα ισχυρά τελικά αποθέματα θα επιτρέψουν στην ΕΕ, τη Ρωσία και την Αυστραλία να αυξήσουν τις εξαγωγές για να καλύψουν το έλλειμμα σίτου, πρόσθεσε.

Οι τιμές του καλαμποκιού μειώθηκαν επίσης από την κορύφωσή τους μετά την εισβολή, «αν και όχι τόσο όσο το σιτάρι, παρά το γεγονός ότι η πλειονότητα των ουκρανικών εξαγωγών μέσω του διαδρόμου και μέσω ξηράς ήταν εξαγωγές καλαμποκιού», είπε ο Ντελαφρέι.

Αν μπλοκαριστούν οι εξαγωγές καλαμποκιού της Ουκρανίας, είπε, οι όγκοι αντικατάστασης θα μπορούσαν να εξαχθούν από τις ΗΠΑ, τη Βραζιλία και την Αργεντινή. «Περιμένουμε να βγει άλλη μια συγκομιδή από τη Βραζιλία», είπε.

«Από την πλευρά του καλαμποκιού, πάλι, η απώλεια ουκρανικών όγκων σε ένα χειρότερο σενάριο θα μπορούσε να αντισταθμιστεί αλλού. Αυτό που συμβαίνει με τον διάδρομο αυτή τη στιγμή δεν κινεί πλέον τις τιμές και ο κόσμος θα μπορούσε να αντεπεξέλθει».
Ναυτιλιακό αποτέλεσμα του διαδρόμου της Μαύρης Θάλασσας

«Οι παγκόσμιες τιμές καλαμποκιού και σιταριού συνέχισαν να μειώνονται και τώρα έχουν πέσει κάτω από τα προπολεμικά επίπεδα, υποδεικνύοντας βελτίωση στη διαθεσιμότητα φορτίου», ανέφερε σε ερευνητικό σημείωμα την Πέμπτη η ναυπηγική μεσιτεία Braemar.

Σύμφωνα με τον Braemar, η Κίνα ήταν ο μοναδικός μεγαλύτερος προορισμός για πλοία που μεταφέρουν ουκρανικό σιτηρό μέσω του διαδρόμου της Μαύρης Θάλασσας, ακολουθούμενη από χώρες της Δυτικής Ευρώπης και σε μικρότερο βαθμό τη Βόρεια Αφρική, την Ινδία και το Μπαγκλαντές.

Συνολικά 764 πλοία ξηρού χύδην φορτίου που μεταφέρουν 27,8 εκατομμύρια τόνους σιτηρών έχουν αναχωρήσει από την Ουκρανία από την έναρξη της Πρωτοβουλίας για τα σιτηρά στη Μαύρη Θάλασσα.

Ο Braemar είπε ότι 386 ή 50% των πλοίων ήταν Handysizes (μικρότερα bulkers χωρητικότητας 10.000-39.999 τόνων νεκρού βάρους ή DWT), 216 ή 28% ήταν Panamaxes (58.000-78.991 DWT έχουν 58.991% Supra) ή Ultramaxes (50.000-69.999 DWT).

Η πλειονότητα των εξαγωγών προς την Κίνα έχει μεταφερθεί στο Panamaxes, δημιουργώντας «ένα σημαντικό πρόσθετο εμπόριο μεγάλων αποστάσεων για τον κλάδο», δήλωσε ο Braemar.

Η ζήτηση ναυτιλίας μετριέται σε τόν-μίλια (ο όγκος πολλαπλασιάζεται με την απόσταση). Το τέλος της πρωτοβουλίας της Μαύρης Θάλασσας δεν είναι κατ' ανάγκη αρνητικό για τη ναυτιλιακή ζήτηση. Περισσότερα φορτία καλαμποκιού Βραζιλίας και Αργεντινής προς την Κίνα θα ήταν θετικά για μίλια τόνους, όπως και περισσότερα αυστραλιανά φορτία σιταριού προς τα δυτικά και περισσότερα καναδικά φορτία προς τα ανατολικά.

Απαγόρευση εξαγωγών σε γειτονικές χώρες της Ε.Ε

Εν τω μεταξύ, εγείρονται ανησυχίες και για την πρόσφατη απαγόρευση των εξαγωγών της Ουκρανίας σε γειτονικές χώρες της ΕΕ, όπου οι ντόπιοι αγρότες επαναστατούν καθώς η υπερβολή μειώνει το εισόδημά τους.

Ο Ντελαφρέι είπε ότι αυτό δεν θα έχει σημαντική επίδραση στις διεθνείς αγορές, επειδή οι συμφωνίες εξακολουθούν να επιτρέπουν στα ουκρανικά φορτία να διέρχονται από αυτές τις χώρες για εξαγωγή.

Το μεγαλύτερο μέρος του διασυνοριακού εμπορίου της Ουκρανίας κατευθύνθηκε στη Ρουμανία, με περίπου το 70% αυτών των όγκων στη συνέχεια επανεξάγονται, σύμφωνα με στοιχεία της Argus.

«Επομένως, όσο η διαμετακόμιση παραμένει δυνατή μέσω αυτών των χωρών, και αυτή είναι η κατάσταση στην οποία φαίνεται να βρισκόμαστε, ο αντίκτυπος στην παγκόσμια αγορά θα πρέπει να είναι περιορισμένος», δήλωσε ο Delafraye.

«Μύθοι» για την απειλή των ρωσικών λιπασμάτων

Οι φόβοι για την επισιτιστική ασφάλεια στον απόηχο της εισβολής δεν αφορούσαν μόνο την απώλεια ουκρανικών σιτηρών. Αφορούσαν επίσης την απώλεια πρόσβασης σε ρωσικά λιπάσματα και πρώτες ύλες λιπασμάτων.

«Οι ανησυχίες ήταν πολύ, πολύ πραγματικές, επειδή η Ρωσία είναι ένας σημαντικός προμηθευτής», είπε ο Nash.

Οι τιμές των λιπασμάτων ήταν ήδη πολύ υψηλές όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία και εκτοξεύτηκαν στα ύψη μετά από στρατιωτική δράση, με το λίπασμα φωσφόρου DAP να ξεπερνά τα 1.200 δολάρια ανά τόνο σε ένα σημείο.

Αλλά όπως και με το σιτάρι και το καλαμπόκι, οι τιμές των λιπασμάτων στη συνέχεια μειώθηκαν. "Οι τιμές υποχώρησαν το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Ήταν σημαντικό και σχετικά γρήγορο", είπε ο Nash. «Η αγορά αντέδρασε καθώς άνοιξαν νέες πηγές προμήθειας και τα ρωσικά υλικά συνέχισαν να ρέουν. Σε πολλές περιπτώσεις, η προσφορά αυξήθηκε, οπότε η ανησυχία διαλύθηκε».

Οι ρωσικές εξαγωγές του DAP και του άλλου κύριου λιπάσματος φωσφόρου, του MAP, αυξήθηκαν το 2022 έναντι του 2021. «Οι συνδυασμένες εξαγωγές αυξήθηκαν κατά πολύ πάνω από 4 εκατομμύρια τόνους. Αυτός ο μύθος ότι η παροχή φωσφορικών αλάτων περιορίστηκε απλά δεν είναι αλήθεια. Η Ρωσία εξήγαγε πραγματικά περισσότερα», είπε ο Nash.

Οι ΗΠΑ αγοράζουν περισσότερα ρωσικά λιπάσματα

Οι ρωσικές εξαγωγές ουρίας αυξήθηκαν κατά 10% το 2022 έναντι του 2021. Οι υψηλότεροι όγκοι της Ρωσίας προς την Ινδία και την Τουρκία αντικατοπτρίζουν τις κινήσεις στις αγορές πετρελαίου και ντίζελ. Αυτό που προκαλεί έκπληξη είναι ότι η Ρωσία πούλησε επίσης περισσότερη ουρία στις ΗΠΑ, την Ολλανδία, τη Γαλλία και τη Γερμανία.

«Ένας άλλος από τους μύθους είναι ότι οι ευρωπαϊκές και δυτικές οντότητες γύρισαν την πλάτη τους στο ρωσικό [λίπασμα]. Αυτό δεν συνέβη», είπε ο Nash. «Δεν υπάρχουν κυρώσεις σε ρωσικά προϊόντα [λιπασμάτων]. Είναι θεωρητικά ελεύθερο να κινηθεί παντού — και έχει.

«Παρά όλες τις ανησυχίες στα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης σχετικά με την απώλεια της προσφοράς ρωσικών λιπασμάτων, απλώς δεν συνέβη».

Όπως και με τα δημητριακά, η απόδειξη διαθεσιμότητας είναι στις τιμές. πέφτουν. «Η ιστορία για όλα σχεδόν τα προϊόντα στην αγορά τελικών λιπασμάτων είναι οι χαμηλές τιμές [που] αναμένεται να μειωθούν», είπε. «Η αγορά έχει προσαρμοστεί. Έχουν εμφανιστεί νέες εμπορικές ροές. Υπάρχει άφθονο [λίπασμα] σε όλο τον κόσμο».

Αγορές ναυτιλίας λιπασμάτων: Δεξαμενόπλοια και bulkers

Το μεγαλύτερο και πιο άμεσο αποτέλεσμα του πολέμου στις αγορές λιπασμάτων ήταν το κλείσιμο του αγωγού αμμωνίας Tolyatti-Odessa. «Αυτό σταμάτησε αμέσως, χάνοντας 240.000 τόνους αμμωνίας το μήνα μέσα στη νύχτα. Αυτό είχε τεράστιο αντίκτυπο στις τιμές», είπε ο Nash.

Η Ρωσία προμήθευε την ΕΕ με το 100% των εισαγωγών αμμωνίας της την εποχή που ξέσπασε ο πόλεμος. Αυτό είναι ακόμη ένα παράδειγμα όπου η θαλάσσια ναυτιλία έλυσε το πρόβλημα. Οι παγκόσμιες εμπορικές ροές μετατοπίστηκαν σε νέες διαδρομές, αντισταθμίζοντας την απώλεια του αγωγού. Οι τιμές της αμμωνίας έχουν πλέον επιστρέψει στα προπολεμικά επίπεδα.

Η αμμωνία μεταφέρεται συνήθως σε μικρότερα δεξαμενόπλοια υγραερίου στην κατηγορία Handysize. Οι αποστολές μικρών αποστάσεων από την Οδησσό έχουν αντικατασταθεί από αποστολές μεγάλων αποστάσεων από την Κίνα, την Αυστραλία, τη Μέση Ανατολή και τον Κόλπο των ΗΠΑ.

Τα νέα εμπορικά μοτίβα «οδηγούν σε αύξηση της ζήτησης σε τόνο μίλια για τα πλοία μας», δήλωσε η Navigator Holdings (NYSE: NVGS). Δέκα από τα Handysize της - το ένα τρίτο του στόλου δεξαμενόπλοιων Handysize - μετέφεραν αμμωνία κατά το τελευταίο τρίμηνο.

Στη μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου, τα περισσότερα λιπάσματα μεταφέρονται σε φορτηγά με χωρητικότητα 3.000-60.000 DWT, ιδιαίτερα στην περιοχή 25.000-39.999 DWT, δήλωσε η πλοιομεσιτική BRS σε μια επισκόπηση του εμπορίου τον Μάρτιο.

Το λίπασμα είναι ένας μικτός σάκκος για ξηρά χύδην αποστολή. Από τη μία πλευρά, οι ναύλοι για τα ρωσικά φορτία αυξήθηκαν μετά τον πόλεμο και παραμένουν πάνω από τα προ της εισβολής επίπεδα. Από την άλλη, οι παγκόσμιες εξαγωγές λιπασμάτων ξηρού χύδην μειώθηκαν κατά 9% το 2022 έναντι του 2021, δήλωσε η BRS. Η Κίνα και το Μαρόκο μείωσαν απότομα τις εξαγωγές, με την Κίνα να περιορίζει σκόπιμα τις εκροές για να προστατεύσει τις εγχώριες προμήθειες στον απόηχο της άνοδο των τιμών του περασμένου έτους.

Οι χαμηλότερες τιμές το 2023 «θα μπορούσαν να δώσουν κάποια άνοιξη στις εμπορικές ροές λιπασμάτων αργότερα αυτό το έτος, παρέχοντας την τόσο αναγκαία ανάπαυλα στους προσανατολισμένους φορτιστές», δήλωσε η BRS.

Η Ρωσία παίρνει περισσότερο μερίδιο αγοράς

Προσθέστε τα όλα και η Ρωσία αναδείχθηκε μεγάλος νικητής εν μέσω όλων των μεταπολεμικών αλλαγών στο εμπόριο γεωργικών προϊόντων και λιπασμάτων.

Η χώρα αντιμετωπίζει κυρώσεις στις αγορές αργού και πετρελαίου ντίζελ, αλλά δεδομένων των ανθρωπιστικών ανησυχιών, οι κυρώσεις είναι εκτός τραπεζιού όταν πρόκειται για τρόφιμα και λιπάσματα. Ακόμη και η Αμερική αγοράζει ρωσικό λίπασμα.

Από την έναρξη του πολέμου, η Ρωσία αύξησε το μερίδιο αγοράς και τις πωλήσεις σιταριού, καθώς και ουρίας, DAP και MAP. Εάν μπλοκάρει την Πρωτοβουλία για τα Σιτάρια της Μαύρης Θάλασσας, θα μπορούσε να πουλήσει ακόμη περισσότερο σιτάρι σε βάρος της Ουκρανίας.

Η ζημιά στον ρόλο της Ουκρανίας στις παγκόσμιες αγορές έχει ήδη γίνει. Η απώλεια του διαδρόμου θα εντείνει τις επιπτώσεις στην οικονομία της, ενισχύοντας περαιτέρω τα νέα πρότυπα συναλλαγών.

«Συνολικά, μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να ανακτήσει η Ουκρανία την προηγούμενη θέση της στις παγκόσμιες γεωργικές αγορές, εάν η σύγκρουση τερματιστεί», είπε ο Ντελαφρέι.

Πηγή: www.freightwaves.com

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις