Μ. Χαρακόπουλος: Δυστυχώς για τον κ. Τσίπρα οι αγρότες δεν έχουν μνήμη χρυσόψαρου

«Όταν είναι στην αντιπολίτευση ο κ. Τσίπρας θυμάται το Κιλελέρ και τους αγρότες. Θα ήθελε, βέβαια, οι αγρότες να ξεχάσουν τα έργα και τις ημέρες του όταν ήταν κυβέρνηση. Δυστυχώς γι αυτόν, οι αγρότες δεν έχουν μνήμη χρυσόψαρου. Αλλά πάει πολύ να μιλά για το κόστος παραγωγής αυτός που κατήργησε το αγροτικό πετρέλαιο. Και παραπάει να μιλά για τη φορολόγηση των αγροτών αυτός που επέβαλε ειδικό φόρο και στο κρασί», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Βουλευτής Ν.Δ. Λαρίσης Μάξιμος Χαρακόπουλος απαντώντας σε ερώτηση του “thessalikos.gr” για την δριμεία κριτική που άσκησε στην Κυβέρνηση για τη φορολογία των αγροτών και το κόστος παραγωγής, ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας από το Κιλελέρ. Και υπογράμμισε: «Ο κ. Τσίπρας επειδή θα έχει αρκετό χρόνο στην αντιπολίτευση καλό είναι να κάνει την αυτοκριτική του και να αποφεύγει τα μεγάλα λόγια. Άλλωστε, πλέον δεν είναι «άγραφο χαρτί». Έχει ασκήσει εξουσία, κυβέρνησε σχεδόν 5 χρόνια και τα πράγματα αντί για καλύτερα έγιναν χειρότερα».

 

 

Συνέντευξη στην Άντζελα Πεΐτση

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Μάξιμου Χαρακόπουλου

Ερ. Κύριε Χαρακόπουλε, ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από το Κιλελέρ άσκησε δριμεία κριτική στην κυβέρνηση για τη φορολογία των αγροτών και το κόστος παραγωγής. Πως κρίνεται την παρουσία του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης και τις εξαγγελίες του στους αγρότες;

Απ. Κοιτάξτε, όταν είναι στην αντιπολίτευση ο κ. Τσίπρας θυμάται το Κιλελέρ και τους αγρότες. Θα ήθελε, βέβαια, οι αγρότες να ξεχάσουν τα έργα και τις ημέρες του όταν ήταν κυβέρνηση. Δυστυχώς γι αυτόν, οι αγρότες δεν έχουν μνήμη χρυσόψαρου. Αλλά πάει πολύ να μιλά για το κόστος παραγωγής αυτός που κατήργησε το αγροτικό πετρέλαιο. Και παραπάει να μιλά για τη φορολόγηση των αγροτών αυτός που επέβαλε ειδικό φόρο και στο κρασί. Τέλος πάντων, ο κ. Τσίπρας επειδή θα έχει αρκετό χρόνο στην αντιπολίτευση καλό είναι να κάνει την αυτοκριτική του και να αποφεύγει τα μεγάλα λόγια. Άλλωστε, πλέον δεν είναι «άγραφο χαρτί». Έχει ασκήσει εξουσία, κυβέρνησε σχεδόν 5 χρόνια και τα πράγματα αντί για καλύτερα έγιναν χειρότερα.

Ερ. Ωστόσο, ένας από τους κλάδους που επλήγησαν από την πανδημία είναι και ο αγροτικός. Τα μέτρα που έχει λάβει η Κυβέρνηση επαρκούν για τη στήριξη του αγροτικού κόσμου ή χρειάζονται επιπρόσθετα;

Απ. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πανδημία και τα επιβεβλημένα μέτρα της ανάσχεσής της έχουν αφήσει μεγάλες πληγές στην παγκόσμια αλλά και στην ελληνική οικονομία. Είναι πραγματικά κρίμα για την χώρα μας, γιατί πριν συμβεί αυτή η αναπάντεχη διάδοση του COVID-19 είχαμε αρχίσει να βγαίνουμε στο ξέφωτο μετά από μια δεκαετή κρίση. Η κυβέρνηση, πάντως, από την πρώτη στιγμή προσπάθησε να περιορίσει τις ζημιές για τις επιχειρήσεις, να αποτρέψει τα λουκέτα και την απώλεια θέσεων εργασίας. Με τα μέτρα στήριξης επιχειρήσεων και εργαζομένων, που υπέστησαν τις συνέπειες της καραντίνας, μπορέσαμε να περάσουμε σχετικά καλά την πρώτη φάση. Ανάμεσά, όμως, στους πληγέντες ήταν κάποιες κατηγορίες παραγωγών και πρωτίστως οι κτηνοτρόφοι. Ο τρόπος εορτασμού του φετινού Πάσχα, χωρίς τα πατροπαράδοτα έθιμα του οβελία, έριξαν τις πωλήσεις κρέατος στο ναδίρ. Επιπλέον, υπήρξαν σοβαρά προβλήματα στην ανεύρεση εποχικών εργατών γης, την περίοδο ακριβώς που ξεκινούσε η συγκομιδή των φρούτων. Κι έπρεπε να γίνουν ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις που να δίνουν τη δυνατότητα και σε ανέργους που λαμβάνουν επίδομα ανεργίας να μπορούν να εργαστούν ως εργάτες γης χωρίς να το χάνουν. Αν και ελήφθησαν μέτρα για την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα, νομίζω ότι αυτή τη στιγμή απαιτείται κάτι πολύ ευρύτερο και μακρόπνοο. Η αξία της διατροφικής επάρκειας εμφανίστηκε σε όλες τις χώρες στην διάρκεια της πανδημίας. Είδαμε ακόμη και φαινόμενα απαγόρευσης εξαγωγών κάποιων προϊόντων. Αυτό πρέπει να σημάνει συναγερμό, να δούμε και πάλι την προοπτική μιας αλλαγής του παραγωγικού μας μοντέλου, που να μην στηρίζεται μόνον στον ευάλωτο τουρισμό, αλλά και στον αγροτικό τομέα. Δεν επιτρέπεται να συνεχίζουμε στο ίδιο μονοπάτι των αθρόων εισαγωγών, κυρίως σε κρέας και γαλακτοκομικά, και να μην προχωρούμε σε γενναία προγράμματα ανανέωσης του πληθυσμού των κτηνοτρόφων, όπως και των γεωργών. Ο αγροτικός μας πληθυσμός γερνάει επικίνδυνα, και μαζί η επαρχία μας μαραζώνει. Τώρα ήλθε η στιγμή να αλλάξουμε ρότα. Εγώ το βροντοφωνάζω συνεχώς, και ελπίζω να μην είναι η φωνή μου εν τη ερήμω αλλά να εισακουστεί και από την αρμόδια επιτροπή, υπό τον νομπελίστα κ. Πισσαρίδη, που αναλαμβάνει να σχεδιάσει το αύριο της οικονομίας μας και να προτείνει λύσεις για το που θα κατανεμηθούν τα τεράστια ποσά που θα εισρεύσουν, και από πλευράς της ΕΕ.

Ερ. Επειδή ήδη έχει προαναγγελθεί ο ανασχηματισμός πιστεύεται ότι χρειάζεται αλλαγή στο υπουργικό σχήμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης;

Απ. Αφού έκλεισε η συζήτηση για τις πρόωρες εκλογές φούντωσαν τα σενάρια για ανασχηματισμό. Είναι νομίζω λογικό με τη συμπλήρωση ενός χρόνου διακυβέρνησης ο πρωθυπουργός να κάνει τις διορθωτικές κινήσεις που θεωρεί ότι θα δώσουν νέα ώθηση στο κυβερνητικό έργο. Σε τελική ανάλυση σημασία έχει η υλοποίηση του κυβερνητικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας που ψήφισαν οι πολίτες. Το ποιοι θα ράψουν υπουργικά κουστούμια ή ποιοι θα παραμείνουν στις υπουργικές καρέκλες μπορεί να ενδιαφέρει τον μικρόκοσμο της πολιτικής και της δημοσιογραφίας, αλλά είναι δευτερεύων.

Τώρα, όσον αφορά το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, επειδή ακριβώς έχω θητεύσει ως αναπληρωτής υπουργός, να σας πω ότι είναι ένα δύσκολο υπουργείο. Αν χρειάζεται αλλαγή ή όχι αυτό είναι «άλλου παπά ευαγγέλιο». Είναι δουλειά του πρωθυπουργού, που αξιολογεί το υπουργικό του συμβούλιο με βάση τις οδηγίες που έχει δώσει και τον προγραμματισμό δράσης που έχει αναθέσει.

Ερ. Είναι γνωστό πως η Ελλάδα αναγνωρίζεται από όλο τον κόσμο ως η χώρα «υπόδειγμα» στην αντιμετώπιση του Covid-19. Με αυτό το δεδομένο, είστε ικανοποιημένος με τα μέτρα στήριξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τη χώρα μας, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας;

Απ. Το γεγονός ότι η Ελλάδα έγινε ξανά είδηση, αλλά για πρώτη φορά εδώ και πάρα πολλά χρόνια -ίσως από τους Ολυμπιακούς του 2004- για καλό, συνιστά από μόνο του μια τεράστια επιτυχία. Με σοβαρότητα, σχεδιασμό και τόλμη η κυβέρνηση με τους αρμόδιους παράγοντες της ιατρικής κοινότητας πέτυχαν η χώρα να περάσει την πρώτη δύσκολη φάση της πανδημίας με τις λιγότερες απώλειες. Αυτό εξέπληξε πολλούς διεθνώς, και συνιστά το ιδανικότερο εφαλτήριο για την επόμενη φάση, που είναι η ανασυγκρότηση της οικονομίας μας. Τα επιτόκια των ομολόγων μας, το ύψος του ποσού των προσφορών πρόσφατα που βγήκαμε να δανειστούμε, με 10ετές ομόλογο, αποδεικνύουν ότι η κυβέρνηση έχει κερδίσει σε αξιοπιστία και οι επενδυτές προσδοκούν θετικές εξελίξεις. Αυτό το κλίμα ενισχύεται και από τις αποφάσεις της ΕΕ, μετά και τη συμφωνία Γερμανίας-Γαλλίας να ρίξει στις αγορές των κρατών μελών 750 δισεκατομμύρια. Για εμάς, αν το εγκρίνει και το Συμβούλιο Κορυφής τον Ιούλιο, μας αναλογεί ένα ποσό γύρω στα 32 δισεκατομμύρια, από τα οποία τα 22,5 θα είναι ως άμεσες επιδοτήσεις και τα 9,5 με την μορφή δανείων εφόσον θελήσουμε να τα αξιοποιήσουμε. Αν προσθέσουμε σε αυτά και άλλα προγράμματα και χρηματοδοτικά εργαλεία, και συγκεκριμένα τα 19 δισ. ευρώ περίπου που μας αναλογούν από το νέο ΕΣΠΑ τότε φθάνουμε στο δυσθεώρητο νούμερο των 51 δισεκατομμυρίων. Πρόκειται για την επανάληψη ενός σχεδίου Μάρσαλ, ευρωπαϊκού αυτήν την φορά. Εύλογα, βεβαίως, τα ποσά αυτά δεν μοιράζονται ασύστολα σε όλους, αλλά θα υπάρχουν αυστηρές προϋποθέσεις. Το πόσο αυστηρές θα είναι θα φανεί σύντομα. Το σίγουρο είναι ότι η εποχή των πακέτων Ντελόρ έχει τελειώσει ανεπιστρεπτί. Ως εκ τούτου, με τους οικονομικούς μοχλούς που προσφέρει η Ευρώπη, αυτή που πριν λίγα χρόνια κάποιοι μας έλεγαν να εγκαταλείψουμε, η εικόνα της Ελλάδας μπορεί να αλλάξει ριζικά. Γι’ αυτό, όμως χρειάζεται προγραμματισμός, σοβαρότητα και ταχύτητα στην λήψη των αποφάσεων. Τα χρήματα πρέπει αυτήν την φορά να πιάσουν τόπο, να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις μιας παραγωγικής κοσμογονίας, που θα μας βγάλει επιτέλους από τα δύσβατα μονοπάτια της στρεβλής ανάπτυξης.

Ερ. Διανύουμε την πλέον δύσκολη και ασυνήθη για τα ελληνικά δεδομένα, τουριστική περίοδο. Ο Πρωθυπουργός από τη Σαντορίνη απηύθυνε μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση για την ασφαλή επανεκκίνηση της τουριστικής περιόδου. Ο Ν. Λαρίσης ως τουριστικός κόμβος των νομών της Θεσσαλίας πόσο καθοριστικό ρόλο μπορεί να παίξει τόσο για την τοπική οικονομική στήριξη και βιωσιμότητα των επιχειρήσεων όσο και την εξωστρέφεια και προσέλκυση τουριστών για τους υπολοίπους νομούς;

Απ. Καλώς, κακώς, ο τουριστικός κλάδος έχει φθάσει στην χώρα μας να δίνει άμεσα και έμμεσα σχεδόν το 30% του ΑΕΠ. Πρόκειται για τεράστιο κομμάτι της πίτας, που διογκώθηκε ακόμη περισσότερο στα χρόνια της κρίσης και της συρρίκνωσης έτι περαιτέρω άλλων παραγωγικών κλάδων. Από την μια αυτό ήταν θετικό, μιας και η εισροή ζεστού χρήματος θερμαίνει την ασθμαίνουσα οικονομία μας, και εξασφαλίζει εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας σε ένα πολύ μεγάλο μέρος του χρόνου. Από την άλλη, όμως, αποδείχθηκε και η αδυναμία του να γίνεις η Φλόριντα της Ευρώπης… Ένα φυσικό φαινόμενο, μια πανδημία, ένα διεθνές επεισόδιο στην περιοχή ή ακόμη και μια τρομοκρατική ενέργεια αρκούν για να τιναχθούν όλα στον αέρα. Η πανδημία έχει για παράδειγμα δημιουργήσει ασφυκτικές συνθήκες στον τουρισμό. Αυτή τη στιγμή ο στόχος είναι τουλάχιστον να μην χαθεί η χρονιά, να φθάσουμε στο 30-40% της περυσινής, μιας και είμαστε ήδη στα μέσα Ιουνίου, και ο τουρισμός, όπως ξέρετε, χρειάζεται έναν προγραμματισμό. Η κυβέρνηση κινείται αποφασιστικά για την επανεκκίνηση του τουρισμού, χωρίς εκπτώσεις στην ασφάλεια των επισκεπτών. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Σαντορίνη, που «έπαιξε» σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη, και διαφήμισε τις δυνατότητές μας. Ας ελπίσουμε ότι τα πράγματα θα εξελιχθούν καλά και το πρώτο μούδιασμα θα αντικατασταθεί από την ταχεία αύξηση τουριστών. Σε αυτό θα συνεισφέρει, έστω και εν μέρει, και ο εσωτερικός τουρισμός, που θα ενισχυθεί από τα προγράμματα του κοινωνικού τουρισμού, που φέτος θα έχουν τριπλάσιους δικαιούχους από πέρυσι. Όσον αφορά στις παραλίες του νομού μας, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μπορούν να τύχουν μεγαλύτερης αξιοποίησης και προβολής. Αλλά για τούτο απαιτείται να γίνουν σοβαρές επενδύσεις, που θα φέρουν τους επισκέπτες με βαλάντιο, που επιζητούν τις ανέσεις μαζί με την απόλαυση του μοναδικού φυσικού κάλλους.

Ερ. Πριν από λίγες ημέρες στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής καταγγείλατε «ως απαράδεκτη την απουσία ευρωπαϊκής αλληλεγγύης για το μεταναστευτικό». Σας ρωτώ λοιπόν πως βλέπετε να εξελίσσεται η κατάσταση αυτή και τι πρέπει να γίνει άμεσα;

Απ. Δυστυχώς, βλέπουμε αυτό το πρόβλημα να γιγαντώνεται, λόγω πολλών αιτιών. Οι πόλεμοι, οι στερήσεις, οι καταπατήσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι λόγοι που ωθούν εκατομμύρια συνανθρώπους μας να εγκαταλείψουν τις εστίες τους. Ταυτόχρονα, έχουμε και μια ραγδαία αύξηση των πληθυσμών της λεγόμενης περιφέρειας, στην Ασία και στην Αφρική. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι αναζητούν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης. Η Ελλάδα έλαχε να βρίσκεται στο σταυροδρόμι μεταξύ της Ευρώπης και των άλλων ηπείρων. Η πλειοψηφία των μεταναστών και των προσφύγων περνούν πλέον από εδώ. Όμως τα σύνορα προς τις άλλες χώρες είναι κλειστά, και οι άνθρωποι αυτοί μένουν εδώ. Παράλληλα, έχουμε μια Τουρκία που στο πλαίσιο ενός υβριδικού πολέμου που διεξάγει εναντίον μας, με σκοπό τον εκβιασμό και την αποσταθεροποίηση της χώρας, δεν διστάζει να στέλνει μετανάστες σε μαζική κλίμακα, όπως είδαμε με την εισβολή του Φεβρουαρίου στον Έβρο, αλλά και τις απόπειρες να περάσει βάρκες στα ελληνικά νησιά συνοδεία πολεμικών της σκαφών.

Εκ μέρους της Ευρώπης βλέπουμε μια πολύ μουδιασμένη προσφορά αλληλεγγύης, όσον αφορά την μετεγκατάσταση προσφύγων σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, ακόμη κι όταν πρόκειται για ασυνόδευτους ανήλικους. Από τους 1.600 ασυνόδευτους ανήλικους που έπρεπε να πάρει η Γερμανία, έχουν πάει λίγες δεκάδες. Άλλες χώρες πήραν ακόμη πιο λίγους, κι άλλες αρνούνται πεισματικά να δεχθούν ακόμη κι έναν. Μια τέτοια συμπεριφορά υπονομεύει την έννοια της αλληλεγγύης και μεταθέτει τα βάρη στις χώρες πρώτης εισόδου. Η Ελλάδα δεν μπορεί όμως να μετατραπεί σε νήσο Έλις της Ευρώπης, σε χώρο συσσώρευσης ανόμοιων πληθυσμών, γιατί οι συνέπειες θα είναι τραγικές σε αυτήν την περίπτωση και για τους μετανάστες αλλά και την ελληνική κοινωνία. Άρα απαιτείται άμεσα να αλλάξει το Δουβλίνο ΙΙ, που καταδίκαζε τις χώρες εισόδου, να υπάρξει επίσης γενναίο πρόγραμμα μετεγκατάστασης των προσφύγων σε χώρες της Ευρώπης, να ενταθεί το πρόγραμμα επιστροφών για όσους δεν δικαιούνται άσυλο και βεβαίως να σφραγισθούν τα σύνορα, τόσο τα χερσαία, όπως και έχει γίνει, όσο και τα θαλάσσια.

Ερ. Κύριε Χαρακόπουλε o πρώην Αναπληρωτής Υπουργός Δικαιοσύνης Δημήτρης Παπαγγελόπουλος, κλήθηκε, από την Προανακριτική Επιτροπή που ερευνά την υπόθεση της Novartis, ως ύποπτος για σειρά βαρύτατων αδικημάτων μεταξύ των οποίων σύσταση συμμορίας, εκβιασμό και δωροληψία. Κατά τη γνώμη σας, που περιμένετε να καταλήγει η όλη υπόθεση;

Απ. Η υπόθεση αυτή είναι πολύ σκοτεινή, και δυστυχώς, έχουμε την ανάμειξη λειτουργών της δικαιοσύνης και πολιτικών. Για την ώρα μαθαίνουμε τα όσα βγαίνουν στο φως της δημοσιότητας, με έκπληξη θα έλεγα και θλίψη ταυτόχρονα για τις δολοπλοκίες που δεν ταιριάζουν σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα. Είμαι βέβαιος ότι τελικώς η αλήθεια θα λάμψει και η υπόθεση αυτή θα διαλευκανθεί προς όφελος της διαφάνειας και της ορθής λειτουργίας του πολιτεύματός μας. Δυστυχώς, τα προηγούμενα χρόνια της οικονομικής κρίσης διαπιστώθηκε και κρίση των θεσμών. Αυτό οφείλουμε να το αποκαταστήσουμε από εδώ και πέρα.

 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις