Πώς θα μπορούσαν οι κλιματικές και οικονομικές αλλαγές να επηρεάσουν την οργάνωση των ευρωπαϊκών αγορών;

Αν και τα εισαγόμενα οπωροκηπευτικά κατέχουν σήμερα σημαντική θέση στη γαλλική αγορά, οι πρόσφατες οικονομικές και κλιματικές αλλαγές θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν την αγορά τα επόμενα χρόνια. Ο Alexandre Picault, διευθυντής πωλήσεων της Kultive (παραγωγός λαχανικών θερμοκηπίου και κορυφαίος παραγωγός αγγουριών στη Γαλλία), πιστεύει σε αυτή τη στρατηγική της τοπικής ανάπτυξης, την οποία ακολουθεί από το 1985.

"Το σύνθημα της Kultive ήταν πάντα να βρίσκεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στα μέσα παραγωγής και στον καταναλωτή, ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στην εθνική ζήτηση. Η υπερθέρμανση του πλανήτη μας δείχνει όλο και περισσότερο ότι είχαμε δίκιο στην προσέγγισή μας, καθώς η διαθεσιμότητα των εισαγόμενων προϊόντων μπορεί σταδιακά να μειωθεί".

Η κλιματική αλλαγή θα μπορούσε να επηρεάσει τη διαθεσιμότητα των μεσογειακών προϊόντων

Αν και όλες οι χώρες επηρεάζονται σήμερα από τους αυξανόμενους καιρικούς κινδύνους, ορισμένες υποφέρουν περισσότερο από άλλες, με αποδόσεις που μπορεί να είναι πιο δύσκολο να διατηρηθούν από χρόνο σε χρόνο.

"Παίρνοντας για παράδειγμα τη φετινή εκστρατεία αγγουριών, η Ισπανία βιώνει σήμερα καύσωνες που φτάνουν τους 45 βαθμούς. Τέτοιες θερμοκρασίες καθιστούν πολύ δύσκολη την καλλιέργεια αγγουριών. Η παραγωγή φυτών σε τέτοιες συνθήκες είναι περίπλοκη, το ίδιο και η μεταφύτευση. Επομένως, θα μπορούσε να υπάρξει καθυστέρηση στη φύτευση στην Ισπανία, με αποτέλεσμα χαμηλότερη διαθεσιμότητα σε κάποιο σημείο του έτους, μαζί με υψηλότερες, λιγότερο ανταγωνιστικές τιμές. Στην περίπτωση αυτή, η κατάσταση θα μπορούσε στην πραγματικότητα να ωφελήσει τη γαλλική παραγωγή, η οποία θα αντιμετώπιζε λιγότερο ανταγωνισμό από την Ισπανία".

Το οικονομικό πλαίσιο επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της Μπενελούξ

Η Ισπανία αποτελεί σημαντικό ανταγωνιστή για τα γαλλικά αγγούρια, αλλά η προσφορά από το Βέλγιο και τις Κάτω Χώρες παραμένει ο κύριος παίκτης στο πρόγραμμα παραγωγής της γαλλικής αγοράς.

"Οι χώρες της Μπενελούξ δεν έχουν το ίδιο επιχειρηματικό μοντέλο με αυτό της Γαλλίας. Με διαφορετική οργάνωση της αγοράς, επωφελούνται από σημαντικές επενδύσεις από χρηματοπιστωτικούς ομίλους. Η Γαλλία επικεντρώνεται περισσότερο στην εγχώρια αγορά, ενώ εκείνες ειδικεύονται στις εξαγωγές. Πριν από την ενεργειακή κρίση, οι χώρες της Μπενελούξ ήταν πολύ ανταγωνιστικές όσον αφορά τις τιμές.

Το κλίμα τους και η φθηνή ενέργεια τους επέτρεπαν να φωτίζουν τα θερμοκήπια τους και έτσι να επιτυγχάνουν πολύ υψηλότερες αποδόσεις από ό,τι στη Γαλλία. Ήταν επίσης σε θέση να προμηθεύονται και να παράγουν τις δικές τους εισροές σχετικά φθηνά. Και τέλος, μπορούσαν να επωφεληθούν από το φθηνό εργατικό δυναμικό από την Ανατολική Ευρώπη, το οποίο είναι λιγότερο διαθέσιμο σήμερα".

"Σε αυτό το μεταβαλλόμενο οικονομικό πλαίσιο, θα αντιμετωπίσουν τώρα τα ίδια ζητήματα με τους Γάλλους παραγωγούς όσον αφορά την εργασία και την ενέργεια. Επιπλέον, όντας προσανατολισμένοι στις εξαγωγές, εξαρτώνται από τις ξένες αγορές, ορισμένες από τις οποίες έκλεισαν πρόσφατα. Μερικές φορές προμηθεύουν χώρες με ελλείψεις στην παραγωγή, αλλά όταν η εγχώρια προσφορά είναι επαρκής, μπορεί να βρεθούν με πολλά εμπορεύματα στα χέρια τους.

Έτσι, σήμερα, δεν είναι τόσο οι κλιματικοί περιορισμοί που επηρεάζουν την παραγωγή τους, όσο οι οικονομικοί περιορισμοί, οι οποίοι και πάλι τους καθιστούν λιγότερο ανταγωνιστικούς σε σχέση με το γαλλικό προϊόν. Η Γαλλία έχει το πλεονέκτημα ότι παράγει γαλλικά αγγούρια για τη γαλλική αγορά, οπότε, σε αντίθεση με τις χώρες της Μπενελούξ, η Γαλλία δεν εξαρτάται από τις αγορές άλλων ευρωπαϊκών χωρών".

Ο ρόλος των διανομέων στην ενίσχυση της γαλλικής προσφοράς

Σε αυτό το μεταβαλλόμενο πλαίσιο όπου κυριαρχεί η αβεβαιότητα, η πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη για ορισμένους παραγωγούς. Η διανομή πρέπει να διαδραματίσει έναν ρόλο που θα επιτρέψει στους παραγωγούς να επενδύσουν με μεγαλύτερη ηρεμία.

"Σε γενικές γραμμές, ο διευθυντής πωλήσεών μας εκπλήσσεται πολύ που οι διανομείς δεν προσπαθούν περισσότερο να έρθουν πιο κοντά στην παραγωγή ή να συνεργαστούν με συμβάσεις. Οι τιμές μπορεί να αυξομειώνονται κατά τη διάρκεια μιας περιόδου, αλλά τα τελευταία χρόνια η τάση είναι σαφώς ανοδική. Γιατί λοιπόν να μην συνάπτουν περισσότερα συμβόλαια, εφόσον οι παραγωγοί είναι πρόθυμοι να το πράξουν;

Σήμερα, το επίπεδο των επενδύσεων είναι τέτοιο που οι παραγωγοί δεν τολμούν να κάνουν το βήμα χωρίς εγγύηση. Πολλοί διανομείς τους ζητούν να παράγουν πρώτα, αλλά δεν είναι πλέον δυνατόν να λειτουργούν έτσι σήμερα. Το προφίλ των παραγωγών έχει αλλάξει και οι νεότερες γενιές ασχολούνται περισσότερο με την οικονομική διάσταση, θέλοντας να γνωρίζουν ποιες είναι οι μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προοπτικές πριν αναπτύξουν την επιχείρησή τους".

Σύμφωνα με τον Alexandre Picault, απαιτείται μια νέα συνειδητοποίηση από τον τομέα της διανομής για να αλλάξει το μοντέλο παραγωγής και να εδραιωθεί η γαλλική προσφορά. "Οι καλλιεργητές αντιμετωπίζουν όλο και περισσότερους περιορισμούς όσον αφορά την παραγωγή: κλιματικούς, οικονομικούς και κοινωνικούς περιορισμούς, εκτός από τη μείωση του αριθμού των εγκεκριμένων λιπασμάτων. Οι καλλιεργητές πρέπει να παράγουν καλύτερα και υγιέστερα προϊόντα, αλλά θα ήταν πιο πρόθυμοι να αποδεχθούν τους περιορισμούς αν τους προσφέρονταν κάποιες εγγυήσεις".

Ανάπτυξη της παραγωγής μέσω της περιφερειοποίησης για την καλύτερη κάλυψη της ζήτησης της γαλλικής αγοράς;

Ταυτόχρονα, η γαλλική παραγωγή πρέπει να συνεχίσει να οργανώνεται και να προσαρμόζεται στην εθνική ζήτηση από την αρχή έως το τέλος της περιόδου. "Μας βοηθούν ορισμένοι διανομείς που παίζουν το παιχνίδι ανοίγοντας γαλλικές γραμμές από την άνοιξη, που είναι η πιο κομβική περίοδος της σεζόν.

Αλλά πρέπει επίσης να διασφαλίσουμε ότι έχουμε επαρκείς ποσότητες στη μέση της σεζόν (από τα μέσα Ιουνίου έως τα μέσα Ιουλίου, όταν συχνά υπάρχει έλλειμμα), ώστε οι γραμμές να παραμένουν ανοιχτές και οι διανομείς να μην αναγκάζονται να καταφεύγουν σε εισαγωγές για να καλύψουν τη ζήτηση. Διότι όταν η αλλαγή έχει γίνει, ιδίως κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, μπορεί να είναι δύσκολο για τα γαλλικά αγγούρια να ανακτήσουν τη θέση τους στην εγχώρια αγορά.

Μια λύση θα μπορούσε να είναι η περιφερειοποίηση της παραγωγής, με την επέκταση στη νότια Γαλλία, για παράδειγμα, προκειμένου να αντισταθμιστούν οι ελλείψεις στην παραγωγή του βορρά, προσαρμοζόμενοι στους κλιματικούς περιορισμούς και καλύπτοντας καλύτερα τις ανάγκες της γαλλικής αγοράς. Το παιχνίδι με το ημερολόγιο παραγωγής θα μπορούσε επίσης να είναι μια επιλογή.

Επιπλέον, πρέπει να διαχειριστούμε καλά το τέλος της περιόδου, με ένα ποιοτικό προϊόν που να είναι ανταγωνιστικό με τα πρώιμα αγγούρια από την Ισπανία. Στις αρχές της περιόδου, οι καταναλωτές τείνουν να υποστηρίζουν τη γαλλική παραγωγή, αλλά στο τέλος της περιόδου, αυτό που έχει σημασία είναι η ποιότητα".

Μελλοντικές εξελίξεις που θα μπορούσαν να στηρίξουν τη γαλλική παραγωγή

Σήμερα, η εργασία παραμένει ένας από τους κύριους περιορισμούς της γαλλικής παραγωγής. "Οι καλλιεργητές δυσκολεύονται εξαιρετικά να βρουν άτομα πρόθυμα να εργαστούν στα θερμοκήπια τους. Ορισμένοι παραγωγοί έχουν τη δυνατότητα να επανεπενδύσουν στην ανάπτυξη των θερμοκηπίων, αλλά αγωνίζονται να βρουν εργατικό δυναμικό. Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, θα μπορούσαν τα ρομπότ συγκομιδής να βοηθήσουν σε αυτό το θέμα στο μέλλον;"

"Από την άλλη πλευρά, μας ζητείται πλέον να παράγουμε όλο και περισσότερο χρησιμοποιώντας πράσινη ενέργεια. Ορισμένες εταιρείες θα ενδιαφέρονταν για την έννοια της αποανθρακοποίησης, η οποία αποσκοπεί στην αγορά πιστωτικών μορίων άνθρακα από εταιρείες που παράγουν με πιο πράσινο τρόπο. Θα μπορούσε αυτό να αποτελέσει επίσης μια νέα κατεύθυνση για την επιχείρησή μας, βοηθώντας μας να επενδύσουμε περισσότερο;"

Τέλος, αν και ο πρωταρχικός στόχος της Kultive είναι να καλύψει τις ανάγκες της γαλλικής αγοράς, αυτό το μεταβαλλόμενο οικονομικό και κλιματικό πλαίσιο θα μπορούσε να οδηγήσει την εταιρεία να εξάγει στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια.

"Η Kultive έχει εξάγει στο παρελθόν, προκειμένου να απορροφήσει τα σκαμπανεβάσματα της γαλλικής παραγωγής σε σχέση με την εγχώρια αγορά. Αλλά στα επόμενα 10 χρόνια, οι μεσογειακές χώρες μπορεί να ζητήσουν γαλλικά προϊόντα, εάν δεν μπορούν πλέον να προμηθεύσουν τις δικές τους αγορές. Θα μπορούσε επίσης να είναι ένα ζήτημα προσαρμοστικότητας της αγοράς. Εάν έχει οικονομικό νόημα για εμάς να εξάγουμε, τότε θα μπορούσαμε να εξετάσουμε τη δυνατότητα αυτή".

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις