Παρουσίαση του Σχεδίου Νόμου για την Εφοδιαστική Αλυσίδα

Γιατί τα Logistics; Διότι πρώτον, η τόνωση του τομέα, μπορεί να συντελέσει αποφασιστικά στο να γίνει η Ελλάδα ένας διαμετακομιστικός κόμβος στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μεσογείου.

Δεύτερο, διότι η μελέτη της Mc Kinsey αλλά και η μελέτη του ΙΟΒΕ, υποδεικνύουν τα Logistics ως έναν από τους τομείς όπου η ελληνική πολιτεία πρέπει να δώσει ιδιαίτερη έμφαση, αν θέλει να επιταχύνει την πορεία προς την ανάκαμψη και την ανάπτυξη.

Και τρίτον, διότι η τόνωση του συγκεκριμένου τομέα μπορεί με τη σειρά της να τονώσει άλλους τομείς, όπως είναι η βιομηχανία, το εμπόριο και η αγροτική παραγωγή.

Γι’ αυτό το λόγο αποφασίστηκε, μαζί με τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων τον κ. Χρυσοχοϊδη, να προχωρήσει αυτή η προσπάθεια συντονισμένα ανάμεσα στα δυο υπουργεία. Και σήμερα είμαστε σε θέση να σας παρουσιάσουμε το σχέδιο νόμου για τα Logistics, το οποίο αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής για τα logistics που έχει εκπονηθεί από την επιτροπή υπό τον κ. Ζηλιασκόπουλο. Είναι επιτροπή που αποτελείται τόσο από επιστήμονες, όσο και από ανθρώπους της αγοράς, τη φωνή των οποίων ακούσαμε.

Στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας, εντάσσονται και άλλες δράσεις, όπως είναι οι δράσεις που παρουσίασε ο Υπουργός κ. Χρυσοχοΐδης, σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό υποδομών. Εντάσσονται επίσης δράσεις σε σχέση με την απελευθέρωση αγορών, φορτηγά μικρού και μεγάλου τονάζ, διαμόρφωση ρυθμιστικού και κανονιστικού πλαισίου για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τις συμβάσεις παραχώρησης στα περιφερειακά αεροδρόμια και στα λιμάνια. Αλλά εντάσσονται και μια σειρά από πρωτοβουλίες που προωθήθηκαν από πέρυσι το Μάρτιο και οι οποίες μας οδήγησαν μέχρι εδώ. Πέρυσι το Μάρτιο συγκροτήθηκε η Επιτροπή υπό τον κ. Ζηλιασκόπουλο. Στη συνέχεια αποφασίστηκε να έχουμε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα η οποία έχει μια εμπειρία στο συγκεκριμένο τομέα, η οποία μας παρουσίασε τη μελέτη της πέρυσι τον Οκτώβριο, μελέτη στην οποία στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό η εκπόνηση αυτής της εθνικής στρατηγικής.

Στη συνέχεια, χάρη στην προεργασία που είχε γίνει, διαμορφώθηκε η εθνική στρατηγική της οποίας το πλήρες κείμενο θα σας διανεμηθεί επίσης σήμερα, αυτό είναι το κείμενο της εθνικής στρατηγικής.

Η εθνική στρατηγική επιδιώκει μεταξύ άλλων: α) την ανάπτυξη ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για τα logistics, απλοποίηση στην αδειοδότηση των σχετικών επιχειρήσεων, εκσυγχρονισμός των τελωνειακών ελέγχων κτλ., β) την ενίσχυση της τεχνογνωσίας και της οργάνωσης των επιχειρήσεων στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας με προγράμματα εκπαίδευσης, κατάρτισης, ανθρώπινου δυναμικού αλλά και υποστήριξη προς τις επιχειρήσεις ώστε να υιοθετήσουν καινοτόμες δράσεις, γ) περαιτέρω εκσυγχρονισμό των βασικών υποδομών με την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, συνδετήριους άξονες κτλ. Μέρος αυτής της στρατηγικής, σημειώνω και πάλι, είναι το νομοσχέδιο που σήμερα παρουσιάζουμε και του οποίου τα βασικά σημεία αμέσως θα σας παρουσιάσω.

Πρώτον, με το νομοσχέδιο αποσαφηνίζεται ο ορισμός των Logistics, το ποιες επιχειρήσεις δηλαδή ουσιαστικά ανήκουν στην εφοδιαστική αλυσίδα και ο ορισμός των 3PL (third Party Logistics). Αυτό τώρα είναι θεμελιώδες, διότι για πρώτη φορά ξεκαθαρίζεται το τοπίο ώστε ο καθένας, είτε είναι η Δημόσια Διοίκηση είτε οι επιχειρήσεις, να γνωρίζουν πώς θα κινηθούν με ασφάλεια δικαίου και χωρίς αυθαίρετες ερμηνείες του νόμου. Μέχρι τώρα το τοπίο ήταν θολό και υπήρχαν πολλές παρερμηνείες και πολλές παρεξηγήσεις. Η αποσαφήνιση των εννοιών από δω και πέρα δεν θα αφήνει περιθώρια ερμηνειών και διακριτικής ευχέρειας, δηλαδή περιθώρια για σύγχυση και συναλλαγή ως προς τη νομοθεσία που διέπει το συγκεκριμένο κλάδο.

Δεύτερον, επιτρέπεται η ελεύθερη άσκηση μιας ή περισσότερων δραστηριοτήτων logistics ταυτόχρονα. Καταργείται έτσι το πλαίσιο που ήταν μέχρι τώρα ασαφές. Π.χ. το αν κάποιος που διαχειριζόταν μια αποθήκη, μπορούσε να κάνει και μεταφορικό έργο, αυτό πλέον αποσαφηνίζεται θετικά. Λέμε ναι, μπορεί και το ένα και το άλλο, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό και επιτρέποντας συνέργειες που ευνοούν τις οικονομίες κλίμακος.

Θα συμβεί δηλαδή αυτό που πολύ εύστοχα ανέφερε ο κ. Χρυσοχοΐδης προηγουμένως, ότι θα δημιουργηθούν πιο στέρεες βάσεις για την ανάπτυξη του τομέα. Ο τομέας προσδιορίζεται, αποσαφηνίζονται οι κανόνες και δημιουργείται μια βάση για να αναπτυχθούν συγκεκριμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες, όχι αποσπασματικά, αλλά συνολικά και κατά τα πρότυπα άλλων πιο προηγμένων χωρών.

Τρίτον, πάγιο αίτημα του κλάδου, εξισώνονται οι όροι δόμησης των αποθηκευτικών χώρων με τα βιομηχανικά κτίρια και καταργείται ο διαχωρισμός βιομηχανικής και εμπορικής αποθήκης. Δηλαδή πλέον επιτρέπεται να χτίζονται νέες ή να λειτουργούν ήδη υφιστάμενες αποθήκες σε πολύ περισσότερα σημεία απ’ ό,τι στο παρελθόν, αλλά και με τους ίδιους όρους δόμησης σε σχέση με τη βιομηχανία.

Παράδειγμα: Όταν είχαμε πάει πριν από μερικές μέρες στα εγκαίνια μιας αποθήκης μιας μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, ειπώθηκε ότι εδώ μπορέσαμε και φτάσαμε μέχρι τα 10 μέτρα. Γιατί όχι μέχρι τα 16 μέτρα όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες και όπως συμβαίνει και με τις άλλες αποθήκες άλλων ειδών. Αυτός ο περιορισμός, ο ανώφελος περιορισμός καταργείται.

Τέταρτον, απλοποιείται σημαντικά το πλαίσιο για την αδειοδότηση της λειτουργίας των κέντρων αποθήκευσης. Καταργούνται μια σειρά από διαδικαστικά βήματα. Η αδειοδότηση θα γίνεται στις περισσότερες περιπτώσεις είτε με μια απλή δήλωση συμμόρφωσης, μια υπεύθυνη δήλωση, είτε και με πιστοποίηση τρίτων ελεγκτών χωρίς ιδιαίτερη εμπλοκή της Δημόσιας Διοίκησης. Με άλλα λόγια, εδώ εναρμονιζόμαστε με την πρόσφατη πρωτοβουλία που παρουσίασε το Πρωθυπουργός, το νόμο πλαίσιο για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων στην οποία πρωτοβουλία εμπλέκονται 9 υπουργεία. Τα logistics εντάσσονται πλέον σ’ αυτή τη λογική της απλούστερης αδειοδότησης.

Πέμπτον, εισάγεται το πλαίσιο για την αστική μεταφορά -όπως λέγεται, αστική μεταφορά διανομή εμπορευμάτων. Προκειμένου να μπει τάξη και να σταματήσουν χαοτικές καταστάσεις στις πόλεις σε σχέση με τη διανομή εμπορευμάτων, παρέχεται η αρμοδιότητα στους Δήμους ώστε να μπορούν αν δημιουργούν σε συγκεκριμένα σημεία τους χώρους για τη στάθμευση των φορτηγών και την προσωρινή συγκέντρωση όλων των προϊόντων που πρόκειται να διανεμηθούν στα καταστήματα. Έτσι, δεν θα επιβαρύνεται το περιβάλλον και η κυκλοφορία σύμφωνα με τα πρότυπα που ήδη εφαρμόζονται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Αντί να έχει ο καθένας το δικό του «βασίλειο», αντί να έχει ο καθένας το δικό του χώρο και όλοι να πηγαίνουν παντού, επιδίωξη είναι να μπει μια τάξη με μια πιο οργανωμένη κυκλοφορία των φορτηγών, των εμπορευμάτων, μια πιο οργανωμένη διαδικασία συνολικά.

Έκτον, προβλέπεται η δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων εφοδιαστικής εθνικής εμβέλειας. Τα πάρκα αυτά θα είναι ειδικά για logistics, θα εγκαθίστανται σε έκταση τουλάχιστον 500 στρεμμάτων και θα υπάγονται στις διαδικασίες fast track ώστε να διευκολύνεται η προσέλκυση μεγάλων επενδυτών. Ο κ. Χρυσοχοΐδης έκανε ήδη αναφορές, φαντάζομαι θα κάνει και ο κ. Ζηλιασκόπουλος για το Θριάσιο και για το στρατόπεδο Γκόνου.

Έβδομον, προωθείται η τυποποίηση και προ-τυποποίηση στα ελληνικά Logistics καθώς και ερευνητικά προγράμματα για την ανάπτυξη καινοτομιών. Αυτό είναι απαραίτητο για λόγους ελέγχων στη λειτουργία των επιχειρήσεων αλλά και διασφάλισης της ποιότητας και της δημόσιας υγείας.Αποσαφηνίζονται ζητήματα που αφορούν π.χ. τη σήμανση των φορτίων, τα υλικά αποθήκευσης, διαστάσεις μεταφορικών μέσων κτλ. Δηλαδή να υπάρχει για παράδειγμα, μια σαφής πρόβλεψη για το πού και πώς θα πρέπει να αποθηκεύονται τα μεταφερόμενα οπωροκηπευτικά, ώστε να διασφαλίζεται η δημόσια υγεία. Και γι’ αυτό το λόγο θα έχει ρόλο το ΕΣΥΠ, το Εθνικό Σύστημα Ποιότητας, στο οποίο έχουν συγχωνευθεί όπως θα θυμάστε ίσως ΕΛΟΤ, ΕΣΥΔ και ΕΙΜ.

Επίσης, πρέπει να αποσαφηνίσω για αποφυγή παρεξηγήσεων τα εξής:

1) Όσες εγκαταστάσεις έχουν αδειοδοτηθεί σύμφωνα με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο, δηλαδή με το Προεδρικό Διάταγμα 79/2004 και το Ν. 3982/2011 και αποτελούν εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διανομής εμπορευμάτων κατά την έννοια του παρόντος νόμου, θεωρείται πως ήδη έχουν συμμορφωθεί. Δεν θα ξεκινήσει η διαδικασία δηλαδή αδειοδότησης αυτών των εγκαταστάσεων από την αρχή για να βρισκόμαστε σε δουλειά. Είναι ήδη αδειοδοτημένες.

2) Όσες εγκαταστάσεις δεν έχουν λειτουργία σήμερα, σύμφωνα με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο, μπορούν εφ” όσον πληρούν τις προϋποθέσεις, μέσα σε δυο έτη από την έναρξη ισχύος της σχετικής εφαρμοστικής Υπουργικής Απόφασης, να καταθέσουν τα δικαιολογητικά τους για να αδειοδοτηθούν.

Για τον καλύτερο συντονισμό και την προώθηση των ζητημάτων των logistics, δημιουργείται ειδικό τμήμα για τα logistics στο Υπουργείο Μεταφορών και έχουμε συμφωνήσει με τον κ. Χρυσοχοΐδη να συνεχιστεί η λειτουργία της Επιτροπής που πλέον θα λέγεται Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής και θα υπάγεται στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Φυσικά όλα αυτά δε θα επιβαρύνουν καθόλου τον προϋπολογισμό, να το ξεκαθαρίσουμε για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις.

Τέλος, στον Ενιαίο Φορέα Εξωστρέφειας, το νομοσχέδιο που πέρασε την περασμένη εβδομάδα από τη Βουλή, θα υπάρχει ειδική μονάδα για την προώθηση των Logistics, των ελληνικών Logistics, με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων και επιχειρήσεων έτσι ώστε πράγματι η Ελλάδα να γίνει διαμετακομιστικός κόμβος στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Με βάση αυτά τα στοιχεία που εισάγουμε, για να είμαι ακριβής, εισάγονται βάσει των προτάσεων της Επιτροπής υπό τον κ. Ζηλιασκόπουλο, στην οποία Επιτροπή σας είπα, ήταν επιχειρηματίες του κλάδου και ειδικοί επιστήμονες, ευελπιστούμε πως θα έχουμε συγκεκριμένα οφέλη από το νέο νόμο όπως:

1. Άρση των εμποδίων εισόδου και ενίσχυση του ανταγωνισμού.

2. Απλούστευση της αδειοδότησης.

3. Αποσαφήνιση της δραστηριότητας Logistics προκειμένου μεταξύ των άλλων να διευκολυνθεί και η υπαγωγή του κλάδου στο καινούργιο ΕΣΠΑ.

4. Ενίσχυση της διαφάνειας και της ασφάλειας δικαίου στην ίδρυση και τη λειτουργία επιχειρήσεων.

5. Καλύτερο συντονισμό για την προσέλκυση επενδύσεων και την προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών Logistics.

Αυτά ως προς το νομοσχέδιο το οποίο δίνεται σήμερα στη δημοσιότητα και το οποίο θα σταλεί χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις στη Βουλή για ψήφιση. Φυσικά η προσπάθεια για τα Logistics δεν τελειώνει εδώ.

Θα υποστηριχθεί, όπως έγινε σαφές, η προσπάθεια και από τις δράσεις του νέου ΕΣΠΑ. Ασφαλώς το νέο ΕΣΠΑ δεν είναι πανάκεια, δεν μπορεί να λύσει όλα τα προβλήματα όλων των Ελλήνων, αλλά μπορεί να αποτελέσει σίγουρα καταλύτη για την ανάπτυξη. Είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο με συγκεκριμένους πόρους, που θα επενδυθούν σε συγκεκριμένους κλάδους και έχουμε διαλέξει για το πρόγραμμα «Επιχειρηματικότητα και Ανταγωνιστικότητα», 8 συγκεκριμένους κλάδους στους οποίους θα κατευθυνθούν οι πόροι.

Ένας από τους οκτώ κλάδους αυτούς είναι ο κλάδος των Logistics. Και ήδη έχει δημιουργηθεί μια τομεακή ομάδα, έχουν υπάρξει κάμποσες τομεακές ομάδες που ασχολούνται η κάθε μια με ένα κλάδο, αλλά υπάρχει μια συγκεκριμένη τομεακή ομάδα που ασχολείται με την επόμενη προγραμματική περίοδο, προκειμένου να μην δοθούν μόνο πόροι στον τομέα των Logistics, αλλά να δοθούν με το σωστό τρόπο. Να πιάσουν τόπο δηλαδή οι πόροι αυτοί και πάλι είμαστε σε επαφή με τους ανθρώπους που εργάζονται στην Επιτροπή, αλλά και με την αγορά.

Αυτά είναι τα βασικά σε σχέση με το νομοσχέδιο. Θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Χρυσοχοϊδη, προσωπικά που αγκάλιασε αυτή την προσπάθεια η οποία είχε ξεκινήσει από πέρυσι. Να ευχαριστήσω τον κ. Ζηλιασκόπουλο, την Επιτροπή, όλους τους ανθρώπους που δούλεψαν τόσο καιρό, την Παγκόσμια Τράπεζα για την πολύτιμη συνεργασία μας και να σας πω πως η προσπάθεια που έχετε σήμερα εδώ μπροστά σας δεν είναι κάτι ξεκομμένο. Το νομοσχέδιο δηλαδή, για να είμαι πιο σαφής, δεν είναι κάτι ξεκομμένο. Εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική, αποτελεί κρίκο της ευρύτερης εθνικής στρατηγικής για τα Logistics η οποία θα ξεδιπλωθεί και στο επόμενο χρονικό διάστημα και βεβαίως ένα κομβικό σημείο για την επιτυχία της προσπάθειας θα είναι και η στήριξη από το νέο ΕΣΠΑ.

Δεν ισχυριζόμαστε ότι με το νομοσχέδιο αυτό θα αλλάξει η μοίρα του τόπου συνολικά. Δεν μιλάμε με τέτοια προσέγγιση για τα πράγματα. Θεωρούμε όμως ότι γίνεται ένα βήμα μπροστά, ότι εναρμονιζόμαστε με τα κρατούντα στις πιο προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες και ότι πράγματι δίνουμε απαντήσεις σε αιτήματα της αγοράς, σε αιτήματα του κλάδου και δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για να γίνει ένα ποιοτικό άλμα στο συγκεκριμένο χώρο. Σας ευχαριστώ πολύ.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις