Hattat: Τουρκικά τρακτέρ σε αναζήτηση μιας θέσης "στον ήλιο"

Η εταιρία Hattat αποτελεί μια από τις πιο επιτυχημένες μάρκες της γειτονικής χώρας, η οποία είναι προσανατολισμένη στις εξαγωγές προς τη Δύση χάρη στις νέες εγκεκριμένες σειρές Stage V. 

Το τμήμα τρακτέρ αποτελεί μέρος μιας πολύ μεγαλύτερης εκμετάλλευσης, που δραστηριοποιείται από το 1973 στους κλάδους της αυτοκινητοβιομηχανίας και των μηχανημάτων έργων, καθώς και στις βιομηχανίες εξόρυξης, ενέργειας και ακινήτων με συνολικά 3.100 εργαζόμενους.

Μεταξύ των ξένων εμπορικών σημάτων που αναζητούν μια θέση "στον ήλιο", η οποία στην προκειμένη περίπτωση αντιπροσωπεύεται από τις "πλούσιες" ευρωπαϊκές αγορές, τα τουρκικά εμπορικά σήματα - μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η Hattat - είναι σίγουρα τα πιο επιχειρηματικά και καλά εξοπλισμένα σήμερα, χάρη στα τεράστια κεφάλαια που έχουν επενδυθεί και στις διαφοροποιημένες δραστηριότητες. 

Η τουρκική βιομηχανία ελκυστήρων κατατάσσεται σήμερα στην τέταρτη θέση παγκοσμίως όσον αφορά τον αριθμό των παραγόμενων μονάδων, πίσω από την Ινδία, την Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αυτό οφείλεται αναμφίβολα στη ζήτηση από την εγχώρια αγορά, η οποία παρά το γεγονός ότι είναι πολύ "ζωηρή" καταφέρνει να δέχεται έως και 80 χιλιάδες μονάδες ετησίως (στοιχεία για το 2023), αλλά και στην αύξηση των εξαγωγών, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 95% από το 2017 έως το 2022. 

Επεκτείνοντας την ανάλυση στο σύνολο του τομέα της γεωργικής μηχανοποίησης, η τουρκική παραγωγή ανέρχεται σήμερα σε 4,2 δισ. δολάρια (η ιταλική είναι περίπου 6,5 δισ. ευρώ), ενώ οι εξαγωγές αντιστοιχούν σε 1,5 δισ. δολάρια.

Όλα ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1970

Η κατασκευή των τρακτέρ ξεκίνησε το 1976, όταν η οικογένεια ειδικεύτηκε ως προμηθευτής τρακτέρ και εξαρτημάτων σε κατασκευαστές ΟΕΜ και άρχισε να κατασκευάζει με την άδεια της Ford, στη συνέχεια της Universal Tractor, της Ursus και της Valtra. 

Το 2002, ιδρύθηκε η μονάδα παραγωγής της Hattat Holding, μία από τις μεγαλύτερες στην Τουρκία, στο Çerkezköy, Tekirdag, η οποία σήμερα διαθέτει στεγασμένη έκταση 181 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων και 370 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα πρόσθετου υπαίθριου χώρου παραγωγής.

Επίσης, στο εσωτερικό της βρίσκεται το εργοστάσιο Hattat Tractör, το οποίο έχει μέγιστη ετήσια δυναμικότητα 22.500 μονάδων και πλαισιώνεται από έντεκα άλλους πόλους, συμπεριλαμβανομένου ενός χυτηρίου για μπλοκ κινητήρων, άξονες, συμπλέκτες, κιβώτια ταχυτήτων και ελαιολεκάνες, της Hema Industries, θυγατρικής του ομίλου Hattat που ειδικεύεται στην κατασκευή εξαρτημάτων.

Το 2007, γεννήθηκε η δική της μάρκα τρακτέρ, αλλά δεν σταμάτησε την εργολαβική της παραγωγή, η οποία επικεντρώθηκε σε υδραυλικά εξαρτήματα, γραμμές μετάδοσης κίνησης και άξονες, τόσο εκτός δρόμου όσο και αυτοκινήτων, χάρη σε ειδικά εργοστάσια στην Τουρκία και την Ινδία.

Στους σημαντικότερους πελάτες περιλαμβάνονται οι John Deere, CNH Industrial, Caterpillar, Perkins Agco, Ford, Carraro Agritalia και Mercedes. Φιλοδοξία όμως της μάρκας που το 2023 παρήγαγε περίπου 8.000 τρακτέρ με την επωνυμία Hattat, εκ των οποίων τα 3.500 προορίζονταν για την εγχώρια αγορά, είναι να αναπτυχθεί περαιτέρω στο εξωτερικό, όπου έχει ήδη παρουσία σε 85 χώρες, με στόχο να γίνει ηγετικός παίκτης σε παγκόσμιο επίπεδο, προωθώντας κυρίως τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη με παραδόσεις των νέων σειρών Stage V στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Πορτογαλία, την Ισπανία, τη Σλοβενία, την Αυστρία, την Πολωνία, την Ουγγαρία, αλλά και στην Ιταλία, όπου δημιουργείται το δίκτυο πωλήσεων. 

Μια διαστρωματωμένη γκάμα

Η Hattat έχει σίγουρα μια ενδιαφέρουσα τεχνογνωσία με το μέρος της, δεδομένου ότι παράγει, καθώς και εξάγει, σχεδόν όλα τα εξαρτήματα του ελκυστήρα η ίδια, με εξαίρεση τον κινητήρα, όπου η επιλογή έχει πέσει στην FPT Industrial από το 2022 με τις τετρακύλινδρες σειρές F28 και F36 που είναι πλήρως συμβατές με το Stage V που απαιτείται στην Ευρώπη.

Ας ρίξουμε όμως μια πιο προσεκτική ματιά στη σειρά Hattat. Τα μοντέλα με πρωταγωνιστικό ρόλο είναι τα 240 G και 255 G, πλήρως μηχανικές πλατφόρμες με τουλάχιστον ρετρό εμφάνιση (φαίνονται στην αρχική εικόνα) με ισχύ 50 και 58 ίππων.

Αμέσως πιο πάνω, και πάλι με σχεδίαση amarcord και μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων 12 + 12, αλλά αυτή τη φορά με καμπίνα, είναι τα 260 G και 280 G με 68 και 85 ίππους. Στη συνέχεια είναι η σειρά των έξι μοντέλων της σειράς Classic Field, και πάλι σούπερ τετραγωνισμένα με ισχύ από 68 έως 122 ίππους, το ίδιο κιβώτιο ταχυτήτων με έως και 24 σχέσεις και στις δύο κατευθύνσεις, προστατευτική καμάρα ή κλιματιζόμενη καμπίνα.

Νέα σχεδίαση σύμφωνα με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα αισθητικής για τη σειρά 3000 στις εκδόσεις B και C για αμπελώνες και οπωρώνες. Η πρώτη για οπωρώνες και αμπελώνες καλύπτει ισχύ από 58 έως 122 hp με κιβώτια ταχυτήτων που εξακολουθούν να είναι εξ ολοκλήρου μηχανικά και προστατευτική αψίδα, ενώ η δεύτερη προσφέρει μια χαμηλωμένη έκδοση και την επιλογή κλειστής καμπίνας.

Τέλος, η ναυαρχίδα της μάρκας, η σειρά T 4000 που αποτελείται από έξι κοινωφελή μοντέλα μεταξύ 68 και 122 ίππων, ουσιαστικά τα ίδια με τη σειρά Classic Field, αλλά με μοντέρνα εμφάνιση και περισσότερο τεχνολογικό εξοπλισμό για δύο κορυφαία μοντέλα 113 και 122 ίππων που αποκτούν Hi-Lo και ηλεκτροϋδραυλική όπισθεν ως προαιρετικά πρόσθετα.

Εν ολίγοις, μια προσφορά βασισμένη στην απλότητα της κατασκευής και την αξιοπιστία καθώς και στην προσιτή τιμή που σίγουρα θα είναι ελκυστική για τις μικρές γεωργικές εκμεταλλεύσεις που χρειάζονται βασικά και εύκολα επισκευάσιμα μηχανήματα.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις