Στις αίθουσες της Κομισιόν η επένδυση για το Θριάσιο

Από την απάντηση της Κομισιόν, αλλά και από τις διαπραγματεύσεις με την ΘΕΚ ΑΕ, που έχει υπογράψει την 60ετή σύμβαση παραχώρησης για το εμπορευματικό κέντρο, θα κριθεί η τύχη της επένδυσης που έχει παγώσει εδώ και δύο χρόνια.

Μάλιστα όσο περνούν οι μήνες τόσο περιορίζεται και το όφελος που περίμεναν οι μέτοχοι της ΘΕΚ ΑΕ καθώς το Θριάσιο «πλημμυρίζει» από νέους αποθηκευτικούς χώρους. Το 80% της τελευταίας ελέγχεται από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς (που αυτό τον καιρό έχει άλλες προτεραιότητες), ενώ το υπόλοιπο 20% από την Goldair Cargo.

Στην αγορά logistics υποστηρίζουν πως η κυβέρνηση «αυτοπυροβολήθηκε» στην περίπτωση της συγκεκριμένης επένδυσης. Αρχικά, ως αξιωματική αντιπολίτευση, η ΝΔ είχε αντιδράσει στην κύρωση της σύμβασης από την Βουλή στα τέλη του 2018. Όταν, όμως, έγινε κυβέρνηση και διαπίστωσε πως ήταν ορατός ο κίνδυνος επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων, άλλαξε στάση και έστειλε στην Κομισιόν επιστολή πως «όλα είναι εντάξει» και θα διορθωθεί η σύμβαση. Όμως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητεί σοβαρές αλλαγές στη σύμβαση που κυρώθηκε από την Βουλή χωρίς να την εγκρίνουν οι κοινοτικές υπηρεσίες.

Οι Βρυξέλλες είχαν θέσει ως όρο στον ΟΣΕ (που ήταν ο ιδιοκτήτης του ακινήτου μέσω της ΓΑΙΑΟΣΕ η οποία πλέον ελέγχεται από το Υπερταμείο) για τη χρηματοδότηση του ευρύτερου συγκροτήματος του Θριασίου την παραχώρηση του εμπορευματικού κέντρου σε ιδιώτη. Αν δεν προχωρήσει η παραχώρηση θα ζητήσουν κονδύλια άνω των 200 εκατ. ευρώ που διέθεσαν τα τελευταία χρόνια.

Στελέχη που παρακολουθούν την υπόθεση υποστηρίζουν πως η κατάσταση έχει γίνει περίπλοκη καθώς έχει εμπλακεί και η Δικαιοσύνη στην οποία είχε στείλει το φάκελο ο ίδιος ο τέως υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης.

Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Ν. Σταθόπουλος είχε υποστηρίξει προ εβδομάδων πως μέχρι το τέλος του χρόνου θα επέλθει νέα συμφωνία ώστε να προχωρήσει το έργο. Όσο περνούν οι ημέρες, τόσο απομακρύνεται αυτό το ενδεχόμενο.

Στην κυβέρνηση κατανοούν τώρα πως, όσα προβλήματα και αν είχε η σύμβαση που κυρώθηκε το 2018 από την Βουλή, τυχόν επανάληψη του διαγωνισμού θα οδηγήσει κατά πάσα πιθανότητα σε ακόμα μικρότερο τίμημα για το Δημόσιο. Επιπλέον θα χρειαστούν νέα παζάρια με την Κομισιόν ώστε να μην επιστραφούν περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ.

Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης η ΘΕΚ ΑΕ έχει αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου προσφέροντας τίμημα 31 εκατ. ευρώ, τα 10 εκατ. ευρώ από τα οποία θα ήταν η προκαταβολή. Η σύμβαση προβλέπει και επένδυση 150 εκατ. ευρώ μέσω της οποίας θα κατασκευαστεί το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο στη χώρα. Μέσω ξεχωριστής σύμβασης παραχώρησης, ο διαγωνισμός για την οποία επίσης καθυστερεί, θα παραχωρηθεί η λειτουργία των συμπληρωματικών υποδομών στο εμπορευματικό συγκρότημα του ΟΣΕ.