Το 70% των οινοπαραγωγών αυξάνει τις τιμές εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων

Λέγεται ότι οι κρίσεις μπορούν να μας οδηγήσουν μπροστά και το νέο Business Report που παρουσιάστηκε αυτή την Τρίτη από το Πανεπιστήμιο του Geisenheim για την Prowein φαίνεται να επιβεβαιώνει αυτή την υπόθεση. Μεταξύ των επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, της αναζήτησης νέων αγορών και της εξάπλωσης εναλλακτικών συσκευασιών, ο παγκόσμιος κλάδος του κρασιού ήταν ιδιαίτερα διαδραστικός το 2022.

 Επί έξι χρόνια, οι διοργανωτές της γερμανικής εμπορικής έκθεσης Prowein – που θα πραγματοποιηθεί από τις 19 έως τις 21 Μαρτίου στο Ντίσελντορφ – καλούν τη Δρ. Simone Loose και την ομάδα της από το διάσημο Πανεπιστήμιο του Geisenheim της Γερμανίας προκειμένου να διερευνήσουν τα συναισθήματα στον κόσμο για την οινοβιομηχανία και να σκιαγραφήσουν τις προοπτικές για το επόμενο έτος. «Αυτή η μελέτη είναι μοναδική, γιατί διερευνά πολλαπλές τάσεις του κλάδου», εξήγησε στο προοίμιο η Δρ Loose, επικεφαλής του Ινστιτούτου εμπορίου κρασιού και ποτών στο πανεπιστήμιο.

Τον Νοέμβριο του 2022, ερωτήθηκαν σχεδόν 2.500 επαγγελματίες και ειδικοί από 47 χώρες. Αν και η χρονιά είχε ξεκινήσει με μάλλον θετικές προοπτικές, με τον κλάδο να ελπίζει σε ανάκαμψη μετά την Covid, η πραγματικότητα δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες, οδηγώντας σε μια ιδιαίτερα επιφυλακτική αίσθηση στο τέλος του 2022. Κάθε έκθεση συνδέεται ασφαλώς με τις νέες προκλήσεις για τον κλάδο, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το 2022 ήταν ιδιαίτερα τεταμένο. Οι αυξήσεις του κόστους, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας και η οικονομική επιβράδυνση βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των προκλήσεων, ενώ παλαιότερες ανησυχίες όπως η κλιματική αλλαγή και η Covid έχουν δευτερεύουσα σημασία προς το παρόν.

 

Η πλειονότητα των παραγωγών μετακυλίουν τις αυξήσεις κόστους

Το αυξανόμενο κόστος (ενέργεια, γυαλί, χαρτί κ.λπ.) κατατάχθηκε στην κορυφή των παραγόντων που είναι πιθανό να επηρεάσουν περισσότερο τον κλάδο, με το 85% των ερωτηθέντων να έχει αυτή τη γνώμη. Ακολουθούν προβλήματα που προκαλούνται από την εφοδιαστική αλυσίδα (66%) και την οικονομική κρίση (55%). Αν και το ενεργειακό κόστος επηρεάζει σημαντικά ή πολύ σημαντικά τα δύο τρίτα των οινοπαραγωγών, τουλάχιστον οι προοπτικές για διακοπές ρεύματος είναι απομακρυσμένες. Για να αντισταθμίσουν αυτές τις αυξήσεις κόστους, σχεδόν το 70% των επαγγελματιών αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους, ενώ το 59% προσαρμόζουν τις διαδικασίες τους για εξοικονόμηση χρημάτων και ενέργειας και το 41% επενδύουν σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Μόνο το 11% σταματά την παραγωγή ορισμένων προϊόντων.

Όσον αφορά τα logistics, όπως ήταν αναμενόμενο, το 79% των ερωτηθέντων αντιμετώπισε προβλήματα σε αυτό το επίπεδο, ποσοστό που ανεβαίνει στο 88%, όσον αφορά τη διαθεσιμότητα των υλικών. Είναι πάνω από όλα το κόστος (81%) και οι καθυστερήσεις (70%) που δημιουργούν προβλήματα στις μεταφορές, μειώνοντας τα περιθώρια για το 59% αυτών. Σχεδόν το 30% των επαγγελματιών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι έχασαν τις πωλήσεις τους λόγω του υπερβολικού κόστους μεταφοράς, το οποίο αυξήθηκε κατά 21% λόγω των παρατεταμένων χρόνων παράδοσης. Όσον αφορά τα ξηρά υλικά, τα γυάλινα μπουκάλια αντιπροσώπευαν τον κύριο πονοκέφαλο στην παραγωγή και με μεγάλη διαφορά (92%), ακολουθούμενα από τα χαρτοκιβώτια (59%), τα πώματα (49%), τα ανταλλακτικά για εξοπλισμό (38%) και τις ετικέτες (38%) .

Ποιες στρατηγικές έχουν εφαρμοστεί για να προσπαθήσουμε να ξεπεράσουμε αυτές τις δυσκολίες; Αποθήκευση (63%), προσαρμογή χρόνου παραγωγής και παράδοσης (51%), τροποποίηση των μοντέλων που χρησιμοποιούνται (47%) και παραπομπή σε άλλους προμηθευτές (39%). Το 19% των επαγγελματιών συμφώνησαν σε υψηλότερες τιμές για να εξασφαλίσουν τον εφοδιασμό τους. Ως αποτέλεσμα, χρειάστηκε να απελευθερωθεί περισσότερος χρόνος για την ολοκλήρωση αυτών των εργασιών και περισσότερα χρήματα για τη χρηματοδότηση των αποθεμάτων, ένα πρόβλημα που επιδεινώθηκε με την αύξηση των επιτοκίων. Σχεδόν το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων έχει μεγαλύτερα αποθέματα απούλητου κρασιού και ένα παρόμοιο ποσοστό έχει χάσει συμβόλαια ή πελάτες. Και η κατάσταση δεν πρόκειται να βελτιωθεί: το 31% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι θα πρέπει να περιμένει μέχρι το 2024, ενώ το 23% πιστεύει ότι δεν θα συμβεί στο εγγύς μέλλον. Μόνο το 27% των εταιρειών προβλέπει βελτίωση το 2023.

 

Πολλές προληπτικές στρατηγικές

Τελευταία μεγάλη ανησυχία: η αντίδραση των καταναλωτών στην οικονομική κρίση. Για τη μεγάλη πλειοψηφία των επαγγελματιών, οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να πίνουν κρασί, αλλά λιγότερο ή λιγότερο ακριβά κρασιά. Τέλος, τα αποτελέσματα δείχνουν πόσο ανθεκτικός είναι ο αμπελοοινικός τομέας απέναντι σε καταστάσεις κρίσης: μόνο το 36% των εταιρειών σκοπεύει να σταματήσει ή να μειώσει τις επενδύσεις. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ενώ τα δύο τρίτα από αυτούς έχουν δει τα κέρδη τους να πέφτουν, τα περιθώρια παραμένουν θετικά, με ένα μικρό μόνο ποσοστό να θεωρεί ότι βρίσκεται σε πραγματικό κίνδυνο. Ταυτόχρονα, η πλειοψηφία τους σκέφτεται να εφαρμόσει προληπτικές στρατηγικές: μείωση κόστους, αναζήτηση νέων αγορών (εξαγωγή), προσαρμογή του χαρτοφυλακίου προϊόντων στις τάσεις της αγοράς, εστίαση στα τοπικά και ισχυρά brands και στην καινοτομία.

 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις