Τι μπορεί να σημαίνει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα για τις αγορές εμπορευμάτων


Οι επιθέσεις κατά της εμπορικής ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν πρόσφατα ενταθεί - και δεν φαίνεται να υπάρχουν ακόμη ενδείξεις αποκλιμάκωσης των εντάσεων. Είδαμε επίσης αντίποινα από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο με τη μορφή αεροπορικών επιδρομών κατά των Χούτι στην Υεμένη. Παραμένει ασαφές πώς θα απαντήσουν οι Χούθι σε αυτές τις επιθέσεις και αν κινδυνεύουν να παρασύρουν και άλλους παράγοντες στην περιοχή. Όμως, είναι σαφές ότι η κλιμάκωση αυξάνει τόσο τον κίνδυνο διαταραχών στις ροές όσο και την πιθανότητα περισσότεροι φορτωτές να αλλάξουν δρομολόγια γύρω από τη Νότια Αφρική.

Για τις αγορές εμπορευμάτων, η αυξημένη ένταση δημιουργεί κινδύνους για τον εφοδιασμό, με τις αγορές ενέργειας να είναι πιο ευάλωτες. Ωστόσο, για το πετρέλαιο και το ΥΦΑ, δεν βλέπουμε ακόμη καμία θεμελιώδη επίπτωση στην προσφορά.

Τα διυλιστήρια και οι καταναλωτές θα μπορούσαν αρχικά να αντιμετωπίσουν κάποια στενότητα καθώς οι αλυσίδες εφοδιασμού προσαρμόζονται στη μεγαλύτερη διαδρομή. Δεδομένης της αβεβαιότητας και του κινδύνου διάχυσης, οι τιμές του πετρελαίου είναι πιθανό να παραμείνουν σχετικά καλά υποστηριζόμενες. 

Παγκόσμιες ροές πετρελαίου

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ροές πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας είναι σημαντικές, δεδομένου του επιπέδου παραγωγής πετρελαίου στην περιοχή. Περίπου το 12% του συνολικού παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, μαζί με μεγάλες ροές τόσο αργού πετρελαίου όσο και διυλισμένων προϊόντων. Και αυτό ισχύει τόσο για τις ροές προς βορρά προς τη Μεσόγειο και την Ευρώπη, όσο και για τις ροές προς νότο που κατευθύνονται τελικά προς την Ασία.

Σύμφωνα με την EIA, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, 9,2 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως (τόσο αργού όσο και διυλισμένων προϊόντων) πέρασαν από τη διώρυγα του Σουέζ και τον αγωγό SUMED. Εν τω μεταξύ, 8,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως πέρασαν από το στενό Bab el-Mandeb, το σημείο ασφυξίας μεταξύ Υεμένης και Τζιμπουτί. Οι όγκοι μέσω του Σουέζ και του SUMED είναι μεγαλύτεροι, δεδομένου ότι θα υπάρξουν κάποιες ροές Σαουδικής Αραβίας που εξάγονται από την Ερυθρά Θάλασσα (μέσω του αγωγού αργού πετρελαίου Ανατολή-Δύση) προς την Ευρώπη.

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, υπήρξε αύξηση των ροών πετρελαίου προς νότο προς την Ασία. Αυτό είναι αποτέλεσμα της απαγόρευσης των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου από την ΕΕ, γεγονός που έχει οδηγήσει στη ρωσική ναυτιλία προς εναλλακτικούς προορισμούς, ιδίως την Ινδία και την Κίνα. Ορισμένες χώρες της Μέσης Ανατολής έχουν επίσης λάβει μεγαλύτερες ποσότητες ρωσικών διυλισμένων προϊόντων, ιδίως η Σαουδική Αραβία.

Η Ευρώπη θα εισάγει επίσης περισσότερα μεσαία αποστάγματα από την Ασία και τη Μέση Ανατολή μέσω αυτής της διαδρομής μετά τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας. Σύμφωνα με τα ναυτιλιακά στοιχεία της Refinitiv, το 2021, οι ροές μεσαίων αποσταγμάτων (πετρέλαιο κίνησης/καύσιμα αερίων καυσίμων) από τη Μέση Ανατολή και την Ασία προς την Ευρώπη ήταν κατά μέσο όρο λίγο πάνω από 490 χιλ. β/ημέρα, ενώ το 2023, οι ροές αυτές ήταν κατά μέσο όρο σχεδόν 860 χιλ. β/ημέρα. Ένα μεγάλο μέρος αυτών θα περνούσε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Υπήρξαν ανακοινώσεις από έναν αυξανόμενο αριθμό φορτωτών ότι θα αποφύγουν τη ναυσιπλοΐα μέσω της περιοχής και αντ' αυτού θα περάσουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Ενώ η κίνηση δεξαμενόπλοιων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας τον Δεκέμβριο άντεξε καλά, άρχισε να δέχεται πιέσεις τον Ιανουάριο, ιδίως μετά τις αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου στην Υεμένη. Αυτό προφανώς σημαίνει μεγαλύτερους χρόνους ταξιδιού, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάποια στενότητα στο πετρέλαιο και τα προϊόντα καθώς η αγορά προσαρμόζεται. Θα μπορούσε επίσης να μειώσει τη διαθεσιμότητα των δεξαμενόπλοιων και να ωθήσει προς τα πάνω τις τιμές.

Ο κίνδυνος για τις ροές πετρελαίου μέσω αυτής της περιοχής θα απασχολήσει ορισμένους εισαγωγείς, ιδίως εκείνους που βασίζονται σε μεγάλο όγκο αργού πετρελαίου μέσω αυτής της οδού. Η Ινδία ξεχωρίζει με την αυξανόμενη εξάρτησή της από το ρωσικό πετρέλαιο.

Παρόλο που πιστεύουμε ότι οι ρωσικές ροές θα μπορούν να ταξιδεύουν μέσω της περιοχής χωρίς τον κίνδυνο να αντιμετωπίσουν επιθέσεις, η Ινδία μπορεί να εξακολουθήσει να θεωρεί συνετό να διαφοροποιήσει τις προμήθειες - ιδίως δεδομένης της πιο πρόσφατης κλιμάκωσης. Εάν αυτό συνέβαινε, θα μπορούσε να υπάρξει πιθανότητα να δούμε την έκπτωση στα Ουράλια να διευρύνεται.

Προς το παρόν, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ενώ η τρέχουσα κατάσταση οδηγεί σε αυξανόμενο αριθμό δεξαμενόπλοιων που εκτρέπονται, δεν βλέπουμε να μην μπορεί να μετακινηθεί το πετρέλαιο στον προορισμό του ή να μειώνεται η προσφορά πετρελαίου.

Αρχικά μπορεί να οδηγήσει σε κάποια στενότητα για τα διυλιστήρια, καθώς οι αλυσίδες εφοδιασμού τους προσαρμόζονται στους μεγαλύτερους χρόνους μεταφοράς. Θα πρέπει επίσης να δούμε αν η χωρητικότητα των δεξαμενόπλοιων είναι επαρκής για να αντιμετωπίσει τα μεγαλύτερα ταξίδια. Προς το παρόν, οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα δεν αλλάζουν το πετρελαϊκό μας ισοζύγιο.

Ένας μεγαλύτερος κίνδυνος για την αγορά πετρελαίου είναι εάν η κατάσταση εξαπλωθεί, οδηγώντας σε διακοπές των ροών πετρελαίου που περνούν από τα Στενά του Ορμούζ.

Αν και πιστεύουμε ότι ο κίνδυνος αυτού του γεγονότος είναι χαμηλός, πρέπει να παρακολουθείται, ιδίως μετά την πρόσφατη κατάληψη από το Ιράν ενός πετρελαιοφόρου στον Κόλπο του Ομάν. Λίγο περισσότερο από 20 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως ρέουν μέσω του Στενού, το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης. Μόνο η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα διαθέτουν αγωγούς για να αποφύγουν τα Στενά του Ορμούζ. Μεταξύ τους, έχουν δυναμικότητα περίπου 6,5 εκατ. β/ημέρα.

Είναι σαφές ότι μια κλιμάκωση που θέτει σε κίνδυνο τις ροές πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο θα είναι πολύ πιο ανησυχητική για την αγορά πετρελαίου και την παγκόσμια οικονομία. Τα πλοία μπορούν να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα περνώντας γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Δυστυχώς, εκτός από ορισμένες ροές από τη Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ μέσω αγωγών, δεν υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές για το μεγαλύτερο μέρος των ροών από τον Περσικό Κόλπο. Το Στενό του Ορμούζ είναι η μόνη επιλογή.

Η Ερυθρά Θάλασσα αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για τις ροές υγροποιημένου φυσικού αερίου

Οι ροές υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας έχουν αυξηθεί πρόσφατα. Περίπου το 8% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχεται πλέον από την περιοχή.

Καθώς έχει αυξηθεί η εξαγωγική ικανότητα των ΗΠΑ σε ΥΦΑ, έχουμε δει περισσότερο ΥΦΑ να πηγαίνει μέσω αυτής της διαδρομής προς την Ασία. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα σήμερα, δεδομένων των περιορισμών στη ναυσιπλοΐα μέσω της διώρυγας του Παναμά λόγω ξηρού καιρού. Δεδομένης της διακοπής της μεταφοράς ρωσικού αερίου από αγωγούς προς την Ευρώπη, η Ευρώπη βασίζεται όλο και περισσότερο στο ΥΦΑ, γεγονός που καθιστά την ευρωπαϊκή αγορά πιο ευάλωτη στις εξελίξεις στην αγορά ΥΦΑ.

Στη Μέση Ανατολή, το Κατάρ είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Το 2023, το Κατάρ έστειλε λίγο περισσότερο από 20 δισ. κυβικά μέτρα ΥΦΑ στην Ευρώπη, το οποίο αποτελεί περίπου το 16% των συνολικών ευρωπαϊκών εισαγωγών ΥΦΑ. Υπάρχουν επίσης κάποιες οριακές ποσότητες από το Ομάν και τα ΗΑΕ. Όλες αυτές οι ροές θα διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ.

Ενώ τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου κατάφεραν να αποφύγουν τις πρόσφατες επιθέσεις, ένας αυξανόμενος αριθμός πλοίων αποφεύγει ήδη την Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό θα ίσχυε και για το αμερικανικό LNG, ενώ πρόσφατες αναφορές δείχνουν ότι και το Κατάρ θα απέφευγε να μεταφέρει το LNG του μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Εάν η κατάσταση επιδεινωθεί, μπορεί να οδηγήσει σε ορισμένες διαταραχές και μεγαλύτερους χρόνους ναυτιλίας βραχυπρόθεσμα - αλλά όπου υπάρχει ευελιξία, αναμένεται ότι θα δούμε μετατοπίσεις στις εμπορικές ροές. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει το αμερικανικό ΥΦΑ που προοριζόταν για την Ασία να ανακατευθύνεται προς την Ευρώπη και το ΥΦΑ της Μέσης Ανατολής (Κατάρ) να μετακινείται προς την Ασία αντί για την Ευρώπη. Με τον τρόπο αυτό, οι ροές αυτές θα αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και δεν θα χρειαστεί να ακολουθήσουν τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από τη Νότια Αφρική.

Το ζήτημα αυτό για την αγορά LNG θα γίνει πιο σημαντικό αν υπάρξουν διαταραχές στα Στενά του Ορμούζ, καθώς αυτό θα έθετε σε κίνδυνο τις ροές LNG από το Κατάρ. Το Κατάρ εκτιμάται ότι θα μεταφέρει 108 δισ. κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου το 2023, γεγονός που το καθιστά τον τρίτο μεγαλύτερο προμηθευτή με περίπου 20% της παγκόσμιας προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Οι εντάσεις αυξάνουν τους χρόνους και το κόστος μεταφοράς μετάλλων

Για τα μέταλλα που αποστέλλονται σε εμπορευματοκιβώτια, η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα ενέχει έναν ανοδικό κίνδυνο. Τα φορτία εμπορευματοκιβωτίων επηρεάζονται περισσότερο από τις αναδρομολογήσεις, αυξάνοντας τους χρόνους μεταφοράς, καθυστερώντας τις αποστολές και αυξάνοντας το κόστος μεταφοράς.

Περίπου το ήμισυ της μεταφερόμενης χωρητικότητας που διασχίζει τη διώρυγα είναι εμπορεύματα σε εμπορευματοκιβώτια, καθιστώντας τη τη σημαντικότερη αρτηρία για το εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων. Τις τρεις εβδομάδες μετά τα μέσα Δεκεμβρίου, περίπου το 80% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη διαδρομή του Σουέζ αναγκάστηκαν να αλλάξουν πορεία, ποσοστό που έφτασε το 90% την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου (σύμφωνα με την Clarksons). Οι ηγέτες της αγοράς MSC και Maersk έχουν εκτρέψει πάνω από 60 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων γύρω από το Ακρωτήριο μέσα σε μόλις τρεις εβδομάδες. Άλλα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων - Hapag Lloyd, Cosco, ONE, Evergreen, HMM και ZIM - έχουν ακολουθήσει το παράδειγμά τους.

Αυτό αυξάνει τις τιμές των ναύλων, με τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων να έχουν ήδη υπερτριπλασιαστεί. Προσθέτει επίσης εβδομάδες στους χρόνους παράδοσης. Το υψηλότερο κόστος ναυτιλίας θα πρέπει τελικά να περάσει στην τελική τιμή πώλησης των μετάλλων.

Για το αλουμίνιο, αυτό είναι ανοδικό για τις τιμές - ιδιαίτερα για τα ασφάλιστρα, αντί για την τιμή LME. Τα ασφάλιστρα πρωτογενούς αλουμινίου στο Ρότερνταμ έχουν αυξηθεί κατά περίπου 10-15% από τις αρχές Δεκεμβρίου μετά από μήνες πτώσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Fastmarkets.

Τα προθεσμιακά περιθώρια LME παραμένουν σε ένα ευρύ contango, παρέχοντας περαιτέρω στήριξη στα ασφάλιστρα. Το spread αλουμινίου σε μετρητά/τρίμηνο διαμορφώθηκε τελευταία στα 48,50 δολάρια ανά τόνο contango. Η Μέση Ανατολή είναι μία από τις βασικές αγορές για την Ευρώπη όσον αφορά την προμήθεια αλουμινίου και τυχόν διαταραχές εκεί είναι πιθανό να στηρίξουν τα ασφάλιστρα.

Η Ευρώπη βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εισαγωγές αλουμινίου με την κοντινή προσφορά να είναι περιορισμένη. Οι ναυτιλιακές διαταραχές έρχονται σε μια περίοδο κατά την οποία η παραγωγή αλουμινίου στη Δυτική Ευρώπη είναι η χαμηλότερη του αιώνα. Από τον Δεκέμβριο του 2021 έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές περικοπές παραγωγής στην Ευρώπη, οι οποίες αντιστοιχούν στο 2% του παγκόσμιου συνόλου. Η εκτίναξη του ενεργειακού κόστους μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους των παραγωγών, με τα ενεργοβόρα μέταλλα, όπως το αλουμίνιο, να επηρεάζονται ιδιαίτερα.

Τα χαμηλά ασφάλιστρα τους τελευταίους μήνες έχουν επίσης αποδυναμώσει τα κίνητρα για τη μεταφορά υλικού στην Ευρώπη, γεγονός που έχει αφήσει πολλούς στην αγορά αλουμινίου χωρίς αποθέματα ασφαλείας σε περίπτωση που η ζήτηση βελτιωθεί περισσότερο από το αναμενόμενο τους επόμενους μήνες.

Αγροτικές ροές λιγότερο ανησυχητικές

Οι γεωργικές ροές είναι λιγότερο πιθανό να διαταραχθούν σημαντικά από τις εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Λέγοντας αυτό, ωστόσο, βλέπουμε αυξημένες ποσότητες αμερικανικών σιτηρών να ακολουθούν τη μεγαλύτερη διαδρομή μέσω της διώρυγας του Σουέζ και στη συνέχεια προς την Ασία, αντί για τη διώρυγα του Παναμά. Αυτές οι αυξημένες ροές οφείλονται στους συνεχιζόμενους περιορισμούς στη διώρυγα του Παναμά. Προφανώς, οι χρόνοι ταξιδιού θα αυξηθούν περαιτέρω εάν τα φορτία αυτά πρέπει τώρα να αποφύγουν τη διώρυγα του Σουέζ και να περάσουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Επιπλέον, στην Ερυθρά Θάλασσα υπάρχουν αρκετά αυτόνομα διυλιστήρια ζάχαρης, τα οποία ενδέχεται να δυσκολευτούν να εξάγουν λευκή ραφιναρισμένη ζάχαρη σε εμπορευματοκιβώτια λόγω της αποφυγής της περιοχής από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει σε κάποια στενότητα σε αρκετές εγχώριες αγορές στην περιοχή και σε μέρη της Αφρικής. Προφανώς, αυτό δεν ισχύει μόνο για τη ζάχαρη. Μια σειρά από αγροτικά εμπορεύματα που μεταφέρονται με εμπορευματοκιβώτια θα μπορούσαν να υποστούν διαταραχές ως αποτέλεσμα.

Υπάρχουν επίσης πιθανές έμμεσες επιπτώσεις από τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα στις αγροτικές αγορές. Εάν επιμείνουν και οδηγήσουν σε αυξημένες καθυστερήσεις, οι αγρότες θα μπορούσαν να δουν το κόστος των εισροών τους να αυξάνεται. Αυτό θα εκδηλωθεί με τη μορφή υψηλότερων τιμών ντίζελ και ενδεχομένως υψηλότερων τιμών λιπασμάτων.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις