Λιπάσματα: Τι αντίκτυπο θα έχει η αναστολή της Συμφωνίας της Μαύρης Θάλασσας

Η αναστολή του ασφαλούς διαδρόμου στη Μαύρη Θάλασσα και οι πρόσφατες επιθέσεις στα logistics των ουκρανικών λιμένων έχουν και θα έχουν συνέπειες στη διεθνή αγορά δημητριακών. Τι γίνεται όμως με τα λιπάσματα

«Θα μπορούσαμε να δούμε μια επανάληψη της κατάστασης της Άνοιξης του 2022 όταν οι τιμές των λιπασμάτων αυξήθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ και απειλούσαν την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια;» διερωτάται το Market Information System Agricultural Organization (AMIS).

Ο ασφαλής διάδρομος ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 2022 και βοήθησε στην αποκατάσταση των γεωργικών ροών, αν και επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι δεν πραγματοποιήθηκαν εξαγωγές λιπασμάτων μέσω αυτών των λιμανιών. 

Πλοία και έμποροι απέφευγαν την περιοχή λόγω των πρόσθετων περιορισμών αι των αυξημένων κινδύνων. Κατά συνέπεια, η αναστολή του διαδρόμου δεν αναμένεται να έχει άμεσο αντίκτυπο στις αγορές λιπασμάτων.

Μαζί με τη συμφωνία μεσιτείας, συνήφθη συμφωνία για τη διευκόλυνση επίσης της εξαγωγής ρωσικών τροφίμων και λιπασμάτων. Η Ρωσική Ομοσπονδία ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αμμωνίας στον κόσμο το 2021, αλλά οι εξαγωγές της έχουν επηρεαστεί σοβαρά από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στη Ουκρανία.

Ο κύριος αγωγών αμμωνίας Toyatti-Odessa, που συνδέει Ρώσους κατασκευαστές με τη Μαύρη θάλασσα ήταν αρχικά αδρανής και στη συνέχεια υπέστη ζημιές. Αν και άλλοι εξαγωγείς κατάφεραν να κλείσουν το χάσμα προσφοράς και η παγκόσμια ζήτηση μειώθηκε, η αγορά αμμωνίας αναμφισβήτητα θα παραμείνει ιδιαίτερα ευαίσθητη σε κραδασμούς, καθώς η αναστολή του διαδρόμου καθυστερεί κάθε πιθανότητα αποκατάσταση των ρωσικών εξαγωγών.

Διαφορετική είναι η κατάσταση για τα άλλα λιπάσματα επισημαίνουν από το AMIS. Οι ρωσικές εξαγωγές ουρίας και φωσφορικών αλάτων επιταχύνθηκαν το 2022/2023, καθώς οι εξαγωγείς μετατόπισαν τα logistics μέσω των εγχώριων λιμένων στη Βαλτική Θάλασσα, με ιστορικά υψηλές διεθνείς τιμές να καλύπτουν το πρόσθετο μεταφορικό κόστος. 

Οι εξαγωγές ποτάσας συνεχίστηκαν επίσης, αν και με βραδύτερο ρυθμό λόγων των προκλήσεων για τις σιδηροδρομικές αποστολές και της χαμηλότερης παγκόσμιας ζήτησης για ποτάσα. Ωστόσο, η Ρωσική Ομοσπονδία είναι πιθανόν να διατηρήσει το υψηλό μερίδιό της στο παγκόσμιο εμπόριο ποτάσας.

Το τέλος του διαδρόμου επιβεβαιώνει ότι οι εξαγωγές λιπασμάτων από τη Μαύρη Θάλασσα δεν θα επιστρέψουν στην προηγούμενη «κανονική» κατάσταση σύντομα. Ωστόσο, το παγκόσμιο εμπόριο είχε χρόνο να προσαρμοστεί από το ξέσπασμα του πολέμου και μπορεί να αναμένει ότι θα συνεχίσει να εξασφαλίζει επαρκείς προμήθειες εφόσον δεν προκύψουν νέα προβλήματα.

Το AMIS πιστεύει ότι οι τιμές των λιπασμάτων αντέδρασαν ελάχιστα στα πρόσφατα γεγονότα και συνέχισαν την ανοδική τάση που είχε ήδη ξεκινήσει τον Ιούνιο μετά από αρκετούς μήνες πτώσεις των τιμών.

Ο επόμενος μεγάλος γύρος αγορών απέχει αρκετούς μήνες, και τον τελευταίο χρόνο οι παίκτες της αγοράς έχουν αναπτύξει νέες υλικοτεχνικές και πολιτικές επιλογές για να διαλέξουν. Ωστόσο, οι αγορές λιπασμάτων θα συνεχίσουν να παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στη Μαύρη Θάλασσα. 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις