ΟΒΕ:οι τιμές καυσίμων και τα προβλήματα τους

Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας, απαντώντας, στις 15 Ιουνίου 2015,  σε σχετικό έγγραφο της ΓΓ Εμπορίου με το οποίο παρατηρούνταν ότι οι τιμές υγραερίου κίνησης είναι πολύ υψηλές και ζητούσε τη μείωση του μεικτού ποσοστού κέρδους, επεσήμανε ότι δεν είναι λογικό η ΓΓΕ, αντί να βλέπει το σύνολο της κατάστασης και των προβλημάτων του κλάδου, να απομονώνει ένα στοιχείο και να το χρησιμοποιεί με στόχο να παραπλανήσει τους καταναλωτές ότι δήθεν τους προστατεύει από την ακρίβεια για την οποία φταίνε και πάλι οι βενζινοπώλες!
 
Ολόκληρη η επιστολή της ΟΒΕ έχει ως εξής:  

Η Ομοσπονδία μας πάντοτε τάσσονταν υπέρ της τήρησης της νομοθεσίας όσον αφορά τη διαμόρφωση των τιμών των καυσίμων, ακόμη και όταν οι νόμοι έθιγαν ευθέως τους πρατηριούχους, συνιστώντας να εργάζονται νομίμως μέχρι την επίτευξη αλλαγής των άδικων νόμων.
     
Θα γνωρίζετε ότι τα τελευταία χρόνια της κρίσης υπεστήκαμε μια λαίλαπα μέτρων φορολογικού και θεσμικού χαρακτήρα, τα οποία στην πραγματικότητα εξόντωσαν σχεδόν 2.000 οικογενειακά πρατήρια, ενώ άλλα τόσα βρίσκονται σε στάδιο προ-πτώχευσης, παράλληλα με την εφόρμηση μεγάλων εταιρικών αλυσίδων πρατηρίων και άλλων ανεξέλεγκτων συμφερόντων που αλώνουν την αγορά.
     
Πέρα από τις απίστευτες αυξήσεις των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και της φορολογίας των πρατηρίων που σε συνδυασμό με τη μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών  μείωσαν κατακόρυφα την κατανάλωση και τον κύκλο εργασιών, επιβαρυνθήκαμε με τεράστια ποσά για εγκαταστάσεις συστημάτων τα οποία επιβλήθηκαν με μόνο σκοπό αύξηση των δημοσίων εσόδων από την πάταξη της παραβατικότητας.
     
Δυστυχώς, μέχρι στιγμής το μόνο που βλέπουμε είναι οι καταστρεπτικές συνέπειες από τα μέτρα αυτά στα πρατήρια και καμία ουσιαστική πάταξη της παραβατικότητας, του λαθρεμπορίου, όπως και καμία αύξηση των δημοσίων εσόδων. Αυτό που έμεινε είναι η εξόντωση χιλιάδων πρατηρίων και η ώθηση άλλων τόσων στο χείλος του κλεισίματος.
     
Δεν αρκεί πλέον να γινόμαστε πάλι, και από τη νέα κυβέρνηση, δέκτες διαπιστώσεων για παραβάσεις, για αισχροκέρδειες, για «πειραγμένες» αντλίες και συστήματα και πολύ περισσότερο για, «όπου να ΄ναι πάταξη του λαθρεμπορίου». Δεν ανεχόμαστε άλλες διαπιστώσεις και υποσχέσεις, ούτε περιπτωσιακές προβολές πάταξης παραβάσεων με σκοπό να καλύψουν την πλήρη αδράνεια στο γενικό καθήκον της πάταξης όλων των παραβατικών φαινομένων. Οι νόμιμοι βενζινοπώλες που εξοντώθηκαν οικονομικά, εξοντώθηκαν μέσα σε παρόμοιο κλίμα κυβερνητικών υποσχέσεων ότι «όπου να ΄ναι πατάσσεται η παραβατικότητα»!
     
Ούτε ένα σύστημα γεωγραφικής και ποσοτικής παρακολούθησης και ελέγχου των πηγών και των ροών των καυσίμων έχει εγκατασταθεί σε διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας, σλέπια ναυτιλιακού πετρελαίου, μεγάλων μεταφορικών μέσων, ιδιωτικές δεξαμενές, παρότι επιβλήθηκαν σε χιλιάδες πρατήρια τα συστήματα αυτά. Δεν είδαμε ακόμη πάταξη των εικονικών εξαγωγών τις οποίες τόσο τεκμηριωμένα έχει διαπιστώσει, σε έρευνές του, ο σημερινός αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Δ. Μάρδας. Γιατί αυτή η συνέχιση των πολιτικών αντιφάσεων λόγων και έργων των προηγούμενων κυβερνήσεων; Ποιος θα απολογηθεί στον ελληνικό λαό και στους βενζινοπώλες που εξοντώθηκαν από τα «λαμόγια» της αγοράς, τους δυσβάστακτους φόρους, τις επιβαρύνεις  και τις καθυστερήσεις;
     
Τώρα, συνεχίζοντας το γνωστό θέατρο των προηγούμενων κυβερνήσεων για πάταξη δήθεν της αισχροκέρδειας των πρατηριούχων, απομονώνετε μόνο κάποιες τιμές υγραερίου χωρίς κανένα συσχετισμό με κανένα στοιχείο διαμόρφωσής τους, για να αναγγείλετε στον έλληνα καταναλωτή ότι τον προστατεύετε από την αισχροκέρδεια των πρατηριούχων! Πάλι ο μικρός πρατηριούχος δηλαδή είναι ο ένοχος της ακρίβειας, κάτι που, σαν αντιπολίτευση, η σημερινή κυβέρνηση στηλίτευε!
     
Προφανώς βέβαια θα γνωρίζετε ότι δεν υπάρχει νόμος που να ορίζει τι είναι αισχροκέρδεια κι έτσι, αυθαίρετα, ονομάζετε αισχροκέρδεια ό,τι εσείς επιλέγετε, όπως πχ το ποσοστό κέρδους σε κάποιες τιμές στο υγραέριο κίνησης.
     
     
Αφαιρείτε το γεγονός ότι το υγραέριο κατέχει ένα μικρό μέρος της κατανάλωσης, ότι μόνο  το 10% που μπαίνουν στα πρατήρια, εφοδιάζονται με υγραέριο κίνησης. Παραβλέπετε το γεγονός ότι η εγκατάσταση του συστήματος υγραερίου και των συμπαρομαρτούντων μέτρων (ασφαλείας, διαμόρφωσης, περιβαλλοντικών μελετών κλπ) κοστίζουν δυσθεώρητα ποσά για τους πρατηριούχους τα οποία, με τα σημερινά δεδομένα, είναι άδηλο πότε θα αποσβεστούν.
     
Παραβλέπετε ότι όσοι τολμούν την επένδυση, σε εποχή βαθιάς κρίσης, δεν έχουν την παραμικρή κρατική επιδότηση ή φοροκίνητρο και βάλλετε, κατά τον παραδοσιακό τρόπο όλων των κυβερνήσεων, κατά των πρατηριούχων!
     
     
Κάνετε πως δεν ξέρετε ότι δεκάδες εκατομμύρια ξόδεψαν οι πρατηριούχοι για να εγκαταστήσουν τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου εισροών – εκροών καυσίμων και υπάρχει απόλυτη σιωπή για την, έστω μικρή, νομοθετημένη επιχορήγηση την οποία παρακρατείτε και δεν έχετε δώσει ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΕΥΡΩ σε πρατηριούχο, δυο σχεδόν χρόνια μετά από τις πρώτες εγκαταστάσεις!
     
Θα ήταν πολύ προτιμότερο να θέσετε σε διάλογο με τις οργανώσεις της αγοράς καυσίμων, το σύνολο της κυβερνητικής πολιτικής αντί να επιλέγετε «πιασιάρικα» θέματα  με στόχο να μας «στήσετε στον τοίχο» ως ενόχους, τη στιγμή που τα πρατήρια αφανίζονται από τις ασκούμενες, και από εσάς δυστυχώς, πολιτικές.
     
 Η ΟΒΕ πάντα συνιστά την τιμολόγηση από μέρους των βενζινοπωλών στη βάση του εύλογου επιχειρηματικού κέρδους και αφού κοστολογήσουν σωστά τα λειτουργικά  έξοδα και τις αποσβέσεις. Όταν όμως παρατηρούμε ότι διάφοροι επιτήδειοι, εντελώς ανενόχλητα πωλούν σε τιμές διυλιστηρίου ή και κάτω από αυτές, με χρήση του απαράδεκτου νόμου περί ελευθερίας πωλήσεων κάτω του κόστους, πως είναι δυνατόν να τιμολογήσουν σωστά οι πρατηριούχοι; Κι όμως δεν είδαμε καμία σπουδή να παρακολουθήσετε πως είναι δυνατόν κάποιος να πουλάει συνεχώς κάτω του κόστους.
     
Ποιος χαρίζει τόσο πρόθυμα και άνετα, χρήματα από την επιχείρησή του στους καταναλωτές; Δεν σας προβληματίζει τίποτα και δεν σας ενδιαφέρει αυτό, αλλά σας ενδιαφέρουν μόνο κάποιες τιμές που θεωρείτε εσείς πολύ υψηλές; Θεωρείτε δηλαδή ότι ο κάθε πρατηριούχος θέλει να ανεβάζει τις τιμές απερίσκεπτα και να χάνει τους πελάτες του; Βοά η αγορά για τις τιμές κάτω του κόστους και πως αυτές διαμορφώνονται αλλά από την Πολιτεία εισπράττουμε μόνο τον λαϊκισμό της  ευχαρίστησης των «φθηνών τιμών» που αναγκάζουν σε μείωση, κάτω του βιώσιμου μεικτού κέρδους, και τα εντελώς νόμιμα πρατήρια, τα οποία στο τέλος οδηγούνται, ένα –ένα, στο κλείσιμο! Το ότι, τώρα αυτές τις «φθηνές τιμές» τις πληρώνει το σύνολο των νομίμως φορολογουμένων, δεν φαίνεται να αποτελεί για τα ελεγκτικά όργανα πρόβλημα! Ούτε επίσης ότι τα πρατήρια που κλείνουν τα αντικαθιστούν εταιρικά αλυσίδων, χτίζοντας ολιγοπώλιο ή κεφάλαια ανεξέλεγκτων συμφερόντων.
     
Οι πρώτες μας νύξεις προς βενζινοπώλες «να ξαναδούν» τις τιμές υγραερίου προς τα κάτω, συνάντησαν την οργισμένη αντίδρασή τους με το επιχείρημα ότι ήδη εξοντώνονται από τα «λαμόγια» της αγοράς με τις δήθεν «φθηνές τιμές», τις οποίες κάνει πως δεν βλέπει η Πολιτεία, και δεν είναι δυνατόν να παραιτηθούν από την εύλογη επιχειρηματική τιμολόγηση και στο υγραέριο. Αυτό πρέπει να αποτελεί το κεντρικό πρόβλημα της κυβέρνησης και όχι η επιλεκτική επιλογή μόνο ενός επιμέρους προβλήματος.
     
Εμείς και πάλι θα καλέσουμε τους βενζινοπώλες να ξαναδούν τις τιμές αλλά θα περιμένουμε και από την κυβέρνηση να ξαναδεί τις εφαρμοζόμενες (μνημονιακές) πολιτικές.
     
Εφόσον, βέβαια, η κυβέρνηση επιθυμεί να συζητήσει το σύνολο των προβλημάτων της λιανικής αγοράς καυσίμων, παρακαλούμε όπως έχουμε άμεσα συνάντηση μαζί σας.  

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις