Διέρευσε το προσχέδιο «πράσινης ανάκαμψης» της Ευρώπης

Το υποσχεθέν σχέδιο πράσινης ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα επικεντρωθεί στην ανακαίνιση κτιρίων, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στο υδρογόνο, καθώς και στην καθαρή κινητικότητα και στην κυκλική οικονομία, σύμφωνα με ένα έγγραφο εργασίας που έχει διαρρεύσει η EURACTIV.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απασχολεί ένα σχέδιο για να βοηθήσει την οικονομία της ΕΕ να ανακάμψει από την κρίση COVID-19, προετοιμάζοντας να ρίξει τουλάχιστον 1 τρισεκατομμύριο ευρώ σε ένα ευρύ πρόγραμμα τόνωσης που αναμένεται να παρουσιαστεί την επόμενη εβδομάδα.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen παρουσίασε το σχέδιο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα, υπόσχοντας να θέσει την Πράσινη Συμφωνία στο επίκεντρο της προσπάθειας ανάκαμψης της ΕΕ.

Το σχέδιο έχει προγραμματιστεί να κυκλοφορήσει στις 27 Μαΐου και παρόλο που λείπουν ακόμη βασικές λεπτομέρειες σχετικά με τη χρηματοδότηση, αρχίζουν να εμφανίζονται ορισμένες πτυχές του σχεδίου. Χθες, η EURACTIV πήρε ένα προσχέδιο που παρουσιάστηκε ως «έγγραφο εργασίας» που σχετίζεται με τις πράσινες πτυχές του σχεδίου ανάκαμψης.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν σχολιάζει συνήθως σχέδια. Όμως, όταν επικοινώνησε με την EURACTIV, ο επικεφαλής εκπρόσωπος Eric Mamer δεν αρνήθηκε αμέσως την αυθεντικότητα του εγγράφου, προτρέποντας μόνο τους δημοσιογράφους να «επιδείξουν προσοχή» όταν αντιμετωπίζουν φερόμενες διαρροές.

Το έγγραφο που λαμβάνεται από το EURACTIV προέρχεται από αξιόπιστη πηγή. Αλλά αφορά μόνο τις πράσινες πτυχές του σχεδίου ανάκαμψης και δεν ασχολείται με άλλα κρίσιμα σημεία, όπως η υγεία και η χρηματοδότηση.

Χωρίζεται σε διάφορα τμήματα - συμπεριλαμβανομένης της ανακαίνισης κτιρίων, των ανανεώσιμων πηγών και του υδρογόνου και της καθαρής κινητικότητας - που συνοψίζονται παρακάτω:

Το «κύμα ανακαίνισης» της ΕΕ έχει ήδη ανακοινωθεί για κυκλοφορία τον Σεπτέμβριο και θα στοχεύσει να τριπλασιάσει τον τρέχοντα ρυθμό ανακαίνισης, που ανέρχεται περίπου στο 1% του κτιρίου.

Με το σχέδιο ανάκαμψης, η Επιτροπή θέλει τώρα να επιτύχει «ταχύτερη και βαθύτερη ανακαίνιση» των κτιρίων, λέγοντας ότι «είναι απαραίτητο για μια καθαρή ΕΕ ουδέτερη για το κλίμα και μια σαφή επωφελής επενδυτική προτεραιότητα για μια πράσινη, ψηφιακή και δίκαιη ανάκαμψη».

Από την πλευρά της χρηματοδότησης, η Επιτροπή σχεδιάζει να εγκαινιάσει μια «Ευρωπαϊκή χρηματοδοτική διευκόλυνση ανακαίνισης», που χρηματοδοτείται προσωρινά με 91 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως και συνδυάζεται με άλλες πηγές χρηματοδότησης για να φτάσει τα 350 δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις ετησίως.

Η προτεραιότητα θα δοθεί πρώτα στα κτίρια του δημόσιου τομέα, ιδίως σε νοσοκομεία και σχολεία, καθώς και σε κοινωνικές κατοικίες και σε άλλες μορφές κατοικιών χαμηλού εισοδήματος.

Για ιδιωτικά κτίρια κατοικιών, η εγκατάσταση θα υποστηρίξει την προμήθεια πράσινων στεγαστικών δανείων, με στόχο την κινητοποίηση επενδύσεων 50 δισεκατομμυρίων ευρώ για την «ανάπτυξη ενός ελκυστικού προϊόντος χρηματοδότησης μαζικής αγοράς για ανακαίνιση».

Για να υποστηρίξει περαιτέρω την ανακαίνιση, η Επιτροπή σκοπεύει επίσης να αναθεωρήσει τους σχετικούς κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις έως το 2021, προκειμένου να «παρέχει ένα πλαίσιο που επιτρέπει στις δημόσιες αρχές να υποστηρίζουν την ανακαίνιση υψηλής ποιότητας».

Αν και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έχουν αποδειχθεί πιο ανθεκτικές από τα ορυκτά καύσιμα κατά τη διάρκεια της κρίσης COVID-19, οι αλυσίδες εφοδιασμού έχουν επηρεαστεί σοβαρά, με τις αγορές ηλιακής και αιολικής ενέργειας να αναμένεται να συρρικνωθούν κατά 20-33% φέτος, λέει η Επιτροπή.

Το σχέδιο ανάκαμψης προτείνει να επικεντρωθεί παράλληλα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και το υδρογόνο, λέγοντας ότι και τα δύο είναι απαραίτητα για βαθιά απαλλαγή από άνθρακα.

«Χωρίς συνεχή ανάπτυξη της αγοράς ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, δεν υπάρχει μέλλον για καθαρό υδρογόνο στην Ευρώπη, ενώ η αειφόρος τεχνολογία υδρογόνου μπορεί να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην αποκαμίσωση της οικονομίας», αναφέρει το έγγραφο.

Όσον αφορά τις ανανεώσιμες πηγές, βασικές πτυχές του σχεδίου ανάκαμψης περιλαμβάνουν:

Πρόγραμμα διαγωνισμών της ΕΕ για έργα ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας αξίας 15 GW σε διάστημα 2 ετών, με συνολική επένδυση κεφαλαίου 25 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Υποστήριξη εθνικών συστημάτων με 10 δισεκατομμύρια ευρώ για δύο χρόνια, χρησιμοποιώντας συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Όσον αφορά το καθαρό υδρογόνο, η Επιτροπή σκοπεύει:

  • Διπλασιάστε το ποσό της χρηματοδότησης για έρευνα και καινοτομία καθαρού υδρογόνου, που ανέρχεται σήμερα σε 650 εκατομμύρια ευρώ.
  • Άλλα 10 δισεκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα δέκα χρόνια - που περιλαμβάνουν συγχρηματοδότηση - για «ουσιαστική μείωση των κινδύνων» μεγάλων και πολύπλοκων έργων όπως το υδρογόνο.

Προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγή καθαρού υδρογόνου, η Επιτροπή σκοπεύει επίσης να ξεκινήσει «δέσμευση 1 εκατομμυρίου τόνου καθαρού υδρογόνου».

Αυτό θα περιλαμβάνει ένα πιλοτικό σχέδιο «συμβάσεων άνθρακα για διαφορά (CCfD)» που στοχεύει στην υποστήριξη της παραγωγής καθαρού υδρογόνου. Το σχέδιο είναι «παρόμοιο με τα συστήματα υποβολής προσφορών για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» και «θα μπορούσε να πληρώσει τη διαφορά μεταξύ της τιμής απεργίας CO2 και της πραγματικής τιμής του CO2 στο ETS» προκειμένου να γεφυρωθεί το χάσμα κόστους μεταξύ συμβατικού και αποκανονισμένου υδρογόνου ».

Θα δημιουργηθεί επίσης ένα ταμείο αξίας 10 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, το οποίο διαχειρίζεται η ΕΤΕπ, για τη χορήγηση δανείων για υποδομές υδρογόνου.

Για την αυτοκινητοβιομηχανία, το σχέδιο προτείνει:

  • Μια πανευρωπαϊκή διευκόλυνση αγορών για καθαρά οχήματα, η οποία μειώνει τις εκπομπές CO2 και ρύπων σύμφωνα με τα πρότυπα της ΕΕ. Ποσό: 20 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα δύο χρόνια.
  • Ένα καθαρό ταμείο επενδύσεων στην αυτοκινητοβιομηχανία για την επιτάχυνση των επενδύσεων σε μηχανοκίνητα τρένα. Ποσό: 40-60 δισεκατομμύρια ευρώ.
  • Διπλασιασμός των επενδύσεων της ΕΕ σε υποδομές επαναφόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με στόχο την επίτευξη 2 εκατομμυρίων δημόσιων σταθμών φόρτισης και εναλλακτικού ανεφοδιασμού έως το 2025.

Για τον σιδηροδρομικό τομέα:

  • Ένα πακέτο αναγέννησης σιδηροδρομικών επενδύσεων. εστιάζοντας σε βασικούς διαδρόμους όπου οι επιβάτες και τα εμπορεύματα μπορούν να στραφούν σε σιδηροδρομικές γραμμές. Ποσό: 40 δισεκατομμύρια ευρώ.
  • Οικονομική υποστήριξη για τη μετάβαση του τροχαίου υλικού και επανέφερε τις υπηρεσίες νυχτερινών τρένων στην Ευρώπη.

Το σχέδιο ανάκαμψης προβλέπει επίσης μεγαλύτερη χρηματοδότηση για προγράμματα αστικής κινητικότητας, όπως ποδηλατική υποδομή, που θα χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο των περιφερειακών χρηματοδοτικών προγραμμάτων της ΕΕ.

Άλλα δύο τμήματα είναι αφιερωμένα στην κυκλική οικονομία και στον αγροτικό τομέα, με έμφαση στην ψηφιοποίηση.

Οι Πράσινοι ακτιβιστές ανησυχούν

Καθώς η Επιτροπή δίνει τις τελευταίες πινελιές στο σχέδιο αποκατάστασης, ορισμένοι περιβαλλοντολόγοι εξέφρασαν ανησυχίες ότι το σχέδιο δίνει υπερβολική προσοχή στο υδρογόνο.

«Η Επιτροπή προτείνει το αέριο και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή τεράστιων ποσοτήτων υδρογόνου, αντί να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων το συντομότερο δυνατό», δήλωσε ο Sebastian Mang από την Greenpeace.

Ο Mang αναφέρει ότι τα κονδύλια της ΕΕ θα δαπανηθούν καλύτερα σε «λύσεις που αποδεικνύεται ότι μειώνουν τις εκπομπές, όπως η αποκεντρωμένη ανανεώσιμη ενέργεια, η μείωση της κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων και η αύξηση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και των ποδηλάτων».

Οι περιβαλλοντολόγοι ανησυχούν επίσης ότι το έγγραφο υπολείπεται της καθαρής κινητικότητας δίνοντας υπερβολική έμφαση στην αυτοκινητοβιομηχανία. «Η δημόσια χρηματοδότηση της αυτοκινητοβιομηχανίας ή των αεροπορικών εταιρειών πρέπει να εξαρτάται από τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων ντίζελ και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2028, περιορίζοντας αυστηρά τις πτήσεις μικρών αποστάσεων, τη διατήρηση εργαζομένων και τη δραστική μείωση των εκπομπών», λέει η Lorelei Limousin, σύμβουλος μεταφορών της ΕΕ στην Greenpeace.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις