Το THALLA εισάγει τη βιωσιμότητα στα σχολεία

Σε μια φωτεινή αίθουσα του 1ου Δημοτικού Σχολείου Διονύσου, μαθητές της ΣΤ’ τάξης παρακολουθούν με απορία πώς ένα μικρό φυτό μεγαλώνει μέσα σε ένα αυτοσχέδιο θερμοκήπιο. Δεν πρόκειται για ακόμη μία σχολική δραστηριότητα, αλλά για την πρώτη εφαρμογή του ευρωπαϊκού έργου THALLA (Thriving Agroecology Living Lab), που επιδιώκει να φέρει την επιστήμη της αγροοικολογίας μέσα στην καθημερινότητα των παιδιών.

Το THALLA εγκαινίασε τον κύκλο των εκπαιδευτικών του δράσεων με σκοπό να ευαισθητοποιήσει τις νέες γενιές σε ζητήματα που αφορούν την κλιματική αλλαγή, την επισιτιστική ασφάλεια και τη βιοποικιλότητα. Μέσα από ειδικά σχεδιασμένα Φύλλα Εργασίας, παρουσιάσεις επιστημόνων και διαδραστικές δραστηριότητες, οι μαθητές έγιναν για μια ημέρα μικροί γεωπόνοι: σχεδίασαν και δημιούργησαν έναν ανοιχτό και έναν κλειστό λαχανόκηπο, μαθαίνοντας βιωματικά πώς λειτουργεί ένα μικρό οικοσύστημα και πόσο καθοριστικός είναι ο ρόλος της φύσης στην τροφή μας.

Η εκπαιδευτική προσέγγιση του προγράμματος βασίζεται στη λογική του “Living Lab”, δηλαδή ενός «ζωντανού εργαστηρίου» που συνδέει τη μάθηση με την πραγματικότητα. Μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων, οι μαθητές ανέλαβαν να υποδυθούν αγρότες, καταναλωτές, ερευνητές και πολιτικούς, επιχειρώντας να αντιληφθούν τις διαφορετικές προοπτικές και ευθύνες κάθε κρίκου της αγροδιατροφικής αλυσίδας. Αυτή η βιωματική προσέγγιση, σπάνια για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, συνδυάζει τη θεωρητική γνώση με πρακτικές δεξιότητες, ενθαρρύνοντας την κριτική σκέψη και την περιβαλλοντική συνείδηση.

Εκτός από τη θεωρητική διάσταση, οι δραστηριότητες του THALLA περιλάμβαναν και πρακτικούς οδηγούς για τη φύτευση, την καλλιέργεια και τη συντήρηση φυτών, με έμφαση στη χρήση βιώσιμων πρακτικών — από την εξοικονόμηση νερού μέσω σωλήνων ποτίσματος, μέχρι τη γνωριμία με τον ρόλο των μελισσών στην επικονίαση. Ο λαχανόκηπος, που στήθηκε στις σχολικές εγκαταστάσεις, θα συνδεθεί σύντομα και με τη λειτουργία του μαθητικού κυλικείου, ενισχύοντας τη σύνδεση της μάθησης με την καθημερινή διατροφή.

Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στη στρατηγική του THALLA να συνδέσει την αγροδιατροφική εκπαίδευση με την κοινωνική συμμετοχή. Το έργο, το οποίο χρηματοδοτείται στο πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων αγροοικολογικής καινοτομίας, λειτουργεί ως πλατφόρμα συνδημιουργίας (co-creation) ανάμεσα σε επιστήμονες, τοπικές κοινότητες και θεσμικούς φορείς, προωθώντας λύσεις που ενισχύουν τη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα των τροφικών συστημάτων.

Πέρα από τα όρια της σχολικής αυλής, το THALLA επιχειρεί να αναδείξει τον ρόλο της εκπαίδευσης ως πυλώνα της περιβαλλοντικής ευθύνης και να δημιουργήσει ένα δίκτυο νέων πολιτών που θα κατανοούν τη σημασία της γης και της τροφής. Μέσα από δράσεις όπως αυτή, η αγροοικολογία παύει να είναι μια αφηρημένη έννοια για ειδικούς και μετατρέπεται σε καθημερινή εμπειρία — ένα μάθημα ζωής που ξεκινά από την παιδική ηλικία.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις