Η ΕΕ αντιμετωπίζει τον φόρο ως εργαλείο στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής

Η φορολογία δεν θα ξεφύγει από τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό των εκπομπών θέρμανσης του πλανήτη και οι εισφορές πρέπει να ανανεωθούν ώστε να αντικατοπτρίζουν το κλίμα και το περιβαλλοντικό κόστος, δήλωσε ο επικεφαλής της πολιτικής για την κλιματική αλλαγή της ΕΕ τη Δευτέρα (16 Νοεμβρίου).

Οι Βρυξέλλες σχεδιάζουν μια εκτεταμένη αναθεώρηση πολιτικών, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς άνθρακα στην Ευρώπη, των γεωργικών επιδοτήσεων και των προτύπων CO2 για τα αυτοκίνητα, καθώς επιδιώκει να μειώσει τις εκπομπές της ΕΕ στο «καθαρό μηδέν» - που σημαίνει ότι όλες οι εκπομπές πρέπει να αντισταθμιστούν πλήρως με μέτρα απορρόφησης - έως το 2050 .

Στο πλαίσιο αυτών των σχεδίων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αναθεωρήσει τους κανόνες της ΕΕ για τη φορολογία της ενέργειας έως το επόμενο καλοκαίρι.

Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Frans Timmermans δήλωσε τη Δευτέρα ότι το μπλοκ πρέπει να διορθώσει το ισχύον σύστημα, όπου οι φόροι αντικατοπτρίζουν το κόστος παραγωγής και μεταφοράς ενός προϊόντος, αλλά δεν λαμβάνουν υπόψη τους τους φόρους για το περιβάλλον.

«Σε κάποιο σημείο, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι το αποτύπωμα άνθρακα μας αντικατοπτρίζεται πλήρως στους φόρους μας», δήλωσε ο Timmermans στο διαδικτυακό Ευρωπαϊκό Επιχειρηματικό Συνέδριο.

«Το λέω αυτό γνωρίζοντας πλήρως ότι αυτή είναι πολύ συχνά (ευθύνη) της εθνικής πολιτικής. Αλλά αν θέλετε να είστε συνεπείς σε αυτό και θέλετε να πάμε σε μια κυκλική οικονομία, θα πρέπει να σκεφτείτε για την αλλαγή του φορολογικού συστήματος.»

Ορισμένες χώρες έχουν θεσπίσει εθνικούς περιβαλλοντικούς φόρους. Η Ολλανδία θα επιβάλουν το επόμενο έτος φόρους CO2 στη βιομηχανία και θα αυξήσουν τους φόρους εισιτηρίων στις πτήσεις για να καλύψουν το κενό στην προσιτή τιμή μεταξύ αεροπορικών και τρένων.

Εν τω μεταξύ, οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν σε έναν συνολικό φόρο επί των μη ανακυκλωμένων πλαστικών απορριμμάτων και η Επιτροπή δήλωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο φόρου καυσίμων αεριωθούμενων αεροσκαφών για να προωθήσει τη μείωση των εκπομπών των αερομεταφορών.

Ωστόσο, οι αλλαγές στους φορολογικούς κανόνες της ΕΕ χρειάζονται έγκριση και από τις 27 χώρες μέλη, γεγονός που καθιστά δύσκολο να περάσουν.

Η ΕΕ καθορίζει επί του παρόντος ελάχιστους συντελεστές ειδικών φόρων κατανάλωσης για τα κράτη μέλη που εφαρμόζονται σε καύσιμα όπως το φυσικό αέριο και ο άνθρακας.

Οι αλλαγές στη φορολογία καυσίμων ειδικότερα ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αντίσταση από χώρες και εταιρείες που ενδιαφέρονται ότι οι υψηλότεροι φόροι με βάση τον άνθρακα θα καταστήσουν τα προϊόντα τους πιο ακριβά ή θα βλάψουν τους καταναλωτές - αν και οι υποστηρικτές λένε ότι τα έσοδα από εισφορές άνθρακα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη ευάλωτων πολιτών και τη χρηματοδότηση χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έργα.