Τα coupé της Mazda: 60 χρόνια εμβληματικού design και οδηγικής απόλαυσης
  • Μία Ιστορία σπορκαι κομψών αυτοκινήτων με το μοναδικό στυλ της μάρκας
  • Οριοθετώντας το μοναδικό designτων coupé, από το πρώτο μοντέλο, το R360

Για πολλές δεκαετίες, τα coupé αμαξώματα αποτελούσαν την αγαπημένη σχεδιαστική συνταγή για παραγωγή ελκυστικών και εμπνευσμένων μοντέλων. Οι κατασκευαστές αυτών των μοντέλων, τα οποία παραδοσιακά ήταν δίπορτα, και είχαν πιο σπορ εμφάνιση σε σχέση με τα σεντάν, εστίαζαν περισσότερο στο στυλ αλλά και σε χαρακτηριστικά επιδόσεων, όπως ήταν η αυξημένη ακαμψία, η αεροδυναμική και ο περιορισμός του βάρους – στοιχεία που ανέκαθεν χαρακτήριζαν τη φιλοσοφία κατασκευής των προϊόντων της Mazda.

Ουσιαστικά, η Ιαπωνική αυτή αυτοκινητοβιομηχανία καθόριζεαπό τα πρώτα της βήματα, τα πρότυπα κατασκευής ενός coupé. Το πρώτο της επιβατικό αυτοκίνητο ήταν coupé. Πρακτικό και προσιτό οικονομικά, το 2πορτοMazdaR360 των 2.96μ., ήταν ένα ιδιαίτερα κομψό, και σαν το ελαφρύτερο μοντέλο της κατηγορίας του, ένα εξαιρετικά απολαυστικό στην οδήγηση, αυτοκίνητο. Ο συνδυασμός αυτών των χαρακτηριστικών συνέβαλε ώστε το μοντέλο να γίνει άμεσα bestseller, κατακτώντας το 65% των πωλήσεων της ραγδαία αναπτυσσόμενης κατηγορίας των (“kei” car) της Ιαπωνικής αγοράς, και το 15% της τοπικής αγοράς το 1960, όπου και λανσαρίστηκε. Αντίστοιχη επιτυχία σημείωσε το 1962 και το MazdaCarolP360 coupé, που διέθετε μακρύτερο μεταξόνιο και τετρακύλινδρο κινητήρα.

Η εποχή των coupé με περιστροφικό κινητήρα

Το πρώτο αυτοκίνητο επιδόσεων της μάρκας, ήταν επίσης ένα coupé. Το MazdaCosmoSport/110S που παρουσιάστηκε στην διεθνή έκθεση του Τόκυο το 1964, θα έκανε το εμπορικό του ντεμπούτο το 1967 σαν το πρώτο μοντέλο μαζικής παραγωγής παγκοσμίως, με κινητήρα διπλού ρότορα – και το δεύτερο μοντέλο στην αγορά με περιστροφικό κινητήρα Wankel. Με τη διαστημική του εμφάνιση και τον χαρακτηριστικό ήχο της τουρμπίνας, αποτέλεσε την απαρχή μίας λαμπρής εποχής των αντισυμβατικών σπορ coupé μοντέλων τηςMazda. Το CosmoSportήταν επίσης και το μοντέλο που σηματοδότησε την εποχή των αγωνιστικών θριάμβων της μάρκας.

Το μεγάλο άλμα στις πωλήσεις της Mazda διεθνώς, θα ερχόταν με τη σειρά των Familia/R100 καιCapella/616/RX-2 – τους προγόνους ουσιαστικά των Mazda3 καιMazda6 – μαζί με το GrandFamilia/818/RX-3. Η παγκόσμια αναγνώριση της Mazdaσαν ηγέτη των περιστροφικών κινητήρων, ξεκίνησε το 1968, όπου χάρη και στην Ιταλική σχεδίαση των μοντέλων της, ενθουσίαζε τους αγοραστές της, εκτοξεύοντας τις πωλήσεις της διεθνώς, σε 6ψήφια νούμερα.

Ένα ακόμα πιο εντυπωσιακό μοντέλο, ήταν και το MazdaLuceR130 coupé που παρουσιάστηκε το 1969. Σχεδιασμένο από τον οίκο Bertoneκαι τονGiorgettoGiugiaro (ο οποίος είχε σχεδιάσει και το πρώτο Familia), ήταν το μοναδικό μπροστοκίνητο μοντέλο της Mazdaμε περιστροφικό κινητήρα, και αποτελεί σήμερα συλλεκτικό αντικείμενο. Τοποθετημένο πάνω από το RX-2 και τοRX-3, τοLuceR130, το 1972θα δώσει τη θέση του στοMazdaRX-4. Πολυτελές και σπορ, το coupé με τη σκληρή οροφή διέθετε έναν περιστροφικό κινητήρα τεχνολογίας “AP” (anti-pollution) πουεπιτύγχανε περιορισμό των εκπομπών ρύπων αλλά και βελτίωση της κατανάλωσης. Ο συγκεκριμένος κινητήρας τοποθετήθηκε στη συνέχεια και στα μοντέλα RX-3 καιMazdaCosmo/RX-5 που παρουσιάστηκαν το 1975 σε εκδόσειςcoupé καιfastback.Τα συγκεκριμένα coupé RX, με τον περιστροφικό κινητήρα των 110-135hp, και με βάρος που δεν ξεπερνούσε τα 900-1.100κιλά, επιτύγχαναν αξιοζήλευτες για την εποχή επιδόσεις.

Η μοναδικότητα του σπορ χαρακτήρα

Η αυτοκινητοβιομηχανία της Χιροσίμα προχώρησε ανεβάζοντας τη συγκεκριμένη τεχνολογία ένα επίπεδο παραπάνω, παρουσιάζοντας το 1978 τοMazdaRX-7, με το μοναδικό σφηνοειδές designπου ξεχώριζε χάρη και στο κοίλο πίσω τζάμι του. Κάτω από το καπό αυτού του πρώτου πραγματικά σπορ αυτοκινήτου μαζικής παραγωγής της Mazda, φιλοξενούνταν ένας εντελώς ανασχεδιασμένος περιστροφικός κινητήρας. Ο κινητήρας αυτός σε συνδυασμό με την εξαιρετικά ελαφριά κατασκευή του αμαξώματος και τη σχεδόν ιδανική κατανομή βάρους, εξασφάλιζε στο αυτοκίνητο ένα πρωτόγνωρο αίσθημα οδηγικής απόλαυσης. Εμβληματικό τόσο εντός όσο και εκτός πίστας, οι τρείς γενιές του RX-7 με τον κινητήρα διπλής υπερτροφοδότησης εξελίχθηκε σαν ένα μοντέλο υψηλών επιδόσεων κοιτάζοντας στα μάτια τους καλύτερους ανταγωνιστές της αγοράς, εκείνη την εποχή. Με τις 811.000 μονάδες που κύλησαν από τη γραμμή παραγωγής, το RX-7 παραμένει το πλέον δημοφιλές μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα όλων των εποχών.Στην γκάμα της εταιρείας περιλαμβάνεται επίσης και το λιγότερο γνωστό EunosCosmo, μία αποκλειστικά για την Ιαπωνική αγορά έκδοση πολυτελούς σπορcoupé, που κυκλοφόρησε από το 1990 μέχρι το 1995. Ήταν το μοναδικό μοντέλο παραγωγής με κινητήρα με τρείς ρότορες. Ο twin-turbo “20B-REW” των 300hp,ήταν επίσης και ο μεγαλύτερος περιστροφικός κινητήρας που κατασκευάστηκε ποτέ.

ΤοCosmoενσωμάτωνε διάφορες τεχνολογίες αιχμής, όπως το πρώτο μοντέλο στον κόσμο με ενσωματωμένο σύστημα δορυφορικής πλοήγησης GPS και οθόνη αφής. Ένα άλλο επίσης εντυπωσιακό μοντέλο της τοπικής αγοράς ήταν και το AutozamAZ-1. Με βάρος που δεν ξεπερνούσε τα 720κιλά, το εντυπωσιακό αυτό ‘κεντρομήχανο’ «Κ-car» που εξελίχθηκε από τον ToshihikoHira, μετέπειτα programmanagerτου MX-5, διέθετε πόρτες τύπου “gullwing”(με άνοιγμα προς τα πάνω) και ένα κινητήρα που ανέβαζε μέχρι τις 9.000σ.α.λ.– σε μία κατηγορία που εκείνη την εποχή, κυριαρχούσαν τα «κουτιά με ρόδες».

Αυτή ήταν και η χαρακτηριστική φιλοσοφία της Mazda, που αναζητούσε πάντα νέους τρόπους ώστε να κάνει τα coupé μοντέλα της να φαίνονται εντελώς ξεχωριστά. Το Mazda 929 coupé (1982-86), με τα χαρακτηριστικά ανοιγόμενα τζάμια στη μεσαία κολώνα, είναι ένα ακόμα παράδειγμα. Το κομψό MazdaMX-6 (1987-97), ήταν ένα μοντέλο που διέθετε και προαιρετικό σύστημα τετραδιεύθυνσης Και το μικρομεσαίο MazdaMX-3 (1992-98) ήταν διαθέσιμο με κινητήρα Κ8 των 1.8λίτρων, που ήταν και ο μικρότερος κινητήρας V6 μαζικής παραγωγής στον κόσμο.

Εμπνευσμένα coupé crossovers

Από εκείνα τα χρόνια, η Mazdaασχολήθηκε με το σχεδιασμό μοντέλων crossover, τα οποία θεωρούνται πλέον το φαινόμενο του 21ου αιώνα. ΤοMazda 323F (1989-98) ήταν ένα φιλικό 5θέσιο οικογενειακό μοντέλο με σφηνοειδές αμάξωμα και αναδιπλούμενα εμπρός φώτα, ενώ το MazdaXedos 6 (1992-99) κατάφερε να συνδυάσει αριστοτεχνικά την κατηγορία των πολυτελών coupé και των μεσαίων σεντάν. Στη συνέχεια τοMazdaRX-8 (2003-12), ένα 4θυρο &“4θέσιο coupé” μετις αντικρυστές πόρτες και την απουσία της μεσαίας κολώνας, απέδειξε για ακόμα μία φορά την προσήλωση της μάρκας στον επαναπροσδιορισμότου designενόςcoupé.

Σήμερα η Mazdaεξακολουθεί να προκαλεί το σχεδιαστικό κατεστημένο, παρουσιάζοντας μοντέλα όπως MazdaMX-5 RF (“RetractableFastback”). Όπως και το προηγούμενης γενιάς MX-5 RoadsterCoupé, τομοναδικό RFroadsterμε τη σκληρή ηλεκτρικά ανοιγόμενη οροφή, εξασφαλίζει στον ιδιοκτήτη του την αίσθηση και την άνεση ενός μοντέλου με κλειστή καμπίνα. Αργότερα φέτος, η μάρκα θα παρουσιάσει το MazdaMX- 301, ένα ηλεκτρικό crossovercoupé που συνδυάζει το σπορτίβ design (με τις αντικρυστά ανοιγόμενες πόρτες), με την πρακτικότητα ενόςSUV. Με την κατάκτηση διεθνών βραβείων να έχει γίνει πλέον παράδοση για τη Mazda, τοMX-30 έχει ήδη κερδίσει τον τίτλο RedDotdesign.

 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις