Πόσο ασφαλείς είναι οι δρόμοι μας;

Στατιστικές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδική ασφάλεια δείχνουν μικρή βελτίωση το 2014. Πολύ καλύτερα τα ποσοστά στην Ελλάδα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
 

Μετά από δύο χρόνια σταθερής μείωσης του αριθμού των ατόμων που χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρώπης, οι πρώτες εκθέσεις σχετικά με τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2014 είναι απογοητευτικές. Σύμφωνα με τα αριθμητικά στοιχεία που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα, το ποσοστό των νεκρών από τροχαία ατυχήματα μειώθηκε κατά 1 % περίπου σε σύγκριση με το 2013.  Το 2012 και το 2013, αντιθέτως, το ποσοστό της μείωσης ήταν 8%. Τα αριθμητικά στοιχεία δείχνουν ότι οι θάνατοι  από  τροχαία ατυχήματα το 2014 και στα 28 κράτη μέλη της ΕΕ έφτασαν τις 25.700. Παρόλο που είναι κατά 5.700 λιγότεροι από ό,τι το 2010, υπολείπονται ωστόσο του στόχου που είχε καθορισθεί (Πλήρης επισκόπηση παρέχεται στο Παράρτημα).

Στην Ελλάδα, το 2014, οι θάνατοι λόγων τροχαίου ατυχήματος μειώθηκαν κατά 9% σε σχέση με το 2013, επίδοση κατά 8 μονάδες καλύτερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Επίσης, συνολικά για την περίοδο 2010-2014, η μείωση των θανάτων που οφείλονται σε τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 37%, ποσοστό που κατατάσσει την χώρα στην πρώτη θέση ως προς τη βελτίωση του δείκτη οδικής ασφάλειας και ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι μόλις στο 18%.

Η Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ Βιολέτα Μπουλτς δήλωσε τα εξής: «Είναι λυπηρό και δύσκολο να δεχτεί κανείς ότι σχεδόν 70 ευρωπαίοι πολίτες πεθαίνουν κάθε μέρα στους δρόμους μας και πολύ περισσότεροι τραυματίζονται σοβαρά.  Τα αριθμητικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν σήμερα θα πρέπει να μας αφυπνίσουν. Πίσω από τα αριθμητικά στοιχεία και τις στατιστικές υπάρχουν  σύζυγοι, γονείς, παιδιά, αδέλφια, συνάδελφοι και φίλοι που πενθούν. Μας θυμίζουν επίσης ότι η οδική ασφάλεια απαιτεί αμείωτη προσοχή και περισσότερες προσπάθειες». Και συνέχισε: «Πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας κατά τα προσεχή έτη, με σκοπό να επιτευχθεί ο στόχος της ΕΕ για μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2020. Ας εργαστούμε από κοινού για να διασφαλίσουμε ότι θα είναι περισσότεροι οι άνθρωποι που θα επιστρέφουν ασφαλείς στο σπίτι τους μετά το τέλος του ταξιδιού τους. Αυτή είναι μία από τις προτεραιότητές μου και θα πρέπει να αποτελέσει επίσης προτεραιότητα των κυβερνήσεων σε όλα τα κράτη μέλη!»

Οι στατιστικές ανά χώρα (βλ. παρακάτω πίνακα) δείχνουν ότι τα ποσοστά των θανάτων από τροχαία ατυχήματα εξακολουθούν να παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές στην ΕΕ. Το 2014,  ο μέσος αριθμός θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ είναι, σύμφωνα με τις έως τώρα μετρήσεις, 51 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκων. Η Μάλτα, η Ολλανδία, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, εξακολουθούν να είναι οι χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων, με λιγότερους από 30 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων. Στη Βουλγαρία, τη  Λετονία, τη Λιθουανία και τη Ρουμανία. ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα υπερβαίνει τους 90 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων.

Ωστόσο, τα αριθμητικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν σήμερα δείχνουν ότι ο συνολικός αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ έχει μειωθεί κατά 18,2 % σε σχέση με το 2010. Σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες η βελτίωση του δείκτη οδικής ασφάλειας υπερέβη τον μέσο όρο κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών. Στην περίπτωση αυτή «πρωταγωνιστούν» η Ελλάδα (-37%), η Πορτογαλία (-34%) και η Ισπανία (-32%). Επίσης, η μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα υπερέβη τον μέσο όρο της ΕΕ κατά την περίοδο 2010-2014 και στη Δανία, την Κροατία, τη Μάλτα, την Κύπρο, τη Ρουμανία, την Ιταλία, τη Σλοβενία και την Τσεχική Δημοκρατία.

Οι στόχοι και τα μέτρα για την οδική ασφάλεια

Προκειμένου να επιτευχθεί ο στρατηγικός στόχος της ΕΕ για μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα από το 2010 έως το 2020, απαιτούνται τώρα επιπρόσθετες ενέργειες. Οι περισσότερες ενέργειες για την καθημερινή οδική ασφάλεια γίνονται σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο, μέσω της επιβολής π.χ. των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, της εκπαίδευσης και της κατασκευής και συντήρησης των υποδομών. Η ΕΕ συμβάλλει σε αυτό με νομοθεσία και συστάσεις για θέματα κοινού ενδιαφέροντος, όπως είναι οι ελάχιστες απαιτήσεις για τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων και η εναρμόνιση των τεχνικών προδιαγραφών.

Τι θα κάνει τώρα η Επιτροπή;

-    Ολοκλήρωση της ενδιάμεσης έκθεσης για την πολιτική της ΕΕ όσον αφορά την οδική ασφάλεια και καθορισμός της ατζέντας για την επόμενη πενταετία. Η έκθεση αναμένεται να δημοσιευθεί τον Μάιο του 2015.
-    Συνέχιση εργασιών για τη νέα ανάλυση στοχείων σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα. Η Επιτροπή σκοπεύει να θέσει σύντομα νέους στόχους για την μείωση των σοβαρών αυτών τραυματισμών καθώς και να καθορίσει στρατηγική για την επίτευξη των στόχων αυτών.
-    Αναθεώρηση των κανόνων σχετικά με την κατάρτιση και τα προσόντα των επαγγελματιών οδηγών. Η πρόταση της Επιτροπής αναμένεται να εγκριθεί στα τέλη 2016.
-    Αναθεώρηση του πλαισίου της ΕΕ για τη διαχείριση της ασφάλειας των υποδομών.  Η πρόταση της Επιτροπής αναμένεται να εγκριθεί στα τέλη 2016.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις