Λ. Αυγενάκης στο Agrocapital: Μεγάλα τα λάθη του ΟΠΕΚΕΠΕ στις πληρωμές του Οκτωβρίου

«Τα λάθη που έγιναν στις πληρωμές του Οκτωβρίου ήταν μεγάλα» δήλωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρης Αυγενάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Agrocapital.

«Η αδικαιολόγητη εκ μέρους του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε καταβολή των ενισχύσεων στους δικαιούχους γέννησε, όπως ήταν φυσικό, εύλογες αμφιβολίες και απορίες για την ορθή και προς το συμφέρον των δικαιούχων πληρωμή των ενωσιακών ενισχύσεων» είπε μεταξύ άλλων.

Παράλληλα ανέλυσε τα λάθη που εντόπισε στις πρόσφατες πληρωμές λέγοντας ότι την κύρια ευθύνη έχει αποκλειστικά ο Πρόεδρος του Οργανισμού Βαγγέλης Σημανδράκος και κεντρικά υπηρεσιακά στελέχη, πρόσωπα για τα οποία έχει ζητήσει την παραίτησή τους.

Αναφέρθηκε στις ελληνικές προτάσεις βελτίωσης του Στρατηγικού Σχεδίου της χώρας λέγοντας ότι από την ημέρα Σχεδιασμού του Στρατηγικού Σχεδίου της χώρας μέχρι σήμερα έχουν συμβεί σημαντικά γεγονότα στη χώρα.

Μίλησε για τους στόχους του ΥΠΑΑΤ στον ΟΠΕΚΕΠΕ, ενώ αναφέρθηκε και στο νέο Οργανισμό Διαχείρισης Νερού. Σε αυτόν όπως είπε θα ενσωματωθούν και οι 420  ΤΟΕΒ και ΓΟΕΒ κάθε περιοχής. 

Υπογράμμισε ότι έχει ληφθεί μια σειρά μέτρων ώστε να μπορέσουν οι αγρότες να «κρατήσουν» τη γη τους και να μη την πουλήσουν σε διάφορα Funds, όπως ακούγεται το τελευταίο διάστημα.

Για τα Αγροτικά Τμήματα στα Επιμελητήρια ο κ. Αυγενάκης εκφράστηκε θετικά, σημειώνοντας ότι μεσώ αυτών «η πρόσβαση των αγροτών σε ευρωπαϊκά προγράμματα θα είναι πιο εύκολη». 

Ακολουθεί η συνέντευξη του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρη Αυγενάκη στο Agrocapital.

1.    Πόσο πετυχημένο θεωρείτε ότι είναι το Στρατηγικό Σχέδιο της χώρας; Με όλα αυτά που έχουν συμβεί, δεν εκτιμάτε ότι χρειάζονται να γίνουν κάποιες αλλαγές; Αν ναι ποιες είναι αυτές;

Είναι γεγονός ότι από τη μέρα που σχεδιάσθηκε το Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ, μέχρι σήμερα, αν και ο χρόνος είναι λίγος, έχουν συμβεί σημαντικά γεγονότα στη χώρα, με σημαντικότερο το ότι η Ελλάδα βρέθηκε στη δίνη της κλιματικής κρίσης. Συνυπολογίζοντας τα νέα δεδομένα, εξετάζουμε διορθωτικές κινήσεις. 

Οι διαδικασίες τροποποίησης των Στρατηγικών Σχεδίων έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα επαχθείς για τις Διοικήσεις, οι οποίες έχουν επιφορτιστεί με τους συχνά αντικρουόμενους ρόλους της ορθής εφαρμογής του Στρατηγικού Σχεδίου και της κάλυψης των πραγματικών αναγκών των γεωργών. 

Οι αλλεπάλληλες και απρόβλεπτες κρίσεις ξεπερνούν τις δυνατότητες του αρχικού σχεδιασμού μας και απαιτούν συνεχή εγρήγορση για έγκαιρες αναπροσαρμογές, χωρίς να απαιτείται κάθε φορά χρονοβόρα διαβούλευση με όλες τις συναρμόδιες Υπηρεσίες της Επιτροπής. Απαιτείται ενίσχυση της ευελιξίας και της επικουρικότητας αλλά και μείωση της γραφειοκρατίας και απλούστευση των διαδικασιών ώστε τα Κράτη Μέλη να έχουν τη δυνατότητα να απορροφούν και να αξιοποιούν προς όφελος των αγροτών τα ποσά που δικαιούνται. 

2.    Οι ελληνικές προτάσεις τροποποίησης τι περιλαμβάνουν;

Βρισκόμαστε ακόμα σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με τις υπηρεσίες της Ε.Ε.. Η πρότασή μας περιλαμβάνει μια σειρά από σημαντικές βελτιώσεις. Ειδικότερα:  

-    αλλαγές που σχετίζονται με την αιρεσιμότητα (γραμμή βάση υποχρεωτικών περιβαλλοντικών δεσμεύσεων) και αφορούν σε τροποποιήσεις στους κώδικες γεωργικής πρακτικής (ΚΓΠΚ 2, ΚΓΠΚ 4, ΚΓΠΚ 7 και ΚΓΠΚ 8), οι οποίοι σχετίζονται με γεωργοπεριβαλλοντικές δεσμεύσεις των παραγωγών, 

-    αλλαγές που αφορούν σε στοιχεία των άμεσων ενισχύσεων, συμπεριλαμβανομένων προτάσεων στα προγράμματα για το κλίμα, το περιβάλλον και την καλή διαβίωση των ζώων (οικολογικά προγράμματα), τις συνδεδεμένες ενισχύσεις του άρθρου 32, καθώς επίσης και της ειδικής ενίσχυσης για το βαμβάκι. Συγκεκριμένα αφορούν κυρίως σε:

α) πρόταση συμπερίληψης του «πιστοποιημένου σπόρου» ως όρου επιλεξιμότητας για τη χορήγηση συνδεδεμένων ενισχύσεων στην καλλιέργεια πρωτεϊνούχων σανοδοτικών ψυχανθών,  

β) πρόταση εξειδίκευσης στη συνδεδεμένη καλαμποκιού για καρπό και ενσίρωμα

γ) συμπερίληψη στη συνδεδεμένη βοείου και των σφάγιων 13 μηνών.

-    αλλαγές που σχετίζονται με παρεμβάσεις σε ορισμένους τομείς (οπωροκηπευτικά, ελαιόλαδο, οίνο, μελισσοκομία), οι οποίες περιλαμβάνουν κυρίως προτάσεις χορήγησης προκαταβολής σε παρεμβάσεις στον τομέα οίνου και μελισσοκομίας, καθώς επίσης και στα προγράμματα των ΟΕΦ και των οπωροκηπευτικών. Ειδικά ως προς τον τομέα ελαιολάδου, εξάλειψη του κριτηρίου επιλεξιμότητας για την ένταξη των ΟΕΦ του τζίρου των 800.000€ και 200.000€ στα μικρά νησιά Αιγαίου,  

-    αλλαγές που σχετίζονται με παρεμβάσεις για την αγροτική ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής νέας παρέμβασης στο πλαίσιο του άρθρου 76 καν. (ΕΕ) 2021/2115, Π3-76-1.1 «Επιδότηση Ασφαλίστρου» με ενωσιακή συμμετοχή 200 εκ. €,

-    αλλαγές που αφορούν στην αποτελεσματικότερη εφαρμογή του συστήματος AKIS και του Εθνικού Δικτύου ΚΑΠ,  

-    λοιπές διορθώσεις τυπικών ή πρόδηλων σφαλμάτων, οι οποίες δεν επηρεάζουν την εφαρμογή της πολιτικής ή των παρεμβάσεων.
Όλες μας οι αποφάσεις πρέπει να κινούνται λαμβάνοντας υπ’ όψιν το δεδομένο ότι το γεωργικό εισόδημα παραμένει σημαντικά χαμηλότερο από τον μέσο μισθό. Και αυτό είναι ένα δεδομένο το οποίο στη χώρα μας πρέπει να καταβάλουμε συντονισμένες προσπάθειες για να το ανατρέψουμε αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα προσφέρει η ΚΑΠ.

3.    Πρόσφατα ανακοινώθηκε η ίδρυση Οργανισμού Διαχείρισης Νερού. Κατά πόσο θα επηρεαστεί ο αγροτικός τομέας της Θεσσαλίας και πόσο θα αλλάξει η τιμολογιακή πολιτική για το νερού στον αγροτικό τομέα;

Οι πλημμύρες στη Θεσσαλία επιτάχυναν την εξ αρχής διατυπωμένη πρόθεση της κυβέρνησης για δημιουργία Ενιαίων Φορέων Διαχείρισης Υδάτων, ανά Περιφέρεια. Ήδη σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έχει συσταθεί ο Ενιαίος Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας. Ρόλο στο νέο φορέα εκτός του ΥπΑΑΤ θα έχουν τα υπουργεία Περιβάλλοντος, Υποδομών, η Περιφέρεια ενώ θα συμμετέχουν και τοπικοί φορείς. 

Ο συγκεκριμένος Οργανισμός, που θα ενισχύσει την αντιπλημμυρική θωράκιση του Κάμπου, θα λειτουργήσει πιλοτικά για όλη την Ελλάδα. Ωστόσο, ήδη βρίσκεται στη φάση σχεδιασμού η ίδρυση αντίστοιχου Οργανισμού και στην Κρήτη, μια περιοχή που αντιμετωπίζει  τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Είναι παράλογο η χώρα να χάνει υδάτινους πόρους στη θάλασσα, ή να σπαταλώνται απρόκλητα, ιδιαίτερα σε περιοχές που απειλούνται με ερημοποίηση. Και μη ξεχνάμε ότι από τα υδάτινα αποθέματα στην Ελλάδα, το 86% απορροφάται για αγροτική εκμετάλλευση, το 11% για αστική, το 2% για βιομηχανική και το 1% για ενεργειακή.

4.    Στο νέο αυτό σύστημα, θα υπάρχουν ΤΟΕΒ & ΓΟΕΒ θα υπάρχουν; Αν ναι, ποιος ο ρόλος τους; Οι αγρότες θα πληρώνουν τα ίδια τέλη που πληρώνουν σήμερα για τους ΤΟΕΒ;

Στους Οργανισμούς Διαχείρισης Υδάτων θα ενσωματωθούν και οι 420  ΤΟΕΒ και ΓΟΕΒ κάθε περιοχής. Η εξυγίανση του συστήματος είναι επιβεβλημένη. Στόχος είναι μέσα από την εξυγίανση του συστήματος οι παραγωγοί να πληρώνουν τέλη σε πιο αναλογική και λογική βάση.

5.    Το τελευταίο διάστημα ολοένα και πληθαίνουν οι συζητήσεις μεταξύ αγροτών και Funds για την αγορά γεωργικής γης. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του ΥΠΑΑΤ για να μην περάσει η γη και κατ’ επέκταση μέρους του ΑΕΠ της χώρας, σε ξένα χέρια; 

Στόχος της κυβέρνησής μας είναι η αύξηση των ασχολουμένων επαγγελματικά με τον πρωτογενή τομέα. Θέλουμε από την κληρονομική και την εξ ανάγκης ενασχόληση με την αγροδιατροφή, να περάσουμε στην ενασχόληση από επιλογή. Από τις παλιές παραδοσιακές εκμεταλλεύσεις να περάσουμε στις επαγγελματικές εκμεταλλεύσεις. 

Σε αυτή τη λογική κινείται και ο στόχος που έχουμε θέσει για αύξηση των ασχολουμένων με την αγροτική παραγωγή, κατά 60.000, έως το τέλος της τετραετίας. Στόχος που ενισχύεται από την πολιτική μας για ένταξη στο πρόγραμμα Νέων Αγροτών και των 2.100 επιλαχόντων, με αυξημένες πιστώσεις άνω των 76 εκατ. ευρώ. 

Παράλληλα ενισχύουμε πολιτικές στήριξης των συνεργατικών σχημάτων Ομάδων Παραγωγών, Συνεταιρισμών και Διεπαγγελματικών Οργανώσεων. Η πολιτική αυτή που σας ανέλυσα, σε συνδυασμό με μια σειρά χρηματοδοτικών εργαλείων που παρέχει η ΚΑΠ και το Ταμείο Ανάκαμψης,  ενισχύει τους Έλληνες αγρότες και τους δίνει όπλα να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε προσπάθεια εξαγοράς γεωργικής γης. 

6.    Σύμφωνα με στοιχεία αλλά και με ρεπορτάζ του Agrocapital, τα ορεινά αγροκτηνοτροφικά χωριά ερημώνουν. Υπάρχει σχεδιασμός για την αναστροφή αυτής της τάσης;

Η στήριξη της περιφέρειας αποτελεί βασική προτεραιότητα της κυβέρνησής μας. Στο πλαίσιο αυτό κινείται και το ΥπΑΑΤ. Τα βασικά μας χρηματοδοτικά προγράμματα έχουν ως στόχο την ενίσχυση της περιφέρειας και ιδιαίτερα των ορεινών και νησιωτικών περιοχών. Και δεν μιλάω μόνο για τα προγράμματα Νέων Αγροτών και βιολογικής παραγωγής που είναι τα μεγαλύτερα που έχουν υλοποιηθεί μέχρι σήμερα, ύψους 602 και 705 εκατομμυρίων ευρώ, αντιστοίχως. 

Αλλά και για το πρόγραμμα Leader ύψους 236 εκατ. ευρώ το οποίο αφορά, στο σύνολό του την ελληνική περιφέρεια. Ανάλογα εξελίσσεται και το πρόγραμμα για τον αγροτουρισμό μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Φυσικά, υπάρχουν αντίστοιχες πολιτικές και από άλλα υπουργεία που ως στόχο έχουν την ενίσχυση ορεινών  περιοχών, η ανάπτυξη των οποίων εξαρτάται, όπως καταλαβαίνετε και από την προσβασιμότητα, στοιχείο που αφορά την Τοπική και Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση. 

7.    Κ. Αυγενάκη ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι ο οργανισμός που το τελευταίο διάστημα βρίσκεται στο προσκήνιο, και όχι για καλούς λόγους. Τι έχει συμβεί; Πιστεύετε όλο αυτό που έχει γίνει, οφείλεται μόνο σε ενέργειες του Προέδρου ή υπάρχουν και «συνεργοί»;

Τα λάθη που έγιναν στις πληρωμές του Οκτωβρίου ήταν μεγάλα.  Η συνολική βασική ενίσχυση που προβλέπεται για το 2023 είναι 829 εκατ. ευρώ έναντι 1.068 εκατ. ευρώ για το 2022. 

Σημειώνεται ότι, η διαφορά των 239 εκ ευρώ, δηλαδή η μείωση κατά, περίπου 20%, στην καταβολή της βασικής ενίσχυσης στη νέα ΚΑΠ είναι αποτέλεσμα της μεταφοράς των συγκεκριμένων πόρων  από τον Πυλώνα 1 (ενιαία ενίσχυση) της ΣΣ ΚΑΠ στον Πυλώνα 2 (αναδιανεμητική ενίσχυση, τις νέες συνδεμένες ενισχύσεις και τα τομεακά προγράμματα). 

Από τα 829 εκατ. ευρώ, δηλαδή το συνολικό ποσό της βασικής ενίσχυσης για το 2023, ενεργοποιήθηκαν από τη Διοίκηση και ανώτατα διοικητικά στελέχη του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. – και σύμφωνα με τις υποβληθείσες αιτήσεις ΟΣΔΕ του 2023- 741.937.077,71 ευρώ, ήτοι 88 εκατομμύρια ευρώ λιγότερα από τα αρχικώς προγραμματισμένα! Από τα 741.937.077,71 ευρώ που ενεργοποιήθηκαν, καταβλήθηκαν ως προκαταβολή το 70%, ήτοι 518 εκατ. ευρώ, ενώ τελικώς πιστώθηκαν στους δικαιούχους μόνο τα 488,5 εκατ. ευρώ. 

Η αδικαιολόγητη εκ μέρους του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε καταβολή των ενισχύσεων στους δικαιούχους γέννησε, όπως ήταν φυσικό, εύλογες αμφιβολίες και απορίες για την ορθή και προς το συμφέρον των δικαιούχων πληρωμή των ενωσιακών ενισχύσεων. 

8.    Ποια λάθη εντοπίσατε;

Έχουν εντοπισθεί βασικά λάθη για τα οποία έχουν ευθύνη ο Πρόεδρος  και ανώτατα διοικητικά στελέχη του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., ήτοι: 

•    δεν κατανεμήθηκαν τα  88 εκατ. ευρώ, από εκείνα που δικαιούνταν οι αγρότες. 

•    δικαιούχοι αγρότες δεν έχουν πρόσβαση σε κανένα πληροφοριακό σύστημα, ώστε να γνωρίζουν πώς και γιατί ενισχύθηκαν με το αντίστοιχο ποσό, γεγονός που δημιουργεί έλλειμμα εμπιστοσύνης μεταξύ αγροτών και ΟΠΕΚΕΠΕ.    

•    δεν προχωρά στον έλεγχο των 16.000 ΑΦΜ που έχει δεσμεύσει (στις συνολικές λίστες δεσμεύσεων). 

•    αποκατάσταση λαθών κατά τις πληρωμές των προηγούμενων ετών, όπου οι δικαιούχοι έχουν δικαιωθεί είτε με δικαστικές αποφάσεις, είτε με ενστάσεις στον Οργανισμό, αλλά δεν τους έχει καταβληθεί το αντίστοιχο ποσό που δικαιούνται.   

•    σοβαρά ζητήματα εκσυγχρονισμού και εναρμόνισης της λειτουργίας του φορέα με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.  

Γίνεται αντιληπτό ότι οι ευθύνες για την μειωμένη καταβολή ποσών της Βασικής Ενίσχυσης για το 2023 βαραίνουν  αποκλειστικά τον πρόεδρο του Οργανισμού, Βαγγέλη Σημανδράκο και κεντρικά υπηρεσιακά στελέχη. Και για το λόγο αυτό ζήτησα την παραίτησή τους.

9.    Ποιος είναι ο στόχος του ΥπΑΑΤ στον ΟΠΕΚΕΠΕ;

Ξεκινώντας από το πληροφοριακό σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ,  στοχεύουμε στον πλήρη εκσυγχρονισμό του Οργανισμού, ούτως ώστε να υπάρξει πεδίο σωστής συνεργασίας με τη Διοίκηση και όλους τους εργαζομένους, με τις συνεργαζόμενες εταιρείες, τους τεχνικούς συμβούλους, τα  εταιρικά ή ατομικά ΚΥΔ και τους εμπλεκόμενους φορείς. 

Στόχος μας είναι η διαφάνεια, συνέπεια, αξιοπιστία, καθώς και σωστή και αποτελεσματική λειτουργία της κεντρικής διοίκησης και των περιφερειακών τμημάτων του Οργανισμού. 

Η δέσμευσή μας για έναν Οργανισμό που θα στηρίζεται σε γερές βάσεις και θα εκπληρώνει τον σκοπό του για έγκαιρη και διαφανή καταβολή των ενισχύσεων, λειτουργώντας παράλληλα με συνέπεια και πλήρη διαύγεια, αποτελεί βασική προγραμματικής μας θέση και προτεραιότητά μας. Διότι η διαρκής και αδιάλειπτη στήριξη των αγροτών και του πρωτογενούς τομέα, συνιστά βασικό πυλώνα της οικονομικής πολιτικής, τόσο του ΥπΑΑΤ,  όσο και της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. 

10.     Όπως έχετε πει, βρισκόμαστε ένα βήμα πριν τη δημιουργία Αγροτικών τμημάτων στα Επιμελητήρια όλης της χώρας. Πως αυτά θα βοηθήσουν τον αγρότη; Ποια το οφέλη τους;

Προτεραιότητα της κυβέρνησής μας είναι η ενίσχυση του επαγγελματία αγρότη. Σε συνεργασία με τον αρμόδιο υπουργό Κ. Σκρέκα- τον οποίο και ευχαριστώ- και τον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος Γιάννη Μασσούτη, δημιουργούμε Αγροτικά Τμήματα εντός των Επιμελητηρίων. 

Η πρόσβαση των αγροτών σε ευρωπαϊκά προγράμματα θα είναι πιο εύκολη. Και η γνώση είναι το ισχυρότερο όπλο στη σύγχρονη εποχή. Παράλληλα μέσα από την εγγραφή των αγροτών μας στα αντίστοιχα Τμήματα των Επιμελητηρίων, θα ξεκαθαρίσει ποιοι και πόσοι είναι, τελικά, οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και πώς η πολιτεία πρέπει να επενδύσει περισσότερο επάνω τους. 

Γνωρίζουμε ότι κάποιοι – ευτυχώς ελάχιστοι- δημιουργούν προσκόμματα. Θα ξεπεραστούν γιατί είναι σαφές ότι αυτοί που αντιδρούν βλέπουν κοντόθωρα και ανησυχούν μήπως με την είσοδο των αγροτών στα Επιμελητήρια χάσουν τα officia τους. Αντίστοιχα αντιδρούν και κάποιοι συνεταιριστές, παλαιού τύπου, που δεν θέλουν τους αγρότες ενημερωμένους για να μπορούν να τους ελέγχουν. 

Οι καιροί όμως αλλάζουν. Εμείς επενδύουμε στη λειτουργία των Τμημάτων Αγροτών στα Επιμελητήρια, καθώς πιστεύουμε ότι ο αγρότης επαγγελματίας, έχει ξεχωριστή θέση στην οικονομία της σύγχρονης ευρωπαϊκής Ελλάδας που οικοδομούμε. Και σε αυτή τη σύγχρονη κι ευρωπαϊκή Ελλάδα ο αγρότης επαγγελματίας, δεν μπορεί να είναι υποχείριο κανενός. 

11.    Τέλος, πολλοί αγρότες, μετά και τις καταστροφές που έχουν γίνει στις καλλιέργειές του, ζητούν όλο και πιο επιτακτικά να τους δίνεται η δυνατότητα να μην ασφαλίζουν τις παραγωγές του στον ΕΛΓΑ, αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη. Υπάρχει αυτό ως σκέψη;

Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει. Όλο και περισσότεροι παραγωγοί, ιδιαίτερα μετά τον Daniel, μας προσεγγίζουν και ζητούν να συμπεριληφθεί η παραγωγή τους στην υποχρεωτική ασφάλιση του ΕΛΓΑ. Ο Νέος κανονισμός, τις επόμενες εβδομάδες θα βγει κι επίσημα σε διαβούλευση. Θα έχει τρία επίπεδα ασφάλισης. 

Το πρώτο θα είναι υποχρεωτικό για όλες τις καλυπτόμενες καλλιέργειες. Τα άλλα δύο πεδία θα είναι προαιρετικά, το ένα ως προς τους κινδύνους που επιθυμεί να επιλέξει ο ασφαλισμένος και το άλλο ως προς τον φορέα ασφάλισης, δίνοντας τη δυνατότητα, σε αυτό το τρίτο επίπεδο, να εμπλακούν και ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. 

Ήδη μας έχουν ζητήσει οι αλιείς να ενταχθούν στον ΕΛΓΑ, αλλά και οι θερμοκηπιακές καλλιέργειες καθώς και οι πτηνοτρόφοι και οι χοιροτρόφοι και οι καλλιεργητές αρωματικών φυτών. Για πολλές από αυτές τις κατηγορίες είτε δεν ήταν υποχρεωτική η ασφάλιση στον ΕΛΓΑ είτε δεν υπήρχε πλαίσιο ασφάλισης. 

Ο ΕΛΓΑ διατηρώντας στο ακέραιο τον δημόσιο χαρακτήρα του, θα έχει στόχο να προσφέρει τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια στους Έλληνες παραγωγούς. 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις